Kampioenschappen DZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armanie

Kampioenschappen DZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 19:38

hallo

2 weken terug had ik de limburgse kampioenschappen springen ponies
hier deed ik mee in het M (met ballerina) & Z (met shutterfly)

op zaterdag moest ik met Bal(5 jaar), de laatste weken ging hij heel goed en had ik alles nog gewonnen. dus er zat wel wat extra spanning op. maar op de kampioenschappen valt het toch meestal tegen, en die wat normaal nooit wat maken zitten met de kampioenschappen in de prijzen.
met los rijden, was hij in het begin weer knettergek zoals altijd. na een tijdje was hij rustig en konde we gaan springen hij sprong heel goed.
toen het parcours in de voor de eerste manche we werden foutloos ook de 2de manche reden we foutloos. dus ik mocht naar de barrage, hier zater er maar 7 in van de in totaal 35. we hadden dus sowieso prijs :D 8-)
we begonnen heel goed, maar toen de dubbel, hij kwam goed in maar raakte net de laatste paal, die rolde toen naar achter toen weer terug toen naar voor toen weer terug en toen viel hij (wel 5 seconden later) we hadden een kei snelle tijd, ook nog de snelste we werden in totaal 4de er waren der in de barrage maar 2 foutlooz (was ander dus 1 of 2 geworden) echt kei stom, ik was dus wel een beetje kwaad. en het ergste vond ik nog dat we niet naar Ermelo mogen, er mogen der maar 3 echt kei weinig ;( |( . maarja achteraf ben ik wel blij 4de van limburg ook nog in het M
op de kampioenschappen moet je altijd wat geluk hebben, ben al tevrede met de vele overwinningen die ik dit seizoen heb behaald
Ga nu Z met hem rijden:D

Toen op zondag moest ik met shut het Z, hier had ik niet zo veel verwachtingen bij, want er zitten echt goede in het Z (lisa nooren bijvoorbeeld met 2 ponies)
op het voorterrein was shut niet zo actief, maar toen in het parcours ging het wel goed, en maakte hij weer reuze sprongen, we waren foutloos de eerste manche met nog 5 andere van de totaal 15 ruiters.
toen de 2de manche ging hij eigenlijk veel beter toen was hij veel actiever, maar we kregen een stop op een oxer, hij kwam daar eigenlijk gewoon uit en had moeten springen, merja ik was wel tevrede.
Toen was er een jongen die fout had gereden, dit kwam omdat er geen bordje bij die hindernis stond en toen wist hij niet waar hij heen moest . hij werd dus uitgebeld, die vader naar de parcourbouwer deze zij dat ie opnieuw mocht rijde, pap met mario van gerwen en nog een paar naar de jury dat als hij opnieuw mocht rijden iedereen opnieuw mocht rijden, een hele discussie dus daar. maar na 15 min. werd er besloten dat niemand opnieuw mocht rijden. en alles bleef zo staan. Lisa nooren was de enigste die 2x foutloos bleef, ook nog wel met 2 ponies, ze werd dus 2 en 1. ik was iets van 4 of 5de

hier foto's van shut, van het M hadden ze er geen gemaakt |(
ik vind het niet zo'n mooie foto's je kunt er niet zo goed op zien wat voor flappers shut maakt
merja toch de foto's:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

nnicolex

Re: Kampioenschappen DZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:15

supersupersupermoooipaardje!
Nog veel succes in de Z!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:37

haha dankuh:D

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:02

je mag wel wat meer meegeven ;)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:24

hhaha dat doe ik altijd juist te veel. ik mag niet veel meegeven

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:57

niemand?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:29

Ik ben het eens met Zepjuh.
Op de eerste foto's geef je nog redelijk mee, maar op de laatste kan je duidelijk zien dat je te weinig meegeeft met je hand. Je handen zijn nog zo goed als bij het zadel. Zijn hele halshouding is ook niet mooi op die foto.
Als je iets meer meegeeft met je hand, kan hij die volgen. Hierdoor kan hij zijn rug meer gebruiken.
Zeker niet te veel hand meegeven, want dan heb een kans dat je ook meer met je bovenlichaam scharniert en dan kan hij vlakker worden op de sprong.

Op deze foto bijvoorbeeld vind ik je houding mooier :)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 774-70.jpg

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:10

Bij de laatste foto heb ik het idee dat hij omhoog springt inplaats van hoog en ver, vind de houding van het paard daar een beetje raar.

Verder echt leuk! succes in het Z!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:21

Leuk paardje, maar basculeert niet erg op de sprong, das jammer. Zou je eens kunnen overleggen met je trainer.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:34

dat op die laatste hindernis komt omdat ik heel veel terug moest dat lijntje daarna, en ik kwam al wat groot, dus ik kon siewso al niet veel mee gaan want moest snel na de hindernis terug gaan zitten

en dat met dat meegaan ben ik het niet met jullie eens, maar iedereen heeft daar zijn eigen kijk op. shut gaat zelf niet zoveel mee opppe sprong en als ik dan teveel meega breng ik hem uitballans. bij die andere pony ga ik juist weer meer mee.
en shut heeft een heeeel ruime galop en komt op concours vaker wat terug voor de hindernis omdat hij wat kijkt naar alles om hem heen, en dan is het ook moeilijker
aslo: denk dat je dat ook bedoelt?

