hulpmiddelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

hulpmiddelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:25

Ik zie de laatste tijd veel mensen met Elastiek en sloft rijden, ook bij jonge paarden die net pas onder het zadel zijn.

Persoonlijk vind ik dat een paard eerst op ze eigen benen moet leren lopen en die hulpmiddelen meer voor de ruiter zijn dan voor het paard, Mits je ze goed gebruik (slof) al zie ik het nut van een elastiek niet...

Nou vroeg ik mij af hoe andere er over denken?!
Laatst bijgewerkt door Vrouw2014 op 26-02-09 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

sarona25

Re: hulpmiddelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:30

Ben het helemaal met je eens !!!

Heb eerst ook slof gebruikt omdat mijn pony dan zo mooi aan de teugel liep.
Dan hoefde ik er niks voor te doen.

Nu rij ik klassiek en rij ik haar met hele losse hand en loopt ze uit haar eigen lekker ontspannen.
Op haar zitten geen hulpstukken rij gewoon met zadel hoofdstel en momenteel nog met sporen en zweep maar hoop dat ik snel mijn sporen en zweep weer weg kan doen

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:43

Ik denk dat dit een eeuwige discussie zal blijven. Ikzelf ben niet tegen een slof of andere hulpteugel (mits goed gebruik), maar ik probeer problemen zelf meestal zolang mogelijk zonder dergelijke hulpmiddelen op te lossen. Mijn eigen heeft bijvoorbeeld nog nooit een slof gezien,maar een ander jong paard die ik te rijden kreeg was niet anders gewend dan met slof te rijden. Hier zijn we het gebruik dus langzaam aan, aan het afbouwen geweest.
Het is persoonlijk denk ik, een hulpteugel (het woord zegt het al) biedt de ruiter net dat beetje extra hulp, en bij een juist gebruik, zal het waarschijnlijk goed werken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:40

Wat is er mis met een stiek of gogue? Liever een paar keer een gogue eraan dan een paard dat zich opkropt en achter het bit kruipt en je dat er later weer uit moet rijden, al vind ik wel dat je zo'n hulpteugel er niet meteen de eerste weken aan moet hangen. Net zoals je eerst je paard wegwijs maakt in de longeerwereld voor je er een pessoa om knoopt ;)

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:59

Ik ben het helemaal met je eens!

Helemaal met een jong paard, die moeten de klikjes eerst zelf nog vinden..

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:07

vind dat een hulpteugel alleen gebruikt mag worden door iemand die er echt mee om kan gaan. De meeste die dit soort dingen gebruiken denken dat ze weten hoe er mee om te gaan, maar die moeten nog leren wat een paard is. ken je eigen tekortkomingen en verstop die niet achter een hulpteugel, maar leer eerst rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:22

Heb enkel wat tegen de elastiek, heeft geen enkele rijtechnische meerwaarde en ze gaan er nog eens heerlijk op hangen ook... Van mij mag die echt verbannen worden :+ Heb nog geen enkel paard er goed op zien reageren.

Voor de rest: zo lang ze er degelijk mee om gaan zijn het niet mijn zaken, leven en laten leven.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:28

IK denk dat dit echt een discussie word.. aan de ene kant ben ik met je eens maar aan de andere kant vind ik ook dat je bij oudere paarden pas de slof mag pakken als je hem kan GEBRUIKEN!! hoeveel ruiters en amazone's zie je ewl niet de slof gebruiken terwijl ze het eigenlijk niet kunnen..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:25

Een slof bij een jong paard vind ik prima, als het mensen zijn die er bij nadenken en er handigheid mee hebben... Alle andere hulpteugels zijn wat mij betreft onzin, en alleen bedoeld voor het longeren, er zijn tig teugels en alleen de fijne hulpteugels voor longeren zijn wat mij betreft de Chambon en de dubbele longeerlijnen...
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 27-02-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:28

Misschien rare vraag maar wat is een gogue.

Ben namelijk helemaal niet thuis in die dingen..

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:29

Vind alle hulpteugels die ik tot nu toe ken bij het rijden (behalve de martingaal) getuigen van slechte en ongeduldige rijkunst.
hestejente schreef:
dan een paard dat zich opkropt en achter het bit kruipt en je dat er later weer uit moet rijden,
Als een paard dit de 1e keer al doet ga je er gelijk al mee aan de slag om het op te lossen. Terug naar basis om probleem aan te pakken. Vind dat deze quote duidelijk maakt dat het rijden met hulpteugels over het algemeen voortkomt uit ongeduld, kiezen voor de makkelijke weg en totaal niet getuigen van rijKUNST.
En deze reden:
chuzzle schreef:
vind dat een hulpteugel alleen gebruikt mag worden door iemand die er echt mee om kan gaan.
is logisch, want als je er niet mee om kan gaan moet je er al helemaal niet aan beginnen. Maar ja, waar ligt die grens van wel/niet mee om kunnen gaan en je hebt toch een keer de 1e keer. Uiteindelijk is het gebruik van een hulpteugel nog steeds iets waar mensen voor kiezen om iets snel op te lossen en het getuigt zeker NIET van rijtechnisch correct iets oplossen.
Tja, ieder zo zijn mening en rijstijl.

