Haflinger Mone "Dikkertje Dap" @ rijles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Haflinger Mone "Dikkertje Dap" @ rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:45

Had eerst "Haflinger Mone "Dikkertje Dap" @ dressuurwork" staan, maar dan zou ik een verkeerde indruk wekken vrees ik ;) .

Vandaag had ik voor het eerst sinds tijden weer rijles met Mone. Eerste les met nieuwe instructrice, maar het beviel erg goed. Mone wordt in juni 8, maar echt niveau hebben we nog niet. Vandaag hebben we ons vooral gefocust op aandraven, omdat mevrouw de laatste tijd gewoon simpelweg weigert aan te draven. Twee weken geleden ging het nog goed, en van de een op de andere dag in het verzet...
Maar daar zijn we nu druk mee bezig. Mone moet het plezier in het rijden terug zien te krijgen, en dat gaat lukken natuurlijk :) . Maar vandaag dan toch les, om vooral aan mij te werken. Ik ben zelf niet echt een geweldige ruiter, en zeker met een paard als Mone die nog veel moet leren is les geen overbodige luxe... Maar genoeg gekletst, foto's:

Commentaar van mezelf:
- Mone is te dik, maar staat op dieet. Helaas duurt het even voordat dat gewicht eraf is, maar daar wordt dus aan gewerkt.
- Cap, die was ik dus helemaal vergeten omdat ik dus een pet op had... Eigenlijk heb ik hem altijd op. Nou is Mone ook geen race monster, maar dat is geen excuus. Volgende keer zit ie wel op mijn hoofd ;) .
- Tenen naar binnen.
- Naar voren kijken.

Foto's staan volgens mij wel op volgorde, maar dit is een greep uit de les. Vooral de momenten dat ze wel lekker ging.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Zie dat dit allemaal foto's zijn van dezelfde hand, maar we zijn ook regelmatig van hand veranderd hoor ;)

yanique

Re: Haflinger Mone "Dikkertje Dap" @ rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:02

Een hele mooie (gezette!:P) haflinger!
let er wel op dat je je tenen naar binnen doet.
bij foto`7 lijkt het alsof je beugels wel een gaatje korter mogen!.
Verder moet je proberen om z`n achterhand iets meer te activeren dat kan je doen door overgangen te rijden!
verder heb je een hele goede houding
Succes

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:03

Rijtechnisch noem je het meeste zelf al, maar wat me opvalt is dat je zadel wat ver naar voren lijkt te liggen. Zo te zien ligt het over de schouder heen, waarschijnlijk doordat je haf zo rond is :)
Wellicht is het een idee een wat ruimer zadeltje erbij te zoeken/lenen tot ze wat is afgevallen :)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:05

kvind het leuke foto's ;)
lijkt me zalige haflinger
mr ff domme vraag, zit er een dekje onder het zadel (lijkt op sommige foto's van niet)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:07

Nee, ik rijd zonder dekje. Onder mijn zadel zit een anti-slip matje. Dat is om te voorkomen dat het zadel naar voren komt en op de schouder gaat liggen. Helaas is ze nu nog zo rond, dat het niet optimaal werkt. Maar morgen komt de zadelpasser voor mijn "met een nieuw zadel na 20 rijuren kom ik weer langs"- controle en dan vraag ik er voor de zekerheid nog even naar.

Ik rijd al met banaansingel, maar het is een beetje hopeloos met zo'n buik :( ...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:08

Hey,
Die plek herken ik das bij Anton!
Maare der mogen indd wat kilo's af!
Maar zoals ik kan zien komt dat wel goed. Succes verder en vooral veel plezier!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:08

Mas schreef:
Rijtechnisch noem je het meeste zelf al, maar wat me opvalt is dat je zadel wat ver naar voren lijkt te liggen. Zo te zien ligt het over de schouder heen, waarschijnlijk doordat je haf zo rond is :)
Wellicht is het een idee een wat ruimer zadeltje erbij te zoeken/lenen tot ze wat is afgevallen :)

Dit zadel is op maat gemaakt voor haar. Heb het speciaal gekocht omdat niets paste. Verwisselbare boom enzo, maar op dit moment zal alles schuiven. Maar morgen komt de zadelpasser weer even kijken, en dan vraag ik het voor de zekerheid even na.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:09

Ja ik kan me voorstellen dat het moeilijk is hoor met zo'n buikje eronder ;) Goed dat je zadelpasser nog even na controleert, dan heb je in ieder geval zekerheid dat je wel het juiste zadel hebt. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:11

Nu Mone op dieet staat moet ze toch vaker komen. Met elke 5 cm die van de buikomvang afgaat moet ze langskomen. Athans, dat zei ze vorige keer. Na 20 rijuren of 5 cm. Gelukkig viel dat nu mooi samen, maar ik denk dat ik dat aan moet blijven houden. En verder natuurlijk wanneer ik iets merk aan de ligging...

