oefeningen of grondwerk gezocht voor een te grote galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

oefeningen of grondwerk gezocht voor een te grote galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:25

Ik rij een 5 jarige die pas 5 maanden (2 gereden, 2maanden wei rust) en nu terug een maand onder zadel is.
Het is een Jazz x Rolex van 1.73 groot, een prachtpaard met enorm veel karakter. Zowel in goede al slechte zin. Hij kan klieren maar hij doet wel echt alles voor je als je hem voor je hebt.

Nu in begin had ik problemen met voorruit te rijden omdat hij van niet veel onder de indruk raakt qua ruitergebeuren sporen of zweep. We hebben het gewoon rustig verder aangenomen en hebben wandelen waar hij zot op is gewisseld met bakwerk (wat hij enorm saai vind en niet zo erg graag doet) Maar na een aantal machtsovertuigingen wil hij wel voor mij werken in de bak en doet hij dan ook alles voor mij.

Nu het probleem is zijne galop, hij is vrij lang gebouwd en ik maar 1.60. Zijne werkgang is duidelijk zijn draf, hij kan lopen en streken uit zijn eigen dat het niet normaal is. Omdat hij ook nog jong is qua rijervaring is hij in de galop duidelijk nog niet klaar om goed te functioneren.
Nu zoek ik oefeningen die ik kan doen om dit te verbeteren qua rij en grondwerk bv logeren.
Hij springt in galop maar op 3 passen is hij achter en valt in de draai uit de galop (bak 20x40), voltes haal ik ook niet.
Nu had de lesgeefster gezegd veel overgangen stap galop omdat hij een enorm krachtige achterhand heeft maar ze niet gebruikt in galop heeeel vlak en grote passen. De voorkant neem ik wel vast en vraag ik maar omdat hij uiteen valt kan ik hem niet bijhouden.
Maar na 2x word hij zo heet dat hij niet meer te houden is omdat hij weet wat gebeurd. dit vind ik dan nog te vroeg hij is duidelijk neit klaar voor zulke zware oefening.

Nu zijn we gisteren een zeer lange wandeling gaan doen waar hij echt super de man is die denkt dat hem nog hengst is.
Maar als we dan in een lange dreef gaan galopperen dan doet hij 1 pas en zijn maatje doet er 2 waardoor hij langs een paard blijft draven enorm uitgestrekt en geweldig maar gene galop. Als een gewoon paard al snel geloppeerd vind hij dat maar een drafje waard.
En als ik hem dan in galop krijgt ben ik zo snel 10 meter voor dat hij terugdraaft.

Kan iemand raad geven omdit te verbeteren?

Vero83

Re: oefeningen of grondwerk gezocht voor een te grote galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:12

niemand die iets kan voorstellen?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:17

Ik zou voorstellen: veel overgangen van stap-galop maar ook heel veel verzameld draven en vanuit daar heel pittig wegrijden, evt naar een galopsprong. Als je lang doorgaloppeert, wordt je paard te lang en valt hij er makkelijker uit. Je kunt het best korte en krachtige passen gaan oefenen met hem.

Wat sowiezo belangrijk is bij een langgelijnd paard, is dat hij zijn achterhand echt heel goed erbij gaat gebruiken, dus ga werken aan zijn impuls. Houd hem met je zit onder je, dus niet met je teugels, anders gaat hij hier te veel op steunen en je wilt een zelfstandig, op eigen benen lopend paard. Dus zet hem met je zit op de rem, en probeer hem wel meer afdruk te laten krijgen, dus meer been te geven zonder dat het tempo omhoog gaat.
Hij moet dus meer gaan sluiten, meer gaan dragen.
Als zijn rug helemaal sterk is geworden door deze oefeningen en als zijn zelfvertrouwen weer een beetje is opgekalefaterd, dan zou je de galopstukken kunnen uitbreiden.
Heel veel succes!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:23

begin bij rechte stukken galop zou ik denken... mss ook eens proberen om net niet te hard terug te nemen op je handen, maar hem in de eerste plaats een stuk in galop te houden

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:28

Aangezien dit paard eigenlijk nog groen is, in de zin van geen scholing en ongetraind, vind ik stap-galop ook nogal wat eigenlijk dus verstandig dat je daar nog even mee wilt wachten.

