Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:04

Het onderwerp LDR is inmiddels wel helemaal uitgekauwd op bokt. Men roept vanalles over trainingsmethoden, maar feitelijk doelt men dan alleen maar op LDR. Maar er zijn toch ook nog andere trainingmetoden? Wat te denken van het werken tussen twee pilaren? Ooit bedacht door Plunivel en voornamelijk toegepast door ruiters uit de meer klassiekere/academische dressuurstromingen....

De pilarenarbeid is een alternatief in de Academische Rijkunst voor de ontwikkeling van de piaffe.

Pilarenarbeid
Pluvinel startte de opleiding van een paard aan de enkele pilaar om daarna het paard tussen twee pilaren verder te ontwikkelen.
Vervolgens werd het werk aan en tussen de pilaren herhaald met een ruiter op de rug van het paard.
Eenmaal bekend met de ruiterhulpen ging het paard los van de pilaren.

Dus volgens een van de grondleggers van de klassieke/AC rijkunst werd het jonge onbeleerde paard tussen twee pilaren gebonden en wordt het dus tussen de pilaren 'beleerd'? Pas als het paard alle hulpen kent mocht het pas los?

Ik vind deze methode op zijn minst net zo discutabel als LDR, maar begrijp niet dat deze methode op bokt nooit ter discussie wordt gesteld? Met de toenemende populairiteit van diverse 'klassieke' dressuurgoeroes lijkt het mij goed dat een dergelijke methode ook eens ter discussie gesteld wordt. Wat mij betreft heeft deze methode namelijk net als LDR ook een hoog 'dont try this at home'-gehalte en is de methode in onkundige handen zeker pure paardenmishandeling....

Hier even een filmpje:
http://www.paardensport.nu/index.php?op ... ink&id=541

Ik vind dit paard tijdens dit werk nu niet echt een happy uitstraling hebben.... Daarnaast is het paard vastgebonden aan het bit, het kan dus werkelijk geen kant uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

It seems rather strange to discover that horse-friend Pluvinel was also the inventor of the pillars, those controversial posts which, in the hands of a bungler, can cause much more harm than good and when used incorrectly can cause a horse to panic. He also expressly warned against the compulsory use of pillars.
Dit stukje is tekst afkomstig van http://www.dressageworld.de.

http://www.melange-baroque.de/Begriffe-Ballotade_Kapitzke.jpg

http://www.melange-baroque.de/Begriffe- ... leWien.jpg

Mijn mening: ik vind het goed dat trainingsmethoden worden onderzocht en ter discussie gesteld. Dan vind ik wel dat je ALLE trainingsmetoden ter discussie moet stellen, zowel nieuw als oud. Ook als die trainingsmethoden minder 'in the picture' staan omdat ruiters die die methoden toepassen niet op wedstrijden verschijnen. Ik heb zelf geen ervaring met het werken tussen de pilaren. Ik heb over de methode zelf nog geen uitgesproken oordeel.

Zodra de populairiteit toeneemt zullen ook het aantal na-apers en wanna-bee's toenemen. Dit zien we bij de populairiteit van Anky en het aantal wanna-bee's die zonder kennis van zaken LDR imiteren. De klassieke/AC rijkunst neemt ook in populairiteit toe. Het nadeel van deze stroming is dat dit voornamelijk achter gesloten deuren plaatsvind, en niet onder toezicht van een federatie die weer onder toezicht staat van allerlei welzijns/dierenbeschermingsorganisaties. Op evenementen van klassieke/AR evenementen lopen bijvoorbeeld dus geen officails rond om toezicht te houden op het welzijn van paarden. Laat staan dat geinspecteerd wordt wat er buiten die evenementen gebeurd...

Ook liggen klassieke/AC rijkunst-goeroes niet zo onder vuur (media, fotograven, inspecties etc.) als bijvoorbeeld top-dressuurruiters.

Mijn angst voor de methode 'werken tussen de pilaren' is dus dat het veelal achter gesloten deuren gebeurd, en wellicht in toenemende mate door na-apers, wanna-be's en mensen zonder enige kennis van zaken. Met als gevolg paardenleed wat niet aan het licht komt.

Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:23

Deze manier van trainen heeft niet mijn voorkeur.

