Onrustig met zijn hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Google_

Onrustig met zijn hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:25

Mijn paard wordt op dit moment ingereden, niet door mij maar door een meer ervaren iemand.
Ik heb zelf denk ik wel de ervaring om het te doen, maar heb er toch voor gekozen om het door iemand te laten doen die er net iets meer verstand van heeft.
Hij is vanaf de eerste keer al super braaf. Nu we al wat verder zijn valt het me steeds op dat hij nog steeds heel onrustig is met zijn hoofd. Hij gooit hem constant de lucht in. Ik heb hier en daar al wat navraag gedaan en meerdere zeggen dat hij het bit gewoon nog moet accepteren. Ik geloof dat ook wel.. Maar mss denken jullie er anders over..
Als ze met losse teugels rijd doet hij het niet ,neemt ze de teugels wat korter dan wel.
Hij is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel. Hij wordt om de dag gereden 20 a 30 min. En de andere dagen gelongeerd.
Het bit past perfect. Het zadel ook. Is al naar gekeken.
Hebben jullie tips?

Groetjes

Alicia2u

Re: Onrustig met zijn hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:16

Is de tandarts al geweest? Kan zijn dat hij aan het wisselen is, dat er wolfstanden zitten etc. Het kan goed zijn dat het paard pijn heeft aan het bit. Lees het boek 'Metaal in de mond' van dr. Robert Cook eens, daar staat veel in over de effecten van het bit in de paardenmond.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:22

eerst de tanden eens laten nakijken, misschien zitten er al wolfstandjes.
Misschien eens een ander bitje proberen.
Mijn paard heeft het ook lang gehad, zolang de teugels lang waren, knabbelde ze goed op haar bit en was ze rustig. Van zodra je meer contact nam werd haar mond kurkdroog en begon ze haar hoofd op en neer te zwaaien, dit gedrag minderde wel weer zodra je ging draven of galopperen. Van enkel gebroken watertrens naar een dubbelgebroken trens en veel longeren met een elastiek heeft bij mijn paard "wonderen" verricht. Zeker nu ik een bit met koper stukje heb, accepteert ze het stukken beter.
succes

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:32

alicia2u:

Ja, de tandarts is al geweest. Hij is idd aan het wisselen maar heeft geen wolfstanden.

petitparis:
Maar hij doet het juist heel erg in draf..
Zijn bit is helemaal van koper. En ik longeer om de dag met een elastiekje. Maar ik ga het eens proberen met een ander bitje.
Kan hij ook last hebben van het wisselen?

thanx voor de tips.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:51

Ja, wisselen kan heel vervelend zijn voor een paard, zeker in combinatie met het bit. Hoe eet hij z'n voer? Knoeit hij veel?

Misschien heeft de ruiter in kwestie niet zo'n zachte/stille hand. No offence, maar de meeste 'inrijders' hebben niet zo'n heel geweldig ruitergevoel en zit; ze blijven zitten door middel van kracht, niet uit balans, daaronder lijdt ook de handhouding.

Misschien voorlopig een tijdje bitloos werken, iig tot het paard is uitgewisseld en dan nog eens met het bit proberen. Ik neem aan dat je niet over 3 weken op wedstrijd gaat ofzo :) Bitloos kun je je paard net zo goed opleiden als met bit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:01

Van achter de pc is het moeilijk te zeggen van wat het kan komen. 't zou kunnen dat hij last heeft van het wisselen.

Schud hij aan de longe ook met z'n hoofd, want dat deed mijn paard in het begin ook in alle 3 de gangen. Liep soms ook gewoon teugelmank. meer contact op een teugel en madam begon te knikken met haar hoofd en leek kreupel te staan, druk op de ander teugel gaf kreupelheid op het ander voorbeen.

Handen zo stil mogelijk houden en heel licht contact maken, uitnodigen om voorwaarts-neerwaarts te lopen met z'n hoofd. Absoluut niet gaan tegen trekken.
Misschien wel eens een osteopaat of fysio contacteren, misschien drukt hij z'n rug weg als reactie op de teugeldruk, waardoor er iets gekneld zit in z'n rug.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:02

Nee, sorry bitloos is geen optie.
De ruiter wat hem rijd heeft een zachte hand en het is zeker niet zo dat ze blijft zitten door middel van kracht.

En hij knoeit idd wel met het eten van zijn voer, maar dat komt door het wisselen ?

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:04

Nee, aan de longeerlijn doet hij het niet.
Maar dat gaat ook moeilijk met een elastiekje?
Zal hem eens zonder longeren om te kijken of hij het dan ook doet.

