Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:49

Vandaag was ik even bij een manege en tot mijn grote verbazing zag ik een heel groot aantal paarden met een (strakke) hulpteugel rondlopen met lesklanten op de rug. De hulpteugel leek op een gogue/chambon, maar ik kon het niet helemaal goed zien.

'Vroegah' op de maneges waar ik reed, werd geen enkel paard met een dergelijke hulpteugel gereden. Een pony had een niet strak afgestelde martingaal maar de rest had dat niet. Noch op de ene manege noch op de andere.

Wat vinden jullie van (overmatig) gebruik van hulpteugels bij manege paarden?

Ik vind dat als een paard z'n hoofd in de lucht gooit, je eerst moet gaan kijken naar een mogelijk oorzaak: slecht passend zadel, last van de mond, drukplekken etc.

Voetnoot: Het gaat hier niet over wel of niet op stal, wel of niet bitloos, wel of niet ijzers, wel of niet natural, of wel of niet natural. De eerste die hier wel over gaat zeuren krijgt een tomaat naar z'n hoofd gekeesd :+

MiSsY_Me

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:55

Pony's en paarden op de manege waar ik wel eens kom hebben vaak een touwtje zodat ze hun hoofd niet in de lucht gooien...:s

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:56

Bij mij op de manege willen ze in de beginnersles wel eens touwtjes gebruiken.Van de bitringen naar het zadel.Verder wil het wel eens voorvallen dat een paard met slof wordt gereden.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:00

De manege paarden bij ons op stal lopen zonder hulpteugels, Maar we hebben dr een paar tussen die met bijzet teugels lopen omdat ze gewoon anders aan het draken zijn bij beginners, Als dr een gevorderde oprijd gaan ze meestal wel af, Verder denk ik dat een goede stal eigenaar wel weet of zijn paarden beter te rijden zijn met of zonder hulpmiddel.
K heb liever dat ik een paar manege paarden met een bijzet zie lopen dan dat dr elke keer ongelukken gebeuren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:01

Mijn pony's laat ik soms met een bijzetje lopen. Heb er 1 die met de allerkleinste wel eens wil gaan staan te grazen, dus een bijzetje dat ze net niet met haar neus bij de grond kan. Dan probeerd ze het 1x en is het de rest van de les afgelopen en kan het kindje zich richten op netjes rijden.

Manege waar ik reed hadden ze bij een enkeling een martingaaltje en dat was het.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:01

Een manegepaard met een goed passende martingaal vind ik geen probleem, in tegendeel!!
Verder in de longelessen een paar bijzetteugels kan ik me óók nog goed voorstellen, dan kan zo´n beginnende ruiter iets makkelijker zitten.
Verder vind ik het eigenlijk overbodig om hulpteugels te gebruiken voor manege paarden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:03

ik zie op maneges wel eens een stootteugeltje bij de paarden die anders met hun hoofd op zolder lopen, de mensen die wel een beetje kunnen rijden die halen ze er af en rijden dus zonder, verder vind ik het uit den boze om manegeruiters met een slof te laten rijden omdat je toch wel heel goed moet rijden wil je daar mee om kunnen gaan, zelfs mensen die goed kunnen rijden zie ik er vaak verkeerd mee omgaan.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:04

Ik vind het niet verkeerd dat de paarden bijgezet worden, met een elastiekje of bijzetteugel, zolang de paarden nog maar wel losgelaten kunnen lopen. Als het gewoon een kwestie is van vastknopen zo strak als je kunt is het weer een ander verhaal.

Ruiters leren van een "goed" bijgezet paard ook fijner zitten en inwerken.
Dus ik vind het geen probleem om manege paarden bij te zetten mits slecht passend zadel, last van de mond, drukplekken etc. zijn uitgesloten als oorzaak van het verzet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:04

compleet afhankelijk van de pony.
Wij hebben er 1 die zo af en toe eens de kolder in zn kop krijgt. Kop omhoog, rug eruit en "jihaaaa, kijk eens hoe hard ik kan!"
Gevolg: Bange, huilende kinderen....

Dan maar een elastiekje eraan dat ie zn kop niet omhoog kan gooien. Pony loopt dan braaf zn rondjes en het kind is gelukkig...

