Linda (5) na lange tijd op nieuwe stal @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Linda (5) na lange tijd op nieuwe stal @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:09

Hallo allemaal,

Eindelijk weer een nieuw topic van ons. We zijn in die tijd van stal en instructrice veranderd en het gaat nu een stuk beter.
Ons vorige topic:
[RT-HAW] Linda weer poging tot dressuur in de buitenbak
We rijden op B niveau, Linda is 5 jaar en we hebben een stuk of 6 officiele wedstrijden gereden waarvan alleen de laatste en wp en ik had vandaag nog een onderlinge wedstrijd waarbij ik 3e was met 201 punten. Helaas daar (nog?) geen foto's van maar die komen waarschijnlijk nog.
We zijn nu bezig met de aanleuning en dat lukt al aardig, ook moet ze af en toe wat rechter want ze wilt soms als een plank door de bocht. De overgangen zijn alleen meestal niet zo netjes maar ik weet niet hoe ik ze beter kan rijden tips?
Nou hier de foto's:
1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding
Klaar met rijden :D!

Reactie zou fijn zijn :).

:evaw:

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:11

Nou je rijd iig op het goede been := ( sorry viel me op door die charmante sta poses )

Hele leuke pony!
Verder denk ik dat je beugels wel iets langer mogen

Kwal

Re: Linda (5) na lange tijd op nieuwe stal @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:13

Leuke pony, 't ziet er relaxed uit :)

Ik zou wel je beugels 1 of 2 gaatjes langer doen en je mag je handen meer dragen ;) En je hebt een leuke pony onder je kont, maar kijk wel vooruit ;) Veel succes verder!

Romyhcs

iets minder ver uit het zadel komen (is maar eentip;))

Michh

Emmie!
Ziet er super uit! :+:
Het enige wat ik kan opmerken is dat ze soms iets meer impuls mag hebben. :D
Maar dat mag je wel van Romy hebben. :o
Super meisje, jullie komen er wel! :+:
Wat zitten je bandages mooi. :Y)

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:17

Stephaniiee_: Haha ja hea :+. Dankje :) Ja heb de beugels vandaag 1 gaatje langer gedaan :).
QualityLover: Dankje :) Zal er wat mee doen.
Romyhcs: Ja het zijn gewoon de sta momenten in draf ;).
Michh: Miesjj :* Haha dankjee, jaman dan ruilen we dat gewoon 8-).
Dankje voor je reactie :+:

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:19

Ziet er al heel goed en ontspannen uit, er zou iets meer impuls bij mogen, iets meer van achteren zodat ze voor ook makkelijker los laat en de aanleuning verbetert, met de overgangen terug rijden, goed je kuit aan je paard houden en diep gaan zitten, uitblazen en ophouding buiten als dat nodig is, wel goed je benen eraan houden zodat de achterhand voldoende mee gaat. Succes!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:22

probeer meer te ontspannen in je schouders en armen. En je handen dan meer voor je te dragen, waardoor je fijner kunt inwerken. Zorg dan inderdaad wat eerderen ook al schreven, dat de voorwaarts drang van je paardje goed is. Leuk dier trouwens

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:22

Leuke pony!

Alleen ligt je zadel wat te ver naar voren. Op foto 5 kan je dat mooi zien. Het zadel hoort achter de schouder van het paard te liggen. Op deze foto zie je mooi de schuine lijn van de schouder. Deze verdwijnt onder het zadel. Dit hoort dus niet. Als je deze lijn volgt voel je het (ronde) einde (vlak bij schoft) daar hoort het zadel achter te liggen.

Succes!

Gait_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:33

Ik vind het er netjes uitzien alleen je handen mag je meer dragen.
De lengte van de beugels stoort mij niet zo erg...

Verder leuke pony trouwens!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:20

DeniseM: Mijn beugels zijn echt niet zo kort dat ik een erg ver uit het zadel vlieg hoor want op een vzh zadel zit je toch ook korter ;). Dat is gewoon op welk moment de foto is gemaakt. Maar ik had ze al 1 gaatje langer gedaan.
floorDaan: Heel erg bedankt voor je reactie ik zal het eens proberen :D. Ja er staat altijd impuls verlies bij de overgangen dus :).
safira200: Dankje
chuzzle: Okee ik zal er op letten. Dankje :)
Jennyxx: Ja klopt, die ligt altijd wat ver naar voren en er is geen ander zadel wat wel goed ligt want we hebben er al zoveel opgehad maar ze is voor heel smal en heeft een dikke buik dusja. Maar dankje :)
Gait_ : Zal er op letten :) Dankje :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:24

Wat een leuke pony zeg!

