shetlander hengst inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikelhorse

shetlander hengst inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:16

haloo bokkers!
ik ga samen met een goede vriendin van me: chanineX 2 shetlander hengstjes inrijden, eentje is 3 jaar en de ander is 16.
ze zijn echt lief, maar die eene van 16 jaar wil soms niet vooruit lopen, hebben jullie tips?
het zijn verzorgpony's., eigenlijk een beetje eigen pony's want we mogen er alles mee doen.
chanineX heeft een eigen pony en ik heb nog een welsh verzorgpony: Mischa.
ik heb zelf 6 jaar rijervaring en chanineX iets meer omdat ze al heel lang eigen pony's heeft.
consequent weet ik al dat ik dat moet zijn.
hebben jullie nog tips met inrijden?, reageer dan :D
ik ben al aardig groot, dus ik doe het rustig aan.
groetjes maaike!
Laatst bijgewerkt door maaikelhorse op 15-03-09 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:20

Iemand zoeken die er ervaring in heeft (oa aangezien het om hengstjes gaat).

Hoe groot zijn jullie trouwens? En de shetjes?

Indien jullie het toch zelf willen doen, zoek dan goede begeleiding :) ga nooit zomaar wat aanklooien. Heb je alleen maar profijt van als je een ervaren persoon inschakelt om jullie hierbij te begeleiden :D (en dan dus niet een kennis die zegt veel ervaring te hebben, maar het liefst een volwassen persoon die ervaring heeft met inrijden en jonge paarden, bijv een gediplomeerde instructrice).

FriesWytske

Re: shetlander hengst inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:22

Inderdaad zoals hiervoor is gezegd. Zorg voor goede begeleiding.

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:24

Calanddra schreef:

Indien jullie het toch zelf willen doen, zoek dan goede begeleiding :) ga nooit zomaar wat aanklooien. Heb je alleen maar profijt van als je een ervaren persoon inschakelt om jullie hierbij te begeleiden :D (en dan dus niet een kennis die zegt veel ervaring te hebben, maar het liefst een volwassen persoon die ervaring heeft met inrijden en jonge paarden, bijv een gediplomeerde instructrice).

ik ben 1.50m ofzo, maar heel licht, en chanineX iets groter, maar wij hebben geen geld om een gedipomeerde instructrice aan te schaffen.
ik weet nie hoe groot de shetjes zjin, want ik heb ze vandaag pas als verzorgpony's gekregen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:26

weet alsjeblieft waar je aan begint aan zo'n jong ponietje valt heel wat te verpesten....waarom willen jullie er eigenlijk op rijden? wandelen/vrijheidsdressur is toch ook leuk?

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:28

beestenfreak schreef:
weet alsjeblieft waar je aan begint aan zo'n jong ponietje valt heel wat te verpesten....waarom willen jullie er eigenlijk op rijden? wandelen/vrijheidsdressur is toch ook leuk?

we gaan dat ook doen met ze, maar rijden is ook leuk.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:31

als je echt wil rijden zou ik dit zeker niet te veel doen! gwn lekker beetje stappen met halstertouwtje zonder zadel;) ik hou het zelf het liefst bij vrijheidsdressuur. gaat heel goed bij mijn hengstje!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:32

Nou ik snap wel als het paardje voor jullie groot genoeg is dat jullie graag willen rijden! Is natuurlijk ook hartstikke leuk!
Wij hebben zelf ook onze eigen hengst ingereden (niet ik maar iemand anders) en dat hebben we gewoon zelf gedaan. Geduld moet er zeker zijn, het moet allemaal niet te snel gaan voor hem, dus gewoon lekker opbouwen met het rijden. Als jullie beide goed kunnen rijden, dus consequent met de hulpen zijn en weten dat jullie een goede ruiter zijn gaat dat wel goed komen!
Wij hebben het gewoon gedaan onder bijzijn van goede ruiters, dus iemand met ervaring is wel gewenst.
Gewoon rustig opbouwen, dan komt het vanzelf wel! :D Succes ermee!

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:32

X_Linz_X schreef:
als je echt wil rijden zou ik dit zeker niet te veel doen! gwn lekker beetje stappen met halstertouwtje zonder zadel;) ik hou het zelf het liefst bij vrijheidsdressuur. gaat heel goed bij mijn hengstje!

waarom zou ik niet gaan rijden :+ ?

Pure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:33

Ik heb het idee dat je met je 1.50m, met je benen ruim onder de Shet uitkomt, of ik moet het fout hebben. Zoek in ieder geval iemand met ervaring, en ga niet zomaar zelf wat aanklooien, zoals hierboven als is gezegd.

Succes ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:34

Hoe zwaar zijn jullie precies? En hoe hoog schat je de pony's, mini, middel of groot? En hoe oud zijn jullie?

Enne, als je wilt rijden zoek dan een grotere pony ;) jullie zijn zo (mocht het al passen) uit deze pony's gegroeit.

Karlijntjee: het gaat hier om shets he? Daar ben je al heel snel te groot en te zwaar voor.

@maaikelhorse: waarom wel? Dus als de pony er later last van gaat krijgen, maar jij wilt perse rijden, dan ga je dus maar rijden????

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:35

Is 1,50 niet een beetje te groot voor een shetlander?

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:36

Calanddra schreef:
Hoe zwaar zijn jullie precies? En hoe hoog schat je de pony's, mini, middel of groot? En hoe oud zijn jullie?

Enne, als je wilt rijden zoek dan een grotere pony ;) jullie zijn zo (mocht het al passen) uit deze pony's gegroeit.