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:09

Heb het ook gehad met mijn paardje. Nu 4½ jr. Had ook alles nagekeken; zadel, hoofdstel, tanden.
Toevallig veranderde ik ook van instructrice en binnen 1 les was 'het probleem met het hoofdschudden' zo goed als over. Wanneer ze met haar hoofd wilde gaan schudden moest ik meer been geven. (Desnoods iets harder gaan rijden). Omdat ze nog jong is, denkt ze dat ze haar evenwicht gaat verliezen en stopt met het schudden.
Contact via mijn benen is heel belangrijk. Als ik geen contact heb, loopt ze naar buiten of door het hoofdschudden raak ik haar kwijt.
Ik wil niet zeggen dat dit in alle gevallen ook helpt, maar bij mij is het een wereld van verschil. Heb nu echt nergens last meer van. (Zo zie je maar wat les al niet kan doen :P)

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:10

Bij mij was het trouwens ook niet wanneer ik met lange teugels reed, of aan de longeerlijn. Echt alleen maar tijdens het rijden met korte teugels en stelling vroeg.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:11

Dat is een goede tip! :D
Thanx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:16

_Google_ schreef:
Zijn bit is helemaal van koper. En ik longeer om de dag met een elastiekje. Maar ik ga het eens proberen met een ander bitje.
Kan hij ook last hebben van het wisselen?

Je paard heeft vrijwel zeker last van het wisselen. De mond is gedurende het wisselen - dat duurt tot rond het 5e jaar - enorm gevoelig.
Lees deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/basiskennis.html

Je schreef dat je paard geen wolfskiesjes heeft. Het kan echter wel zijn dat hij blinde wolfskiesjes heeft; deze kiesjes zijn niet doorgebroken maar wel voelbaar onder het tandvlees. Juist deze blinde wolfskiesjes zijn erg pijnlijk wanneer ze door het bit geraakt worden (staat ook allemaal op bovengenoemde pagina).

Verder is het longeren met elastieken geen verstandig en vooral ook geen paardvriendelijke manier van longeren. De elastieken zorgen voor een enorme druk op het bit en dus in de mond.

Nog even mijn persoonlijke mening over het rijden en longeren, beide om de dag: Iedere dag trainen vind ik erg veel. Voor je paard zou het niet alleen fijn, maar ook goed zijn, om de training regelmatig af te wisselen met gewoon een dagje niksen in de wei, een keer wat grondoefeningen/freestyle, wandelen aan de hand e.d..

Wat is eigenlijk de leeftijd van je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:19

_Google_ schreef:
Nee, sorry bitloos is geen optie.
De ruiter wat hem rijd heeft een zachte hand en het is zeker niet zo dat ze blijft zitten door middel van kracht.

En hij knoeit idd wel met het eten van zijn voer, maar dat komt door het wisselen ?

Waarom is bitloos geen optie? Je zou je paard er een enorm groot plezier mee doen namelijk.

Knoeien met voer wijst ook op gebits- en/of mondproblemen. Is zijn rooster gaan hangen? Dat kan ook pijnlijk zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:30

Ik denk dat een elastiek vriendelijker is dan een bijzetteugel of driepuntsteugel. Tenzij je hem verschrikkelijk kort maakt uiteraard. Maar dan zijn we weer bij het verhaal: Hulpteugels, goed of slecht. Als je ze juist gebruikt, is het ok. Maar sommigen onderons nemen het niet zo nauw.

Een paard kan nog wel degelijk met z'n hoofd slaan als er een elastiek aan vasthangt. het rekt namelijk harder dan je denkt. Dus je niet laten verleiden om hem te kort te maken, gewoon licht contact op het bit als z'n hoofd op de juiste plaats is. En bij een jong paard misschien zelfs iets minder omdat het de kans moet krijgen die plaats te zoeken zonder onmiddelijk afgestraft te worden indien fout. Nooit lang longeren met een jong paard, wegens te belastend voor de gewrichten.

En inderdaad als hij begint te slaan met z'n hoofd, handen gewoon stil met licht contact op buitenteugel en benen (binnenbeen) eraan. Als ze "hard" genoeg moeten werken (lees actief zijn en hun aandacht erbij houden), hebben ze geen tijd om met hun hoofd te slaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:34

Een elastiek heeft geen release; de druk blijft altijd aanwezig. Een bijzetteugel of stootteugel heeft wel een release; als het paard goed loopt dan hangt de bijzetteugel los en heeft het paard geen druk meer in de mond.

Ik vind persoonlijk dus elastiek echt een no-go bij paarden, zeker bij het inreden/beleren, omdat ze altijd in het grijs zitten. Met een bijzet is het heel zwart-wit en duidelijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:44

als jezelf rijdt, dan heb je toch ook constant contact met de mond. en krijgt het paard als het met z'n hoofd slaat toch ook geen ruk in de mond, want jij hebt als het goed is ook een elastiche verbinding met de mond. Bijzetteugels dus niet of dacht je dat dat rubbere ringetje zoveel meegeeft?

Bij mij hangt de elastiek nochtans ook door als m'n paard met een goede houding over haar rug werkt.
Maar ieder zijn mening en ik blijf erbij, mits CORRECT gebruik is elke hulpteugel ok

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:48

Ik vroeg niks over het elastiek. Daar werk ik mee en dat is mijn keuze. Denk niet dat het iets te maken heeft waarom hij onder het rijden met zijn hoofd slaat.

Bitloos ben ik ook geen voorstander van. Mijn eigen keuze.

