Willem begint te huppelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FonsR1150GS

Willem begint te huppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:29

Hallo

De laatste tijd maak ik iets raars mee met Willem, mijn verzorgpaard.
In draf begint hij een soort huppel net of hij in galop wil gaan, daarbij beweegt hij zijn hoofd ook nog sterk op en neer. Als ik dan de teugels iets strakker neem stopt hij er weer mee en draaft normaal verder, maar soms begint hij na een paar meter weer overnieuw. Dit is iets van de laatste tijd, eerder deed hij dit niet. Doe ik iets fout, of zou hij ergens last van hebben? Wie weet raad?

Groeten Fons

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

Misschien loopt ie te snel in draf en zit hij tegen de galop aan? Bij het aandraven een huppeltje maken kan een aanleuningsprobleem zijn :)
Als je 'm vrij of aan de longe laat draven is ie dan ook onregelmatig of dat niet?

ch_ntii123

Re: Willem begint te huppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:17

Ik heb dit oook gehad met mijn verzorg pony, hoevaak wordt hij gereden? mijn verzorg pony heeft een tijd stil gestaan, toen ik hem eenmaal 2dgn in de week reed en goed voorwaard (veel overgangen) heb ik het eruit gereden

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:19

Mijn merrie deed dat vroeger ook, maar zij deed het van de spanning.
Als ze even niet wist wat ik bedoelde ging ze huppelen.
Maar vaak is het een aanleuningsprobleem...

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:21

Wendy15 schreef:
Misschien loopt ie te snel in draf en zit hij tegen de galop aan? Bij het aandraven een huppeltje maken kan een aanleuningsprobleem zijn :)
Als je 'm vrij of aan de longe laat draven is ie dan ook onregelmatig of dat niet?

HOI WENDY

Een aanleuningsprobleem zou kunnen want als ik de teugels strakker neem stopt hij er mee.

Aan de longe doe ik niet meer, dat gaat slecht met hem, hij loopt een of twee rondjes en dan stopt hij en gaat frontaal naar mij gericht staan

Groeten Fons

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:22

Dit heeft mijn paard ook een tijdje gedaan. Mijn paard deed het vooral in de eerste paar minuten dat we aan het draven waren. In mijn geval kwam het doordat het paard nog een beetje stijf was (in de winter) en het dan makkelijker vond om te galopperen in plaats van te draven. Eigenlijk ook een stukje ongehoorzaamheid dus.

Doet jouw paard het ook vooral in het begin, of eigenlijk de hele tijd dat je wilt draven?

Want als het bij jou ook een vorm van stijfheid is, raad ik je aan om goed los te stappen, beter te lang dan te kort. Als je dan gaat draven en je paard begint weer te 'huppelen', moet je goed voorwaarts proberen te draven met je teugels goed op maat en eventueel een lichte ophouding maken met je hand. Bij mijn paard werkte dit goed.

Succes!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:23

ch_ntii123 schreef:
Ik heb dit oook gehad met mijn verzorg pony, hoevaak wordt hij gereden? mijn verzorg pony heeft een tijd stil gestaan, toen ik hem eenmaal 2dgn in de week reed en goed voorwaard (veel overgangen) heb ik het eruit gereden

Meestal rij ik in de winter alleen in het weekend 2x. Als het straks weer wat langer licht blijft ga ik ook door de week.

Groeten Fons

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:24

Misschien komt het omdat hij niet goed doorgereden wordt, is hij ook langzaam? zodra hij wat sneller gaat lopen zal het eruit zijn denk ik, dit was bij mij wel het geval.. (toen hij 4 x per week gereden werd)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:26

Mijn fjord heeft het ook een tijdje gedaan, als ik hem voor zijn doen, nog te verzameld weg wilde rijden begon hij te huppelen en met zn hoofd te schudden. Een teken voor mij dat hij het nog te moeilijk vond. Ik weet niet in hoe verre jij rijd en hoe getraint het paard verder is?

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:28

Lisa91 schreef:
Dit heeft mijn paard ook een tijdje gedaan. Mijn paard deed het vooral in de eerste paar minuten dat we aan het draven waren. In mijn geval kwam het doordat het paard nog een beetje stijf was (in de winter) en het dan makkelijker vond om te galopperen in plaats van te draven. Eigenlijk ook een stukje ongehoorzaamheid dus.

