Strakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ValentinoG

Strakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:15

heey,

ik heb een nieuw paard gkregen en vandaag voor de 3e x op gereden,
de 1e x ging ik hem uitproberen alles ging goed,
de 2e x was afgelopen zaterdag hij was wat bang maar het ging toch goed ,
vandaag de 3e x hij wou niet langzamer gaan , hij was alleen in de bak en had alle ruimte en wou rennen.
het is een paard van 1.70 en 3.5 jaar oud.
nu zei mijn vriendin dat we morgen alles van het hoofdstel iets strakker moeten doen, ( ze had vandaag ook de martegaal strakker gedaan)
niet te strak maar wel strakker en dat merte hij waardoor hij echt irritant ging doen.
nu is mijn vraag is dat wel goed om alles wat strakker te doen?
de 2e x dat ik op hem reed , reed ik achter pony's aan in een les waardoor hij niet weg kon vluchten.
nou ik hoop dat ik reactie's krijg zodat alles beter gaat.
alvast bedankt!
p.s. ik heb zelf les .

hier nog een foto van hem;
Afbeelding

Duhelo

Re: Strakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:32

paard is 3.5 jaar?
hoe lang is die al onder het zadel?
wat kent hij?
waarom die martingaal?
past je zadel?
hoe lang heb jij al ervaring?
staat het paard veel op stal, of komt die buiten?

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:34

Duhelo schreef:
paard is 3.5 jaar?
wat kent hij?
waarom die martingaal?
past je zadel?

jaa hij wordt bijna 4 in juni ;p
hij is toen hij 3 jaar en nog een paar maanden was ingereden,
hij kent de basis , wijken , schouderbinnenwaarts.
die martingaal weet ik niet waarom , die vrouw waar ik hem van heb gekocht reed er al mee,
jaa mijn zadel past,
ik heb al bijna 7 jaar rijervaring,
paard komt ook buiten en ik train elke dag , longeren, rijden , loslaten,grondwerk,

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:36

Alles "strakker" doen lijkt me niet de oplossing, geef het paard eerst eens de tijd om aan zijn nieuwe omgeving te wennen. Probeer 'em anders eerst eens te longeren voordat je opstapt, kan hij misschien vast wat energie kwijt. En vraag het anders eens aan een instructrice of iemand die veel ervaring heeft met (jonge) paarden ?! Maar dus niet aan alle kanten "opknopen" !!!!

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:38

Misskaren schreef:
Alles "strakker" doen lijkt me niet de oplossing, geef het paard eerst eens de tijd om aan zijn nieuwe omgeving te wennen. Probeer 'em anders eerst eens te longeren voordat je opstapt, kan hij misschien vast wat energie kwijt. En vraag het anders eens aan een instructrice of iemand die veel ervaring heeft met (jonge) paarden ?! Maar dus niet aan alle kanten "opknopen" !!!!

ik longeer hem altijd voor het rijden want hij heeft te veel energie, van zijn nieuwe omgeving snap ik het inderdaad, btw ik wil niet alls strakker maken dat zei mijn vriendin en ik was er niet zo zeker van daarom dat ik eerst eens ff vragen voordat ik allemaal domme dingen ga doen.
ik vond het zelf ook raar alleen zij zei dat ik dan meer controle over hem heb maar dan heeft hij er toch ook geen plezier in?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:41

Heb je toevallig ook foto van je paard wanneer hij opgezadelt is?
Wanneer je hoofdstel al goed passend is gemaakt zou ik hem beslist niet nog strakker maken. Hierdoor krijg je juist vluchtgedrag.
Je geeft zelf al aan dat met de martingaal strakker hij nerveuser was en meer ging rennen.
Juist vooral bij zulke jonge paarden is het noodzaak dat ze vertrouwen in je krijgen, en hij moet ook aan jou en zijn nieuwe omgeving wennen, geef hem daar dan ook rustig de tijd voor.
Je zegt dat hij in juni pas 4 word, dan is hij dus nog maar pas onder het zadel en moet hij ook aan alles wennen, en vooral ook aan een "vreemde" ruiter op zijn rug.
Geef hem daar rustig de tijd voor

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:41

Nee denk dat je alleen maar meer problemen gaat krijgen als je alles strakker gaat doen en misschien zelfs eem gevaarlijek situatie gaat krijgen,
Ik zou de martingaal zeker niet gebruiken en doe eerst wat grondwerk voor je gaat rijden.
Is er niemand die jou kan helpen?
4 jaar is erg jong en logisch dat het paard dingen wat eng vind in een nieuwe omgeving, geef het de tijd en doe het rustig aan, doe wat oefeningen in stap en ga de volgende keer weer een stapje verder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:42

