WiseGuy M (tuiger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

WiseGuy M (tuiger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 10:14

WiseGuy M is een KWPN tp v. Roy M van 5 jaar. Hij is nu een klein jaar onder het zadel en loopt ook voor de kar. Ik rijd hem gemiddeld 2x in de week. Ons niveau? We zijn alleen nog met de basis bezig: ontspanning, rechtgerichtheid, voorwaarts, neerwaarts, aan de hulpen krijgen etc. Nog geen B te noemen.

Heb zo ontspannen mogelijk proberen te houden; hij is nog erg onregelmatig in zijn hoofd/halshouding. Dit zie je ook terug op de foto's van giraffestijl tot veel te diep....

Advies is natuurlijk altijd welkom. De punten die mijzelf erg opvielen:
- Chagrijnig / boos paard
- Mijn handen (vooral binnenhand)
- Hakken uit drukken en onderbeen niet te ver naar achter !
- Sommige foto's zit ik wat voorover.

Ons struikelblok is stelling. Het ene moment gaat het super, het volgende moment walst hij zo door mijn binnenbeen heen. Ook trekt hij nog wel is ineens zijn hoofd omhoog. Dit doet hij alleen op de rechterhand; als ik net van links naar rechts van hand verander en de eerste bocht naar rechts door ga.
Hij trekt dan ineens zijn hoofd omhoog en zet zijn onderhals erop waardoor ik weinig kan. Een (halve) volte later is dit meestal weer voorbij en neemt hij de rechterstelling goed aan.

Ook is het een typische tuiger; als hij iets ziet gaat de onderhals erop en kan hij zich vast zetten in zijn hele lijf. Vooral zijn rug, is een moeilijk punt hierin. Ik ben dus heel blij als hij lekker laag gaat lopen en zijn rug gebruikt. Wel komt hij dan vaak veel te diep...

Hij schuimt alleen rechts in zijn mond en links amper; geen idee of dit slecht is; maar vond het zelf een beetje vreemd eigenlijk :+

Nouja, hier de foto's:

Op volgorde:

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding
Wat zakken; het neusje mag hier alleen veel naar voren.

7Afbeelding

8Afbeelding

9Afbeelding
Galop is erg moeilijk ;)

10Afbeelding
Niet het mooiste moment maar hij begint hier zijn rug beter los te laten. Zijn hoofdhals houding vind ik zelf ook heel fijn hier.

Eerste stapjes doorzitten:
11Afbeelding

12Afbeelding

13Afbeelding

Helemaal moe:
14Afbeelding

15Afbeelding

Verder ben ik hartstikke trots op wise; al is het maar alleen omdat hij weer zijn best heeft gedaan voor mij.

MoonWencke

Re: WiseGuy M (tuiger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:25

Goh.. alsof je de inleidende tekst zo hebt overgenomen uit een van je vorige topics :Y)
Vind het er weer niet verkeerd uitzien. Hakken vallen me idd erg op dat je ze optrekt (heb ik zelf ook altijd last van) , dus probeer daar veel aan te werken. Verder vraag ik me af bij de galopfoto of jij zo 'vreemd' zit (wat naar voren, rug hol getrokken, en schouders naar achteren?) door Wise's galop, of dat Wise zo'n moeite heeft met de galop door jouw houding.

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:33

ziet er goed uit :j Hakken moet je inderdaad aan werken je trekt ze steeds op(zelf ook een hele tijd last van gehad hoor haha)
zoals moonwencke zegt over de galop vraag ik me ook af want je gaat hem volgens mij een beetje dwars zitten in de galop probeer lekker op je kont te zitten en meer een soort van mee te liften

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:51

Ik vind jullie echt met de keer vooruit gaan zeg!

Hij begint al veeeel beter zijn rug los te laten en mooi jouw hand te volgen!

Let idd op je hakken en je rug niet hol trekken :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:25

Holle rug heb ik idd heel erg. En die hakken.. zo erg; moet er gewoon iemand bij zetten die constant roept hakken uitdrukken :P

Galopfoto; valt me nu eigenlijk pas op dat ik hier zo vreemd zit. Denk dat dit een moment opname is. De andere galopfoto's heb ik wle een normalere houding.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:28

Hee rene,
ziet er al leuk uit joh!
wat betreft je hakken, tsja daar kan ik niet onderuit :+
wat gebeurd er als je je beugels een gaatje korter doet? toenstraks op Opaal zat je wat korter en had je je hakken wat meer uitgedrukt ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:07

het is nog steeds niet helemaal hoe t moet zijn,maar toch ik blijf egt elk topic weer vooruitgang zien bij jullie! mijn complimenten :)
vooral de aanleuning ziet er nu een stuk fijner uit.
hij mag iets ronder in de hals koen ;)

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:10

Oe wat een chago paard hahaha! Op die laatste foto dan weer niet :)
Wat mij het meeste opvalt zijn inderdaad je hakken.
Misschien komt het je hele houding ten goede om je beugels een gaatje korter te doen?

