.Mijn nu 6,5 jarig paard heb ik toen hij 4 was zelf zadelmak gemaakt en ingereden (wel met hulp van iemand die daar veel ervaring mee heeft), het was dus de bedoeling dat ik hem ging inrijden en dat hij later zou worden doorgereden nadat ik een goede lesgever had gevonden. Na lang sukkelen en verschillende lesgevers te hebben geprobeerd heb ik er 1 gevonden, het enige probleem was en is nog steeds dat ze gewoon geen tijd heeft om mijn paard door te rijden. Ik rij wel al een groot 2,5 jaar les rij bij haar en langzaam aan beginnen we bij te leren...
Het probleem is echter dat we maar heel traag vooruit gaan, galop gaat na bijna 3 jaar les nog steeds niet zoals het zou moeten en er is nog steeds bijna geen ontspanning. Hij is ontzettend moeilijk om te rijden, is hard in zijn mond (al een heel stuk beter) en je moet je hoofd er steeds bij houden omdat hij anders weg is of helemaal niets meer doet. Verder is hij ontzettend lui (is hij altijd al geweest) en wordt alsmaar dikker en dikker, mijn DA zegt dat er minstens 50kg af moet en het liefst nog tegen de zomer omdat hij anders grote kans loopt op hoefbevangen...
Ik vind het dus niet meer leuk om te rijden met mijn eigen paard, we kunnen amper galoperen, echt dressuur rijden kunnen we niet en steeds maar die rondjes beginnen te vervelen (ik kan niet alleen met hem naar buiten) springen ohz kan hij niet en daar ben ik niet z'on held in maar ik heb het altijd graag gedaan en het zou heel erg leuk zijn als we eens kunnen springen als afwisseling. Ik merk ook steeds meer dat m'n paard er gewoon geen zin meer in heeft om steeds hetzelfde te moeten doen ook al probeer ik af te wisselen. Maar uiteindelijk moeten we wel weer onze gewone rondjes maken en steeds weer oefenen....
Ons ander paard word nu opgeleerd en daar heb ik al een paar keer mee gereden, ik kan nu al meer doen met haar dan met mijn eigen paard... Ik zit nu dan ook steeds te denken om mijn paard alsnog door te laten rijden, conditietraining en om mijn paard te leren springen ohz, maar mijn mams vind dat dus een dom idee omdat hij al zo "oud" is. Wat denken jullie? Ik wil mijn paard absoluut niet verkopen maar ik heb ook geen zin om steeds die stomme rondjes te rijden zonder dat we eigenlijk verder komen en voor mij is dus de beste oplossing om hem alsnog door te laten rijden. Hebben jullie een "ouder" paard laten doorrijden en hoe is jullie dat bevallen?
Sorry als het een beetje onduidelijk is maar ik moest het gewoon van me af typen en omdat het zo lang geworden is..
.
.
, paard moet gewoon op professionele manier gecorrigeerd/getraind worden.
het wordt steeds gekker hier 
Het zou wel knap zijn als de problemen met dit paard op jouw manier kunnen worden opgelost.. Ik vraag me ook nogal af waar jouw theorie over de straat stappen op slaat.. Waarschijnlijk heb je het verhaald niet begrepen.. Het heeft niks met wennen te maken, het paard moet de basis eerst goed onder de knie krijgen en vervolgens goed verder doorgetraind moeten worden. Nogmaals; Dat kun je het snelst en het beste doen door hem op een professionele stal te zetten, als hij zover is dan kan zij er vervolgens zelf er weer op onder begeleiding van die persoon die hem heeft gecorrigeerd, om hem op deze manier weer op te kunnen bouwen en er voor te zorgen dat zij samen alleen nog maar vooruit kunnen werken inplaats van dat zij weer terug bij af raken..