Stilstaand poepen met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCatharina

Stilstaand poepen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:50

Ik rij op dit moment op een Haflinger van 3,5.
Het gaat al heel goed onder het zadel.
Maar als ze onder het rijden moet poepen gaat ze stilstaan.
Terwijl ze voor de kar wel lopend kan poepen ze staat wel met nog een haflinger voor de kar
En als ze onder het rijden dan poept dan probeer ik haar voorwaarst te krijgen maar dat lukt gewoon niet.
Weet iemand mischien hoe ik het kan aanpakken om haar toch aan het lopen te krijgen als ze moet poepen onder het rijden.

Judje

Re: Stilstaand poepen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:38

Verplaatst van OPG naar RT-P.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:54

Misschien heeft ze moeite als jij erop zit met mesten,
Het is ook wat je wil, bij mij mogen ze stil staan met mesten, waarom niet, ja in een webstrijd kan ik het me voorstellen, maar recreatief zie ik geen probleem.
Ik heb zelfs een merrie die echt een paar minuten stil moet staan eer ze mest, dat gaat zo traag in die darmen en dat kan ze gewoon niet lopend.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:55

Ik heb ook geen idee hoe je dat moet oplossen.
Misschien iemand er naast lopen die haar meeneemt als ze moet poepen

Lovess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:06

Kun je het voelen als de drang heeft om te gaan poepen?
Anders kunnen je misschien net voor het moment dat ze stil gaat staan wat meer doordrijven.
Het lijkt me moeilijker om haar aan het lopen te krijgen als ze staat te poepen, dan als ze nog loopt.
Ik zo een flinke reactie proberen te geven met allebei de benen. Dat ze het maar eens leert..
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-03-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine code verwijderd. Deze graag alleen gebruiken om zinnen/zinsdelen te acctentueren.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:13

Ik vind denk ik dat de pony gewoon de tijd moet krijgen om te mesten. Ik vind nit dat je eren pony door moet drijven als zij/hij moet mesten! Maar als je het écht wil afleren moet je hem/haar doordrijven...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:16

Het ligt er een beetje aan wat je doel is denk ik.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden, dan is het niet echt fijn als een paard stil gaat staan om te poepen natuurlijk..

In dat geval zou ik ook ervoor kiezen om gewoon vanaf het begin al lopen te laten poepen.

Ook is het zo dat als je veel buiten rijdt en je paard op een oversteek over n drukke weg ineens besluit te gaan poepen, je je ook niet echt veilig voelt.

Als je hier allemaal geen 'last' van hebt, ach dan zou ik dr lekker stil laten staan :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:18

maakt het erg uit ? De pony waar ik nu op rijdt poept ook stilstaand..opzich kun je er niet veel aan doen .. heel goed aansporen.;)

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:19

dat deed mijn paard ook heel irritant
voor de kar wel lopent poepen maar als je erop zit niet nu loopt ie gelukkig wel door

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:23

Die van mij gaat altijd wat langzamer lopen vlak voordat ze moet gaan poepen. Als ik niet wil dat ze stil gaat staan, is dat het moment voor mij om te drijven met mijn benen, met mijn tong te klikken of zachtjes met de zweep tegen mijn jas aan te tikken. Dan blijft ze tenminste in beweging.
Als we serieus aan het rijden zijn mag ze niet ineens stil gaan staan maar, tijdens instappen of uitstappen maakt het mij niet zo veel uit en mag ze meestal wel even stil gaan staan. Ik leun dan zelf ook wat naar voren zodat het, voor mijn gevoel, iets makkelijker is voor haar.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:21

Waar ik op rij, doet dat ook.

Ik stoor me er niet echt aan, maar soms doet hij het ook uit protest..
Wilt ie niet, dan gaat hij maar poepen.

Maar ik zou niet weten hoe je dat meot oplossen...
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-03-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: italic verwijderd

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:14

Mijn paard doet het ook pas sinds een aantal maanden lopend (wordt 10 deze maand).

Mijn bijrijdpaard van 16 gaat ook stil staan, hij sleurt je eerst de hoek ik :Y) . Die is met geen mogelijkheid vooruit te krijgen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:16

Ik heb het ze aangeleerd := heeeeeeel vervelend als je van 2 paarden de stront over de hele bak weg moet gaan scheppen :(
Op wedstrijden lopen ze keurig door :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:34

Het is idd wel lastig alleen bij ons op de manege staat een pony en die heeft "plasproblemen" als ze moet plassen kan ze zo de hele les stilstaan omdat het niet wil en als je haar net vooruit hebt gekregen blijft ze een paar meter verderop zomaar op de hoefslag stilstaan, maar met voltige heeft ze dit probleem bij mijn weten niet, ik vind het alleen wel irritant en rijd daarom bijna nooit op haar.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:37

doordrijven, evt een klein tikje met een zweepje.. liever geen zweep natuurlijk ;)

als je paard er last van heeft dat je er op zit, kan je gaan staan in het zadel, ook als je draaft ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:26

Ik zou mijn paard ook laten stilstaan.. Ben ook recreant.