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:35

en die laatste hindernis is ook wat te vroeg genomen naar mn mening,

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:45

janouke schreef:
aslo: denk dat je dat ook bedoelt?

Ja min of meer wel. Doordat hij zich niet rond maakt op de sprong en daardoor de hals ahw korter blijft, kun je idd niet teveel mee gaan geven want dan is je verbinding weg. Maar wellicht kun je dus met je trainer overleggen ofdat je 'm ronder kunt krijgen.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:52

haha daar hoeve we op de les nooit aan te werken
want dan doet hij dat al

en denk dat dat ook gewoon aan shut zijn manier van doen licht

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:21

Wel jammer dan dat hij dit in het parcours niet doet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:18

aslo schreef:
Leuk paardje, maar basculeert niet erg op de sprong, das jammer. Zou je eens kunnen overleggen met je trainer.

Dit viel mij ook op :)
Probeer daaraan te werken, het vergroot het vermogen. Ook krijg je een mooier (sprong)beeld en het springt fijner (zowel voor jou al pony).

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 19:00

aslo schreef:
Wel jammer dan dat hij dit in het parcours niet doet.

ja maar dat doet hij altijd de eerste keer in het parcours een beetje, in de barrage doet hij dat weer niet
en buiten doet hij het meestal ook nooit

en het ligt gewoon aan zijn mannier van doen

en pion: vermogen heeft hij genoeg (al is diet niet altijd even goed te zien op deze foto's, kijk maaar in mn profiel: :D ) hij springt juist altijd te hoog, daarom is hij ook nooit echt snel in de barrage

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:35

niemand meer?

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:54

kijk maar op deze foto maakt hij zich veel ronder:

Afbeelding

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:59

Op de breedtesprong pakt je pony de hindernis inderdaad (technisch gezien) beter. Zal ook wel een deel spanning van het kampioenschap geweest zijn denk ik! :)

En wat mensen zeggen over het meegeven is denk ik een beetje dubbel.. Ik zou zeggen: Iets meer meegeven vanuit de hand (dus dat rondere, wat niet altijd haalbaar zal zijn!) en iets minder met je kont uit het zadel, je komt wel erg hoog ;) Misschien als je je lichaam meer naar voren brengt ipv omhoog dat je pony ook beter in balans kan blijven op de sprong (in plaats van de hoogte te pakken)

Lastig probleem, mijn merrie (ZZ, wel paard) had ook altijd veel te veel lucht over op de hindernis! Succes!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:04

haha spanning heb ik in ieder geval nooit, en als dat zou zijn zou de spanning op de foto hierbove groter zijn omdat dat met het rabotalenteplan was wwaar je commentaar van de bondscoach kreeg

Petulan: ja klopt ik ga vaak te veel mee, sommige mensen uit de berichte hiervoor meende juist dat ik teveel meeging, haha

ja dan vlieg je echt als ze zoveel overhebbe, is soms echt lastig

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:23

en zker in een lijntje

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:07

Wat me opvalt is het niet zozeer je houding van je bovenlichaam, maar juist je plaatsing van je handen. Het lijkt alsof je op de plaats houdt en weinig tot geen ruimte geeft boven de sprong. Hierdoor krijgt je paard niet de mogelijkheid om zijn hoofd naar zijn voorbenen te brengen, waardoor die dus ook niet kan basculeren.

Om niet alleen op deze foto's te oordelen, heb ik ook in je profiel gekeken. Daar heb je het op de ene foto wel, maar op de andere foto geef je veel meer ruimte en dan zie je dat het plaatje ook gunstig veranderd. Zou daar wel op letten; want nu red je pony zichzelf, maar het gaat je balken of stops kosten op langere termijn...

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:18

ja, soms mag ik wel wat meer meegeven. maar je moet hem ook weer niet helemaal los laten.
shut moet je juist een beetje eraan houde, trouwens balken komen bij hem nooit echt voor

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:30

hey leuke foto's. ik vind het wel goed dat je al met 2 pony's in de m&z bent ;). ik denk dat je zelf ook wel het beste aan voelt hoe je met je pony mee moet gaan en als je daar teveel aan gaat prutsen je hem dan mischien uit zijn doen brengt. elk dier heeft een andere techniek, soms dan wel niet volgens het plaatje, maar als hij het zo goed doet zou ik er niet veel aan veranderen ;)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:45

_danieke_: bedankt, ja ik moet allebei de ponies anders rijden. ik weet nu ook dat ik shut iets meer moet laten galopperen, zodat hij door springt.
en bal die doet alles die moet ik gewoon naar de hindernis toe rijden,en hij is pas 6, ga nu met die ook Z rijden
dan heb ik er 2 in het Z, gaat beetje moeilijk merja, om shut nu nog ZZ te laten lopen, heeft ook geen zin