Verkeersmak maken/vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Verkeersmak maken/vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:34

Ik heb al een tijdje een behoorlijk probleem met mijn paard.
Hij is niet echt / echt niet verkeersmak. Ik heb het vorig jaar zomer wel geprobeerd door met hem aan de hand naar buiten te gaan met een ander braaf paard erbij, dat ging redelijk zolang er geen geen auto's, ander verkeer of andere paarden voorbij kwamen.
Heb daarna een keer bij ons het laantje opgelopen toen ik dacht dat het rustig was met een ander braaf paard erbij. Ineens kwam er bij de buren een grote ronkende vrachtwagen vandaan die een meter of 10 achter ons reedt en waardoor mijn paard helemaal ging flippen, niet meer te houden was en er met in volle vaart vandoor wilde gaan, de openbare weg op. Hij had een blinde waas voor zn ogen en dat er een ander braaf paard bij was interesseerde hem op dat moment helemaal niets. Gelukkig zag de chauffeur het en heeft zn motor afgezet zodat ik met opgefokt paard snel de hoek om kon (terug was geen optie, weg was te smal) en op ons teken toen we ver genoeg weg waren de motor weer heeft gestart en is weggereden. Paard was zo over de pis dat hij stuiterend, blazend en piafferend half naast half voor mij weer mee is gegaan naar stal.
Ik zit nu eigenlijk een beetje met mn handen in het haar hoe ik dit aan ga pakken. Ik ben zelf sinds die tijd geen held meer en onder het zadel naar buiten is gewoon (nu) nog geen optie. Een ander braaf paard erbij doet hem niets, want hij krijgt een soort van waas en wil in blinde paniek vluchten. En ik ben gewoon te bang geworden dat er dus echt een keer vandoor gaat zonder mij en dat ie verongelukt of iemand anders schade toebrengt.
Wie heeft soortgelijk mee gemaakt of heeft de oplossing want ik loop hier al sinds vorig jaar mee/tegenaan en heb de hoop een beetje op te geven om met dit dier nog eens een lekkere ontspannen buitenrit te maken.

__Tetske__

Re: Verkeersmak maken/vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:36

Ik ga dit topic zeker ook volgen aangezien ik ook soortgelij probleem heb met me paard.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:37

Jij had mij ook een pb gestuurd toch?
Wat is jouw probleem met je paard?

O ja en grondwerk ben ik ook mee bezig. Dit gaat goed zolang we in de de vertrouwde omgeving zijn, maar daarbuiten dus niet......

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:40

Hoi Hoi,

Ik ben ook benieuwd hoe mijn veulen dit gaat doen.
Is het geen optie, om je paard even langs een redelijk drukke weg in het land te zetten.

Mijn veulentje staat nu in de paddock aan de wegkant, en op het begin vloog die er vandoor als er alleen al een fietser aan kwam, maar nu maalt hij er niet meer om. Er loopt een treinbaan verderop, dus je hoort de trein langs razen en de bellen rinkelen dat die slagbomen naar beneden gaan auto's en veewagens alles komt langs, maar het interesseert hem nu niks meer.

We moeten natuurlijk nog maar zien hoe die het doet als we echt langs de weggaan. Maar je ziet nu al duidelijk verschil.

Dus ik hoop voor je dat dit helpt meis.
Succes.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:43

Verkeersmak kun je hem alleen maken door te blijven oefenen. Bekijk of een grotere groep maken mogelijk is, waar hij in mee kan. Eerst ergens aan de slag waar verkeer op afstand is en dan gewoon er toch weer mee op pad. Of zorgen dat er veel aanbod komt bij de weide, maar dat heb je niet in de hand. Hoe geflipt hij ook raakt, eens zal hij merken dat het hem niet veel doet en tot zolang zul jij als baas moeten optreden, een baas die al het verkeer allemaal WEL gewoon vindt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:45

Nee dat is geen optie, weilanden/paddocks liggen op het stalterrein en dat is bekend, dus dat levert geen problemen op.
Het rare is, wij zitten in de aanvliegroute van Zestienhoven en die laagovervliegende vliegtuigen heeft ie helemaal niets van. Het is bij mijn paard vooral ook visueel wat paniekgedrag oproept. Hij schrikt ook wel van geluid, maar raakt dat niet compleet in paniek.
Zo ben ik ook een lange tijd bezig met een soort van schriktraining om hem voor te bereiden op dingen die buiten het terrein zijn. Bv. paraplu's... tot nu toe zonder enig resultaat en geen enkele stap vooruit...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:47