Ik vind deze manier van trainen te gekunsteld. Bovendien denk ik dat er ook een bepaalde spanning wordt gecreerd. Ik ben zelf een voorstander om te werken vanuit ontspanning naar inspanning. Specifiek als je een paard iets wilt aanleren.

Buiten dat denk vind alles wat achter gesloten deuren gebeurd twijfelachtig. Iets wat het daglicht niet verdragen mag, is niet iets waar ik zelf snel vertrouwen in zal hebben.

En dan kan ik me goed vinden in wat je zegt over het 'na apen' met alle (ik denk van negatieve) effecten voor het welzijn van het paard.

Ik ben ook zeker benieuwd naar de andere meningen en visies hierover.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:35

Het is inderdaad niet de bedoeling dat iedere nobody dit thuis gaat proberen. Feit is wel dat dit niet per se een niet-diervriendelijke manier van trainen is. Als je kijkt naar het filmpje van Bent Branderup.. Dat paard staat heel ontspannen, ongedwongen en geconcentreerd te piafferen. Ik vind dit beeld vele malen prettiger dan dat van Salinero in een proef.
Het paard staat trouwens ook niet vastgebonden aan het bit. Als je goed kijkt hebben alle paarden op alle plaatjes een kaptoom om. Van geruk in de mond is dus ook geen sprake.
Over de opkomst van de klassieke dressuur en de bijbehorende goeroe's.. Bij geen van mijn instructeurs ben ik deze pilaren tegen gekomen. Het is dus niet iets dat enorm veel gebruikt wordt.
Als laatste: Ik ken genoeg ruiters die volgens de academische rijkunst trainen en ook op wedstrijden verschijnen. Het is dus niet zo dat deze vorm van dressuur alleen thuis wordt beoefend. Vaak presteren deze ruiters nog beter ook, omdat de samenwerking met hun paard enorm goed is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:37

Mijn mening zal ook al wel bekend zijn. Om het eens in het Frans te zeggen (ik heb hier een knap Fr artikel liggen over de scheefgegroeide klassieke én moderne dressuur van vandaag): grotesque, abusif et misérable! (K. Ludvik)

arno8

Re: Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:43

Ik denk dat hier weinig discussie over is omdat bijna niemand het gebruikt. Er zijn wel veel mensen die hun paard lukraak in de krul trekken omdat dat 'goed' is, maar ik heb eerlijk gezegd nooit meegemaakt dat ik toevallig langs een bak rijd waar iemand net z'n paard tussen twee palen aan het binden is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 12:52

Yoshimi schreef:
Het is inderdaad niet de bedoeling dat iedere nobody dit thuis gaat proberen.

Dat is met LDR ook niet de bedoeling...

Yoshimi schreef:
Als je kijkt naar het filmpje van Bent Branderup.. Dat paard staat heel ontspannen, ongedwongen en geconcentreerd te piafferen. Ik vind dit beeld vele malen prettiger dan dat van Salinero in een proef.

Dan zien we toch twee verschillende dingen; ik zie een paard met de oren regelmatig in de nek, wat slaat/onrustig is met het hoofd en naar lings en rechts probeert uit te zwaaien.... Verder laat het paard geen piaffe 'uit het boekje' zien....

Yoshimi schreef:
Het paard staat trouwens ook niet vastgebonden aan het bit. Als je goed kijkt hebben alle paarden op alle plaatjes een kaptoom om. Van geruk in de mond is dus ook geen sprake.

Inderdaad, hij staat aan het kaptoom... Was wat moeilijk te zien. Neemt niet weg dat als het paard in paniek of in verzet raakt het geen kant op kan. Hij wordt gedwongen die beweging op de plaats te maken, er is geen andere uitweg.

Yoshimi schreef:
Bij geen van mijn instructeurs ben ik deze pilaren tegen gekomen. Het is dus niet iets dat enorm veel gebruikt wordt.

Hoe vaak het gebruikt wordt is volgens mij gewoon nog (te) weinig zicht op... Omdat jij het niet bij jou instructeurs ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd...

Yoshimi schreef:
Als laatste: Ik ken genoeg ruiters die volgens de academische rijkunst trainen en ook op wedstrijden verschijnen. Het is dus niet zo dat deze vorm van dressuur alleen thuis wordt beoefend.