Probeer je handen naast elkaar te houden, boven de schoft. Op sommige foto's is je binnenhand verder naar achter dan je buitenhand, waardoor je dus meer aan de binnenkant inwerkt. Hierdoor ga je zelf ook een beetje scheef zitten (foto 5 en 6 bijvoorbeeld). Probeer dus ook goed rechtop te blijven zitten. Als je je schouders en armen meer ontspant, zoals hierboven al door iemand gezegd werd, zal dat ook al wat makkelijker worden.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de beugels niet storend vind.
je houdt ook je voeten keurig recht, mijn complimenten.
Wel vind ik dat jij je handen wat meer mag dragen, en wat dichterbij elkaar kan houden.

Wel een hele mooie en leuke pony om te zien, en ik denk dat na veel oefenen jullie ver kunnen komen.
Hele leuke combi zeg !

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:10

Ziet er leuk uit :)

Maar je mag je beugel wel wat langer maken, zo kom je minder ver uit je zadel en dat geeft een mooier beeld. Verder zou je ook je handen meer mogen dragen (boven je bontje ;))

Verder voor overgangen rijden, tsja das meer een kwestie van aanvoelen.
Als ik overgangen aan het rijden ben probeer ik eerst het paard te ontspannen en dan de overgang terug of naar voren te rijden. :)

suc6 ermee :) En je hebt een leuk paardje :o

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:14

Dit vind ik er nou echt leuk uit zien.
Misschien mag je paard nog wat meer over de rug.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:54

Maartje_M:Dankje voor je reactie ik zal erop letten :).
milou14: Dankje :D
jarco:Dankje :o k zal er op letten :)
Love_4ever:Dankje ik zal de overgangen morgen goed oefenen, heb vandaag gesprongen en niet heel erg ermee bezig geweest maar ik zal er mee oefenen :).
AlicavR: Dankje :D

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:54

je beugels mogen inderdaad best langer, maar als je ze zo lekker vind zitten is t ook goed. Ik rij zelf ook liever kort dan lang :+
en op foto 3 en 6 loopt ze naar mijn idee te veel met haar hoofd naar buiten.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:59

Hoi! Ik ga met de rest mee, vind het er heel leuk uitzien! :)
Maar mag ik vragen waarom je een bontje tussen jouw zadel en sjabrakje hebt zitten? :) Niks aanvallends ofzo, ben gewoon nieuwsgierig :o

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:21

over je houding is gezegt ;) goed de lessen volgen en er echt op letten dan ben je er zo aan gewent,
en idd zoals ingeeu dat zegt, waarom een bontje? :o

volgens mij gaf niemand je een tip voor de overgangen:
ik zal je proberen te helpen,
ga op een grote volte stappen, vraag netjes stellen en aan de teugel, en dan dan overgangen rijden en hou je buitenteugel eraan, en wil het niet gaat ze met een hopje naar de draf, ga je weer stappen, en opnieuwe proberen tot ze het wel doet, werkt het echt niet en merk je er geen verschil in, ga dan vanuit de draf, naar halthouden, even laten w8ten, wel aan de teugel en ga gelijk aandraven vanuit een stilstand, en probeer dat ook paar keer, je paard word er los van en gaat sneller toegeven,
dus ff in kort, super veel overgangen rijden al zit je net 5 drafpasjes in de draf weer terug, veel figuren rijden en hou goed je buitenbeen/teugel eraan.

succes..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:36

Het is volgens mij toch echt een dressuurzadel hoor.
Wat betreft je houding tijdens het lichtrijden...je gooit waarschijnlijk je hele bovenlichaam naar boven. vandaar dat je op de meeste foto's met je bovenlichaam naar achter helt. Probeer eens alleen je bekken te kantelen met lichtrijden. Een leuke oefening is op een kruk te gaan zitten en dan je handen voor je buik te houden. Probeer nu eens de kruk te laten balanseren op 2 poten door je bekken naar voren te brengen. Bij het lichtrijden moet je ook je bekken kantelen als je gaat staan.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:09

nien_whit: Haha :P ja maar ik rij normaal ook met 1 tje langer maar ik wist het even niet meer omdat ik ook had gesprongen en ik wist niet of ik mijn beugels daarbij 1 of 2 gaatjes korter had gedaan. Maar van stelling klopt, al is het al veel beter geworden we hebben er nog steeds moeite mee.
Ingeeu: Dankje :) ja natuurlijk mag je dat vragen! :) Dat heb ik omdat dat van de zadelmaker moest zodat het zadel iets hoger zou liggen en het minder zou schuiven want er was gewoon geen zadel wat ook zonder bontje pastte. Maar ik laat de zadelmaker wel weer komen binnenkort want ik ben niet echt tevreden want het schuift opeens. Misschien omdat ze andere bespiering heeft ofzo ik weet het niet maar het ligt niet helemaal lekker.
Misty2001: Hierboven ^ en dankje voor de tip :D Ik zal het eens uitproberen.
Xfeno01X: Dankje:) ja klopt ;) staat trouwens ook al in de openingspost ;).
aerdenhout1: Ja het is ook een dressuurzadel maar ik bedoel dat je niet heel hoog de lucht in vliegt als je je beugels een gaatje korter hebt dan normaal maar je gaat bij een veelzijdigheids zadel toch ook niet super hooog licht rijden terwijl je daar meestal ook kortere beugels hebt ;). En ik heb je oefening eens gedaan :P In het begin kreeg ik de kruk ff niet omhoog zal ik maar zeggen maar daarna wel, maar die beweging moet ik dus ook maken met lichtrijden? Ik zal het proberen vandaag :) Dankje voor je reactie

