zonder zadel????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orrieknorrie

zonder zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:49

bijna iedereen rijdt wel eens zonder zadel! toch??

soms zie je mensen echt heel hard weer op de rug van het paard terugbonken in de draf, (ikzelf heb het soms ook) nou vraag ik me af of dat niet slecht is voor de rug van het paard? weten jullie dat?

groetjes!

Magiccc

Re: zonder zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:50

nou, ik heb er geen verstand van maar het lijkt me niet echt fijn voor het paard nee :')

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:15

Fijn is het niet, jij zou het toch ook niet fijn vinden als iemand keihard op je rug bonkt ?
Probeer wat meer achterover te zitten en niet te veel te knijpen met je benen, hoe meer je achterover zit des te beter je blijft zitten. :)

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:00

fijn is het zeker niet voor het paard.. Ik ben het met shattered eens iets meer achterover zitten :j

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:01

het hangt er een beetje vanaf hoe goed je rijdt denk ik.. Maar t evaak lijkt me ook niet goed. reed mijn eerste paard wel eens dressuurmatig zonder zadel en dat ging prima. Maar niet vaak. Soms is rondje stappen ook wel fijn zadelloos.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:37

Ik rij eigenlijk bijna altijd zonder zadel, als jezelf en je paard goed in balans zit of loopt is er helemaal niets fouts aan.
Als je constant zit te bonken lijkt me dat idd niet fijn of goed voor je paarden rug of voor je eigen lichaam.
Is een kwestie van veel doen veel oefenen en je paard zo laten lopen dat hij je fijn laat zitten, ik ga meestal wat naar voren zitten , dus eigenlijk een beetje uit de rug, kun je jezelf ook wat beter in balans houden dan dat je helemaal naar achter gaat zitten.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:13

1 tip:
veel doorzitten oefenen in het zadel:D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:22

Het lijkt me niet echt goed nee? .. maar als je goed leert in het zadel moet het ook veel beter gaan zonder zadel..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:43

Ik zie het ook wel eens ja, en het is niet alleen ontzettend vervelend voor je paard, je valt er zo ook heel snel af.

De truc is lekker los zijn in je heupen, zodat je de bewegingen op kunt vangen. Voor middendraf leun ik een beetje achterover, lekker makkelijk, en fijn voor de paardenrug.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:47

Miss_Malfoy schreef:
Ik zie het ook wel eens ja, en het is niet alleen ontzettend vervelend voor je paard, je valt er zo ook heel snel af.

De truc is lekker los zijn in je heupen, zodat je de bewegingen op kunt vangen. Voor middendraf leun ik een beetje achterover, lekker makkelijk, en fijn voor de paardenrug.

Goed is het niet maar je paard gaat er ook echt niet dood aan ofzo :+
En zoals Miss_Malfoy al zegt, lekker ontspannen zitten werkt véél beter dan gespannen zitten! Je paard reageert hier ook beter op, en anders oefen je een keer met je zit met zadel en als dat goed gaat met doorzitten met zadel je beugels er een keer af! OF je begint gewoon rustig aan, succes!! ;)

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:48

voor je paard lijkt het me niet fijn maar voor jezelf ook niet echt denk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:54

Lisa_Dries schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Goed is het niet maar je paard gaat er ook echt niet dood aan ofzo :+
En zoals Miss_Malfoy al zegt, lekker ontspannen zitten werkt véél beter dan gespannen zitten! Je paard reageert hier ook beter op, en anders oefen je een keer met je zit met zadel en als dat goed gaat met doorzitten met zadel je beugels er een keer af! OF je begint gewoon rustig aan, succes!! ;)

Idd, eerst maar eens zonder beugels, en dan proberen heel rustig te draven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn knieën niet super aansluit, maar goed op mijn gat zitten doet al wonderen.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:55

Het is inderdaad niet goed voor de rug van het paard, maar voor een paar keer is het niet heel erg.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:56

Je paard moet je idd ook laten zitten, ik rijd een fries en een paar jaar terug kon ik haar echt niet uitzitten in draf. Ze liep toen ook verschrikkelijk met een weggedrukte rug en erg over haar tempo.
Door veel te longeren en dubbel longe etc. is ze haar rug echt super los gaan laten, en sinds die tijd is ze zonder zadel (en ook met zadel ;) )echt heerlijk te rijden. Ze laat het koppie lekker zakken en laat mij dus zitten. Ik kan nu zelfs zonder zadel galloperen, had nooit gedacht dat ik dat nog ooit zou kunnen met haar. Ook draf gaat nu perfect.
Voor mij heel duidelijk dus dat het ook belangrijk is hoe je paard loopt, als hij zijn rug wegdrukt ga je idd behoorlijk stuiteren, waardoor je paard zijn rug aan gaat spannen en waarschijnlijk harder gaat lopen, waardoor je nog meer gaat stuiteren.
Ik rijd trouwens normaal gesproken met zadel en dan af en toe met barebackpad. Dalijk als ze hoogdrachtig is wil ze geen zadel meer op en rijd (nouja, veel harder als stap gaan we dan niet meer) ik de laatste weken voordat ze echt met zwangerschapsverlof gaat ook weer lekker zonder zadel.

