Marshall (haflinger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djulita

Marshall (haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:53

Hallo bokkers!

Ik had vandaag les met Marshall en mijn zusje was even langs gekomen om foto's te maken.
Op dit moment train ik vooral op B-niveau. Gewoon de basis en een klein beetje op L-niveau (wijken enz.) Ik rijd nog geen wedstrijden, maar dat is wel de planning.
Ik wil geen commentaar hebben op het bit. Marshall heeft altijd voor de kar gelopen en is daarom heel hard in de mond geworden. Als ik hem op een normaal bitje rijdt, dan wil hij het nog wel eens vastpakken en keihard op de omheining af rennen. Ik werk er natuurlijk wel na toe om hem straks gewoon op een normaal bitje te kunnen rijden.

Hier de foto's:

[1] Marshall :9
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

[6]
Afbeelding

[7] Galopje
Afbeelding

[8]
Afbeelding

[9]
Afbeelding

[10]
Afbeelding

[11] Nog even een springfoto van een paar weken geleden.
Afbeelding

Dit waren de foto's.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, dus ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat.

xCaitlin

Re: Marshall (haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:30

Leuke haf :)
Ik vind opzich dat je netjes zit, op sommige foto's mag je wel iets minder voorover zitten en vooruit kijken :D

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:42

Als je ergens geen commentaar op wil, moet je geen topic openen.

én een scherp bit, én een mexicaan, én een strenge hand... :n
Ik word er een beetje verdrietig van.

en dan nog iets.. als hij zo hard gaat en je zo'n streng bit nodig hebt, waarom heb je dan in vredesnaam sporen om :?
Laatst bijgewerkt door Vue op 08-03-09 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:46

Die strenge hand vind ik op zich wel meevallen, Vue. Ben het met je eens dat de TS geen topic moet openen als ze bij voorbaat
al zegt geen commentaar op een aantal dingen wil hebben.

@ Djulita: Probeer je paard eerst eens lang en laag te laten lopen, met een goede impuls van achteruit. Dat scheelt een hoop.
Ook zie ik dat je je handen wat vast zet en kanteld. :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:48

Hand is continue naar haar toegetrokken en geeft de pony totaal geen ruimte om te zakken. Dat vind ik streng genoeg ;)

Sjiell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:49

Je binnenhand is te streng, verder mag je meer achteruit zitten en mooi voor je uit kijken, dat je ziet waar je rijd :).
Spring jij met een scherp bit, een martingaal, en een mexicaanse neusriem? Geen wonder dat je pony 'uitbreekt' als je hem met een gewoon trensje rijd..

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:50

Het enige wat me echt opvalt is dat je erg naar voren zit.
Ga rechtop zitten, weer trots!! :D
Misschien kan je je paardje van voren wat meer ruimte geven en meer aan de ontspanning daar gaan werken?
Over bit gebruik, tja, ik hou het op rijtechnisch commentaar :Y)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:08

Persoonlijk zou ik zeggen, gooi al die rompslomp eraf! Tot de sporen aan toe.

QUa houding moet je proberen om iets meer rechtop te blijven zitten en niet naar voren te vallen.

Maar een prettig plaatje...nee :n

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:25

Ik ben het helemaal met Paulusjuh eens.

Als ik jou was zou ik goed lesnemen en veel aan je zit werken, dat is al het halve werk.

En ik ben van mening dat je hem best met een trensje kan rijden, ken genoeg paarden waarmee gement word en die worden onder het zadel ook met een trensje gereden. Als je, je pony niet de baas kan moet je dat niet gaan oplossen met een scherp bit.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:59

Bedankt voor alle reacties en de tips.

Ik weet dat het niet goed is om met dit bit te rijden, maar ik vind het heel moeilijk om een geschikt bit te vinden. Ik heb al meerdere bitten geprobeerd en op geen één loopt hij echt lekker. Dit is trouwens een dubbel gebroken, koperen pessoa. Ik denk dat ik maar eens een dubbel gebroken, koperen trensje ga proberen. Of hebben jullie nog andere ideeën?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:08

Je zegt dat je pony niet lekker loopt op andere bitten, ik vind hem nu ook niet lekker lopen! Het ziet er allemaal een beetje sloompjes uit en het lijkt ook alsof je pony zichzelf helemaal vast zet in zijn mond...probeer eerst eens je pony lekker voorwaarts te rijden en helemaal los te laten in zijn mond...en wanneer dat voorwaartse erin zit dan kan je gaan denken aan het oppakken.

wel een leuke haf trouwens! veel succes

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:12

misschien loopt hij juist op een ander bitje wel lekker alleen voor jou gevoel niet omdat hij nu volgens jou goed loop wat niet zo is... snap je het nog??? :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:22

En als je hem eens bitloos rijdt? Hoe reageert hij dan?

