Bonita@Work M2/Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skip_Bo

Bonita@Work M2/Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 14:23

Heei!

Gisteren Bonita gereden en weer eens een keer foto's gemaakt, het was ook zulk lekker weer!

Het ging niet perfect, ze was sloom en reageerde niet goed op me been. Vandaar veel overgangen gereden.

We rijden nu M2 en we moeten nog 3 winstpunten voor het Z! We zijn al bezig met de eenvoudige galopswissels en appuyeren.

Zaterdag zijn mijn eigen laarzen kapot gegaan, dus die staan nu bij de schoenmaker. Ik rij nu met mijn zus haar laarzen, wat erg wennen is. Op de foto's zie je dat ik soms mijn benen er optrek en mijn hakken niet goed uitdruk, waar ik normaal geen moeite mee heb. Ik denk dat het door de laarzen komt. :)

We moeten er op letten dat ze soepel blijft en niet te veel in mijn hand gaat hangen. Verder moet ze ook actief blijven aan mijn been.

Het was een mindere training, met was miscommunicatie's, maar dan zien jullie ook eens dat het niet altijd goed kan gaan. ;)

1.
Afbeelding

2.Net aangedraafd, hier zie je dat ik mijn benen optrek.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Foto 4 gewist. Schijnbaar mag je geen miscommunicatie plaatsen.

5. Contra Galop.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Stukje racen, om haar actiever te maken, ik zit hier bewust naar voren.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Slangenvolte 3 bogen met op de A-C lijn eenvoudige galopswissel.
Afbeelding

12. Moet veél actiever.
Afbeelding

13. Contra galop.
Afbeelding

14. Halthouden.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Hou het commentaar netjes, ik moet ook nog dingen leren. ;)
Laatst bijgewerkt door Skip_Bo op 12-03-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Re: Bonita@Work M2/Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:27

Ik kan het niet helpen, maar ik vind je een gefrustreerde ruiter.
In mijn ogen behoud je te weinig rust, ontspan je niet en geef je je paard een onzeker gevoel.
Probeer eens meer vanuit ontspanning te rijden :)
Paardrijden is leuk, geen gevecht.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 14:36

Puchje schreef:
In mijn ogen behoud je te weinig rust, ontspan je niet en geef je je paard een onzeker gevoel.

Paardrijden is voor mij ook geen gevecht, maar je mag best een keer streng zijn vind ik. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:39

Puchje schreef:

Hier ben ik het heel erg mee eens!

Kijk eens naar foto 4!

je paard wil er niet doorheen komen zeg jij!

Jij ziet eruit alsof je haar er doorheen MOET EN ZAL hebben!

Bedenk eens waarom ze er niet doorheen is?
Misschien is ze niet actief genoeg, is ze niet helemaal recht tussen jouw handen en benen?

Dan doe je daar iets aan, en dan komt de rest wel goed!

Er zit een verschil tussen duidelijk zijn en een gevecht aangaan!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:05

Foto 4 maar even verwijderd.

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:14

Ik ben het eigenlijk wel eens met de anderen. Maar ik vind het eerlijk gezegt ook geen M2/ Z1 niveau..

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:16

leuke pony en het rijden ziet er netjes uit hoor.
Je hebt nog wel wat puntjes om te verbeteren( hakken uitdrukken, meer bergop etc), maar dat komt vanzelf!
wat is de afstamming van je pony?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:18

Je hebt een prachtig paardje :)
Verder zouw ik meer met je zit gaan rijden en minder met teugel.
lekker lange teugel rijden.
Verder vind ik dat je mooi zit.
Zo zie je op foto 10 als de teugels wat langer zijn dan loopt ze ook veel meer ontspannen.

Veel succes :D

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:18

Waarom verwijder je foto 4?
Daar kan je toch juist alleen maar opbouwend commentaar over krijgen?
Dat helpt je alleen maar meer..
Ik vind het igg een heel mooi paardje..
Probeer idd wat meer ontspannen te rijden, dan geeft het meteen een ander beeld.
Voor de rest vind ik het er wel goed uitzien. Iets minder gestresst mag wel maar dat is al eens gezegt.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:23

Leuk paardje zeg mooi kleurtje :D
Jammer dat je foto 4 verwijderd hebt!
Veder vind ik het niet echt ontspannen uitzien(waarschijnlijk hadden jullie je dag niet zoals je al meld) daardoor vind ik het ook niet M waardig.
Probeer ontspannen te zitten het lijkt alsof je je hele lichaam vast zet.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:23

Ik vind dat gefrustreerde wel meevallen.