Zoiets heb ik dus geen moeite mee.

Ben echter ook weleens ergens geweest waar álles vast stond met strotouwtjes van het zadel naar het bit, en ergens anders waar ik diverse paarden met een pelham (met die verrotte pelhamriempjes) langs zag komen...
Tja, dat hoeft van mij niet

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:06

Bij ons gebruiken we niet zo vaak hulpteugels in de les. Alleen een aantal hele goede ruiters hebben er volgens mij wel eens een. Een aantal paarden hebben wel een martingaal, maar die staat niet strak afgesteld.
Voor de rest lijkt het me niet erg verstandig om bij elk manegepaard hulpteugels te gebruiken zoals een slof, idd zoals barbar al zegt, je moet er toch wel mee om kunnen gaan.

@_Natasja_: Dat natuurlijk wel, maar ik noem maar een voorbeeldje ;)
Laatst bijgewerkt door Dewii op 14-03-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:09

je hebt verschillende soorten hulp teugels naast de slof.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:12

Ik vindt het eigenlijk best wel een goed idee dat ze met een hulpteugeltje lopen.
Natuurlijk moet er eerst gekeken worden of er lichamelijks niks aan de hand is. En de tuigage goed past.
Maar ik denk dat een hoop paarden en pony's door de rijkunst van de ruiter/amazone met het hoofd omhoog lopen!
Dan is een hulpteugel als een thieddeman of bijvoorbeeld een halsverlenger een goed alternatief.
Dan pas kunnen de beginnende ruiters/amazones goed leren zitten!!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:09

Ik heb gisteren onder begeleiding voor het eerst een hulpteugel (mét elastiek) gebruikt bij het longeren. Mijn instructrice benadrukte nog eens met klem dit nooit ofte nooit met het rijden te gebruiken..
Ze sprak ook van een manège waar ze iedereen met opzetteugels zag rijden.. maar waar gaat dan de 'zachte hand' naartoe? Ik ben iig niet van plan er ooit mee te rijden, en longeren ook niet vaak meer trouwens ;)

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:14

Bij ons zijn er alleen maar enkele met een martingaal.
en 1tje met een tideman (ik weet niet hoe je het schrijft)

verder denk ik dat de mensen van wie de manege is best weet wat ie om zijn paarden heeft hangen..

Pure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:18

Ik heb één keer meegemaakt dat een pony een martingaal had, voor eventjes.
Maar voor de rest heb ik het nog niet meegemaakt. :)

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:21

heej, bij ons op de manege, hebben een paar pony's een elastiek. Maar die staat niet te strak. Dat komt bij een pony doordat ie anders in de billen van de pony dr voor bijt. En bij een pony omdat die anders vreselijk af gaat snijden of gwn simpel op het midden gaat staan.
XX

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:22

heb 1 x gezien dat op de manege een martingaal werd gebruikt maar verders echt niets!

er zitten lessers op die bv pas voor 1 eerst lessen en dan kan je dat er niet bij gebruiken

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:30

Wij hebben twee pony's staan, met een hulpteugel. Waaronder een ponytje waar ik op rij.
Pony 1: 9 jarige drukke welsh.
Super handig dat hier een martingaaltje aan zit! Pony loopt een stuk ontspannender erdoor! En het kan best zijn dat die er nog een keertje afgaat hoor, de martingaal, maar nu nog even niet. Pony is daar gewoon te druk voor... Maar ik ga het zeker nog een keertje proberen zonder!

Andere pony: 10 jarige welsh. Opzich was het niet mijn eerste keuze dat deze pony een martingaal omkreeg... Maar ja, het is niet mijn pony dus ik kan niet belissen. Ookal denk ik wel dat deze pony ook ooit zonder martingaal wordt gereden. Het is wel eens geprobeerd zonder, maar dat was geen succes :? ( ik was er niet bij) Alleen denk ik eerder dat het door drukheid kwam dat het toen neit echt een succes was...

Deze pony's hebben een martingaal die zeker niet te strak zit! Verder gebruiken wij op de manege ook echt geen slof ofzo hoor!

