wat vind jij van een martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yanique

wat vind jij van een martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:43

Je hoort vak veel verschillende reacties over de "martingaal"...
wat vinden de bokkers hiervan?

Anoniem

Re: wat vind jij van een martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:46

martingaal is prima zolang goed afgesteld staat, staat hij te strak is het niet goed en te los is gevaarlijk.

verder vind ik het dat je het alleen moet gebruiken tijdens het springen/cross/bosrit en tijdens dressuur moet je je paard gewoon fatsoenlijk de bak door kunnen rijden.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:47

ik ben voorstander van de martingaal, zolang hij goed gebruikt word. heeft mij echt ontzettend geholpen bij springen en buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:50

Ik vind het een onding, omdat bij een paard wat absoluut niet wil nageven, de martingaal in een punt naar beneden wordt getrokken en je op die manier niks te vertellen hebt, verder gaan veel paarden er verschrikkelijk op hangen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:02

Prima als hulpmiddel voor allerlei paarden. Het staat niet snel te strak, maar kan toch wel degelijk helpen (in het parcours, op een buitenrit of bij paarden die hun hoofd soms omhoog willen slaan).
Overigens rijd ik er zelf praktisch nooit mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:08

Suleilitha: hoe hangt een paard precies op de martingaal? Daar kan ik me namelijk niets bij voorstellen, omdat het paard dan naar boven zou moeten hangen en dat is niet het idee dat ik heb bij 'hangen'. Heb je misschien een foto van wat je bedoelt?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:16

gebruik het liefst helemaal geen hulpstukken, maar als ik wat gebruik dan
is dat meestal een martingaal

vind een martingaal een handig hulpmiddel, mits goed afgesteld
hij werkt dan als het goed is alleen in als het paard zijn hoofd te hoog houdt
gebruik hem zelf ook regelmatig, bij buitenritten, of als mijn verzorgpaard een
drukke bui heeft, je hebt dan net wat meer controle
heb nog nooit gehad dat ze er op ging hangen, kan me daar dus ook niets bij voorstellen

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:20

zoiezo denk ik ook niet dat nagevelijk en martingaal echt iets met elkaar te maken hebben.... het gaat er alleen om dat t hoofd niet zo hoog kan komen zodat je controle verliest. het paard kan dus gewoon omhoog lopen met t hoofd zonder naar beneden getrokken te worden en als ie dan wel nagevelijk is kan hangen eigenlijk niet dan is er geen druk meer ook niet als zn neus op de grond zit is dat wel het geval dan zit ie te strak.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:47

Wij hebben het zelf gebruikt bij Tom als 'veiligstelling' bij buitenrijden.
Het werd als echt hulpmiddel gebruikt: geen hulp nodig, geen gebruik. Dus niet als dagelijks rij-attribuut.
Het was meer voor ons eigen veiligvoel-gebruik, zeg maar en hebben we zelden gebruik van moeten maken.

Ik heb er niets op tegen, maar alle hulpmiddelen moeten niet als dagelijks dwangmiddel gaan fungeren.
Dan gaat er toch echt iets niet goed met iemands rijkunsten versus paardje...

Maneges die hun lespaardjes volhangen met hulpteugels kan ik dus niet zo goed begrijpen.
Geen idee hoe ik dit moet zien: risicobeperking voor klanten ten koste van de manegepaardjes?
Iedereen mag leren rijden, maar zo? >;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 03:06

Bij maneges zie ik juist graag martingalen, tegen de zwieberende beginnershandjes...

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 03:40

Zelf gebruik ik de martingaal alleen als ik naar buiten ga met mijn paard. Dit zodat hij zijn hoofd niet zodanig ver omhoog kan gooien dat ik er geen controle meer over heb.
Verder ben ik absoluut geen voorstander van hulpmiddelen.

Hoe een paard op de martingaal moet hangen, weet ik nog steeds niet. Volgens mij gebruik je hem dan niet op de juiste manier. Waarschijnlijk wat te strak afgesteld.
Als je paard gewoon ontspannen loopt en zijn hoofd de lucht niet ingooid dan doet de martingaal niks.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:28

Een martingaal is m.i. een prima hulpteugel, mits op de juiste lengte. Bij heftige paarden die bijv. mn tijdens springen het hoofd te hoog houden, zorgt de martingaal ervoor dat het bit op de lagen blijft, zodat je beter kunt inwerken cq op de juiste wijze blijft inwerken. Helaas zie je nog wel eens dat de martingaal te kort is waardoor het hoofd ahw naar beneden getrokken wordt en het paard tegendruk gaat geven. Hierdoor 'kweek' je een sterke onderhals(spier) en dat wil je nu juist niet.

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:29

Dankjullie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:30

Anoniem schreef:
martingaal is prima zolang goed afgesteld staat, staat hij te strak is het niet goed en te los is gevaarlijk.

verder vind ik het dat je het alleen moet gebruiken tijdens het springen/cross/bosrit en tijdens dressuur moet je je paard gewoon fatsoenlijk de bak door kunnen rijden.

Niks meer aan toe te voegen, ben het hier volledig mee eens.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:30

Ik gebruik hem alleen bij springen/buitenrijden.
En ik vind het prima helpen..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:19

suleilitha schreef:
Ik vind het een onding, omdat bij een paard wat absoluut niet wil nageven, de martingaal in een punt naar beneden wordt getrokken en je op die manier niks te vertellen hebt, verder gaan veel paarden er verschrikkelijk op hangen.

Een martingaal is ook totaal niet bedoeld als hulpmiddel om aan de teugel te rijden. Verder kan een paard er niet op gaan hangen, komt je paard met de hals omlaag hangt hij juist helemaal los.

Ik vind een martingaal een goed hulpmiddel om een paard stuurbaar te houden tijdens een buitenrit of met springen. Hij moet dan wel goed afgesteld staan, want wat hebben veel mensen hem te kort staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:22

suleilitha schreef:

Dan zie jij alleen verkeerd afgestelde martingalen, als je de teugel naar beneden getrokken ziet bij een niet-nagefelijk paard.

Overigens ben ik erg benieuwd naar je uitleg hoe een paard op een martingaal kan hangen. Imo onmogelijk.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:56

martingaal is wel goed,
als je er maar goed mee om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:10

Met het hangen bedoel ik het hangen de hoogte in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:31

O jij bedoelt wat ze met elastiek ook doen?

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:35

sonja, wat bedoel je met: bedoelt wat ze met elastiek ook doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:36

Daar kunnen paarden zo lekker taai op 'naar boven hangen'. Beetje poing poing poing tegenaan gaan lopen douwen zeg maar.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:41

Ik gebruik de martingaal alleen tijdens het springen en ben er erg blij mee. Op deze manier heb ik toch wat extra controle indien nodig. Mits goed afgesteld vind ik het dus een prima hulpmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:44

Klopt Sonja, het is hetzelfde wat ze met een elastiek ook doen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:44

Ik heb het met een martingaal nog nooit meegemaakt (hangen op de martingaal kan ook niet, dat wordt dan alsnog op de teugel), maar elastiek vind ik wel zo ongelofelijk waardeloos. Daar heb ik nog nooit een dier beter van zien lopen.