Hij heeft kennelijk zijn balans nog niet, aangezien hij niet op volte of wending in galop kan blijven.
Dat is eerder een probleem van een nog niet ontwikkelde achterhand dan dat het paard zoveel kracht heeft.
Misschien wel de potentie, maar nog niet ontwikkeld. ;)

Om kracht te ontwikkelen zijn lange vlakke paden of stranden ideaal, dan kun je lekker een paar minuten rechtuit in galop gaan, geeft in jouw geval waarschijnlijk meer rust en vertrouwen dan iedere keer in die overgang terechtkomen.

De balans in de wending is toch echt een kwestie van oefenen, vooral omdat de galop zo groot is kost het je paard moeite, maar sluiten is nu ook nog veel gevraagd. Bochten afsnijden helpt in het begin.
Zelf oefen ik de galop graag op een grotere weide, maar die moet je maar net ter beschikking hebben.

Sommige paarden hebben baat bij longeren, maar als jouw paard zo slap is dat hij dan overkruisd gaat, dan zou ik het liever weer niet doen.

Op zich is het niet raar hoor dat een paard met een grote sprong in het begin meer moeite heeft tot dragen te komen in galop dan een met een hinkelgalopje, die heeft minder tegen van de zwaartekracht.
Als je paard eenmaal balans en kracht heeft zal ie wel meer van de grond gaan komen, en zich laten sluiten, dan ben je er ineens heel blij mee dat hij veel sprong heeft. :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:44

ja, wij zijn gisteren een uurtje gaan wandelen en als hij in galop vertrekt is zijn pas zo enorm groot dat ik veel te snel voorsprong heb omdat hij volledig uiteen loopt.

Ik had gedacht aan een oef aan de longe maar moet ik iets van hulpstukken gebruiken want ja zo logeren gaat hij ook niet galopperen dnek ik.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:45

kynshiri schreef:
begin bij rechte stukken galop zou ik denken... mss ook eens proberen om net niet te hard terug te nemen op je handen, maar hem in de eerste plaats een stuk in galop te houden

ja dat heb ik gedaan gewoon volledig los in verlichte zit rechtdoor maar hij houd dat niet lang vol omdat we zo ver vooruit zijn op de rest dat hij zelf remt omdat het te lang is en dan maar langs een andere blijft draven (terwijl die volle bak galopeerd)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:47

Puchje schreef:
Ik zou voorstellen: veel overgangen van stap-galop maar ook heel veel verzameld draven en vanuit daar heel pittig wegrijden, evt naar een galopsprong. Als je lang doorgaloppeert, wordt je paard te lang en valt hij er makkelijker uit. Je kunt het best korte en krachtige passen gaan oefenen met hem.

Wat sowiezo belangrijk is bij een langgelijnd paard, is dat hij zijn achterhand echt heel goed erbij gaat gebruiken, dus ga werken aan zijn impuls. Houd hem met je zit onder je, dus niet met je teugels, anders gaat hij hier te veel op steunen en je wilt een zelfstandig, op eigen benen lopend paard. Dus zet hem met je zit op de rem, en probeer hem wel meer afdruk te laten krijgen, dus meer been te geven zonder dat het tempo omhoog gaat.
Als zijn rug helemaal sterk is geworden door deze oefeningen en als zijn zelfvertrouwen weer een beetje is opgekalefaterd, dan zou je de galopstukken kunnen uitbreiden.
Heel veel succes!

Stap galop is echt teveel gevraagd voor hem, hij heeft karakter en is nog te onervaren voor zulke oefening te doen, hij heeft een krachtige achterhand maar kan ze nog niet gebruiken qua spieren. Hij word dan niet meer prettig in zijn rijden zenuwachtig en nerveus hij wilt het wel doen maar dan gaat hij bijna omhoog uit zenuwen om naar voren te willen en valt dan toch stil na de draai...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:48

Puchje schreef:

Heel veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:55

Het die is net 3 maanden aan het leren...ik denk dat je een beetje te snel wil. Zeker voor zo'n groot paard met een lange rug is het belangrijk om je tijd te nemen.
Met het advies van randalinpony ben ik het helemaal eens

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:02

Er zijn er inderdaat al een paar die het hier ook al gezegt hebben, je bent nu bezig met een groen paard, het kent eigenlijjk nog helemaal niks, en jij bent al bezig dingen te vragen die hij gewoon nog niet kan.