Je zegt dat hij op een gewoon bit hard op de omheining afgaat; ook dat kun je toch rijtechnisch oplossen? Ik zou er echt eerst een gewoon bit ingooien en een normaal hoofdstel en van daaruit les nemen.
Dat werkt denk ik ook sneller dan nu eerst proberen te zorgen dat hij goed loopt, en daarna pas de confrontatie aangaan met de problemen die hij geeft met een gewoon bit. Dan ben je immers weer terug bij af! Desnoods eerst alleen tijdens de les met een trensje rijden als je het voor jezelf nog niet vertrouwd?

Probeer goed te letten op je handen; niet te wijd en niet kantelen en proberen op dezelfde plek te houden.

Succes!!!

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:45

opisop_shop@ Bedankt voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb eigenlijk nog nooit bitloos geprobeerd, dus misschien is dat ook een idee.
Dat rennen op de omheining was meer een voorbeeld van wat hij doet. Op een normaal bitje wordt hij vooral heel sterk en zet hij zijn onderhals erop (hij is dan ook ontzettend zwaar in de hand). Hebben jullie misschien hier ook nog tips voor?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:49

Sjiell schreef:
Je binnenhand is te streng, verder mag je meer achteruit zitten en mooi voor je uit kijken, dat je ziet waar je rijd :).
Spring jij met een scherp bit, een martingaal, en een mexicaanse neusriem? Geen wonder dat je pony 'uitbreekt' als je hem met een gewoon trensje rijd..

Zo springen veel topruiters toch ook ?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:52

Een haflinger die ik ken ging er ook hard vandoor.
Liep ook voor de kar. Die is bitloos gaan rijden.
En mijn haflinger is ook heel sterk in de mond,
maar gaat er niet vandoor. Maar makkelijk is hij
niet. Probeer een Myler bit. Is heel duur maar
werkt perfect. Anders los je het eerst op met
een dubbelgebroken watertrens met dik midde-
stuk. Gaat ook prima.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:53

Christyj138 schreef:
Sjiell schreef:

Zo springen veel topruiters toch ook ?

Ja maar die heten niet voor niets topruiters, neem aan dat ts dat niet is ;)

TS ik zou zeggen gooi er gewoon een trensje in tijdens en je ziet vanzelf hoe hij reageert!
Ga anders eerst helemaal aan de losse teugel rijden, wat ik je nu met inrijden ook prima zie doen. Neem aan dat hij dan niets doet met een trensje als jij de teugels losgooit? Dan kun je hem op den duur vanzelf wat meer oppakken.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:54

Christyj138@ Oké, bedankt voor de tip!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:55

Hoop dat je er wat aan hebt.
eerst dubbelgebroken daarna
enkel gebroken. enkel is scherper
in de mond.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:56

Ik ga je geen commentaar meer geven op je bit/neusriem ed, dat moet verder zelf weten.
Je strenge hand vind ik best meevallen. Wel mag je wat rechteropgaan zitten en meer achterin. Je kantelt nu veel voorover, probeer daar op te letten!

Wel heb ik het idee dat het zadel niet helemaal goed past, maar kan ook een vertekend beeld zijn.

Ik vind het een erg leuke pony en ik denk dat als jullie goed les nemen(of dat misschien al hebben) dat het best wel goed gaat komen.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:00

ijssnuiver@ Bedankt, ik zou er op letten! Het zadel ligt op zich wel redelijk goed. Het is heel moeilijk om bij zulke paarden een echt goed geschikt zadel te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:06

Laat ik nou zo'n buitenstaander zijn die weet waar deze combinatie vandaan is gekomen :D
Ik zie een enorme vooruitgang. Toen deze ruiter met dit paardje begon was er werkelijk geen land mee te bezeilen. Drammerig, rennen, kop d'r op en doortanken; hij vergat regelmatig dat er ook nog iemand op z'n rug zat.

Nu zie ik in ieder geval een stuk meer controle (voor zover te zien op momentopnames hoor), een ruiter die een stuk meer ontspannen zit dan vroeger, en ook een stuk vriendelijker in de hand is dan voorheen.
Ik heb dus ook absoluut geen bezwaar tegen dit bitje en een spoortje.
Kwa bitje zou ik je trouwens aanraden om eens een billy allen-mondstukje te proberen. Hebben zulke paardjes vaak graag. Ligt lekker rustig in de mond.

Dus ondanks dat er nog héél veel te verbeteren is, kan ik absoluut zeggen dat er heel veel vooruitgang geboekt is. Lekker doorgaan zo!

(PS je beugels mogen zo onderhand wel een gaatje langer, ga je wat rechterop van zitten als jij je concentreert op je knie lager houden)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:12

Djulita schreef:
ijssnuiver@ Bedankt, ik zou er op letten! Het zadel ligt op zich wel redelijk goed. Het is heel moeilijk om bij zulke paarden een echt goed geschikt zadel te vinden.

Nee ok dan is het goed ;) . Ik een beetje het idee dat het van achteren wat wipt en dat het wat ver naar voren ligt.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:13

Bedankt Sonja! Waar kun je dat bitje vinden?

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:14

ijssnuiver schreef:
Djulita schreef:

Nee ok dan is het goed ;) . Ik een beetje het idee dat het van achteren wat wipt en dat het wat ver naar voren ligt.

Ik had niet goed aangesingeld, dus het schoof een beetje.