Meestal als er een camera bij komt moet t goed en zul je altijd een wat
vertekend beeld hebben....

Zorg dat je tijdens je losrijden je pony goed in balans hebt.
Als je pony op twee teugels en aan je been is kun je voelen dat hij zijn balans gevonden heeft. Ga dan wat voltes openen en sluiten. Deze oefening is ontzettend goed voor je tempo controle. Ook veel schakelen. Is dat goed verelkaar dan zullen je oefeningen veel makkelijker gaan. In stap travers achtig de volte blijven openen en sluiten is een rustige energiebesparende manier om je pony los te werken. Veel succes!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:40

BaroucheSaar schreef:
Ik ben het eigenlijk wel eens met de anderen. Maar ik vind het eerlijk gezegt ook geen M2/ Z1 niveau..

Dit komt waarschijnlijk omdat er niet echt M2 en Z1 oefeningen op de foto staan.

@ marjolein88:
Bonita's ouder's zijn onbekend, al weet ik wel wie het zijn. ;)
Het zijn gewoon simpele manege pony's die in manegelessen meelopen.
De vader van Bonita is vroeger als dekhengstje gebruikt, maar verder niet goed gekeurd. ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:40

hmm, ik heb betere foto's gezien van jullie..
Ik vind je teugels af en toe erg kort! Die mag je soms best wat langer laten. En soms mag Bonita er net íets meer doorheen met nageven.
Misschien kan je je beugels ook een gaatje langer doen? Zit je gelijk een stukje netter! ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:58

Wat een verschrikkelijk leuk paard/pony :~!

Je hebt je benen soms ook tever naar achteren maar misschien doe je dat ook doordat je niet je eigen laarzen aanhebt.

Als ik jou was (weet niet of je voorlopig wedstrijden gepland hebt staan) zou ik even een maandje ong. terug gaan naar de basis.

Sporen af, van voor niks doen met je handen en haar goed op je been laten reageren. Door middel van veel overgangen op een zo licht mogelijke hulp (onzichtbare hulp ;) ) daardoor gaat ze meer haar achterhand gebruiken en op haar eigen benen lopen en gaat ze niet op je handen hangen. Handen gewoon ontspannen rechtop. Als ze lekker actief loopt stop je voor die dag en dat bouw je langzaam uit, maar wel elke keer dat je rijd moet ze actief lopen. Gaat het actief lopen & niet op je handen hangen goed kan je weer beginnen met de M/Z oefeningen, die zullen dan ook een stuk beter gaan.

Ik zeg een maand als voorbeeld, het kan sneller gaan maar het kan ook langer duren, dat is iets wat jijzelf het beste kan aanvoelen. Je kan het niks vinden maar ik weet zeker dat je er meer provijt van zal hebben als je een stapje terug doet dan dat je doorblijft gaan en beetje vastloopt(?) op deze manier.

Heel veel succes ermee :)!

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:15

Ik heb foto 4 niet gezien, maar iedereen heeft wel eens een gevecht met zijn paard, je wilt ook niet dat het paard dominanter dan jou is toch? :P Ben het dus niet eens met Puchje & Robijntjah. Ik vind je voor de rest netjes rijden en ik denk dat de tips van love_plaisir je echt kunnen helpen!

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:23

super leuke pony ik ben het er niet mee eens wat puchje zegt ik vindt sommige foto's wel wat streng in de hand maar het meerendeel vindt ik er netjes uit zien. op sommige fotos je hakken wat meer uit drukken voor de rest vindt ik het er netjes uit zien ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:33

ik zie hier geen sprekende Z1 combinatie..
af entoe valt je pony erg uit elkaar,en meer op het achterbeen kan ook geen kwaad.
verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar.

maar ik vind het wel een erg leuke pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:41

Clairtjuh schreef:
Ik heb foto 4 niet gezien, maar iedereen heeft wel eens een gevecht met zijn paard, je wilt ook niet dat het paard dominanter dan jou is toch? :P Ben het dus niet eens met Puchje & Robijntjah. Ik vind je voor de rest netjes rijden en ik denk dat de tips van love_plaisir je echt kunnen helpen!