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:51

Leuk paardje! :D
Je handen inderdaad iets meer rechtop, met je polsen meer naar binnen gedrukt, en iets hoger gedragen.. voor de rest vind ik het er erg netjes uitzien. :)
Oh, en niet aanvallend bedoeld hoor, maar als reactie op het bovenstaande berichtje:
Zijn sporen niet bedoeld als verfijning van de hulpen, dus niet om sterkere hulpen te geven, maar juist om, als je pony al aan je been is, nog kleinere te kunnen geven?

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:34

Een jonge pony is altijd voor het been als hij aangereden is. Je moet dan gewoon consequenter zijn. Het is niet zo: hij is niet voor mijn been ik doemaar sporen om. Je moet dan denken waarom is hij niet voor het been en niet gelijk naar die sporen grijpen. Je moet dus je spoortjes afdoen. Als je pony niet voor het been is of terug valt in het tempo geef je een tik achter je been. Als hij een paar passen daarna weer terug valt in het tempo of op je been gaat hangen geef je echt een goeie tik. Het klink heel zielig maar na een tijdje valt het kwartje wel. Sporen lossen niet het gehele probeem op. He verdoezeld het alleen maar....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:35

Michh schreef:
powerzoe schreef:
Mag ik vragen waarom je op een 5 jarige pony met flinke sporen EN een zweep rijd?? Vind dat namelijk erg veel voor een 5 jarige pony. Wel een heel mooi beesje trouwens

Linda is dan nog wel jong, maar echt niet voorwaarts voor het been, ze reageert zonder sporen niet, en soms moet je haar gewoon even bijtikken. ;)

niet goed aan het been is geen reden om sporen te dragen.. Je hebt toch een zweep? tik daar dan mee als ze niet reageert op het been ;) Je houding en je been ligging vind ik overigens wel goed, dus verschrikkelijk is het nou ook weer niet met sporen, maar vind het gewoon vrij nutteloos en zie liever zonder :) Zoals eerder al is genoemd hoef je echt maar een heel klein stukje uit het zadel te komen met lichrijden, dit is fijner voor je paard en als je jezelf dat aanleert ook voor jou. Je hoeft namelijk bijna niet te zien als je lichtrijd, is gelijk voor de foto ook wat leuker :P

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:57

sanne_chess: Dankje :D
marlinH: Dankje zal er op letten.
powerzoe: Flinke sporen??? nouzeg, zo erg is het toch ook weer niet? Ik zit toch bijna de hele tijd met mijn sporen van haar af en ik tik haar niet om de 2 seconde aan ;) Alleen wat michelle (Michh :P ) zei, Linda is niet echt voorwaarts en ik ben haar ook aan het been proberen te krijgen ik drijf gewoon, zonder met mijn spoor te prikken, geen reactie is een "prikje" met de spoor en dan nog geen reactie is met de zweep. Maar de zweep heb ik er vooral bij om haar te laten buigen omdat ze daar nog veel moeite mee heeft en dan tik ik haar daar meer bij of voor bij het wijken, even wat duidelijker zijn ;). Maar dankje :D
Michh: Dankje sjat :*
Hannaha: Dankje, ik zal er op letten. Ja sporen verhaal moet je maar even hierboven kijken :P
powerzoe: Nou, toen ik mijn pony kreeg was ze nog slechter voor het been ;) Ze is ingerede door een meisje van 15 met bijna geen ervaring en ik ben het nu met hulp allemaal een beetje weer recht aan het zetten zal ik maar zeggen want ze had allemaal verkeerde dingen aangeleerd. En ik kan haar ook zonder sporen rijden hoor, en ik zit niet steeds met de sporen te prikken ;). Maar wel bedankt voor je reactie.
saskiakefie: Nou, Linda is nogal zweepmak zal ik maar zeggen, ze gaat er niet echt harder voor alleen maar opzij. Ik heb hem er eigenlijk ook bij voor de stelling en voor soms bij te tikken met wijken ofzo ;). Maar weet je wat, ik ga voorlopig eens zonder sporen rijden :) Moet eigenlijk best goed kunnen dusja. Dankje :* Lichtrijden heb ik op de vorige stal juist geleerd dat je niet te weinig uit het zadel moet komen en heb er op de nieuwe stal nog geen commentaar opgekregen maar zal wel op letten.