Ik heb nog nooit een set pilaren op een wedstrijd gezien en iemand zijn paard daartussen zien loswerken... Ik denk ook niet dat dat toegestaan is? evenals dat hulpteugels bijvoorbeeld niet zijn toegestaan in de dressuur en het losrijden.... Op wedstrijden moet met zich toch gewoon conformeren aan de regels. Zo hoeft men in de dressuur niet te verschijnen met (stang) bitten die in de AR heel gebruikelijk zijn...

Yoshimi schreef:
Vaak presteren deze ruiters nog beter ook, omdat de samenwerking met hun paard enorm goed is.

Kun jij deze stelling van jou goed onderbouwen (cijfers, statistieken, uitslagen etc.)?
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 13-03-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:52

Yoshimi schreef:
Ik vind dit beeld vele malen prettiger dan dat van Salinero in een proef.

arno8 schreef:
Er zijn wel veel mensen die hun paard lukraak in de krul trekken omdat dat 'goed' is, maar ik heb eerlijk gezegd nooit meegemaakt dat ik toevallig langs een bak rijd waar iemand net z'n paard tussen twee palen aan het binden is.

Jammer dat dit juist niet gevraagd wordt hier...

Ik zelf wil me graag aansluiten bij TS. Heb me er nog nooit in verdiept en kun dus geen goede mening geven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:55

Dit is iets wat je zeer zeker niet als 'leek' moet doen, ook heeft dit zeker niet mijn voorkeur, al is het maar dat het paard zichzelf flink kan verwonden doordat het met het bit 'vast' zit aan de pilaren.
Volgens mij wekt dit veel spanning op, stress en krijgt het paard er niet veel vertrouwen van.
Ook lijkt het me vreemd om de juiste houding aan te houden zonder aan de pilaren vast te zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:03

Nog even een toevoeging; in academische kringen (o.a. spaanse rijschool en de cadre noir) is het gebruikelijk om leerling ruiters te leren rijden en zitten op een paard tussen de pilaren. Met name in piaffe moet de leerling dan zijn zit ontwikkelen. De leerling mag pas 'los' rijden als hij onafhankelijk kan zitten en de hulpen kan geven. Ook worden zo hogeschoolsprongen geoefend met leerlingen (dus vastgebonden tussen de pilaren)

Ik ben dus van mening dat welzijnsorganisaties ook eens flink moeten inspecteren achter de geloten deuren van de zogenaamde 'gerennomeerde' AR-instituten en hun beviningen daarover naar buiten brengen. En dan heb ik het met name over stress/pijn/welbevinden tijdens trainingen en welzijn in het algemeen (weidegang, contact met soortgenoten etc)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:09

Ik heb geen ervaring met academische rijkunst, en ik zie dit voor het eerst.

Mij komt het over als DWANG. Er wordt iets aangeleerd onder dwang (paard is totaal niet vrij).
Verder oogt de trainer erg vriendelijk naar het paard, gebruikt de aanwijsstok nauwelijks (maar dit is denk ik in een verder stadium van het trainingsproces. Ik denk dat bij het aanleren van de oefening wel degelijk de stok veelvuldig zal worden gebruikt).

Alles wat onder dwang gebeurd keur ik af (en dat geldt ook voor LDR wat ook een vorm van dwang is)

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:35

jasmijn78 schreef:
Dat is met LDR ook niet de bedoeling...

Wat wil je daarmee zeggen?

jasmijn78 schreef:
Dan zien we toch twee verschillende dingen; ik zie een paard met de oren regelmatig in de nek, wat slaat/onrustig is met het hoofd en naar lings en rechts probeert uit te zwaaien.... Verder laat het paard geen piaffe 'uit het boekje' zien....

Ik zie een paard dat let op zijn trainer; als die achter 'm staat staan z'n oren inderdaad naar achter. Dat naar links en rechts uitzwaaien is puur een reactie op de verplaatsing van de trainer, een reactie op lichaamstaal.
Of het een piaffe 'uit het boekje' is, kan ik niet beoordelen. Ik zie het paard alleen van voren en kan dus niet zien of hij genoeg gaat zitten e.d.

jasmijn78 schreef:
Inderdaad, hij staat aan het kaptoom... Was wat moeilijk te zien. Neemt niet weg dat als het paard in paniek of in verzet raakt het geen kant op kan. Hij wordt gedwongen die beweging op de plaats te maken, er is geen andere uitweg.