En even een reactie op voorgaande mensen. Zeker bij een jong paard vind ik een hulpteugel verkeerd! Rustig opbouwen en rechtrichten, op eigen benen laten lopen, tempocontrole etc. Hier zijn geen hulpteugels voor nodig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:34

Jij schrijft wat ik denk! Ik ben tegen elke hulpteugel bij een jong paard (over een martingaal valt nog te praten) Ik vind het zo jammer dat veel mensen het via een hulpteugel willen oplossen. Terwijl ik van mening ben dat zeker een jong paard eerst voorwaarts gereden moet worden en dat dat neerwaarts straks vanzelf wel komt! Waarom een jong paard al begrenzen of in een houding dwingen waar die nog niet aan toe is? Als mijn jonkie van het zomer terug komt ga ik dr uiteindelijk ook wel heeeel licht bijzetten tijdens het longeren, dit puur alleen zodat ze went aan het druk op het bit en niet om haar naar beneden te dwingen :n Daarna wordt ze puur gereden op zit en been en daarna beginnen we wel een keer met de nagevelijkheid (al denk ik dat ik haar niet zal hoeven uitleggen) gelukkig heb ik een instructeur die ook graag een los en ontspannen paard wil zien en geen toeters en bellen die haar in een positie dwingen!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:45

Sorry ik bedoel een chambon, heb ik al gewijzigd in mijn eerdere post... Een gogue is een soort van touw, wat door een ring bij het oor gaat, door het bit en weer terug naar de singel. Je hebt een driehoeksbevestiging, het nodigt uit tot zakken, maar zorgt dat de neus er niet uit kan naar mijn idee...

Een chambon houdt op bij het bit, hierdoor kan de neus er wel uit...

Ik maak in mijn stukje ook duidelijk onderscheidt tussen rijden en longeren... Ik kan me goed voorstellen dat mensen die dit voor hun beroep doen, kiezen voor de voor hun saveste oplossing en dus een slof als noodrem... Een slof aan een jong paard hoeft niet te betekenen dat je hem standaard de kop tussen de benen trekt... Mijn jonge paard heeft met het rijden nog nooit een hulpteugel omgehad...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:47

chambon is dus een elastiek of touw? Maar het zelfde idee in iedergeval?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:54

Ik ben er niet mee eens. Veiligheid gaat voor. Je hoeft de slof niet strak aan te trekken, maar als je op een jong paard rijd is een hulpmiddel over het algemeen (mits goed gebruik) veilig.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:57

als wat hetzelfde idee? Een chambon is zeker geen elastiek... het is een touw, wat zodra het paard in de goede houding loopt alle druk lost... Maar ik vind dat deze houding onder het zadel net zo goed met correct rijden te benaderen is :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:57

eenitraM schreef:
Ik ben er niet mee eens. Veiligheid gaat voor. Je hoeft de slof niet strak aan te trekken, maar als je op een jong paard rijd is een hulpmiddel over het algemeen (mits goed gebruik) veilig.

En waarom is dat zonder hulpmiddel niet dan? Ik ben van mening dat als je het rustig opbouwt en het paard er klaar voor is je helemaal geen rare uitspattingen hoeft te verwachten :n en wat een jong paard kan kan een ouder paard net zo goed..een paard dat ik rij is 7 jaar oud, gaat me nog regelmatig buiten recht omhoog..zolang ik haar er zonder hulpteugel van kan overtuigen dat dat niet nodig is snap ik niet waarom ik er dan een slofteugel aan zou hangen voor de 'veiligheid' Ik denk dat ik een stapje voor heb op de mensen die naar een hulpteugel grijpen..want wat als je de slof er straks afhaalt? Hoe veilig is het dan allemaal nog?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:59

Jeanine84 schreef:
eenitraM schreef:

En waarom is dat zonder hulpmiddel niet dan? Ik ben van mening dat als je het rustig opbouwt en het paard er klaar voor is je helemaal geen rare uitspattingen hoeft te verwachten :n en wat een jong paard kan kan een ouder paard net zo goed..een paard dat ik rij is 7 jaar oud, gaat me nog regelmatig buiten recht omhoog..zolang ik haar er zonder hulpteugel van kan overtuigen dat dat niet nodig is snap ik niet waarom ik er dan een slofteugel aan zou hangen voor de 'veiligheid' Ik denk dat ik een stapje voor heb op de mensen die naar een hulpteugel grijpen..want wat als je de slof er straks afhaalt? Hoe veilig is het dan allemaal nog?

LEES!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:23

Citaat:
Heb enkel wat tegen de elastiek, heeft geen enkele rijtechnische meerwaarde en ze gaan er nog eens heerlijk op hangen ook... Van mij mag die echt verbannen worden Heb nog geen enkel paard er goed op zien reageren.

same here wanneer je ze eraf haalt hebben ze vaak ineens een giraffe ipv paard... :+ ! Slof hoeft niet verkeert te zijn bij
goed gebruikt. verder moet iedereen het lekker zelf weten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:53

randie :+ lesklantjes die met dat ding binnen kwamen, eerste wat ik zei was: "Wat is je doel met deze pony?"
en dat zijn dan jongere kinderen dus die antwoorden: "Wedstrijden winnen!"
"Mooi, dan gaan we nu dat ding af doen!"