ValentinoG schreef:
Duhelo schreef:
paard is 3.5 jaar?
wat kent hij?
waarom die martingaal?
past je zadel?

jaa hij wordt bijna 4 in juni ;p
hij is toen hij 3 jaar en nog een paar maanden was ingereden,
hij kent de basis , wijken , schouderbinnenwaarts.
die martingaal weet ik niet waarom , die vrouw waar ik hem van heb gekocht reed er al mee,
jaa mijn zadel past,
ik heb al bijna 7 jaar rijervaring,
paard komt ook buiten en ik train elke dag , longeren, rijden , loslaten,grondwerk,

Stap 1:
Martingaal ervan af (is nergens voor nodig, indien goed afgesteld werkt die enkel in als het paard zijn hoofd extreem hoog houdt, zit dus tussen de oortjes)
stap 2 : dubbelgebroken water/bustrensje erin
stap 3: zadel en hoofdstel nog eens laten controleren (en niet strakker vast doen)
stap 4: minderen in training, dit paard is pas een peuter en wordt iedere dag aan het werk gezet!
hou het aantal werkdagen gerelateerd aan de jaren (dus op 3 jaar 3 X per week werken, op 4 jaar 4 X per week, 5 jaar 5 X per week, etc).
hou het werk niet te zwaar en afwisselend (pas op: longeren en grondwerk is ook werk!)
met dit paard zou ik 3 X per week rijden (en eenmaal in de twee weken een sprongetje/balkjes, rijden eens afwisselen door grondwerk, de andere twee weken eens longeren)
eventueel aangevuld/afgewisseld door nu en dan een buitenritje met veel lange rechte lijnen.

stap 5: gooi dat paard het land op, bij voorkeur dag en nacht, of anders van smorgens vroeg tot savonds laat, liefst met vriendjes!!!

stap 6: goede les nemen

dus conclusie: zet een paar stappen terug, minder werken, minder opbinden, goede les, en meer vrijheid, geef je paard te tijd!

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:45

czarina schreef:
Heb je toevallig ook foto van je paard wanneer hij opgezadelt is?
Wanneer je hoofdstel al goed passend is gemaakt zou ik hem beslist niet nog strakker maken. Hierdoor krijg je juist vluchtgedrag.
Je geeft zelf al aan dat met de martingaal strakker hij nerveuser was en meer ging rennen.
Juist vooral bij zulke jonge paarden is het noodzaak dat ze vertrouwen in je krijgen, en hij moet ook aan jou en zijn nieuwe omgeving wennen, geef hem daar dan ook rustig de tijd voor.
Je zegt dat hij in juni pas 4 word, dan is hij dus nog maar pas onder het zadel en moet hij ook aan alles wennen, en vooral ook aan een "vreemde" ruiter op zijn rug.
Geef hem daar rustig de tijd voor

Nee ik heb daar nog geen foto van, ik maak morgen wel foto's !:D
Jaa inderdaad daarom vond ik dat ook raar dat ze zoiets zou maar dan toch bedankt want dan doe ik hem morgen niet zo strakker!
Ik probeer ook echt vertrouwen in hem te krijgen , het lukt ook hij begint mij te vertrouwen .
Ik ben ook rustig begonnen ik ga hem niet dwingen om vanalles te doen en ik vraag hem ook niet teveel.
maar dan doe ik morgen alles normaal :D
bedankt!

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:50

Wat is een dubbelgebroken water/bustrensje?
Van de training wist ik niet dat het niet elke dag mag, want ik had hem 2 dagen rust gegeven en toen zeiden ze tegen mij dat het een jong paard is dat ik hem vaker moet trainen.
jammer genoeg kan ik nog niet springen met hem omdat r nog nooit met hem is gesprongen en ik zelf bang om hem dat te gaan leren.
(ga ik iemand andrs laten doen, en diegene heeft echt al heel lang rijervaring en heeft zelf ook jonge paarden)
Ik kan ook nog niet met hem op buitenrit om dat het nog te gevaarlijk is , hij vlucht weg als hij een vrachtwagen ziet en daar komen veel vrachtwagens.
Hij staat op een manege , hij kan dus daarom ook niet dag en nacht de wei op,
Hij komt wel buiten met vriendjes!
Goede les heb ik,

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:55

Ik merkte het zelf met mijn fries die is in november verkocht, en die ben ik nu na 2 jaar weer aan het oppakken (inmiddels is hij bijna 7) Maar de veranderingen, eerst verhuizen, en daarna weer wat gaan rijden was te veel voor hem en na 3x knalde hij me er af. Nu rij ik hem om de 3 dagen hooguit een half uurtje rustig aan en gaat hij het steeds beter doen.
Hij loopt braaf, denkt nieteens meer aan bokken, en is totaal ontspannen. Hij had gewoon even 3 weken de tijd nodig om te wennen..