Daar heb je gelijk in...

jasmijn78 schreef:
Hoe vaak het gebruikt wordt is volgens mij gewoon nog (te) weinig zicht op... Omdat jij het niet bij jou instructeurs ziet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd...

Ik zeg ook niet dat het niet gebeurt. Het lijkt mij alleen dat de gemiddelde thuisklusser niet even 2 pilaren in zijn bak ingraaft. Ik denk dat veel van de mensen die hier wel gebruik van maken, wel een enige notie hebben van wat ze aan het doen zijn. (Let op: ik denk dit, heb daar geen enkele onderbouwing voor.) Daarnaast heb je bij iedere vorm van paardensport en welke vorm van training dan ook, mensen die maar wat doen. Dat wil niet zeggen dat de trainingsmethode op zich verkeerd is.

jasmijn78 schreef:
Ik heb nog nooit een set pilaren op een wedstrijd gezien en iemand zijn paard daartussen zien loswerken... Ik denk ook niet dat dat toegestaan is? evenals dat hulpteugels bijvoorbeeld niet zijn toegestaan in de dressuur en het losrijden.... Op wedstrijden moet met zich toch gewoon conformeren aan de regels. Zo hoeft men in de dressuur niet te verschijnen met (stang) bitten die in de AR heel gebruikelijk zijn...

jasmijn78 schreef:
De klassieke/AC rijkunst neemt ook in populairiteit toe. Het nadeel van deze stroming is dat dit voornamelijk achter gesloten deuren plaatsvind

Met mijn opmerking reageerde ik op jouw stelling hierboven. Ik wilde ermee zeggen dat de klassieke/AC rijkunst niet voornamelijk achter gesloten deuren wordt beoefend, maar er ook zeker klassieke ruiters zijn die hun klassiek geschoolde paard uitbrengen.

jasmijn78 schreef:
Kun jij deze stelling van jou goed onderbouwen (cijfers, statistieken, uitslagen etc.)?

Nee, dat kan ik niet. Ik weet echter wel wat ik gezien heb...

Even voor de duidelijkheid: Het is niet zo dat ik deze vorm van training verheerlijk ofzo. Ik ben alleen van mening dat dit niet per sé een slechte vorm is. Het is, zoals met zoveel dingen in de paardenwereld, iets waar je ervaring mee moet opdoen/hebben voordat je het kan toepassen.
Hier wordt trouwens de academische dressuur afgeschilderd als een enorm brute manier van paardrijden. Daar ben ik het pertinent niet mee eens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:06

Yoshimi schreef:
Wat wil je daarmee zeggen?

Daarmee wil ik zeggen dat, wanneer het om LDR gaat, dit geen steekhoudend argument is. In die discussie vinden 'tegenstanders' juist dat LDR ook door deskundigen/topruiters die wel weten wat ze doen verboden moet worden omdat zij een voorbeeldfunctie hebben en het risico bestaat dat mensen hen gaan na-apen met alle gevolgen van dien.

Het lijkt mij dat de 'grote' in de AR ook een voorbeeldfunctie hebben. Gelijke monniken, gelijke kappen...

Yoshimi schreef:
Het lijkt mij alleen dat de gemiddelde thuisklusser niet even 2 pilaren in zijn bak ingraaft.

You never now.... Er zijn inmiddels toch al heel wat aanhangers/liefhebbers van de AR. En wat niet is kan met de toename van de populairiteit van AR dus toch nog komen?

Yoshimi schreef:
Daarnaast heb je bij iedere vorm van paardensport en welke vorm van training dan ook, mensen die maar wat doen. Dat wil niet zeggen dat de trainingsmethode op zich verkeerd is.

Mee eens... Maar als het om LDR gaat worden deze dooddoeners in de discussie niet geaccepteerd....

Yoshimi schreef:
Ik wilde ermee zeggen dat de klassieke/AC rijkunst niet voornamelijk achter gesloten deuren wordt beoefend, maar er ook zeker klassieke ruiters zijn die hun klassiek geschoolde paard uitbrengen.

