Robijn (fries x KWPN) @ springen voor het eerst!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Robijn (fries x KWPN) @ springen voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:55

Nou, zijn we weer :+

Claudia en Fabienne waren (weer) bij me op bezoek, supergezellig!
Had ze beloofd dat ze de primeur zouden hebben van springende Robijn!

Wil met rijden flink de afwisseling erin houden, dus veel verschillende dingen doen, waaronder springen!

Dressuurmatig werkte ze vandaag opzich wel fijn, maar niet zo fijn als bij het vorige topic, maar dat heb ik ook een beetje met rust gelaten omdat ik haar niet wil overvragen met EN springen EN helemaal super netjes losgelaten en aan mijn been en alles!

Uiteindelijk liep ze toch nog best lekker!

Het springen, eerst hebben we balkjes gedraafd, toen een klein kruisje met een grondbalk neergelegd, maar dat ging niet helemaal goed, dus later een steiltje en toen kwamen we erachter dat ze juist in de war raakte van de grondbalk, dus die weggehaald, en warempel, mevrouw kon springen :oo

Ik ben geen held met springen normaal, maar op Robijn heb ik nergens last van!
Het is geen hoogstandje, gewoon een beetje hobbymatig rondhoppen :+

Ons niveau qua dressuur is wel zo B te noemen tegenwoordig denk ik, van springen, tjah, eh, lerend?

Kijk en geniet van mijn bruine friesje :+:

1.
http://pic80.picturetrail.com/VOL995/40 ... 027452.jpg
Lekker ontspannen losstappen, ben zo blij dat ze dit nu zo toelaat!

2.
Afbeelding
Beginnen met draven, lekker even die lengte erin met mijn hand mee naar voren!

3.
Afbeelding
Rechtsom stappen, nee wij doen geen LDR :+
Hierin begint ze nu net na te geven, en komt dan dus vaak nog zo diep! Dit zijn korte momenten en ik weet haar hier meestal snel weer uit te rijden!

4.
http://pic80.picturetrail.com/VOL995/40 ... 027461.jpg
Drafje, mijn hakken mogen nog meer uitgedrukt, maar het is al een verbetering!

5.
Afbeelding
Beginnen met balkjesdraven!
Ik mag iets minder krom gaan zitten opzich :+

6.
http://pic80.picturetrail.com/VOL995/40 ... 027465.jpg
Al beter!

7.
Afbeelding
Tussendoor een ontzettend fijn drafje zo te zien, mag mijn tenen iets meer naar binnen houden!
Houding is al superveel beter!

8.
Afbeelding
De 1e sprong, ze weet niet wat ze ervan moet vinden :+

9.
http://pic80.picturetrail.com/VOL995/40 ... 027462.jpg
even stappen!

10.
Afbeelding
Op mijn hakken en handen na errug blij met mijn houding!

11.
Afbeelding
Een nog wat rare sprong!

12.
Afbeelding
Grondbalk weg, en voila, mevrouw springt super!

13.
Afbeelding
Andere kant!

14.
Afbeelding
Fijn galopje!

15.
Afbeelding
Typisch een Robijn hoofd :+

16.
Afbeelding
samen :+:

17.
Afbeelding
En Fabienne er nog even op :)

Mijn houding, daar ben ik me van bewust, mensen die onze topics volgen zien denk ik ook wel duidelijk de vooruitgang :=

Hakken is idd al heel wat verbeterd, nu mijn handen nog meer dragen en dan ziet het er alweer een stuk beter uit!

Tips zijn altijd welkom!

Liesje89

Re: Robijn (fries x KWPN) @ springen voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 02:01

Ziet er leuk uit zo voor de eerste keer Jolijn!!!
Probeer wel -hoe lastig het ook is met zo'n onervaren paard- mee te gaan in de sprong en niet achter te blijven zoals op foto 11 en 12.