Door je paard "op te knopen" krijg je alleen maar meer spanning en verzet.
Ik neem aan dat je weet hoe "los" je martingaal moet zitten.
Probeer het morgen of over een paar dagen gewoon weer een keer, en rustig aan starten. Dan hebben jullie het langst plezier van elkaar

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:57

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:58

czarina schreef:
Ik merkte het zelf met mijn fries die is in november verkocht, en die ben ik nu na 2 jaar weer aan het oppakken (inmiddels is hij bijna 7) Maar de veranderingen, eerst verhuizen, en daarna weer wat gaan rijden was te veel voor hem en na 3x knalde hij me er af. Nu rij ik hem om de 3 dagen hooguit een half uurtje rustig aan en gaat hij het steeds beter doen.
Hij loopt braaf, denkt nieteens meer aan bokken, en is totaal ontspannen. Hij had gewoon even 3 weken de tijd nodig om te wennen..

Door je paard "op te knopen" krijg je alleen maar meer spanning en verzet.
Ik neem aan dat je weet hoe "los" je martingaal moet zitten.
Probeer het morgen of over een paar dagen gewoon weer een keer, en rustig aan starten. Dan hebben jullie het langst plezier van elkaar

Jaa , ik heb hem 2 weken aan alles laten wennen en ik ben ook rustig begonnen,
ik heb niet gegalopeerd want ik wou vertrouwen winnen en hem ook niet te veel vragen,
en dat wat ik zei van elke dag trainen , ik ben sinds zaterdag begonnen met alles en ik heb hem 2 weken geleden gekocht;p
jaa ik weet hoe een martingaal los moet zitten,
dankjewel !

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:59

jaa zo
zo'n dubbelgebroken bustrens heb ik , daar rij ik ook mee

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:03

Oke, ja dan zou je inderdaad moeten zeggen dat hij wat dat betreft genoeg heeft kunnen wennen aan jou en de omgeving.
Probeer de trainingen wat betreft het longeren en grondwerk en rijden wat te minderen. Een voorbeeld van een training is hierboven al door iemand gegeven.

Hoe zagen de trainingen er bij de vorige eigenaar uit?

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:05

czarina schreef:
Oke, ja dan zou je inderdaad moeten zeggen dat hij wat dat betreft genoeg heeft kunnen wennen aan jou en de omgeving.
Probeer de trainingen wat betreft het longeren en grondwerk en rijden wat te minderen. Een voorbeeld van een training is hierboven al door iemand gegeven.

Hoe zagen de trainingen er bij de vorige eigenaar uit?

Oke ik ga ze verminderen :D
uhm de trainen van haar waren niet elke dag rijden maar om de 2 dagen rijden enz, toen ik hem ging uitproberen had hij 1 week stil gestaan en toen ik op hem zat en begon te draven was het echt een schat, heel rustig , ik denk dat ik hem meer tijd moet geven,
mijn probleem is dat ik te veel naar anderen luister terwijl ik het zelf ook weet,
Ik ga eraan werken! :D

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:10

Moderatoropmerking:
Foto's van anderen plaatsen zonder toestemming is niet toegestaan. De foto is dus ook verwijderd
Laatst bijgewerkt door Scum op 24-02-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:17

Doe dan gewoon wat jou gevoel aangeeft. Jij ziet dat dier en voelt aan hoe hij in elkaar zit.
Succes met je mooie paard en vooral: geniet er van ;)
Ik vind ze op de foto erg in de mond hangen, en de martingaal ook te strak zitten. Een martingaal mag nooit het hoofd naar beneden dwingen. Het is overigens wel een heel mooi paard.

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:19

czarina schreef:
Doe dan gewoon wat jou gevoel aangeeft. Jij ziet dat dier en voelt aan hoe hij in elkaar zit.
Succes met je mooie paard en vooral: geniet er van ;)
Ik vind ze op de foto erg in de mond hangen, en de martingaal ook te strak zitten. Een martingaal mag nooit het hoofd naar beneden dwingen. Het is overigens wel een heel mooi paard.

haha oke zal ik doen :D
dankjewel :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 07:40