Probeer zelf ontspannen te gaan zitten, hoe meer je je aanspant, hoe meer je paard gaat tegenspannen. Als je echt gaat zitten stuiteren zou ik het niet doen, niet prettig voor je paard en ook niet voor jezelf ;)

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:05

in principe hoeft zonder zadel niet slecht te zijn voor de rug. Maar moet je netjes mee blijven bewegen met de rug. Maar dit geldt natuurlijk ook voor met zadel (en dit gebeurd ook niet altijd). In principe lijkt me het een makkelijke oplossing om gewoon het tempo wat te verlagen als je alle kanten op gaat. Verder zo nu en dan oefenen of even zonder beugels rijden.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:51

het is niet goed voor een paard als je te hard op zijn rug bonkt. maar als je vanuit de galop naar de draf gaat zonder zadel gebeurt dit vrij makkelijk. Als je niet te veel bonkt, dus niet heel vaak zonder zadel en vrij snel weer 'goed' zit is het niet zo heel erg hoor ;)

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:32

Als de rug sterk genoeg is hoeft het geen probleem te vormen, als het ' bonken ' maar niet te vaak voorkomt. Lijkt mij.
En hoe vaker je het oefent hoe beter je gaat zitten, en dat werkt uit eindelijk allemaal in het voordeel van je paard. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:38

Beetje uitgekauwde discussie, maar goed: Zadelloos rijden is altijd meer belastend voor de rug van het paard dan met zadel, geen rijtechniek die daar iets aan veranderd. Natuurlijk kun je allerlei maffe vergelijkingen gaan trekken in de trand van "beter een goede ruiter zadelloos dan een slechte mét", of ook een leuke "beter zadelloos dan met een heel slecht passend zadel". Dit verandert niets aan het feit dat dezelfde ruiter met een goed boomzadel zijn paard aanzienlijk minder belast dan wanneer hij/zij zadelloos rijd. Dit is simpele basis natuurkunde.

En nee, ik rij nooit zonder zadel.

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:25

Eh, het is toch ook niet de bedoeling dat je keihard terugbonkt op de rug van je paard?
Je moet gewoon rustig achterover zitten, dan bonk je niet zo erg hoor. Ik vind het altijd wel fijn; zonder zadel rijden :P.

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:24

probeer zo veel mogelijk mee te bewegen met het paard en als het toch niet lukt een deken onder je kont leggen dan komt de klap zo wie zo al minder aan!?! of gewoon lekker met zadel gaan rijden :P

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:50

als je bonkt is het niet erg goed. dan ga je tegen de beweging van het paard in en krijg t het paard schokken.

als je soepel met de beweging mee gaat zitten,kan het niet zo veel kwaad ;)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:15

Ligt eraan hoe je paard dressuurmatig loopt, als hij zijn rug wegdrukt zit dat heel moeilijk voor de ruiter, ga je eerder stuiteren, wat voor het paard weer niet fijn is, waardoor hij weer meer gaat spannen, en dat gaat zo door. Als je paard over de rug loopt, kun je zelf makkelijker blijven zitten, en heeft je paard er veel minder(/geen?) last van.
Als ruiter is het heel belangrijk dat je ontspannen zit. Als je bang bent dat je er eerder afvalt, ga je snel wat stijver of gespannener zitten, maar hierdoor ga je juist ook veel meer stuiteren.
Ook is het belangrijk dat je een goede controle hebt over het tempo, als je paard stees onder je wegrent ga je ook snel stuiteren.

Om het te oefenen kun je inderdaad met zadel zonder beugels rijden, of als iemand je paard aan de longe pakt, zonder zadel, of zonder beugels of teugels oefenen. En als je zonder zadel rijdt, eerst beginnen in een rustig tempo, dat zit makkelijker.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:55

Het is niet echt fijn voor een paard nee, dat is voor mij ook de reden om niet zonder zadel te gaan rijden.
Het is niet dat ik niet goed kan doorzitten, maar ik wil niet dat een paard waar ik op dat moment op rijd last krijgt van mij.
Natuurlijk uitstappen kan wel, maar ik zou nooit een les nemen zonder zadel zonder dat ik gegarandeert ben dat ik met m'n kont op het paard blijf plakken. :+

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:07

Het is idd niet fijn, maar als je het 3x doet krijgt hij niet meteen wat aan zijn rug ofsoiets? Als je het zielig vind moet je idd (zoals al gezegt is) eerst even in het zadel zonder beugels proberen dan het zadel eraf en als het niet lukt gewoon stoppen en dit later herhalen.

milou14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:13

het is niet zo fijn
maar het is natuurlijk wel lekker al ga je naar buiten lekker zonder zadel rijden ( wel stappen natuurlijk)