Is er een soort FEI/KNHS voor AR dan? Volgens mij niet... Volgens mij worden AR evenementen ook niet op initiatief van verenigingen/bonden etc. gehouden. Nogmaals: wanneer klassieke ruiters deelnemen aan KNHS wedstrijden conformeren ze zich aan de KNHS regels. Ook rijden ze op wedstrijden dan geen AR, maar 'gewone' dressuur. Wie houdt bijvoorbeeld toezicht op het welzijn van paarden tijdens de riddertesten van Bent Branderup? En dan heb ik het over officiele instanties die bijvoorbeeld inspecteren op doping/medicijn gebruik, welzijn, zweepgebruik etc.? Welke instanties houden toezicht op het welzijn van paarden in instituten als de Spaanse Rijschool en de Cadre Noir? Volgens mij gebeurd dat niet. Volgens mij wordt er bijvoorbeeld van geen enkele lippizzaner ooit een dopingtest afgenomen voordat hij in een show/evenement verschijnt...

Yoshimi schreef:
Hier wordt trouwens de academische dressuur afgeschilderd als een enorm brute manier van paardrijden. Daar ben ik het pertinent niet mee eens.

Dat is in ieder geval niet mijn intentie. Waar het mij om gaat is als het gaat om welzijn en onderzoek naar trainingsmethoden en of deze al dan niet vriendelijk zijn men dit breder moet trekken en ALLE methoden moet onderzoeken. Topruiters worden continu gedwongen openheid van zaken te geven. Ik vind ook dat o.a. AR instituten/trainingsstallen etc openheid van zaken moeten geven en geinspecteerd moeten worden, evenals alle (zelfbenoemde) goeroes en hun (zelfbedachte) methoden varierend van natural-goeroes tot AR-goeroes en alles wat daar tussen in zit.....

De focus ligt nog altijd op de sport, en met name de moderne dressuur. Maar in minder in het oog springende stromingen worden ook keiharde munten verdient aan clinics, behandelingen, lessen etc. Bent Branderup komt tenslotte ook niet voor enkel koffie en een kaakje zijn bed uit. Die verdient ook aan zijn activiteiten.

Ik vind dat er ook in andere stromingen meer openheid moet komen als het gaat om welzijn van paarden, (aantoonbare) deskundigheid van goeroes, doeltreffendheid/diervriendelijkheid van methodes. Dit alles zodat paardenliefhebbers beter geinformeerd kunnen worden en kwakzalvers/no-no's zonder kennis van zaken en met discutabele methoden buiten spel worden gezet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:25

Ik zag ergens filmpjes van de spaanse rijschool en daar werd ik ook niet heel vrolijk van. Een paard leren piafferen met van die palen is niet zo moeilijk. Je bint hem vast aan het bit en ramt met de zweep erachter. :+

Maar ik ben wel van mening dat 'duurzame dressuur' de voorkeur geniet boven 'snel punten scoren en veel show-dressuur'. Zie de discussie van Gerd Heuschmann en wat hij aankaart in zijn boek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:52

jasmijn78 schreef:
Ik vind dat er ook in andere stromingen meer openheid moet komen als het gaat om welzijn van paarden, (aantoonbare) deskundigheid van goeroes, doeltreffendheid/diervriendelijkheid van methodes. Dit alles zodat paardenliefhebbers beter geinformeerd kunnen worden en kwakzalvers/no-no's zonder kennis van zaken en met discutabele methoden buiten spel worden gezet.

Dus jij suggereert dat er in de 'gewone' dressuur en springsport wel openheid is over dit soort issues? Dream on...

Maar goed, ontopic. Ik kan weinig met dit soort 'trainingsmethodes'. Ik zie er het nut niet van in en vind het een onvriendelijke manier van trainen. Dit lijkt me geen dressuur voor het paard, maar toch echt dresuur voor het plaatje.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:58