Karlijntjee: het gaat hier om shets he? Daar ben je al heel snel te groot en te zwaar voor.

@maaikelhorse: waarom wel? Dus als de pony er later last van gaat krijgen, maar jij wilt perse rijden, dan ga je dus maar rijden????

ik ben 33 kg.
ze zijn middel tot groot volgensmij
ik ben 12 en heb al eerder een shetlander ingereden, maar dat was een merrie.
we lette goed op dat we niet te lang rijden enz. als ze er last van gaan krijgen stop ik er gelijk mee.

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:37

Karlijntjee schreef:
Nou ik snap wel als het paardje voor jullie groot genoeg is dat jullie graag willen rijden! Is natuurlijk ook hartstikke leuk!
Wij hebben zelf ook onze eigen hengst ingereden (niet ik maar iemand anders) en dat hebben we gewoon zelf gedaan. Geduld moet er zeker zijn, het moet allemaal niet te snel gaan voor hem, dus gewoon lekker opbouwen met het rijden. Als jullie beide goed kunnen rijden, dus consequent met de hulpen zijn en weten dat jullie een goede ruiter zijn gaat dat wel goed komen!
Wij hebben het gewoon gedaan onder bijzijn van goede ruiters, dus iemand met ervaring is wel gewenst.
Gewoon rustig opbouwen, dan komt het vanzelf wel! :D Succes ermee!

bedankt voor je commentaar:)
hier heb ik echt wat aan
groetjes maaike

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:39

maaikelhorse: bedenk wel dat je dan ook nog het gewicht van het zadel moet rekenen he? Zit je vriendin ook rond dit gewicht?

Denk toch dat jullie te groot zijn, te zwaar zal denk ik meevallen. Dat betekent echter niet dat je er alsnog op kunt rijden. Ook als je te lang bent is het net zo belastend als dat je te zwaar bent. Je zit de pony dan in de weg met benen :n

Ik zou lekker andere dingen met ze gaan doen, vrijheidsdressuur, wandelen, lange lijnen, etc. Is zoveel te doen met die ukkies :D

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:41

Calanddra schreef:
maaikelhorse: bedenk wel dat je dan ook nog het gewicht van het zadel moet rekenen he? Zit je vriendin ook rond dit gewicht?

Denk toch dat jullie te groot zijn, te zwaar zal denk ik meevallen. Dat betekent echter niet dat je er alsnog op kunt rijden. Ook als je te lang bent is het net zo belastend als dat je te zwaar bent. Je zit de pony dan in de weg met benen :n

Ik zou lekker andere dingen met ze gaan doen, vrijheidsdressuur, wandelen, lange lijnen, etc. Is zoveel te doen met die ukkies :D

ik rij zonder zadel, want zadel hebben we niet.
we doen het rustig aan, en we gaan zeker ook de beestjes lekker vertroetelen.
groetjes

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:42

Zonder zadel zit je zo'n pony helemaal in de weg met jouw lengte, ik zeg toch dan, doe maar niet :n Pony gaat daar echt last van hebben. Ze zullen het niet tonen (doen pony's niet zo snel) maar achteraf zullen ze er flink last van hebben. Een pony ziet dat zelf niet in, dus moeten wij dat wél inzien en voorkomen dat dit dus gebeurd. Wees verstandig en ga er niet op :)

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:44

Calanddra schreef:
Zonder zadel zit je zo'n pony helemaal in de weg met jouw lengte, ik zeg toch dan, doe maar niet :n Pony gaat daar echt last van hebben. Ze zullen het niet tonen (doen pony's niet zo snel) maar achteraf zullen ze er flink last van hebben. Een pony ziet dat zelf niet in, dus moeten wij dat wél inzien en voorkomen dat dit dus gebeurd. Wees verstandig en ga er niet op :)

ok

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:54

Maar dat betekent niet dat je neit genoeg andere leuke dingen met ze kunt doen toch? :D Er is zoveel meer dan alleen rijden :)

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:05

Calanddra schreef:
Maar dat betekent niet dat je neit genoeg andere leuke dingen met ze kunt doen toch? :D Er is zoveel meer dan alleen rijden :)

dat weet ik

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:29

maaikelhorse schreef:
Calanddra schreef:

ik ben 1.50m ofzo, maar heel licht, en chanineX iets groter, maar wij hebben geen geld om een gedipomeerde instructrice aan te schaffen.ik weet nie hoe groot de shetjes zjin, want ik heb ze vandaag pas als verzorgpony's gekregen

Whahahahaha, misschien kan je een tweedehandsje vinden op marktplaats?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:41

maaikelhorse schreef:
we lette goed op dat we niet te lang rijden enz. als ze er last van gaan krijgen stop ik er gelijk mee.

Door dit soort uitspraken ga ik toch echt twijfelen aan jouw kennis.

Je moet stoppen vóórdat een pony last gaat krijgen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:55

Haal er alsjeblieft begeleiding bij! Een pony inrijden doe je niet 'zomaar' !

Je verpest de pony's zo voor het leven!

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:02

shet van 16 nog in rijden,,
zou die poony lekker gaan verzorgen en leuke dingen mee doen, bijf vhd of iets dergelijks

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:05

maaikelhorse schreef:
Calanddra schreef:

ik ben 33 kg.
ze zijn middel tot groot volgensmij
ik ben 12 en heb al eerder een shetlander ingereden, maar dat was een merrie.

Dus je paard moet eerst last hebben?
Ik vind dit verhaal een beetje vaag en heel erg onervaren klinken,!
Inrijden is niet wat jullie denken en ik DENK dat mede bokkers wel met mij eens zijn