Vervolgens krijgt moeders het in de handen gepropt die dan protesteerd want ja, dat ding is er niet aangehangen omdat ponylief zo braaf is en dat kan niet en allerlei argumenten. Dan vraag ik om mij 1 les te geven. En wat blijkt na een half uur al? Goh ponybeest kan ook correct en fijn in de aanleuning lopen zonder stiekje :)* En na twee weken zonder stiek te rijden blijkt dat paardenbeest al een pak minder stug in de mond is en minder "sterk" is....

Tja.... Goede hulpteugel, die elastiek :j En dan zeurt iedereen maar over die slof, terwijl ik vind dat die elastiek zelfs bij juist gebruikt meer naar de ...... helpt dan goed doet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:01

Ik hou ook helemaal niet van hulpteugels, maar er zijn uitzonderingen.
-Losse glijdende martingaal: Doet weinig kwaad en voorkomt bloedneuzen bij paarden die omhoog slaan met het hoofd.
-Gogue/chambon: vind ik ideaal om mee te longeren
-touwtje/elastiek: Hangt op het randje. Ik gebruik het zelf nooit, maar bij jonge kinderen die de handen nog alle kanten uit bewegen zorgt het wel dat het bit wat stiller in de mond blijft liggen. Zodra ze de handjes een beetje stil kunnen houden mag hij in de prullebak.

Als mijn eigen pony stout was maakte ik een touwtje aan de onderkant van de neusriem, dan een heel lang touw en dat aan het ringetje van het zadel vast. Het touwtje kon dan nooit iets doen, zelfs niet als hij ging halsstrekken oid, maar de pony was zo onder de indruk dat hij een touwtje om kreeg dat de streken meteen waren afgelopen. Een "echte" hulpteugel hebben we daardoor nooit hoeven gebruiken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:02

helemaal mee eens para..! zo had een meisje ooit bij ons op stal les, vlugge pony onhandig kind. Wanneer dat ding eraf ging liep het beestje als een hert onder het kind vandaan te rennen. Dus ik in discussie met die lesgeefster, aangeven dat het alleen maar verslechterde door het elastiek. Elastiek eraf was kop erop en rennen maar, blij dat het geen druk meer had. Het antwoord was : Je hebt gelijk! Ik dacht toen YES eindelijk denken ze na. Niks bleek minder waar " dan laten we het stiek er toch aan?"

|o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:05

Elastiek houd het bit stiller in de mond?
Meid, geef die kinderen een touwtje dat niet aan het bit zit als je dat wil want als er een ding is waar een elastiek niet voor zorgt, is het dat wel... :=

Gogue heb ik mee gereden omdat de eigenaar het wilde, heb na tien minuten de keuze gelaten: of de gogue er af, of ze knapte het zelf op.

randie: Tja er zijn zo van die mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:09

pharagirlke schreef:
Elastiek houd het bit stiller in de mond?
Meid, geef die kinderen een touwtje dat niet aan het bit zit als je dat wil want als er een ding is waar een elastiek niet voor zorgt, is het dat wel... :=

Gogue heb ik mee gereden omdat de eigenaar het wilde, heb na tien minuten de keuze gelaten: of de gogue er af, of ze knapte het zelf op.

randie: Tja er zijn zo van die mensen...

Ik geef zelf geen les hoor, en al helemaal niet met elastiek. Maar zo is het mij eens uitgelegd door een zeer ervaren jurylid. Ik vind er wel wat in zitten, als je een elastiek bovenaan door een ringetje van het zadel haalt, door het bit en dan onderaan de singel maakt blijft de verbinding naar het bit rustiger als een kind geen contact kan houden dan wanneer de handjes alle kanten op wiebelen zonder elastiek.

Edit: ik zou inderdaad zelf eerder kiezen voor de oplossing die jij geeft, een teugel aan de neusriem oid. Daarom zei ik ook dat ik het elastiek op het randje vind.

Edit nr 2: Waarom ben jij eigenlijk tegen het gebruik van chambon/gogue?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:15

Omdat ik vind dat het voor een enorme gedwongen houding van het paard zorgt. Het geeft je als ruiter geen enkele vrijheid voor inwerking op het paard gezien die heel gedwongen in die houding blijft die de Gogue aan geeft. Zo krijg je een paard niet correct voor elkaar..... Zo dwing je hem enkel in een mooie krul, en als je dat lang genoeg doet, gaat het dier miss inderdaad ook zo lopen zonder Gogue maar IMO loopt ie dan nog altijd niet correct. := Dan loopt ie gewoon ja... In de krul, zonder enige vorm van correct acherhand of ruggebruik.

Het enige waar het voor zorgt is dat het stabieler lijkt omdat het paard niet meer echt kan reageren op het gepluk van het kind. Doe je dat bij de verkeerde, trekt ie de elastiek gewoon over en ligt kind lief op de rug omdat paardlief op de achterbenen stond.