Verder +:)+

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 02:03

Ziet er weer goed uit, Jolijn :D Tja.. aan het springen is natuurlijk nog veel te verbeteren, maar ik neem het je niet kwalijk als dit de eerste keer was ;) Wellicht zou je je beugelriemen wel wat korter kunnen maken voor het springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 02:07

Liesje89 schreef:
Ziet er leuk uit zo voor de eerste keer Jolijn!!!
Probeer wel -hoe lastig het ook is met zo'n onervaren paard- mee te gaan in de sprong en niet achter te blijven zoals op foto 11 en 12.

Verder +:)+

Heb je helemaal gelijk in, maar ze springt zo groot :')

MoonWencke schreef:
Ziet er weer goed uit, Jolijn :D Tja.. aan het springen is natuurlijk nog veel te verbeteren, maar ik neem het je niet kwalijk als dit de eerste keer was ;) Wellicht zou je je beugelriemen wel wat korter kunnen maken voor het springen?

Beugels korter kan echt niet op dit zadel :')
Ik wil nog eens gaan kijken voor een veelzijdigheidszadeltje voor erbij!

Volgende keer komt er trouwens wel een martingaaltje om, ze werdt er toch best heet van :+

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 05:18

Ik vind haar wat magertjes. Qua vet en bespiering. Hoe oud is ze?

Erg leuk dat je aan wat afwisseling doet, volgens mij heeft ze er plezier in! Een ander zadeltje voor het springen zou inderdaad niet misstaan. Dit lijkt me geen pretje. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:02

Leuke foto's en lekker voor de afwisseling dat je nu ook een beetje aan het springen bent!
Zitten fijne plaatjes bij!

En inderdaad wat je zelf al aangeeft, als het springen wat gewoner is kun je wat meer op je houding gaan letten...
let ook goed op dat je mee gaat op de sprong...
succes! ;)

volgens mij kan je borsttuig trouwens nog wel ietsjepietsje hoger, hij lijkt nu nog iets op de schouder te drukken, en dat is met springen denk niet zo heel prettig...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:16

zie ziet er al veel beter uit dan een tijdje terug!
probeer in het rijden iets meer terug te zitten, je paard loopt al wat op de voorhand en doordat jij voorover kukelt in het rijden breng je nog meer gewicht op de voorhand.

springen ziet er leuk uit voor zo'n 1e keer. alleen ligt je balk te dichtbij, vandaar dat ze hem in 1x springt waarschijnlijk. balkje hoort een balklengte van de sprong. ongeveer 3 meter dus.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:29

hee lijn,
ziet er leuk uit. fijn dat ze zo braaf is!
qua springen ben ik geen held dus daar ga ik ook geen commentaar op geven :+
probeer nog wat rechterop te gaan zitten (weet dat dat heel moeilijk voor je is) en indd je handen meer dragen.

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:12

Wat een leuk paardje is het toch! Ze kan ook nog springen! :)
Je kunt zien dat jij het springen niet zo beheerst als dressuren (aan je houding te zien) maar ik vind het enorm knap dat je het durft en doet! Ik zeg er verder niets van want ik durf het niet eens hihi!
Keep up the good work together!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:13

Ziet er netjes uit Jolijn!
foto 7 ziet er netjes bij elkaar gereden uit, goed bezig!
Je houding is inderdaad ook al veel verbeterd!

Kan je haar ook lager instellen of is horizontaal rijden al een 'uitdaging' op zich?

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:55

Hey meis!!

Nou het ziet er fijn uit zeg! jullie gaan echt steeds meer vooruit :D
Robijn vind het springen duidelijk wel leuk al weet ze nog niet zo goed wat ze er mee aan moet :))
Je houding is ook duidelijk vooruit gegaan, dus dat gaat helemaal goedkomen!!

Nou het is haw en ik wil wel dat mijn berichtje blijft staan dus hier mijn tips :D
Heel misschien dat het handig is om je beugels 1 of 2 gaatjes korter tedoen zodat je wat korter zit.
Dan kan je wanneer je gaat springen wat meer staan en wat Meer meegeven, met die lange beugels valt daar eigenlijk al niet aan tebeginnen :D

Nou heel veel suc6 nog meis, en ik kijk alweer uit naar jullie volgende topic 8-)

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:05

hej hej

Ik had de grondbalk neergelegd en wist het niet precies, uiteindelijk eens weggehaald en toen kwam ze wel uit.
Robijn is al veel steviger aan het worden als dat ze was, Jolijn is daar ook erg mee bezig om te zorgen dat ze wat aankomt en bespiering krijgt.
Er wordt ook geen 6 keer per week mee gesprongen natuurlijk.