Michellette schreef:
Verkeersmak kun je hem alleen maken door te blijven oefenen. Bekijk of een grotere groep maken mogelijk is, waar hij in mee kan. Eerst ergens aan de slag waar verkeer op afstand is en dan gewoon er toch weer mee op pad. Of zorgen dat er veel aanbod komt bij de weide, maar dat heb je niet in de hand. Hoe geflipt hij ook raakt, eens zal hij merken dat het hem niet veel doet en tot zolang zul jij als baas moeten optreden, een baas die al het verkeer allemaal WEL gewoon vindt.

Ja dat is makkelijk gezegd, maar wat ik al zei: die opties zijn allemaal al geprobeerd, maar het boeit hem op zo een moment niet of er 1 braaf paard bij is of 10...hij krijgt een waas en raakt in paniek. Over de weilanden en paddocks zie vorige bericht....En met een geflipt paard dat het op een rennen zet...ga ik niet op stap.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:47

Het is maar net hoezeer je iets je een optie maakt. Kijk eens rond in de buurt of hij daar eens een tijdje kan staan in een wei langs een drukke weg. Als je het te gevaarlijk vindt om het onder man aan te leren en aan de hand het ook niet lukt, kán dat misschien wel je enige optie zijn.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:51

Ik weet ook dat het grotendeels ook bij mij ligt hoor....ik ben door dat gedrag niet heel stoer meer waardoor ik er ook niet meer aan durf te beginnen. Daarbij komt nog dat er bij ons in de buurt niet echt stallen zijn met land aan een drukke weg....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:54

Ik denk dat de enige remedie moet zijn: doen, doen, doen, doen, doen.

En zelf heeeel relaxed zijn én blijven. Geen aandacht schenken aan dingen die je paard als 'gevaar' beschouwt, gewoon doorlopen en verveeld de andere kant uitkijken.
En niet de hele tijd het touw onder de kin vasthouden alsof je er vanuit gaat dat hij gaat schrikken, maar geef je paard ruimte en vertrouwen (als je dénkt dat hij gaat schrikken gebeurt het ook).
Maar als je zelf echt bang bent geworden denk ik dat het onbegonnen werk is, paarden zijn namelijk een spiegel van jezelf.

Ik lees in het topic dat je het allemaal al hebt geprobeerd, misschien voelt je paard dan gewoon aan dat jij niet de juiste persoon bent om hem verkeersmak te maken :).

Neem je ook schriktraining mee in het grondwerk?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:56

Yep, zie vorige post......
Nee dat idee begin ik ook te krijgen, maar wie of wat dan wel?
Ben al een tijdje op zoek naar iemand die wel genoeg zelfvertrouwen en ervaring hiermee heeft en die mij evt. wil en kan helpen. Maar ja...die mensen liggen helaas niet voor t oprapen...
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 01-03-09 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:57

Het beste is inderdaad om je paard te laten wennen op een wei langs een drukke weg.
Let ook op je eigen gedrag, een paard word enorm onzeker als jij ineens gaat verzitten je benen aanklemt of de teugels korter neemt.
Makkelijk gezegt, maar eerst moet je zorgen dat je zelf weer zeker word.
Evt als je onzeker bent ga zingend of fluitend op pad, dit geeft jou ontspanning en daardoor gaat je paard ook ontspannen.
Misschien kun je met iemand oefenen die een auto/motor heeft.
Laat je paard kijken en aan het voertuig ruiken, ga er langzaam naartoe, start de motor loop rustig langs enz.
Succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:26

Zet allerlei dingen neer op het terrein van je stal, loop er langs.
Laat hem snuffelen hij mag kijken zolang die wilt.
En beloon hem zwaar overdreven als die erlangs loopt.
Doe het eerst een paar keer als eventueel een auto/motor/brommer uitstaat, en zodra die daar langsloopt zonder er nog naar om te kijken, start je een keer een auto of brommer, en dan neem je weer alle tijd, en alle rust.
Ik zal toch eens kijken in je buurt, al is het wat verder rijden voor een wei langs een drukke weg.