Ik denk dat je nog niet echt ervaring hebt met het opleiden van een groen paard, eerst moet het zijn evenwicht zoeken in alle gangen, zonder ruiter, wanneer dit goed gaat , dan met een ruiter en ook in alle gangen vooral eerst de stap en dan de draf en als dit echt goed gaat dan pas de gallop erbij, maar de ruiter mag hem dan niet dadelijk teveel gaan vragen, blijf uit die mond, eerder teugels los, gaat hij iets te vlug, dan een cirkel rijden eventueel verkleinen en weer voort.
Maar voor je begint met die gallop mag je paard het bit al zeker niet meer vastnemen, moet hij weten als je je teugel opent aan één kant dat dit betekend draaien, en moet de stop er al inzitten, whoaaaaa is stop , en ook een paar passen achteruit.

En als die dingen allemaal goed lukken dan pas iets gaan begrenzen vooraan , om zo tot een zekere vorm van verzameling te komen, maar dat mag je echt nu nog niet doen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:35

ohh nee ik heb voor verschillende handelsstallen gereden dus ervaring zat op alle vlak...

Maar ik vraag hem echt niet veel want hij wilt voor mij werken, hij kent al achteruit gaan zonder echt moeite te doen, aan de teugel in draf voor waarts neerwaarts met losse teugels fijn over de rug.

Enkel de galop is enorm moeilijk voor hem.
Daarom zoek ik ook een oef om hem sterker te maken, ik doe ook alles met losse teugels en liefst voorwaarts neerwaarts maar in galop laat ik alles los.

Hij is ook erg braaf dus hoef ik op een af en toe een wegspring bokje om mij uit te testen ook geen schrik te hebben?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:39

Hou je er dan wel rekening mee dat een handelsstal zo snel mogelijk hun paarden doorgereden willen hebben? En Z paard brengt meer op dan een B paard! En elke maand dat ze langer staan kost het meer geld.
Trouwens...je vw nw klopt al niet! Daar behoor je aanleuning te hebben en geen losse teugels!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:16

Juist een paard wat moeite heeft met galop omdat die er door zijn grote passen uitvalt kan je naar mijn idee juist meer ondersteunen met je hand dan '''normaal''

Ik rij momenteel ook een jong paard met een enorme pas. In het begin goed veel steun bieden, laten aanspringen en terug nemen. Ik probeer zo min mogelijk te sturen dus op dat gebied wel op eigen benen. (Wel hebben wij hier ene 30x60 bak) dus dat is wat meer ruimte. En dit stuk steeds verder uitbreiden. Ik ben pas na 4 maanden wat losser gaan laten in galop..

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:35

aerdenhout1 schreef:
Hou je er dan wel rekening mee dat een handelsstal zo snel mogelijk hun paarden doorgereden willen hebben? En Z paard brengt meer op dan een B paard! En elke maand dat ze langer staan kost het meer geld.
Trouwens...je vw nw klopt al niet! Daar behoor je aanleuning te hebben en geen losse teugels!

ja natuurlijk moet je aanleuning hebben, maar dat zijn geen korte opgespannen teugels.... Dat bedoelde ik.
en ik heb nooit echt voor beroep op de handelsstal gereden enkel voor hobby en vrije tijd omdat hier enkel springruiters zijn en ik een dressuurruiter ben dus dit gaat zelfs niet tot niveau M! dit betekend van echt groen tot de basis vaardigheden om fijn met een paard te rijden.
enkel in galop liet ik ECHT lang om het hem niet moeilijk te maken

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:38

Kath_ schreef:
Juist een paard wat moeite heeft met galop omdat die er door zijn grote passen uitvalt kan je naar mijn idee juist meer ondersteunen met je hand dan '''normaal''

Ik rij momenteel ook een jong paard met een enorme pas. In het begin goed veel steun bieden, laten aanspringen en terug nemen. Ik probeer zo min mogelijk te sturen dus op dat gebied wel op eigen benen. (Wel hebben wij hier ene 30x60 bak) dus dat is wat meer ruimte. En dit stuk steeds verder uitbreiden. Ik ben pas na 4 maanden wat losser gaan laten in galop..

ja ik moet zeggen, dat probeer ik ook. Ik spring aan met contact en daarna laat ze gelijdelijk losser zodat hij kan lopen maar op 40 meter is hij vrij snel achter en dan probeer ik hem gewoon losjes in een grote draai door de hoek te krijgen en dat lukt meestal wel maar dan valt hij eruit.
Daarom zoek ik oefeningen bv logeren met bv teugeltjes of dit beter zou zijn om hem dit te leren?
we hebben ook al eens in het midden van de lange zijde een balkje gelegd en dan is hij met het balkje bezig en niet zo zeer van galop galop en loopt hij in galop ervoor en erna een stukje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:10