Andere pony's worden allemaal zonder hulpteugels gereden! Ik ben er echt niet op tegen dat ze met martingaaltje worden gereden! Als het maar goed wordt gebruikt. Ik lees ook wel eens over manege's waar de pony's allemaal een thiedemann/martingaal oid worden gereden... Dan vraag ik mezelf af: waarom!?!? Als de pony zonder kan, waarom dan met... Maarja, dat is zo jammer van manegepony's... Je kan nooit zelf beslissen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:32

Brrrrr, het begint gewoon éng te worden! Arabesk, ik ben het alweer met je eens, en dat ben ik helemaal niet gewend := Hulpteugels op maneges... :n *gruwelt* Als een paard zonder thiedemann niet te rijden zou zijn ben je bij een manege toch juist op het goede adres om wat te léren, lijkt me, en van jezelf een fatsoenlijke ruiter te laten maken. Stel je voor dat iedere lesklant het maar normaal vindt om met hulpteugels te rijden, hoe gaat dat dan als ze toe zijn aan een eigen paardje? Hangen ze daar dan ook klakkeloos een slof aan? Je moet er toch niet aan denken...

Hulpteugels om het paard te beschermen, bijvoorbeeld een martingaal tegen rondvliegende beginnershandjes, is dan natuurlijk weer een ander verhaal.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:36

Op de manege bij ons staat een appaloosa die een thiedemann heeft. Dat is ook wel nodig, want anders krijgt er ieder uur dat die dame meeloopt, iemand vliegles :+ Ze kan nl. nogal onverwacht ineens aan de kletter gaan en rare sprongen maken. Met de thiedemann om is dat probleem opgelost. Deze staat niet strak afgesteld, trekt het hoofd echt niet omlaag, maar houdt de merrie wel berijdbaar.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:40

ach een martingaal werkt echt alleen maar in als de pony echt achterlijk met zijn kop op zolder gaat racen dus kan die er altijd voor de zekerheid om blijfen (mits goed gebruikt).

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:47

bij ons hebben heel veel ponys een martingaal (niet dat die in de meeste gevallen nodig is, maar hij zit ook niet strak, en naar mijn idee hebben paarden er wijnig last van)

zelf rijd ik veel paarden met slof! dat zijn wel ijgen paarden, waar ook obsolut geen beginners op rijden.
verder hebben bijna geen andere paarden hulp teugels. alleen als het nodig is (touwtje, omdat ze anders over hun rug lopen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:08

loveidefix schreef:
verder hebben bijna geen andere paarden hulp teugels. alleen als het nodig is (touwtje, omdat ze anders over hun rug lopen)

Volgens mij klopt je zin niet helemaal :?
Maar los daarvan, je kunt toch ook gewoon RIJDEN, zodat hij zonder touwtje over de rug loopt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:16

Ik ken alleen de martingaal voor manegepaarden die hun hoofd bij God op schoot leggen en het dan aftaaien. Die vind ik niet verkeerd.

Enerzijds denk ik: ruiters kunnen beter leren zitten op een paard dat zijn rug goed inzet, anderzijds denk ik: ocharm bedenk dat paard wat zijn rug braaf opbolt en vervolgens nog van dat gehobbel op zijn rug krijg. Kan ook niet lekker zijn voor de rugspieren, dat wordt vast alsnog ergens vastgezet.

Bijzets vind ik echt levensgevaarlijk, ik ken meerdere mensen die ongelukken hebben gekregen omdat een bijgezet paard wat omhoog kwam zijn evenwicht niet meer kon houden door de bijzets en met ruiter en al omging. Akelige ongelukken zijn dat en het paard kan er weinig aan doen.

Ik denk de motivatie erachter wel te zien, maar zou er niet voor kiezen als ik manegehouder was.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:19

stef schreef:
compleet afhankelijk van de pony.
Wij hebben er Ben echter ook weleens ergens geweest waar álles vast stond met strotouwtjes van het zadel naar het bit

Laat mij raden, dat was op een manege waar ze ook een soort van kussenslopen gevuld met stro als dekjes gebruiken?

Ik heb geen moeite met een goed afgestelde martingaal of een bijzet aan de longe bij bijvb een zitles. Voor de rest is het niet nodig naar mijn mening.