Jolijn ik vind dat je netjes met haar rijdt en goed met haar omgaat, je geeft je paard de tijd om na te denken en zelf de fout te maken, om haar dan te laten zien wat je eigenlijk bedoelde.
duurt even maar uiteindelijk heb je daar meer aan, je paardje zoekt zelf al goed haar houding op dus gaat definitief de goede kant op :D
Ik zal zometeen ff kijken wat er nog op mijn camera staat waarschijnlijk genoeg voor nog een topic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:28

Zooo jeetje wat een reacties :oo

Even nadenken, ze is idd nog wat magertjes, ze is echter al een kilo of 100 aangekomen gok ik zo :+
Van mij mag datzelfde er zeker nog een keer aan!

Mijn houding, tjah, dat weet ik idd, het gaat langzaam maar al een stuk beter!

Haar lager instellen gaat prima als ik me niet bezighoud met andere dingen als springen enzo :=
Daar werdt ze nogal heet van, en dan krijg ik niet meer voor elkaar als dit!

Voor de rest bedankt allemaal!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:44

Ziet er leuk uit jolijn, En idd robijn heeft er plezier in zo te zien aan haar koppie.

Tijdens balkjes draven rechter op blijven zitten
Met springen op zich. Blijven lichtrijden in een rustig tempo tot moment van afzet. En boven de sprong meer meegaan met je paard.
En ik denk dat de drafbalk er wel wat verder ervan af mag. Ik doe met zena 2 grote stappen en een kleine stap.

Verder toppie!!!!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:19

Het viel mij ook op, dat ze nogal ieltjes was, maar ik zie dat je daar al een tijdje mee bezig bent!
Het rijden vind ik heel goed, tja, die tenen en handen kunnen beter maar dat zijn toch schoonheidsfoutjes, het is belangrijker dat ze haar rug goed gebruikt en haar achterhand, dat gaat prima!
Voor het eerst springen is altijd lastig, ze zijn vaak wat onhandig en onberekenbaar, dus de beweging is dan moeilijk te volgen.
Het is vooral belangrijk dat je dan niet stoort, met je handen en je zit, van wat ik nu zie zou ik zeggen dat je nog wat meer voor mag blijven, dus ga gewoon meer voorover totdat het allemaal wat zekerder aanvoelt.
Leuk paard!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:40

ziet er netjes uit! je doet het erg leuk met haar!
Je bent je bewust van je houding etc. dus daar ga ik dan niet over doorzagen.
Toch zou ik de volgende keren springen met grondbalk doen. wat ik op de foto zie ligtie er gewoon veelste dicht op de sprong en moet ze wel beide tegelijk nemen. Per paard is het natuurlijk verschillende hoe ver hij eraf moet, maar zo'n 3 meter is vaak wel een goed begin.
met die grondbalk gaat ze zelf beter oppassen en ook beheersder springen. Ik heb nu een beetje het idee dat ze niet goed weet wat ze moet met de balk en maar heel hard afzet.

Verder gewoon zo doorgaan hoor! Ze ziet er inderdaad al een stuk beter uit!!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:25

dit keer zie ik wel verbetring! hij loopt meer over de rug lijkt mij zo.
hij mag nog wel een wat constantere houding aannemen maar jullie gaan vooruit!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:29

Volgende keer de grondbalk iets verder van de sprong leggen.
Dat ze voor de grondbalk afzet is een teken dat ze niet voldoende op je wacht.
Leer je paard wachten tot jij aangeeft dat ze mag afzetten, en niet eerder.