Iets dat veel gebruikt wordt, wordt bediscussieerd. Nu is er veel discussie over LDR en bijvoorbeeld bitloos, simpelweg omdat veel mensen er mee bezig zijn en het dus 'gezien' wordt. Ik vind het wel interessant om nu ook iets te lezen over dit pilarengebeuren (lijkt me niet heel leuk voor de paarden trouwens, maar dat gevoel heb ik sowieso bij 80% van de foto's die ik zie van mensen en paarden) maar ik ben het niet met TS eens dat er over gediscussieerd moet worden omdat er ook over andere rijstijlen wordt gediscussieerd. Heb niet 't idee dat nog veel mensen dit doen. Als je overal over wilt discussieren kun je net zo goed een discussie openen over hoe Neanderthalers met een berenvel en bit van bot hun paarden reden, en wat daar de cons en pro's van zijn. :+ Lijkt mij persoonlijk niet bijster nuttig, maar ga vooral je gang!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:44

Jasmijn........ ik denk dat je hier een heel, heel goed punt hebt......

Persoonlijk zie ik liever een peerd met zn kop tussen de knieen, dan dit.

Ik vind het paardonterend om een paard tussen twee palen vast te zetten en zo knoppen erop te zetten. Ik weet een ding zeker, en dat is dat die van mij zich er een weg uit vecht.

Ik kan me zo voorstellen dat er best wel wat ongelukken gebeuren op deze manier......... je moet er niet over willen nadenken hoeveel schade een paard oploopt als het tussen twee palen verkeerd gaat......

Ik kan mij voorstellen dat die van mij zo hoog gaat springen dat hij omdat hij op de kop tegen gehouden word zo een salto maakt.

Bizar, dat mensen die het LDR, uitgevoerd door Anky, bij hoog en laag verfoeien en dit gewoon goed vinden........ snap ik niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:47

Ik heb altijd geleerd dat de basis van 'alles' goed voorwaarts rijden is. Zonder een voorwaarts paard kan je helemaal niets. Is dat dan bij klassiek / AR zo anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:57

Ik zit een beetje met een vraagteken-uitdrukking op mijn mond, spontaan in een vlaag van een soort verstandsverbijstering :S
In de jaren zeventig en tachtig werd de pilaren methode al verfoeid, toen ik nog een penny was en de boeken van o.a. Ursula Bruns (Het paard, uw paard etc) uitploos.
Iedereen met een beetje gevoel voor een paard snapt toch wel dat het volslagen doelloes, debiel en bijzonder unfair tegenover een paard is om deze trainingsmethodes nu nog toe te passen?
Beest kan alleen maar spanning opbouwen in het hele lijf en een weg naar voren wordt onmogelijk gemaakt.
Dit is gewoon NIET meer van deze tijd. Ik zeg afschaffen.
LDR stelt vergeleken hier bij niks voor en verder is het niks mis met LDR als het maar door kundige ruiters op door en door getrainde paarden wordt toegepast. Als Pietje van om de hoek het bij zijn Fjord zou doen was het een ander verhaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:15

KiWiKo, welke mensen bedoel je als je zegt: Bizar, dat mensen die het LDR, uitgevoerd door Anky, bij hoog en laag verfoeien en dit gewoon goed vinden" ?
Ik zie hier in ieder geval nog niemand die staat te juichen over deze trainingsvorm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:17

Even lezen en denken, Kinke ;)
De training tussen de pilaren is een onderdeel uit de klassieke dressuur, die door een aantal mensen zo verheerlijkt wordt ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:22

ik kan niet lezen en denken tegelijk.
dus als iemand fan is van de klassieke dressuur dan wordt dit stuk automatisch als goed beschouwd door die persoon?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:25

het word in iedergeval niet becritiseerd en ook niet bediscusseerd........ terwijl het best een discussie waard is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:26

KiWiKo schreef:
het word in iedergeval niet becritiseerd en ook niet bediscusseerd........ terwijl het best een discussie waard is

Ladiedadieda, nee, het is altijd de "moderne" dresuur waar massaal tegen aan wordt getrapt en vaak ook nog met heel veel compleet ononderbouwde meningen, zonder enige kennis van zaken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:29

is inderdaad een discussie waard. Maar misschien wordt het een korte discussie? Dit zou natuurlijk kunnen komen omdat er waarschijnlijk erg weinig mensen zijn op Bokt (of misschien niemand) die hun peerd tussen de pilaren knopen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:33

....en die de ogen ervoor sluiten dat ook dit een onderdeel is van de klassieke dressuur, die verder zo wordt opgehemeld en verheerlijkt???