Ik zie dat mijn paardje er zoveel baat bij heeft.
Hoop dat het voor jou werkt.
Je zal er toch wat moeite voor moeten doen, vandaar dat je het in zo'n geval niet erg moet vinden als je wat langer onderweg bent.

Ga zolang niet alleen de weg met hem op, neem iemand mee, zodat je in iedergeval niet alleen bent.
Zoiets is helaas niet zomaar gedaan, dus je zult heel veel tijd en geduld moeten hebben, voordat zoiets is opgelost.
Heel veel succes.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:40

Had je graag geholpen maar woon in Noord Nederland, dus niet echt naast de deur. En neem maar van mij aan dat een grotere groep wel degelijk verschil maakt, ook al stuitert ie als een debiel. Je kunt hem er dan tussen zetten en dan moet ie van goeie huize komen wil; hij de rest meenemen of er tussenuit kunnen. Zet hem maar aan eentje vast, zonder jou als ruiter, maakt vast al een wereld van verschil. Maar inderdaad je moet net iemand vinden die daarbij wil helpen.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:49

Hoi!
Mijn vz paard was ook altijd als de dood voor vrachtauto's, stukjes plastic etc. Ik ben gewoon met haar aan de hand gaan lopen en mocht er een stuk plastic liggen, dan liep ik er samen met haar heen en stond ze stil omdat ze bang was, dan liet ik haar gewoon even kijken, praatte haar weer moed in en na enkele keren stond ze op het plastic. vrachtwagens was ook geeen pretje, maar ze moet er gewoon langs en op het gegeven moment stond ze weer stil en was erg kijkerig. Ik laat haar op dat moment kijken en praat haar de oren van de kop en ja hoor, ze gaat er gewoon langs en iedere keer als ze erlangs ging dan beloonde ik haar ook erg overdreven. Nu kan ik gerust alleen een buitenrit maken, ze loopt overal wel langs! misschien helpt deze manier ook wel voor jou!

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:06

Ik denk ook blijven oefenen, en met een verkeersmak paard erbij evt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:27

Ik zou eerst heel veel grondwerken, zodat je rol tegenover je paard duidelijk is. Een leider is namelijk niet alleen de meest dominante, maar ook degene die ze het meest vertrouwen.
JIJ moet zijn veiligheid waarborgen, en hij moet er ook in geloven dat jij dat doet.

Ik zou het hele gebeuren ook gewoon even laten, want als je daar zo op gefixeerd bent wordt het niks.
Laat het gewoon 2 maanden helemaal los, ga lekker grondwerken, en probeer hem rustig langs dingen te krijgen die hij spannend vind ipv doodeng.

Zo krijg jij weer dat relaxte gevoel met je paard terug ipv dat je alleen maar een probleem hebt.
Daarna zou ik het inderdaad gewoon met bekenden doen, zet de auto neer (motor uit), laat hem aan alle kanten kijken en snuffelen (als hij daar rustig genoeg voor is uiteraard) mensen in en uit laten stappen etc. Als hij opgegeven moment vol zelfvertrouwen langs een stille auto kan dan kun je de auto een keer laten starten en dat jij van een afstand staat te kijken. Pak een longeertouw en ga eerst zelf kijken, constateer dan dat er eigenlijk niks aan de hand is.

Ik denk dat je beter in de rol van een paard kan kruipen dan doen alsof er niks aan de hand is. Ik denk als hij zijn leider het helemaal uit ziet checken van top tot teen met de uiteindelijke conclusie dat het niet eng is, beter werkt dan er geen aandacht aan besteden, want dan ontken je z'n angst en die is er toch wel degelijk!!

Als hij met een stilstaande auto ook uiteindelijk rustig is, kun je iemand laten rijden etc.
Vrachtwagens zullen altijd eng blijven, (tenzij je natuurlijk iemand met een vrachtwagen kent en hetzelfde kunt doen) wat de meeste mensen doen: remmen!! op deze manier sluit je je paard op, waardoor het alleen maar enger wordt. Laat hem z'n reactie hebben, en daarna pas terugnemen, zo raak jij gewend aan zijn harde galop waar je dan niet meer van schrikt, en hij wordt niet meer opgesloten.