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:33

Inderdaad, zoals gezegt, hakken niet optrekken en recht blijven zitten :)
verder heb ik er niks aan toe te voegen, leuk paard ;)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:36

Hakken netjes uitdrukken...

Ik vind je erg strak in je hand en denk dat je paard daarom zijn ongenoegen uit ;)
Zou lekker wat meer mee zijn in je hand, dan zakt hij er ook fijner in.
Foto 9 is wel heel erg beroerd, niet fijn voor het paard want je zet je hand vast op je dijbeen.

Probeer gewoon lekker op je kont te gaan zitten, rug recht, hakken uitdrukken en mee zijn in je hand ! +:)+

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:24

Ik zal het is proberen mijn beugels een gaatje korte. Maar eigenlijk zit ik al vrij kort voor dit zadel. Zitten nogal dikke kniewrongen op :P Heb ook pas 4 keer met dit zadel gereden; dus even wennen...
Maar slecht excuus haha ;) Ik deed op het met mijn andere zadel ook al.. Hij walst soms dwars door mijn been heen; blijkbaar denk ik tijdens het rijden dat het helpt om mijn hak te gebruiken ipv mijn kuit ;)
Ik ga hier echt aan (proberen te) werken.

Vue: Klopt ik wil soms nogal te streng met mijn binnenhand in komen waneer ik stelling probeer te vragen; wat op deze foto zeer duidelijk is.

En ook het chago paard klopt zeker; en dan vallen deze foto's nog best wel mee vergeleken het begin. Wanneer hij zijn oren op mij richt -> dus naar achteren ziet hij er ook wel snel chagrijnig uit; dit heeft denk ik ook wat met zijn oog (vooral links) te maken. Het wit van zijn ogen zie je altijd aan de linkerkant. Is dus niet dat hij zijn ogen wegdraait van boosheid...
Maar ik kan niet ontkennen dat hij wel vaak boos word/chago is met rijden.
Misschien komt dit vanuit rug/spieren dat er zeker op het rijden zeker op het begin; pijnlijk voor hem is.

Nu de vragen zadelmaker/ osteo te voorkomen.
Zadelmaker is 3 weken geleden nog geweest. Ook is hij 6/7 weken geleden nog gekraakt. En komd de kraker regelmatig op stal.

Daphne: Ja, is veel erger op wise he.. Moet zeggen dat ik op Opaal ook wel een stuk beter mijn been aan kon sluiten en stil kon houden. Bij wise hang ik net iets onder zijn buik; waardoor ik dus optrek en alle kanten op wiebel met mijn onderbenen :P
Wanneer kom je Wise trouwens bewonderen :P

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:58

Ik vindt hem een beetje dun, is dat omdat hij (pas) 5 is of heeft dat met andere klachten te maken?
Heb zelf ook een KWPN tuiger gehad en die had ook moeite met stelling vast houden en over haar rug lopen..zeg maar dat ze loopt zoals het hoort.
Ik vindt het er niet slecht uitzien, maar vraag me toch af of hij zo dun hoort?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:43

Hij is idd wat dun; zeker op zijn achterhand. Hij heeft ruim een half jaar geleden wormen gehad, waardoor hij erg veel is afgevallen. Van de wormen is hij af; hij is ook al wel wat aangekomen, maar het gaat erg langzaam.. Ook is hij nog minimaal bespiert.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:56

renee16 schreef:
Hij is idd wat dun; zeker op zijn achterhand. Hij heeft ruim een half jaar geleden wormen gehad, waardoor hij erg veel is afgevallen. Van de wormen is hij af; hij is ook al wel wat aangekomen, maar het gaat erg langzaam.. Ook is hij nog minimaal bespiert.

oke, ik zat ook te kijken, tja een dun paard...maar als het zo langzaam gaat denk er om
dat je hem dan niet altijd in het zweet jaagt zodat hij nog meer afvalt! Hij is al dun genoeg.
Verder sluit ik me bij het commentaar hier boven aan, ik ken dat wel..tuigers, soms
onozel dom doen, maar ja soms alleen maar lachen, maar als het serieus is dan is dat
idd heel lastig, blijf rustig en maak hem goed duidelijk wanneer hij het goed doet,
hij weet vast best wat goedzo betekent, aangezien hij voor de kar loopt

succes met je koppig paardje ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:16

Op stem reageert hij inderdaad heel goed.. Alleen als ik goedzo zegt; hoort hij hoo volgens mij.. haha, als ik dit doe tijdens het rijden is het voor hem echt een rede om te gaan stappen of helemaal uit elkaar te vallen, probeer dit nu meestal met een aai of braaf te zeggen...
Is denk ik meer de toon in de stem waarop hij langzamer gaat lopen.