Vind het altijd erg belangrijk dat het zadel goed ligt. Zeker bij Mone, die lang is gereden met een zadel dat zeer deed. Dat merk ik nog altijd als ik haar opzadel. Standaard oren in de nek. Toch een soort trauma. Maar daarom laat ik het regelmatig checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:59

Wat leuk om Mone een keer @ work te zien.
Ik vind Mone nog steeds een super leuk diertje, ondanks de vetjes haha!

Ik vind je houding erg netjes , alleen kun je nog een beetje op je onderbenen letten!
Mone kan nog iets activer lopen met haar achterhand maar ik vind het er goed uitzien hoor!

Midlake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:00

mooi is het paard *D
mooier is de vriendschap O:)
Mooiste is de ruiter

XXX Hvj meis :o

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:02

Bedankt allemaal, voor jullie reacties!!!

Hoop dat ik over een paar weken/ maanden een nieuw topic kan openen en dat ze dan wat beter loopt :) .

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:13

Een heel mooi Haffie zeker in je profiel waar ze slanker staat. Komt helemaal goed!

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:00

Haha lekker dikkertje:P! Maar wel leuk beestje hoor! :)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:33

mooie haflinger,
probeer zoals al vaker gezegd je tenen naar binnen te houden! en ik vind hem een beetje te veel met zn hoofd naar buiten lopen, deed je dat bewust? dan is het namelijk wel oké ;)
als je veel met zijn hoofd naar buiten loopt moet je natuurlijk ook wel stelling naar binnen oefenen ;) :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:44

Eigenlijk heb ik gister geprobeerd zo min mogelijk aan de teugel te zitten om te voorkomen dat ik haar zo af zou remmen. Maar ik zie nu inderdaad, ze loopt steeds met haar hoofd naar rechts. Dat merk ik ook op de andere hand, dat is een stukje (of eigenlijk een behoorlijk stuk) scheefheid dat ik echt aan moet pakken.

Daar ga ik zeker aan werken, maar eerst moet ze normaal kunnen draven. Het kost nu zoveel moeite om haar in beweging te krijgen en houden, dat als ik nu de teugel oppak, dat ze meteen op de rem trapt denk ik. Maar ik zal er vandaag eens op letten het rijden, of zij inderdaad steeds haar hoofd naar rechts doet, of dat ze het ook afwisselt :) .

Bedankt voor de tip!

kimni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:22

Wat een herkenbaar probleem.
Te dik paardje, waardoor het zadel niet goed past.
Ik had eindelijk een passend zadel gevonden, maar nu is mijn schwarzwalder fuchs merrie zo afgevallen dat het niet meer past |(
Wel handig dus zo'n zadelpasser die eens in de zoveel tijd komt kijken! :D
Het rijden ziet er trouwens al leuk uit hoor. Als haar conditie verbeterd zal het natuurlijk nog wat makkelijker worden ;)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:36

Citaat:
Eigenlijk heb ik gister geprobeerd zo min mogelijk aan de teugel te zitten om te voorkomen dat ik haar zo af zou remmen. Maar ik zie nu inderdaad, ze loopt steeds met haar hoofd naar rechts. Dat merk ik ook op de andere hand, dat is een stukje (of eigenlijk een behoorlijk stuk) scheefheid dat ik echt aan moet pakken.

het maakt ook niet heel erg veel uit als het één keer gebeurt, maar als je paard telkens met zn hoofd naar één kant loopt gaan ze uiteindelijk vast zitten in hun rug, en dan is t lastig om het er uit te krijgen :P

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:47

Wat een leuke haf zeg! let er wel op dat je je tenen niet naar buiten afsteekt. het meeste is eigenlijk al gezegd!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:04

Zadelpasser was er vandaag en er moest aan de achterkant een plukje wol bij. Zadel lag een beetje achterover.