Doet jouw paard het ook vooral in het begin, of eigenlijk de hele tijd dat je wilt draven?

Want als het bij jou ook een vorm van stijfheid is, raad ik je aan om goed los te stappen, beter te lang dan te kort. Als je dan gaat draven en je paard begint weer te 'huppelen', moet je goed voorwaarts proberen te draven met je teugels goed op maat en eventueel een lichte ophouding maken met je hand. Bij mijn paard werkte dit goed.

Succes!

Lisa

Bedankt voor de tips.
Ik kan niet zeggen dat hij het alleen in het begin doet, hij kan het na een uur ook nog doen.
Maar ik merk wel als ik de teugels wat strakker neem stopt hij er mee.

Groeten Fons

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:30

Als het longeren niet gaat zou ik daar toch ook eens aan gaan werken :) Sta je wel in de goede positie? Als je teveel vóór de beweging van je paard staat rem je af en is het heel knap dat ie meteen stil gaat staan :)) Maar is het echt uitproberen dan zou ik toch proberen 'm goed op te sluiten tussen je longeerlijn en je zweep en goed in de gaten houden wanneer ie wíl gaan stoppen en proberen 'm voor te zijn en meteen weer voorwaarts te drijven :)

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:31

eempiej schreef:
Mijn fjord heeft het ook een tijdje gedaan, als ik hem voor zijn doen, nog te verzameld weg wilde rijden begon hij te huppelen en met zn hoofd te schudden. Een teken voor mij dat hij het nog te moeilijk vond. Ik weet niet in hoe verre jij rijd en hoe getraint het paard verder is?

Willem is 5 jaar en hij is nu een jaar onder het zadel.

Groeten Fons

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:33

Is het echt wanneer je hem vraagt? want als jij een ophouding gaat maken aan de voorkant en jij heb niet goed je been erbij, gaat hij heel langzaam draven waardoor het huppeltje ontstaat, ik zou hem gewoon goed voorwaarts rijden ene paar keer en daarna pas aan de teugels vragen

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:35

Wendy15 schreef:
Als het longeren niet gaat zou ik daar toch ook eens aan gaan werken :) Sta je wel in de goede positie? Als je teveel vóór de beweging van je paard staat rem je af en is het heel knap dat ie meteen stil gaat staan :)) Maar is het echt uitproberen dan zou ik toch proberen 'm goed op te sluiten tussen je longeerlijn en je zweep en goed in de gaten houden wanneer ie wíl gaan stoppen en proberen 'm voor te zijn en meteen weer voorwaarts te drijven :)

Dat hij niet wil lopen aan de longe is gewoon ongehoorzaamheid van hem. Ik zal het nog wel eens proberen, maar ik kan hem alleen in de wei longeren en dat heeft de eigenaar niet graag, want hij loopt de wei kapot

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:37

ch_ntii123 schreef:
Is het echt wanneer je hem vraagt? want als jij een ophouding gaat maken aan de voorkant en jij heb niet goed je been erbij, gaat hij heel langzaam draven waardoor het huppeltje ontstaat, ik zou hem gewoon goed voorwaarts rijden ene paar keer en daarna pas aan de teugels vragen

Dat ga ik proberen bedankt, ik weet van me zelf dat ik niet zo goed met mijn benen drijf |(

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:30

Je kan ook veel overgangen maken, echt veel, dan gaat hij ook meer op je benen letten en blijft hij actiever omdat hij zo moet opletten ;) succes ermee!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:34

Fons, heb je zo nu en dan begeleiding?

Het is heel moeilijk te zeggen wat er precies misgaat, het klinkt haast als (teugel)kreupelheid.

Een goede instructie kan je ook helpen met het longeer probleem.
Instructie nemen wil niet zeggen dat je een dressuurruiter moet worden, maar zo nu en dan een lesje heeft iedereen nodig :)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:01

crossmonster schreef:
Fons, heb je zo nu en dan begeleiding?

Het is heel moeilijk te zeggen wat er precies misgaat, het klinkt haast als (teugel)kreupelheid.

Een goede instructie kan je ook helpen met het longeer probleem.
Instructie nemen wil niet zeggen dat je een dressuurruiter moet worden, maar zo nu en dan een lesje heeft iedereen nodig :)

Ben ik het mee eens.

Waarschijnlijk is het een probleem met het evenwicht. Aangezien je zegt dat het minder wordt als je hem meer vasthoudt voor, vind ik het heel aannemelijk dat het dat is. Het paard loopt dan niet genoeg op eigen benen, maar teveel op de ruiterhand.
Goede les nemen, en werken aan de (GOEDE!) basis, dan lijkt mij dat het probleem verholpen kan worden.
Maar hiervoor moet je wel goede begeleiding hebben.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 08:31

Hoi Pansy en Crosmonster

Vorig jaar heb ik met Willem al wel een paar privé lessen gehad. Dat was nodig Willem is namelijk knap eigenwijs en wou in de bossen vaak niet die kant op die ik wou. Dan dacht ik jongen als jij niet links wil maar rechts dan gaan we toch rechts. Er geen erg in hebbende dat ik hem daar mee aan het bederven was. Nu probeert hij het nog regelmatig om een afslag terug naar huis te nemen maar hij krijgt nooit zijn zin meer van mij.

Om er mee in de groepsles te gaan denk ik dat Willem dat nog niet kan. Al hoe wel ik op zaterdag nu met een groepje van 3 of 4 ruiters in de bossen ga rijden en hij reageert daar erg goed op.

Ik zit met het probleem dat ik met Willem te voet naar de manege moet, en langs het bos in het donker lijkt me dat nog niet alles, over de weg durf ik nog niet. De dressuurlessen waren ook niet echt leuk, het was nog al een gevecht om Willem in een slangen volte te krijgen. Dus ik was die strijd een beetje moe en gewoon buiten rijden in de bossen ging veel beter. Tot hij met dat huppelen begon. Ik ga maar weer vragen of ik weer wat privé lessen kan krijgen.

Groeten Fons

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:58

Klinkt alsof je ook wel baat zou hebben bij wat basis grondwerk lessen. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als jullie de rangorde wat beter hebben vastgesteld (omdat je aangeeft dat het een behoorlijk dominant paard is) je veel prettiger en makkelijker met hem kan rijden (en dat een aantal rijtechnische zaken ook oplost). Grondwerk zijn eigenlijk 'spelletjes' met het paard op de grond waardoor, als je het goed doet, duidelijk wordt dat jij de leider bent en hij gewoon naar je moet luisteren, paarden vinden het vaak heel prettig als duidelijk is wie de leider is (en omgang en rijden kost jou dan veel minder moeite).

Veel succes en plezier!

Groeten Corina

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:07

Hallo Fons,

Ook mijn zoon heeft dit gehad met zijn paard, ook na 1 jaar rijden, het bleek dat hij door het rijden breder en gespierder was geworden en dat zijn zadel niet meer goed paste, een nieuw zadel gekocht en het hoofdschudden en het huppelen is opgehouden, misschien toch handig om even een zadelmaker naar je zadel laten kijken. Veel plezier nog met je paard.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:26

Tika schreef:
Hallo Fons,

Ook mijn zoon heeft dit gehad met zijn paard, ook na 1 jaar rijden, het bleek dat hij door het rijden breder en gespierder was geworden en dat zijn zadel niet meer goed paste, een nieuw zadel gekocht en het hoofdschudden en het huppelen is opgehouden, misschien toch handig om even een zadelmaker naar je zadel laten kijken. Veel plezier nog met je paard.

Hoi Tika

Bedankt voor de tip. Daar zou ik zelf helemaal niet aan gedacht hebben. Ik zal er naar laten kijken.

Groeten Fons

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:32

Als slangenvolte niet lukt, klinkt les als een hele goede optie.
Ik denk ook meer aan teugel kreupel of iets in die richting. OP de foto heb je ook erg veel kracht in je handen, heb je dat vaker?

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:38

kazary schreef:
Als slangenvolte niet lukt, klinkt les als een hele goede optie.
Ik denk ook meer aan teugel kreupel of iets in die richting. OP de foto heb je ook erg veel kracht in je handen, heb je dat vaker?

Dat vond ik zelf ook toen ik de foto zag, dat ik de teugels nog al strak had. Dat kwam om dat hij niet stil wou blijven staan voor de foto. Willem wou naar huis denk ik.

Groeten Fons

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:47

Kan ook zijn dat een paard niet los genoeg is.