Die 'blinde wolfstanden' kan ik die voelen bij hem?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:48

Als ik rijd heb ik inderdaad contact met de mond; zo'n 40 gram per teugel in de release. Hang maar eens een krachtmeter tussen je bit en het elastiek; dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer dan 40 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:52

_Google_ schreef:
Ik vroeg niks over het elastiek. Daar werk ik mee en dat is mijn keuze. Denk niet dat het iets te maken heeft waarom hij onder het rijden met zijn hoofd slaat.

Waarom vraag je dit terwijl er naar een website is verwezen? Daar vind je je antwoord namelijk. ;)

Verder zijn de elastieken en persé door willen gaan met bit je eigen keuze, zeg je. Maar zijn het ook goed doordachte keuzes en heb je je vantevoren goed geïnformeerd over de werking van de elastieken en van het bit?
Volgens mij is dat namelijk niet zo, want je wist bijv. ook niet dat wisselen een pijnlijke periode is voor een paard.
En aangezien je nog veel niet weet, zijn dit dus geen goede keuzes, vind ik.
Maar goed, dat is de discussie niet, maar ik hoop dat je je goed gaat inlezen in de materie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:50

@Alicia: als de elastiek doorhangt, zit er volgens mij geen spanning meer op. hangt er gewoon vanaf hoe je hem gebruikt.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:03

Citaat:
Citaat:
_Google_ schreef:

Waarom vraag je dit terwijl er naar een website is verwezen? Daar vind je je antwoord namelijk.

Verder zijn de elastieken en persé door willen gaan met bit je eigen keuze, zeg je. Maar zijn het ook goed doordachte keuzes en heb je je vantevoren goed geïnformeerd over de werking van de elastieken en van het bit?
Volgens mij is dat namelijk niet zo, want je wist bijv. ook niet dat wisselen een pijnlijke periode is voor een paard.
En aangezien je nog veel niet weet, zijn dit dus geen goede keuzes, vind ik.
Maar goed, dat is de discussie niet, maar ik hoop dat je je goed gaat inlezen in de materie.

Omdat ik toen geen tijd had om de website door te lezen. Heb ik net wel gedaan. Heb er veel informatie uit kunnen halen. Dankjewel.
Ja, ik weet welke werking het elastiek heeft en ik heb daar geen problemen mee. En ik vind het niet nodig om bit-loos te gaan rijden. Vind het heel knap dat anderen dat wel doen en heb daar ook grote respect voor.
Ik wist wel dat het wisselen een pijnlijke periode is, maar er gewoon niet bij nagedacht dat het ook met bit pijnlijk is. Eigenlijk logisch maar heb er niet verder aan gedacht. Nu wel hoor.
En dat wil dus niet zeggen dat ik daardoor niet veel weet.
En nogmaals daarvoor heb ik dit topic niet geopend om een discussie te krijgen over bit-loos rijden en het gebruik van een elastiek.

Iemand nog meer tips over het hoofd slaan?

Iemand vroeg ook of ik hem elke dag liet werken?
Nee, hij wordt om de dag gereden en gelongeerd, s'middags staat hij op de wei en op zondag doen we niks. Dan staat hij alleen op de wei.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:48

Er is werkelijk niets knaps aan om bitloos te rijden hoor. Dat kan echt ieder paard. Ik denk echt dat bitloos in jou geval de oplossing kan zijn, maar ik vind het jammer dat je dat zonder te proberen overboord gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:04

Bitloos is niet 'heel knap' hoor. ;) Ieder paard is zonder bit te rijden en juist ook op jonge leeftijd is dat veel fijner voor ze.

Je vraag of iemand nog meer tips heeft over het hoofd slaan: probeer het gewoon eens zonder bit. Zowel het longeren als het rijden. Als je paard dan niet meer met het hoofd slaat, weet je waar het probleem zit: in de mond dus.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:10

Je zegt dat het bit past, zijn gebit is nagekeken en het zadel goed ligt. Omdat je zegt dat hij onrustig wordt met zijn hoofd op het moment dat de ruiter de teugels aanneemt klint het inderdaad alsof je paardje last heeft van het bit, wellicht dat dit te maken heeft met het wisselen.

Ik zou ook een simpele bitloze optoming zoals bijvoorbeeld een side-pull een keer proberen :j Je zou altijd nog kunnen overstappen naar het bit als hij klaar is met wisselen.

Je zou hem voor de zekerheis ook eens door bijvoorbeeld een osteopaat na kunnen laten kijken, misschien heeft hij in zijn rug of hals een blokkade waardoor hij zo onrustig is met zijn hoofd. Het lijkt mij namelijk wel een teken van verzet tegen iets.

En het is inderdaad niet knap als iemand bitloos rijdt, het is namelijk heel logisch voor een paard. Ik heb respect voor jou als je naar je paardje luistert. Succes!!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:18

ja, ik zal het eens proberen met een osteopaat, en komt daar niks uit dan kan ik het nog altijd bitloos proberen. Bedankt voor de tips in ieder geval.