Indra (half-arab) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Indra (half-arab) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:45

HoiHoi Bokt :+

Vandaag een halfuurtje gereden, de regen heeft ons doen stoppen ( ja ok, we zijn mietjes..) en hier de foto's ervan.
Indra is mijn verzorgpaardje die ik al ongeveer een jaar en een half verzorg.
Het aan de teugel lopen is nog steeds zo'n groot probleem, maar als je ziet waar we van komen (weglopen, steigeren, bokken) is het toch al heel wat beter.

Mijn eigen aandachtspunten;
*Hielen uitdrukken ( dit is helaas een kwelling omdat ik jammergenoeg de eigenaar ben van veel te zwakke enkels)
*Mijn handen mogen hoger volgens mij..

De foto's zijn niet zo duidelijk, zijn met gsmcamera getrokken.

Hier een link naar de vorige keer dat ik foto's plaatste van het rijden;
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=984127&hilit=indra
Zijn we vooruit gegaan?

Hier dan de foto's;;
STAP
Afbeelding
*Die voet, onee..

DRAF
Afbeelding
*Geen actief beengebruik.
Afbeelding
*Helemaal niet verzameld..
Afbeelding
*Is al iets beter.
Afbeelding

GALOP
Afbeelding
*Hier valt ze volledig uit elkaar, en wat een vreemde achterbenen...

WIJKEN
Sinds enkele dagen zijn we begonnen met wijken, soms gaat dat vlekkeloos, en dan staat er natuurlijk weer niemand klaar met een camera (rij namelijk vaak alleen). Vandaag ging het veel minder, en op de foto lijkt het alsof ze gewoon vooruit loopt, maar ze gaat effectief schuin hoor.
Afbeelding

ACHTERUIT GAAN
Dit is iets wat ik ze gisteren geleerd heb, en natuurlijk kun je dat nie goed zien op een foto, maar vond het toch nog een mooi plaatje.
Afbeelding

Ok, we hadden een slechte dag vandaag, strontweer, en ze had gisteren al veel gereden.
Hou bij jullie commentaar ook rekening dat we op het moment van de foto's nog maar een kwartiertje aan het rijden waren, na een halfuur ging het al heel wat beter ( en nageeflijker).

caroline94

Re: Indra (half-arab) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:49

laat de voorkant even voor wat het is en geef haar wat meer ruimte van voren, dan kan ze pas zakken, anders zal ze nooit nageeflijk lopen. Probeer dat ze die achterkant wat mee gaat nemen...neem les,

verder vind ik het een leuke pony

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:50

verder vind ik dat jij nog niet aan wijken mag beginnen , het lijkt er namelijk op dat jullie daar beide nog lang niet klaar voor zijn

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:51

Áls je vandaag een rotdag had, maak dan een andere keer een foto.. Want, zo dek je je eigenlijk al in voor al het commentraat dat je gaat krijgen, verder is mijn commentaar, werk eerst aan het verzamelen en de basis voordat je gaat wijken en, zelfs met achterwaarts hoef je niet zover naar voren te gaan zitten, neem es les van een goede intructeur/ice..

En over die galop, probeer, eerst je paardje lekker soepel te maken met veel overgangen en dan aan te springen en weer na een zijde terug nemen, en zo elke keer aanspringen en terugnemen, A) Je versterkt de spieren B) Áls je paardje écht aanSPRINGT dan, is de kans dat ie uit elkaar valt minder.. Maar ik ben ook pas 14, dus je kijkt maar wat je hier mee doet.. ^^
Laatst bijgewerkt door Janiniie op 22-02-09 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:52

caroline94 schreef:
verder vind ik dat jij nog niet aan wijken mag beginnen , het lijkt er namelijk op dat jullie daar beide nog lang niet klaar voor zijn

Ik zie niet echt in waarom niet... Ik voel dat ze er losser van komt en als ze het kan , zoveel te beter toch?

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:52

probeer bij het wijken minder stelling aan te nemen. Ik vind dat je best bezig kunt met wijken, :) Maar kijk bijvoorbeeld even in de bokt wiki, daar staat vast een heldere uitleg:)

http://www.bokt.nl/wiki/Wijken#Wijken

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:19

wijken wordt het beste zo vroeg mogelijk aangeleerd, het is niet erg belastend (helpp, mijn spelling is na het groot nederlands dictee (8e) nogal verslechterd :p) dus ik zie er geen probleem in ;)
probeer als je dat doet, ook eens wending om de voorhand te doen ;). niet te veel omtrekken bij het wijken :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:25

Amina22 schreef:
wijken wordt het beste zo vroeg mogelijk aangeleerd, het is niet erg belastend (helpp, mijn spelling is na het groot nederlands dictee (8e) nogal verslechterd :p) dus ik zie er geen probleem in ;)
probeer als je dat doet, ook eens wending om de voorhand te doen ;). niet te veel omtrekken bij het wijken :)

Vroeg mogelijk aangeleerd? Na de basis en de nageeflijkheid, als deze onder controle zijn. De stelling aannemen zonder nageeflijkheid gaat niet bij wijken, en dit wordt dan ook op de foto's zeker niet gedaan. Enkel onder toezicht kan men leren wijken, na de nageeflijkheid. Meer naar de nageeflijkheid gaan rijden, veel overgangen maak hem actief aan je been. Er zijn nu eerst dingen die op een rijtje moeten staan voordat je naar de volgende stap gaat, en aan die basisdingen heb je je handen vol want je kan beter de basis extra lang blijven oefenen dan te kort of helemaal verkeerd.
Daarbij zegt de TS, dat het paard effectief schuin gaat..wat dus helemaal niet moet. Het paard moet overstappen, kruisen. De voorhand moet eerst wijken dan de achterhand maar het paard moet recht zijn met een lichte stelling naar binnen en deze wordt verkregen met nageeflijkheid. Anders is er geen buiging en ontspanning in het lichaam.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:31

idd eerst de basis goed voor elkaar hebben voordat je met het volgende begint.
Zo kom je je straks nog veel meer tegen als je hiermee doorgaat.
Ik bedoel dit niet verkeerd maar er is niks zo belangrijk als de basis. De rest komt daarna vanzelf en je zult merken dat het dan ook makkelijker zal gaan.
Neem een goede instructeur voor hulp.