Zal er is op letten dat ik hem niet te nat rijd idd.. Alleen zweet hij wel redelijk snel.. En ben ik zowiezo niet de enige die hem rijd...

90_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:17

Hoi, Leuk paard heb je!
Weetje dat als hij diep loopt en zakt met z'n hals, hij z'n rug "over"strekt. Zo kan de achterhand niet meer ondertreden en kukkelt hij op de voorhand. Hij rekt zo alleen zn rugspierenop en dat heeft niets te maken met ruggebruik als waar wij het voor willen gebruiken, namelijk om ons te dragen.
Probeer als hij weer te diep wil duiken, om dat te voorkomen. Waarschijnlijk krijg je dan niet het plaatje met dat hij met zn hoofd naar beneden loopt, maar zo gebruikt hij z'n rug wel beter.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:07

90_Marleen schreef:
Hoi, Leuk paard heb je!
Weetje dat als hij diep loopt en zakt met z'n hals, hij z'n rug "over"strekt. Zo kan de achterhand niet meer ondertreden en kukkelt hij op de voorhand. Hij rekt zo alleen zn rugspierenop en dat heeft niets te maken met ruggebruik als waar wij het voor willen gebruiken, namelijk om ons te dragen.
Probeer als hij weer te diep wil duiken, om dat te voorkomen. Waarschijnlijk krijg je dan niet het plaatje met dat hij met zn hoofd naar beneden loopt, maar zo gebruikt hij z'n rug wel beter.

Ja, is denk ik heel moeilijk om hier een juiste balans in te vinden. Maar we blijven lekker zoeken haha...
Dit paard loopt dus het liefst heel hoog met zijn hoofd; wat wil ik dus zijn hoofd lager..
Maar loopt hij laag met zijn hoofd kukkelt hij op de voorhand; wat wil ik dus hoofd omhoog..

Of eigenlijk het punt er precies tussen in. Ik denk dat ik nog heel wat te oefenen heb ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:25

Reneeeee :D

Wat loopt je tuigertje toch weer netjes :)
Ik ga geen commentaar geven hoor :P

muppet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:13

Leuke tuiger!! :D

Echt veel commentaar kan ik niet geven, maar volgens mij klem je met je bovenbenen. Ik heb dat probleem zelf ook gehad, ook doordat ik mijn hakken heel erg optrok. Probeer je benen zo lang mogelijk te houden en zo min mogelijk te drijven. Als je voelt dat je paard heel erg terug valt of niet op je been hulp reageert, tik je hem bij met je zweepje, zodat je niet meer constant je hakken hoeft op te trekken om te drijven en dus meer met je kuit kunt rijden. Als je dan wat ontspannender kunt zitten wordt je paard ook misschien weer wat vrolijker, want ik denk dat je hem zo stoort (niet banketstaaf bedoelt hoor). Zijn oortjes gaan dan misschien ook weer naar voren. ;)
Verder vind ik dat je hem netjes aan het lopen hebt :D :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:22

ben heel erg op mijn houding aaan het letten.. Maar het valt nog niet mee alles tegelijk :o
Maar we oefenen lekker verder...

muppet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:00

haha.. ja dat gaat helaas niet 1,2,3.. Ik heb zelf echt een baggerhouding, maar langzaam maar zeker wordt het wel beter.

Idd, gewoon lekker doorgaan met oefenen :D , als je met rijden iets ff snel voor elkaar wilt krijgen, lukt het vaak toch niet.. ;)

miekymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:18

mmm mag zeker wel 100 kilo bij!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:05

miekymouse schreef:
mmm mag zeker wel 100 kilo bij!

Goh, dit is nou advies waar ik echt iets aan heb.... *Zucht*
Zoals je had kunnen lezen; ben ik mij hier bewust van en zijn we hier mee bezig.

Heb je ook advies hoe dit aan te pakken?

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:17

Ja hoor, veel kuilgras en bietenpulp.
Ik vind het een leuk paard echter vind ik hem niet goed bespierd. Zeker voor een tuiger mis ik het front en de kracht uit de achterhand.
Logeer je hem wel een met een pessoa? rijd je alleen dressuur met hem?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:38

Ik rijdt alleen dressuur met hem. Zijn eigenaar rijdt ermee voor de kar: dressuur, vaardigheid & (lichte) marathons.

Longeren proberen we ook 1 x in de week te doen. Toevallig komt volgende week een bokker mij uitleggen hoe de pessoa werkt. Deze ligt namelijk wel op stal; maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt.