5 jarige doorrijden met slof ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cariena

5 jarige doorrijden met slof ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:35

Ik hoop dat het hier een beetje goed staat, de situatie is als volgt.

Ik rijd sinds kort een (bijna) 5 jarige, door medische problemen is hij zo laat ingereden.
Hij is nu 2 maanden onder het zadel, en wordt 2/3 keer max getraind gewoon voorwaarts-neerwaarts en voornamelijk veel stap.
Daarnaast wel veel training aan de dubbele longe, longeerlijnen tussen zijn benen door..

Nu is het volgende probleem dat hij heel onrustig is met zijn hoofd met rijden en blijft dit ook, tevens loopt hij niet echt over niet de rug.
Het is een heel sensibel paard, en verveeld zich ook snel (gaat dingen zoeken om van te schrikken)
Nu hij dit dus door heeft, het begrip voorwaarts rijden wordt hij klierig.
Nu zegt mijn instructrice, tevens de eigenaar van dit paard dat ik hem de eerste maand door moet gaan rijden met slof.

Dit om de goede aanleuning aan te leren, constant en horizontaal. (dus lekker over de rug)
Ook hou ik hem zo meer bezig waardoor hij minder grapjes kan uithalen.

Hij is overigens getraind aan de dubbele longe, waardoor de lijnen tussen zijn benen zitten. Het principe kent hij dus.

Wat denken jullie ? Ik heb lichtelijk mijn twijfels bij de slof, maar aan de andere kant klinkt het ook ergens wel logisch allemaal..

S_zanne

Re: 5 jarige doorrijden met slof ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:49

Als de slof dan nog steeds als hulp middel wordt gebruikt en niet strak staat en onder begeleiding...
Tja, het is waar jij je fijn bij voelt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:53

Zolang je de slof goed gebruikt, kan het geen kwaad om daar een paar maanden mee aan de slag te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:59

Nee , Nee , Nee een paard dat pas onder het zadel is dien je eerst lan gen laag te trainen, en dit zeker de eerste maanden, hij moet dus eerder gaan stofzuigen en zo heel ontspannen lopen en zijn eigen evenwicht gaan zoeken. Dus hij moet leren zo laag mogelijk te lopen en toch mag hij het bit niet vastnemen, hij moet dus nageeflijk lopen maar dan lang en laag.
Als dat goed zou lukken allemaal , dan pas beginnen met oprichting, dus het hoofd iets meer naar boven, en uiteraard moet die nageeflijkheid ook blijven, dit is dus nog steeds niet aan de teugel lopen hé, dan pas als dat allemaal lukt, iets meer gaan begrenzen vooraan en toch blijven drijven achteraan, en dan krijg je dus verzameling, en je paard zal automatisch dan ook met zijn hoofd aan de teugel gaan lopen.

Als je zoals jhe nu voorstelde met die slof hem ineens aan de teugel gaat trekken dan heb je wel dat visueel beeld van het hoofd in de goede houding maar dan ontbreekt al de rest, zo verpruts je een paard op heel korte tijd. Zeker niet doen dus.
Mssn is de reden van hem beter te kunnen tegenhouden , maar ook dit is helemaal verkeerd want de teugels zijn er niet om als rem te fungeren.
Leg die slof in de kast, bovenste schab, en vergeet hem.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:04

ben het eens met aeolusnr1,

overigens heb je ervaring met het rijden met slof?
want als jij "groen" bent wat slof betreft, en het paard is nog niet goed ingereden, dat lijkt me niet bepaald verstandig...

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:04

als je een paard met een slof rijdt,dan wordt hij rond de singel naar beneden gevraagt.
daar kan de ruiterhand nooit bijkomen om zon zelfde hulp te geven.
het is ws wel goed voor de spieropbouw van het paard.
maar het paarc moet leren de ruiterhulp te snappen ,en dat kan hij niet met de slof;)
ik raad de slof af.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:08

Het is zeker niet de bedoeling om hem in de krul te trekken!

Het probleem is dus dat hij erg sensibel is, en je niet gewoon de teugels los kunt laten want dan neemt hij een sprintje :=
De bedoeling is dus om hem horizontaal te rijden, dus netjes over de rug. Er is dus absoluut geen sprake van oprichting!

Overigens loopt hij aan de longe heerlijk met zijn neusje over de grond, maar met het rijden is hij gewoon nog wat wiebelig.

Daarnaast is hij erg onrustig als hij geen vaste aanleuning krijgt, zodra je de teugels langer laat en hem de ruimte geeft gaat hij extreem zoeken.. Het is gewoon allemaal nog niet bevestigd, en daarvoor twijfel ik aan de slof.

Hiermee geef ik hem de constante aanleuning, kan ik hem over de rug vragen en minder tijd voor grapjes ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:14

Ik persoonlijk denk dat je met dit paard gewoon kilometers moet maken. Hij is pas twee maanden onder het zadel. Eerst voorwaarts rijden, liefst lange lijnen bv over bospaden en je handen gewoon stil houden. verder nog niet met die voorkant bezig zijn. Zulke sensibele paarden reageren op ieder balansfoutje van jou dus dat deze wat onrustig in het hoofd is daar sta ik niet van te kijken. Jij moet zelf ook even wennen aan alle beweginkjes van je sensibele paard denk ik. Geef het wat tijd en denk alleen in termen van voorwaarts en stilzitten. De rest komt echt wel en sneller dan je denkt.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:23

Ik zit zelf ook erg te twijfelen, waar het mij voornamelijk om gaat is dat hij netjes over de rug loopt en zich gedraagt :D
Wat ik al in mijn beginpost zei, is dat hij na een paar rondjes gaat vervelen. Het blijft natuurlijk wel een mentale 5 jarige met de ervaring van een 3 jarige. Dus echt overvallen doe je hem niet, dan merk je gewoon de leeftijd..

Vilouma, zeker waar wat je zegt wat betreft het snappen van de ruiterhand. Maar denk je niet dat het makkelijker wordt als eenmaal de aanleuning bevestigd is? En hij meer ontspanning heeft met lopen ?

Zijn er nog meer mensen die een jong paard op deze manier hebben doorgereden ? En zijn er problemen naderhand opgetreden ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:34

Bij echt goed gebruik is er natuurlijk niks mis met een slof. Helaas wordt het zelden goed gebruikt. Wil je hem echt gebruiken, dan zou ik het alleen doen in de les die je krijgt van de eigenaar. Jij hebt zelf neem ik aan geen ervaring met een slof en dan is het lastig te gebruiken en ook moeilijk om het constant goed te gebruiken. Want vergeet niet, je rijdt een paard aan, dus alles wat je doet is nieuw en neemt die later mee.

Maar ik denk dat je je paard wat overschat. Hij is pas 5 niet al 5. 5 jaar is eigenlijk een hele goede leeftijd om in te rijden, want dan zijn de botten en pezen beter ontwikkeld dan 3 jaar. Ook zal die het mentaal waarschijnlijk makkelijker kunnen verwerken. Maar het hoeft niet. Want hij blijft een jong paard.
Ik denk dat je hem gewoon de tijd moet geven en netjes rustig moet aanrijden. Neem je tijd, daar heb je later alleen maar profijt aan. Als hij snel zijn concentratie versliest is dat iets waar je aan kan werken. Leer hem langer de concentratie vast te houden maar blijf afwisselen.

Daarnaast is het mij altijd geleerd dat een goed loslatend paard vanzelf over de rug gaat lopen en daarna nagevelijk wordt. Als je dit gaat forceren met een slof zal het me niets verbazen dat hij vast gaat houden.

Nouja, niet doen dus. Zoals hierboven gezegd, lekker rechte stukken rijden zodat hij leert zichzelf te dragen en los te laten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:35

Cariena schreef:
Ik zit zelf ook erg te twijfelen, waar het mij voornamelijk om gaat is dat hij netjes over de rug loopt en zich gedraagt :D
Wat ik al in mijn beginpost zei, is dat hij na een paar rondjes gaat vervelen. Het blijft natuurlijk wel een mentale 5 jarige met de ervaring van een 3 jarige. Dus echt overvallen doe je hem niet, dan merk je gewoon de leeftijd..

Vilouma, zeker waar wat je zegt wat betreft het snappen van de ruiterhand. Maar denk je niet dat het makkelijker wordt als eenmaal de aanleuning bevestigd is? En hij meer ontspanning heeft met lopen ?

Zijn er nog meer mensen die een jong paard op deze manier hebben doorgereden ? En zijn er problemen naderhand opgetreden ?

Wanneer jij samen met je instructrice besluit om die slof er een paar keer aan te hangen voor de bevestiging dan is dat ook geen wereldschokkende ramp hoor. Maar ik zou dat niet maanden gaan doen, maar echt totdat hij snapt dat ze niet zomaar weg kan lopen wanneer het hem gerieft of hij zich verveelt. Maar voor het schudden met het hoofd op zich zou ik het niet doen. Wat ik al eerder schreef: je zegt zelf dat het paard erg sensibel is en die reageert op iedere beweging en onbalans van jou bovenop zich. En daar moet je even aan wennen denk ik. Da's echt een kwestie van kilometers maken samen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:40

Het lijkt wel alsof de slof weer helemaal een hype aan het worden is! Voor elk probleem wordt er naar de slof gegrepen..ik ben echt zwaar tegen de slof, zeker bij een jong paard! Dan schiet ie er een keer vandoor, nou en! En als je hier bang voor bent ben je niet de juiste ruiter voor een jong onervaren paard. Paard is 2mnd onder het zadel, mag ie? Voorwaarts rijden, dat is het motto! Al loopt ie met zijn neus in de wolken! Nou en! Overgangen rijden, voorwaarts neerwaarts! Laat hem maar wapperen met zijn hoofd..ik rij een paard van 7 die tot voor kort nog met dr hoofd sloeg, nooit heb ik er een slof aangeknoopt, ik heb het op gelost door eraan te rijden!

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:47

nee, nee en nog eens nee, een pas bereden paard aan dde slof zetten? :n
Dat is niet fijn voor een net ingereden paard, los het niet op door hem aan
de krul te trekken via de singel, dan loopt hij misschien rond en laag maar is
voor het begin zeker niet goed om hem zo te rijden.

Wat opzich wel een manier is als je hem zo nagefelijk mogelijk wil rijden is
een elastikje, doe hem zo los mogelijk en wie weet zoekt je paard het op en
loopt soepel door de hals, maar het is beter om hem gewoon voorwaats te laten
lopen en gewoon veel tijd en beheerst blijven dan komt het zeker goed.

groeten lotteke

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:52

Zouden jullie kunnen onderbouwen waarom het trainen met een slof zo wordt afgekeurd ?

Wat ik al zei het is niet de bedoeling om hem in de krul te trekken, maar de slof met begeleiding te gebruiken.
Ik zie immers niet veel verschil tussen het trainen aan de dubbele longe (welke tussen de benen door gaat, ook een slof effect) of ermee trainen onder het zadel..

Ik ben er nog niet uit hoor daar niet van, maar ben wel benieuwd waarom jullie het zo afraden ;)

Overigens is het ook niet de bedoeling om de slof maanden lang te gebruiken, ik wil hem alleen ter bevestiging gebruiken voor hooguit 1 maand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:55

paard laten lopen en laten zoeken, gaat hij de fout in ok , dan corrigeren, maar weer loslaten, en je paard het zelf laten uitzoeken, en zeker niet uit angst want daar draait het hier eigenlijk om, wat als hij eens zou wegschieten, wat als hij te vlug gaat, tjaaaaaa dat is nu een jong paard hééééé zo leert een jong paard, als ruiter moet je er in eerste instantie eigenlijk niks aan vragen, moet je er alleen zien op te blijven zitten, heb je daar angst voor dan is het geen goed idéééé geweest om met zo'n jong paard te starten.
Dus zeker niet gaan begrenzen, en nog minder met een slof, dus niet remmen maar rijden, hoe je er op zit is eigenlijk niet zo heel belangrijk, zaak is alleen erop te blijven zitten, laat het paard maar lopen.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:02

Over de slof ga ik niet discussieren, als jij er mee kunt rijden, is dat heus geen ramp.
Je zegt dat je veel stapt, wat ik juist zou doen is veel kilometers maken, en voorwaarts rijden. Dus draven, galloperen, en dan niet als een gek gaan jagen, maar net iets boven zijn eigen tempo gaan rijden. Zo vind een pas beleerd paard sneller zijn balans, en als het goed is, doordat je net wat boven zijn eigen tempo gaat rijden, hou je meer zijn aandacht erbij.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 23:07

aeolusnr1 Toch ben ik het niet helemaal met je eens..
Het slof verhaal wel, want het is niet gebruikelijk om een jong paard met slof te rijden. Zo ver was ik ook wel :+

Als ik jonge paarden rij, en zelfs bij het inrijden laat ik ze het niet zelf uitzoeken.
Ik rijd met gelijke teugeldruk, en idd voortwaarts. Als ik de teugels laat vieren en het hem zelf uit laat zoeken kun je een uitbarsting verwachten. Iig wel bij de paarden die ik rijd..
Daarnaast is een jong paard altijd erg zoekende naar een vaste aanleuning, en die geef ik dan ook.
Dus in dat opzicht ben ik het niet met je eens om de komende tijd alleen voorwaarts te rijden, en het hem zelf te laten uit zoeken.
En ik denk dat heel weinig mensen dat doen met hun jonge paard ;)

Het paard wat ik rijd moet je bezig houden, kilometers maken met simpelweg alleen voorwaarts rijden gaat niet lukken. Daar is het simpelweg het paard niet voor.

Overigens ben ik helemaal niet bang aangelegd, ik heb alleen niet de behoefte om een paard te laten gaan als het niet nodig is..

ammi, ik rijd hem idd op advies al over zijn normale tempo! Idd om zijn balans te vinden, en zodat hij het gewicht beter kan leren dragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:26

wel dan zijn we het eigenlijk wel eens, das ook wat ik eigenlijk bedoel hoor , je mag hem vragen te vertragen, en hem af te remmen door bv wendingen te maken maar zeker niet te extreem begrenzen.
En die slof is zeker wel extreem begrenzen.
En inderdaat ieder paard is anders , maar zeker niet te sterk begrenzen, ik bedoelde zeker niet laat hem maar doen hé.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:57

Ik heb besloten om de martigaal uit de kast te plukken!
Zodat hij niet met zijn hoofd in timboektoe kan lopen, maar ik hem niet naar beneden dwing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:59

Martingaal???? Meen je dat echt?
Neem dan beter een Thiedeman...

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:05

Thiedemann is een variatie van een slof.. En de slof wordt mij hier afgeraden.

Wat is er mis met een martigaal ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:09

Als een paard het hoofd omhoog doet, trekt de martingaal de teugels in een punt naar beneden waardoor je niet veel te vertellen hebt en bovendien hebben paarden dat doorgaans snel in de gaten. Een paard gaat er als het ware aan hangen en dat draagt alleen maar bij aan een onderhals. Een thiedeman is effectiever en verder is het niet domweg een variatie van een slof. Een goed afgestelde Thiedeman werkt alleen maar wanneer hij móet werken.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:26

Hmm ik heb de martigaal nog niet zo ervaren als jij beschrijft.
Maar wellicht komt dat omdat ik eigelijk nooit met hulpteugels rijd..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:56

_Lotteke schreef:
nee, nee en nog eens nee, een pas bereden paard aan dde slof zetten? :n
Dat is niet fijn voor een net ingereden paard, los het niet op door hem aan
de krul te trekken via de singel, dan loopt hij misschien rond en laag maar is
voor het begin zeker niet goed om hem zo te rijden.

Wat opzich wel een manier is als je hem zo nagefelijk mogelijk wil rijden is
een elastikje, doe hem zo los mogelijk en wie weet zoekt je paard het op en
loopt soepel door de hals, maar het is beter om hem gewoon voorwaats te laten
lopen en gewoon veel tijd en beheerst blijven dan komt het zeker goed.

groeten lotteke

JUIST geen stiek! Wanneer je er een slofje aanhangt dan kun je die gewoon los laten hangen en er alleen bij pakken wanneer nodig.
Met een stiek heb je constant meer of minder druk. Ik heb zo'n ding hier liggen en heb 'm 1 keer omgedaan om te kijken hoe dat inwerkt maar ook op z'n langst oefent die constant druk uit. Dat is echt DE manier om een fijne onderhals te kweken, zeker wanneer je paard er lekker tegenin wil gaan hangen. Dit zou ik je dus afraden TS.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 28-02-09 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:07

Cariena, ik rijdt mijn jonge paard op de weg ook met martingaal en die voorkomt dat ze d'r hoofd echt omhoog kan doen en vervolgens d'r rug weg kan drukken. En dat is wel prettig als je over een drukke weg moet rijden. Tot nu toe is het maar 1 keer voorgekomen dat de martingaal z'n werk moest doen. Voor de rest loopt ze lekker rond en heeft de martingaal daar geen invloed op. In de bak rijdt ik zonder en ze loopt hetzelfde met als zonder martingaal. Maar vanwege het drukke verkeer op de weg (veel vrachtverkeer) naar het bos, doe ik in die situatie wel de martingaal er aan. De ervaring die suleilitha beschrijft, heb ik er nog niet mee gehad. Maar misschien kan dat wel gebeuren wanneer je een paard hebt die er constant in gaat hangen. Dan kan ik me voorstellen dat je een lekkere onderhals kweekt op die manier. Maar ik heb niet de indruk dat dit voor jouw paard geldt als ik jouw verhaal zo lees.