Een mooie oefening is om over balkjes te galoperen, maar ik zou dat niet doen met een paard dat net onder het zadel is.
Aan de longe zou je het wel kunnen doen. Cavallati's op 1 sprong afstand...dus in/uitjes maken. Natuurlijk beginnen met de balken OP de grond en eerst eens 2 of 3 stuks voor je gaat uitbouwen.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:59

aerdenhout1 schreef:

Dat was het eerste wat ik ook dacht, gun het gewoon tijd.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 08:38

AlicavR schreef:
aerdenhout1 schreef:

Dat was het eerste wat ik ook dacht, gun het gewoon tijd.

Ja natuurlijk, ik ben echt niemand die een paard dwingt. een paard moet het doen omdat hij het voor mij wilt doen.
En ik zocht ook maar oefeningen om hem het gemakkelijker te maken niet omdat hij het moet doen. Als ik ga rijden doe ik wel links en rechtsom een galopje met als hij eruit valt nog 1x een extra meter maar meer absoluut niet.

Hij is in totaal 5 maand bezig met 2 maanden wei rust en is al bijna 5. Dus we hebben hem tijd en rust gegeven.
Qua rijden is het 2x in de bak waaronder 1x les en 1x thuis de rest wandelen met draf en galop en daarna of ervoor klein beetje bakwerk. Dus veel ontspanning en afwisseling het komt ook niet nauw wanneer hij goed loopt hij moet er zin in hebben en het willen doen voor mij met plezier.
Het vorige meisje heeft er zelfs een parcourke meegesprongen (wat naar mijn idee veel te snel was) maar hij is er verzot op..; <maar zei reed niks dressuur ermee daarom ook maar 2maanden meegereden en toen 2 maanden rust.

Daarom wou ik graag wat oefeningen op grond basis (niet qua rijden dat komt vanzelf) om hem sterker te maken en hem wat kracht te geven. Want aan de longe is de circel ook klein en kan hij het moeilijk rond krijgen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 08:43

aerdenhout1 schreef:
Een mooie oefening is om over balkjes te galoperen, maar ik zou dat niet doen met een paard dat net onder het zadel is.
Aan de longe zou je het wel kunnen doen. Cavallati's op 1 sprong afstand...dus in/uitjes maken. Natuurlijk beginnen met de balken OP de grond en eerst eens 2 of 3 stuks voor je gaat uitbouwen.

Ja maar het probleem is bij hem dat hij heel enthousiast word met balkjes en hindernissen enzo. hij zou ze allemaal samen springen :D als we gaan wandelen durft hij ook over plassen en takjes te springen.
Ja ik denk dat hij iets verder is als net onder zadel, hij neemt alles goed op maar het is geen paard dat gedwongen tot iets mag worden daar heeft hij teveel karakter voor als je hem dwingt dan word hij een tikkeltje te en weet je niet waar je zal eindigen dus bi

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:44

Je kan gaan rechtrichten aan de hand.
Galop is denk ik nog te veel gevraagd zorg dat eerst de basis in stap en daarna in draf goed is en dat kan in 5 mnd nog niet voor mekaar zijn.
kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 08:51

ja dat is een leuke site, bedankt

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 08:52

ik zal eens een foto posten hier van het paard in questie getrokken in galop. Ik heb ook filmpjes maar dat weet ik neit hoe ik die moet posten.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:43

Afbeelding

Dit is een foto getrokken in de les door de lesgeefster de 3de keer dat ik erop reed.
Toen ging hij heel moeilijk voorruit. ondertussen is dat veel beter.
Maar gewoon om je een gedacht te geven over het paard

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:49

Ik ben het voor een groot gedeelte eens met randalinpony, wat in het eerste stukje staat. En oefeningen om de achterhand sterker te maken zijn b.v. heel langzaam draven dat ie bijna in stap valt, tegen bergen oprijden in het duin of bos) en laat hem idd op lange stukken galloperen een jong paard met die stokmaat heeft nog veel te veel moeite om te verzamelen.

Volgens mij is dat een draf foto. Je zou toch een galop foto maken?