En wat advies betreft, iedereen denkt het het beste te weten en als je 10 mensen vraagt zul je 10 dingen horen.. Dus probeer bij jezelf en bij enkel erg goede paardenmensen te vragen.. Verder sluit ik me volledig aan bij de rest, weg met al die hulpzooi (tenzij het echt nodig is maar dat heb je nog niet eens kunnen uitproberen) en probeer eerst maar eens lekker ontspannen te rijden zonder al te veel te moeten...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:59

Ik denk dat je heel erg goed hulp moet gaan gaan , je hebt erg weining ervaring met een jong paardje zo te lezen, is opzich niet erg, maar neem les en laat niet zomaar een ander op dit paard, denk dat het een gevoelig dier is die daar nog meer van in de war raakt, doe het lekker zelf, ga op je iegen gevoel af en groei samen met je paard , neem een jaar de tijd om aan mekaar te wennen en leren kennen, pas je training daar op af, ga lekker met hem wandelen aan de hand ,kun je hem gelijk verkeersmak maken.
Doe eens een aantal cursussen over los en grondwerk, duik in de boeken en neem niet alles aan wat een ander zegt, een paard wat 2 dagen op een stal staat is echt nog niet gewend, dat duurt echt een paar weekjes , soms maanden.

Op de foto word hij erg strak gereden, de ruiter rijd op zijn handen en het paard gebruikt zijn bovenlijn echt niet goed op deze manier, leert zo niet op eigen benen lopen maar met kracht terug te trekkken of te vluchten.
Gooi zoals zo velen al zeggen die martingaal in de vuilnis bak en leer hem zijn eigen hoofd dragen, laat het lekker los van voren, geeft voor het dier een minder dwangmatig gevoel waar hij voor op de vlucht wil, hij is jong erg jong om al zo onder dwang te moeten lopen, hou daar ten alle tijden rekening mee.
Wat ik altijd doe bij jongen paarden , doe een kaptoom onder het hoofdstel en rij daar op, hoef je niet aan het bit te komen.
Ga het dier rechtrichten , misschien is de site http://www.paardenbegrijpen.nl wat voor je , daar zijn heel goed opgeleiden mensen die misschien ook wel bij jou in de buurt les komen geven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:29

Als ik jou was zou ik een goede hulp zoeken, je hebt duidelijk weinig ervaring met jonge paarden. Op de foto is een voortuig met martingaal te zien, het voortuig wordt gebruikt zodat het zadel niet naar achteren schuift. Wat de martingaal betreft vervang die asjeblieft door een oude beugelriem, want als je paard gaat rennen kun je heel hard aan de beugelriem trekken en stoppen ze vaak door de druk op hun luchtpijp en hoef je dus niet in de mond te trekken. Maar het belangrijkste blijft, zoek iemand die je dagelijks eventueel kan helpen. En oja niks strakker maken.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:30

Typisch jong paardengedrag dit. Ik heb ook een 3,5 jarige en ze probeert me gewoon nu heel erg uit, even doorzetten en vooral niet opgeven! Het probleem van het 'rennen'. Even lekker laten gaan! Daarna kunnen ze vaak veel beter concentreren. Mijn paard mag altijd even draven, hard draven, maar niet in galop! Gaat ze in galop, dan blijf ik haar drijven tot ze op wil geven en dan moet ze nog heel even! Als je wilt rennen, zal je rennen. Inmiddels doet ze dit niet meer overigens! Dus bij mij heeft het geholpen.
Maar wat je in je achterhoofd moet houden is gewoon dat het een jong paard is, en die hebben tijd nodig.
Ik zou trouwens iets minder gaan trainen/rijden. Laat hem maar een paar dagen in de week vervelen, dan behoud je ook de motivatie van je paardje zelf!
Veel succes ermee, ik weet hoe moeilijk het is om je in te houden en vol te houden als je zo blij bent met je (jonge) paardje!

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:03

Jaa maar op die foto he met die martingaal daar rij ik zelf niet mee, ik ga vandaag die martingaal afdoen en eens met een gewoon hoofdstel proberen dan laat ik hem een paar daagjes niks doen omdat ik zaterdag les heb, ik heb zaterdag op hem gereden zondag niks gedaan, gister op he gereden en vandaag en dan laat ik hem rusten btw ik vraag hem echt helemaal niet veel en rij maar 20 min. iedereen bedankt voor jullie hulp!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:18

kwa het "iedere dag" trainen
het is ook beetje te zien hoe je traint
het dier iedere dag een uur aan het werk zetten is veel te veel.
wat je bv kunt doen, ipv 3 maal per week een halfuur trainen, is 5 maal per week een kwartiertje trainen.
zo heb je wel iedere dag paardlief effe in de hand, heeft hij twee vrije dagen per week, maar werkt hij niet zo lang, is trouwens ook beter voor de concentratie ;)