Verder zou ik zeker de volgende keer een ander zadel opleggen, dit zadel heeft een erg gesloten zit en lijkt ook wat te klein voor je , dit zorgt ervoor dat je dus niet goed genoeg mee kunt gaan in de beweging op de sprong. En dat is juist zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:17

Iedereen bedankt!
Ze wordt idd steeds voller :)

Het wachten op mij, tjah dat geld eigenlijk nog steeds voor alles, ook met gewoon rijden!

Heb ook nog een paar filmpjes:

http://s533.photobucket.com/albums/ee33 ... 0_3465.flv

Over het zadel, dit is echt zeker niet te klein voor mij, maar voor springen is het idd niet ideaal :+

De drafbalk, verderaf is geen optie, dan haalt ze de sprong helemaal niet, maar volgende keer dus even een andere oplossing bedenken!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:04

Leuk paardje heb je, heel apart die kruising maar het heeft wel iets :)

Over het springen: .
Als je zelf niet zo'n held daarin bent en je paard kent het nog niet, zou ik de volgende x al helemaal niet meer met dat zadel springen.. Storend voor jezelf en voor je paard, beenligging is helemaal anders en doordat jullie nog wat aan het zoeken zijn, dus soms vroeg afzetten/ laat/noodsprongen/.. zal je haar sowieso nog wel wat storen jammergenoeg, gewoon omdat jullie het beiden nog moeten leren, met die lange beugels er dan nog bij doe je der helemaal geen goed.

MAAR met een ander zadel en dus een stuk kortere beugels, komt dat vast wel goed! En vergeet dan zeker niet om nieuwe fotos hier neer te zetten!

Veel succes

Iemand maakte de opmerking dat je zadel klein leek en je zei van niet, maar als ik zo naar foto 10 kijk, lijkt het mij toch wel een randgeval, als je dit al hebt laten controleren of dergelijke, is er geen probleem, anders zou ik het toch nog eens navragen

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:06

Robijntjah schreef:
Iedereen bedankt!

De drafbalk, verderaf is geen optie, dan haalt ze de sprong helemaal niet, maar volgende keer dus even een andere oplossing bedenken!

Zie jouw opmerking nu pas, wat bedoel je hiermee?
Bedoeling van de balk is toch juist dat je paardje dichter bij de hindernis komt ipv zo vroeg af te zetten?
Die balk verderaf is voor je paard heus wel mogelijk, dat het niet in 1 x goed gaat , is een andere zaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:31

Ik heb dit zadel ook in 18 inch gehad, maar daar schoof ik in ;)

En zowiezo is het dan te lang voor mijn paard!

Steffi: Ze springt ook over die balk heen :+
Dus vandaar ;)

Dan komt ze dus helemaal niet meer uit :=

Een ander zadel heb ik helaas (nog) niet, dus dat is helaas ook geen optie :)

Renee: Hier wordt ze idd steeds makkelijker in, het duurt even voor ze opgewarmd is, maar dan loopt ze ook echt heel erg lekker!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:36

Haha ja maar het doel van die balk is net dat je haar leert om eerst over de balk te gaan en dan af te zetten :p , als je de balk zo dicht legt, lijkt het wel of je je paard wil leren dat ie vroeg moet afzetten ..

Dus dan zou ik OF de balk weglaten OF heel veel oefenen met die balk verderaf tot ze het snapt, dus heel traag rustig en (proberen :)) ontspannen naar het balkje te gaan.

Ik zou opteren voor de 2de optie omdat ze het eigenlijk wel zou moeten leren.

Dit is 17.5 dan ?
Snap wel dat je zadel dan wat lang wordt voor je paard, als de kenners zeggen dat het zo goed is, dan zal dat wel zo zijn, want zelf ben ik daar ook geen expert in hoor, vond het echt verschrikkelijk om een goed passend en betaalbaar zadel te vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:38

Ja, ik ga gewoon wat dingen uitproberen wat voor ons het beste werkt!
ben allang blij dat ik haar enigzins onder controle kan houden :=

Dit is idd 17,5 maar wel heeele diepe zit ;)

Ja, dat is ook lastig idd!

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:21

Iets rechter op gaan zitten en schouders ook wat naar achter ;)
Verder is het een mooi paard en kan ook mooi lopen,,
Niet té diep laten .. }:0