Hoop dat je er allemaal wat aan hebt!!

Het blijft natuurlijk moeilijk en het is waarschijnlijk ook een maandenlang proces, voor jullie beiden.
Stop er gewoon niet te veel druk achter, en hou het allemaal casual, verwacht niks, dan kun je ook niet teleurgesteld raken en het met een slecht gevoel alsnog opgeven.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:33

wat een goede tips staan hier al tussen zeg!
Ik sluit me aan bij de meningen over het grondwerk.Jou paard ziet jou bij het naar buiten gaan duidelijk niet als leider ( waarschijnlijk door jouw spanning die je over brengt,het tekort vastpakken van het touw etc etc). Hij neemt zelf ook de taak niet op zich dus kan maar een ding doen en dat is vluchten.

Ga dus lekker aan het werk met grondwerk, maak eens een schrikparcour en bouw dit uit. Ga steeds een stapje verder, eerst het erf op, dan het erf af. Ga dit uitbreiden en sluit positief af.
Zo krijg je zelf ook meer vetrouwen met je paard en zul je duidelijkheid scheppen.
Succes!
p.s. natuurlijk kan dit alles niet binnen een week, zet er geen tijdlimiet op dat werkt het makkelijkst.
het gaat om de weg naar het eindresultaat toe, die is het belangrijkst, nog belangrijker dan het resultaat wat je wilt bereiken ;)

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:41

Wij hebben nu 3 paarden, ze waren allemaal niet verkeersmak toen ze kwamen en nu reageren ze nergens meer op.
Zoek een stukje land/paddock (indien mogenlijk) aan een drukke weg. Bij ons heeft dat zeker geholpen.
Verder kleine stukjes wandelen (in het begin met ander paard, later zonder) langs de weg en dat steeds meer opbouwen.
Wij hebben het zo aangepakt, misschien heb je er wat aan!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:45

Ik zou idd eerst grondwerk gaan doen. Op deze manier win je je paards vertrouwe wat je op dit moment niet hebt. Ook kan je elkaar beter leren kennen op deze manier, zodra je merkt dat hij meer vertrouwe in jou heeft en jij in hem (moet natuurlijk wel wederzijds zijn) kan je het opnieuwe proberen. Dit heeft puur te maken met vertrouwen, als je dat hebt gewonnen zal hij het nog wel eng kunnen vinden maar geeft hij zich over aan jou, hij laat zich dan leiden door jou. En niet bang zijn dan kan je hem ook niet leiden!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:06

Als jij denkt dat je paard gaat schrikken, en dat het allemaal niet lukt, dan lukt het ook niet.
Geen aandacht geven aan dingen die hij eng vindt, als hij al even braaf met je mee loopt belonen.
Wel positief blijven denken, dan neemt je paard dat van je over.
Succes.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:55

Ik wil je best helpen maar dan moet ie hierheen komen. Je weet ook zeker dat ie geen trauma heeft opgelopen in het verkeer?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:46

haha nou hij is ook niet heel makkelijk te laden en rustig op de trailer, dus das geen optie.
Weet haast zeker dat ie geen trauma heeft.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:17

Zo extreem als jouw paard reageerde doet mijn paard niet. Gewoon zomaar omkeren en gaan, dat deed ze. 4x kon het goed gaan, en vervolgens had ze het niet meer.

Ik ben deze winter veel gaan wandelen. Eerst met andere paarden erbij, tot ze relaxed aan een touwtje mee liep en zich nergens druk om kon maken. Nu al een aantal keer alleen, wat eigenlijk ook alleen maar relaxed gaat. Van de zomer gaan we het ook zo onder het zadel aanpakken, gewoon met paarden die haar vertrouwen ook hebben lekker naar buiten. We nemen alle tijd hiervoor.

Wat bij mij ook veel verschil maakt is dat het vertrouwen moest groeien tussen ons. Niet alleen op de weg maar ook in de bak, stal etc. Altijd heel rustig blijven, dan maar in een wat minder snel tempo grote stappen maken. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:26

als je in de buurt zou wonen zou ik je graag willen helpen, maar je woont nogal 2 uur verderop!
ik sluit me aan bij de rest dat je gewoon veel grondwerk moet doen en je paard te desensibiliseren (hierover meer info op http://www.paardnatuurlijk.nl )