Dominant en met rijden een gevecht aan gaan (als in niet nagevelijk krijgen) zijn 2 totaal verschillende dingen hoor :+

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:59

leuke foto's en leuk paardje ook :D
op sommige foto's zie ik dat jeje hakken een beetje optrekt.
voor de rest netjes hoor

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:21

Robijntjah schreef:
Clairtjuh schreef:

Dominant en met rijden een gevecht aan gaan (als in niet nagevelijk krijgen) zijn 2 totaal verschillende dingen hoor :+

En wat nou als het paard zelf het gevecht aan gaat en zichzelf sterk maakt tegen de hand? Ik denk dat de combinatie samen nog heel ver kan komen en daarnaast zie ik aan deze foto's niet dat ze het gevecht aan gaat. Misschien wat te korte teugels en teveel druk, maar is dat het gevecht aan gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:34

Als een paard zich sterkt maakt tegen de hand is dat aan de ruiter/amazone om dat op te lossen door die druk niet aan te pakken ;)
Makkelijker gezegd dan gedaan idd, maar even heel kort door de bocht ligt het zo wel :+

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:37

Ik heb even in je profiel gespiekt en daar zie ik zeker verschil met deze foto's.
Idd zoals meerdere zeggen als ik het vanaf deze foto's zou moeten beoordelen zou ik niet zeggen dat je M rijdt. En zeker niet dat je op weg bent naar de Z.

Maar de foto's in je profiel zijn moment opnames met meer geluk.
Ik zou zeggen, als je merkt dat je pony zijn dag niet heeft, probeer dan niet door te gaan..
Kan goed mis gaan en dan moet je weer over nieuw beginnen als het ware,,
Want waarschijnlijk was foto 4 daar een voorbeeld van..
Probeer op zo'n dag iets te gaan doen waar je van weet dat je paardje gaat ontspannen..
Het rijden moet leuk blijven.. Voor jou en je paardje,, waarschijnlijk is ze de dag daarna weer helemaal klaar voor het echte werk ;)

Verder blijf toch beter op je kont zitten ondanks dat je paard niet voorwaarts is. Die moet namelijk leren voorwaarts te gaan zodra jij de goede hulpen geeft. En probeer niet te streng met je hand te zijn.. Wel contact maar niet trekken..
En zoals ik het zie kunnen je beugels nog wat langer en dan zit je denk ik ook wat netter..

Ik hoop dat je er wat aan hebt (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:10

Robijntjah schreef:
Als een paard zich sterkt maakt tegen de hand is dat aan de ruiter/amazone om dat op te lossen door die druk niet aan te pakken ;)
Makkelijker gezegd dan gedaan idd, maar even heel kort door de bocht ligt het zo wel :+

Klopt inderdaad!

Je moet je paard met je benen nageefelijk rijden niet met kracht! Dan moeten er 1000 alarmbellen gaan rinkelen dat er iets niet goed gaat en weer even een stapje terug gedaan worden naar de basis (het aan het been zijn)

Het zou dus voor deze combi voor dat betreffende moment verstandiger zijn geweest om bijvoorbeeld heel veel te schakkelen en overgangen te gaan rijden. Daar bereik je meer mee dan stug op kracht verder te blijven rijden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:34

Ik dend dat jij een hele andere warming up moet doen!
Lang en laag, en lengtebuiging!

Ik vind het ook geen M/Z nivo, en niet op dat die oefeningen niet ana bod komen. Nee ik vind hem / haar niet lopen voor M / Z nivo!
Ik vind hem te strak in zijn lichaam!

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:20

Ik vind dat je er keurig op zit, het ziet er erg ontspannen uit !
Leuke combinatie jullie 2 !
Verder zou ik nog wel even een beetje op je voeten letten ;)
Je mag je hakken wat meer naar de grond laten wijzen :P
( Doe ik zelf ook niet maar ik werk er ook nog aan :+ )