Weet er iemand of je punten aftrek krijgt als je paard stopt om te poepen..?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:03

Ik zat laatst bij een jury te schrijven toen een paard ineens halverwege het wijken stil ging staan om te plassen. Dat gaf -2 maar, weet niet of de regels in nederland hetzelfde zijn.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:39

Als het echt stoort moet je gewoon doordrijven. Als het gaat voor de koets, gaat het ook onder zadel; Maar ga dan wel in verlichte zit! Dat je het gewicht van achter weg neemt. Mijn haf loopt ook voor de koets en poep onder het zadel ook al lopend, hij gaat iets minder snel, maar als ik in verlichte zit ga en een knijpje geef met mijn kuiten, blijft hij netjes doorlopen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:35

Mijn paard stopte ook om te poepen, nu vertraagt hij een beetje maar dan drijf ik en loopt hij terug door. Het is een kwestie van consequent zijn, in het begin is het moeilijk maar na een tijdje gaat het beter, als je drijft en hij wilt niet voorruit gaan even een zweepje bij je pakken ;) .
XxFristixX schreef:
maakt het erg uit ? De pony waar ik nu op rijdt poept ook stilstaand..opzich kun je er niet veel aan doen .. heel goed aansporen.;)

Soms maakt het wel wat uit, ik heb eens een pony gereden die altijd stopte als hij moest poepen ook als we aan het springen waren of aan het galoperen en om de een of andere bizarre reden moest hij altijd poepen als je aan het galoperen was 8)7 ... Niet erg leuk als je in galop zit en je pony besluit om even te gaan poepen, laten we zeggen dat ik een belabberde val gemaakt had :+ nadien bleef ik er wel gewoon opzitten omdat ik wist dat hij kon gaan stoppen, voor die val wist ik het niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:43

MandyR schreef:
Ik zat laatst bij een jury te schrijven toen een paard ineens halverwege het wijken stil ging staan om te plassen. Dat gaf -2 maar, weet niet of de regels in nederland hetzelfde zijn.

Dat is wel balen zeg... Plassen kunnen paarden echt niet lopend en als ze nou erg nodig moeten...

Mijn pony stopte in het begin ook om te poepen, maar nu vertraagd hij alleen nog een beetje. Als ik niet goed oplet staat hij soms wel stil (vanuit stap) en denk ik dat ie moet plassen, maar dan is het soms dus ook poepen haha... Dan hoef ik alleen been te geven en loopt hij weer.

Probeer erop te letten wat hij doet vlak voor hij stil gaat staan. Als je dat signaal oppikt, kun je hem voor zijn en alvast drijven en eventueel een kleine waarschuwende tik geven of met je stem ook aansporend iets zeggen.

Loopt hij wel door, dan enorm belonen he ;)

Kaartjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:36

Oei ik zou zo ook niet weten hoe ik dat mijn paard of pony's heb aangeleerd. Die snapten al vrij snel dat ze door moesten lopen met poepen zegmaar :P

Nu heb ik dan een paard.. en als ik thuis rijdt laat ik hem wel even stil staan..
Maar in de les of op concours loopt hij wel gewoon door..
Hij vertraagt alleen iets.

@ MandyR: haha ja kan gebeuren, :P ik had het een x tijdens het groeten met mijn pony Joy :P ;;

xx

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:43

is ook oliebol als je tijdens een proefje punten aftrek krijgt al helemaal als het paard moet plassen want dan kan je er echt niks aan doen!
Laatst bijgewerkt door Destination op 15-03-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:50

Het enige dat je kan doen is kijken wanneer een paard moet plassen en proberen de situatie vooraf te creëren zodat ze vooraf plassen. Ik heb een paard dat niet onder het zadel wil plassen. Gevolg is wel dat ik dus na het rijden moet zorgen dat hij snel in zijn stal staat om te kunnen plassen. Bij een wedstrijd is dat (helaas) de trailer want buiten plassen wil hij ook niet graag.
Mesten deed hij in het begin stilstaand, maar in draf (of galop) ineens vol op de rem is niet prettig en op wedstrijd niet gewenst. Nu weet hij dat hij tijdens het in- en uitstappen wel stil kan staan om te mesten (scheelt ook met opruimen) en als we aan het werk zijn niet. Tijdens het rijden merk ik tegenwoordig vooral dat hij ineens extra zijn buikspieren aanspant en blijkt hij te hebben gemest. En zelfs dat is niet eens altijd merkbaar.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:54

De argumentatie van de jury was dat je het paard ten alle tijden aan het been moet kunnen houden.
Het stil gaan staan werd gezien als ongehoorzaamheid / het niet accepteren van de hulpen. En geeft dus aftrek. Als zo'n proefje een uur zou duren, snap ik ook wel dat je je paard even laat plassen maar, voor die 5 minuten moet hij het maar even ophouden hoor.
Als je paard tijdens het oversteken van een drukke weg wilt gaan plassen, blijf je toch ook drijven?
En als een springpaard vlak voor een hindernis stil gaan staan omdat hij even zijn behoefte moet doen, krijgt die ruiter toch ook strafpunten?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:08

Ik weet niet of dat je doet wedstrijd rijden of buiten rijden of gewoon recreatief voor je zelf.
Maar ik weet wel dat als je ooit met iemand samen gaat rijden en je rijdt voor op het heel erg irritant is als jou paard dan ineens stopt om te poepen.
Zeker als je met een grote groep gaat dan bots je allemaal op elkaar.
En een paard kan lopend ook poepen dus waarom zou je hem stil laten staan?
Jij bepaald wat hij moet doen.
Als hij moet poepen kan hij ook gewoon door lopen of dat nu in de kar is aan de hand of als je er op zit.
Gewoon consequent zijn.
Gewoon goed drijven en zorgen dat je hem voor bent, je voelt het wel aan wanneer ze willen poepen.
En belonen als hij door loopt tijdens het poepen.
Gaat hij toch stil staan dan tik met de zweep.
succes