Maar Spek is wel 5 cm afgevallen, maar toch breder... Spierontwikkeling? :D !!!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:22

vroeg me even af.. wat nou precies de reden was dat je met antislipmatje rijd i.p.v. dekje.. dekje lijkt me toch prettiger voor het paard.. maar kan het mis hebben hoor..;) maar goed op weg..;) nog maar een paar kilootjes..;) ga zo door..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:05

Ubana schreef:
vroeg me even af.. wat nou precies de reden was dat je met antislipmatje rijd i.p.v. dekje.. dekje lijkt me toch prettiger voor het paard.. maar kan het mis hebben hoor..;) maar goed op weg..;) nog maar een paar kilootjes..;) ga zo door..

De zadelpasser adviseerde dit matje. Maar hoezo is een dekje fijner? Dekje is alleen voor de zweetopname. Mijn zadel is van de onderkant gewoon zacht en glad.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:24

Zit er in hemelsNaam wel een sjabrakje onder dat zadel..
Die zie je amper :p
Groter dekje zal veiliger zijn want dan schuurt het zadel niet zo erg

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:32

Dekje gaat niet uitmaken of het zadel schuift of niet, als dat zo was zou het zadel niet passen en dan had ze niet een al te beste zadelmaker ;) Sjabrak is lang niet zo belangrijk als iedereen het laat overkomen. Zolang je het zadel heel goed schoon houd kun je zonder. Tis alleen makkelijker met een sjabrak omdat je die in de wasmachine kan gooien en je zadel niet.

Ik wou je al vragen waneer ze ging bevallen :P zit een lekker tonnetje onder je kont. Na mijn idee is het niet heel wijs het zadel erop te hebben als het zo voorop het paard ligt, hij zou dan in principe niet op het juiste gedeelt van het paard liggen en alleen maar hinderen in de beweging van het dier. Persoonlijk zou ik zonder doen totdat het ergste van de buik weg is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:17

sanne_chess schreef:
Zit er in hemelsNaam wel een sjabrakje onder dat zadel..
Die zie je amper :p
Groter dekje zal veiliger zijn want dan schuurt het zadel niet zo erg

Het zadel schuurt niet, want het is schoon. Lang leve kunststof! Doekje erover en klaar is Louise;) . Ik rijd inderdaad zonder dekje, op advies van mijn zadelpasser, om te voorkomen dat het zadel schuift. Heb er wel een antislip matje onder, maar die zie je niet. Dus er zit wel iets zachts tussen wat evtentueel schuren voorkomt, alleen zie je het niet :P .

Benfan schreef:
Dekje gaat niet uitmaken of het zadel schuift of niet, als dat zo was zou het zadel niet passen en dan had ze niet een al te beste zadelmaker ;) Sjabrak is lang niet zo belangrijk als iedereen het laat overkomen. Zolang je het zadel heel goed schoon houd kun je zonder. Tis alleen makkelijker met een sjabrak omdat je die in de wasmachine kan gooien en je zadel niet.

Ik wou je al vragen waneer ze ging bevallen :P zit een lekker tonnetje onder je kont. Na mijn idee is het niet heel wijs het zadel erop te hebben als het zo voorop het paard ligt, hij zou dan in principe niet op het juiste gedeelt van het paard liggen en alleen maar hinderen in de beweging van het dier. Persoonlijk zou ik zonder doen totdat het ergste van de buik weg is.

Naja, door haar buik schuift het zadel dus naar voren, maar met slipmatje al een stuk minder erg dan zonder. Ik ben er inderdaad niet zo blij mee dat het zadel zo ver naar voren schuift, maar het is eigenlijk niet echt anders. Hij is gister weer nagekeken, en je doet er gewoon weinig aan nu die buik zo dik is. Maar ze moet wel lopen natuurlijk. Natuurlijk kan ik ook longeren, en dat doe ik ook echt wel, maar om alleen maar de longeren met een paard dat gek is op buitenrijden. Dan weet ik nu al dat ze over 2 weken helemaal niet meer loopt.
Ik weet het, echt geen excuus, maar ik heb experts geraadpleegd, en als zij zeggen dat het kan, dan vertrouw ik daarop. Mone wordt ook regelmatig nagekeken door een osteopaat. In januari is ze behandeld, in april komt de osteopaat weer, en ook zij vind dat ik juist door moet rijden om die buik eraf te krijgen.

Maar ik ben erg blij met jullie meningen, adviezen en tips! Daarvoor staat dit topic er juist :) .