leuk paardje trouwens.
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 22-02-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:33

Als je begint met wijken zou ik veeeeeeel minder stelling vragen, en veeeeeeel minder "effectief" zijwaarts willen rijden.

Ga maar eens een meter van de hoefslag rijden, en drijf je paard opzij. Met twee stappen beginnen. Alleen maar je binnenbeen achter de singel leggen en om een reactie vragen. Meer niet. Buitenhand er goed aan en niet teveel opzij willen. En als je het voor elkaar hebt om twee pasjes opzij te kunnen, probeer dan maar eens twee pasjes opzij, drie recht en weer twee pasjes opzij. De foto ziet eruit alsof je zo snel mogelijk terug naar de hoefslag wilt rijden. En dat is niet de bedoeling van wijken ;)

wel goed dat je ermee bezig bent, je leert je paard meer hulpen aan en als het goed is leer je zelf wat het effect is van je beengebruik en kun je die kennis gebruiken bij andere oefeningen, waaronder figuren rijden.

Oja, probeer ontspanning te vinden, hij mag wel wat meer voorwaarts neerwaarts rijden (en dat is lastig bij arabjes, maar ze kunnen het echt wel) zoals bij de foto *is al iets beter, daar mag dat neusje er wat mij betreft wel wat meer uit. Wat meer rond en iets minder opgekropt :)

Succes :)
Laatst bijgewerkt door Daphaan op 22-02-09 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:34

Bimmetje schreef:
idd eerst de basis goed voor elkaar hebben voordat je met het volgende begint.
Zo kom je je straks nog veel meer tegen als je hiermee doorgaat.
Ik bedoel dit niet verkeerd maar er is niks zo belangrijk als de basis. De rest komt daarna vanzelf en je zult merken dat het dan ook makkelijker zal gaan.

leuk paardje trouwens.

Inderdaad! Je zult er zelfs veel meer plezier van hebben, en je hoeft het dan maar 1x goed te leren en je kunt er mee verder. Veel mensen vergissen zich in de basis en willen snel verder. Wijken kan zeker maar onder instructie en die zal waarschijnlijk samen met het wijken ook de nageeflijkheid aanpakken. Maar de reactie op het been, activiteit, ontspannenheid en nageeflijkheid zijn fijn om als basis helemaal goed te hebben, dan loop je daar niet meer tegenaan later.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:34

Even nogmaals een beetje verduidelijken,
Ik ben 14jaar, en heb dit paard (dat al bijna 9 is en bijna niets kon) alles zelf moeten leren.
Wat verwacht je dan eigenlijk? Grand Prix dressuur?
Dat ze niet aan de teugel loopt, is enooorm jammer, en dat vind ik ook, maar het is nu niet anders.
En als jullie denken dat ze zo makkelijk aan de teugel te rijden is, kom het dan zelf es proberen.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:37

En o ja, we volgen af en toe les, maar wegens gebrek aan instructeur, is dat niet wekelijks.
Helaas merk ik dat ze van die lessen totaal niets opsteekt..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:37

volgens mij mag jou verzorgpony wel even een paar kilo'tjes aankomen!

probeer je beugels een gaatje lange/ korter te doen, goed op je tenen letten (naar binnen draaien) dan gaan je hakken vanzelf omlaag,.

Je handen zover ik kan zien staan in piano stand, goede hoogte maar duim moet bovenste punt zijn..

Heb je les?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:38

zoek iemand anders die je les kan geven :j als jij merkt dat de lessen geen zin hebben!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:39

Ik bedoelde het in elk geval zeker vriendelijk, en ik weet hoe het is om dit soort paarden te rijden. Er komen enkel wat tips voorbij, meesten willen je gewoon helpen ;)
En we verwachten niks, en er zijn ook wel complimenten voorbij gekomen :)
Goed dat je een beetje begeleiding hebt, ik ben best benieuwd hoe jouw wijken er over een maandje uitziet.

*edit* Inderdaad als je merkt dat je er geen baat bij hebt, zoek iemand anders :) en nogmaals, ik zou wel willen zien hoe je wijken over een tijdje gaat als je ermee oefent zoals ik zei. (daar droop geen arrogantie vanaf, maar ben gewoon nieuwsgierig)
Laatst bijgewerkt door Daphaan op 22-02-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:42

Je hoeft je niet gelijk zo te verdedigen, het zijn puur reacties op de foto's die JIJ hebt geplaatst. Denk dat niemand er kwaad mee bedoeld :)

Sluit me aan bij de rest.
Geef 'm wat meer lucht van voren, dan kan ie ook ontspannen.

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:43

Inderdaad met het wijken veel minder stelling vragen, door middel van begrenzen voorkom je dat de pony over de buitenschouder wegvalt. Ook zal ze dan rechter zijwaarts gaan. Verder ziet het er goed uit hoor! Ik vind dat er goede tips worden gegeven waar je lekker mee aan de slag kan. Succes, het begin is er! ;)

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:44

smurffie schreef:
volgens mij mag jou verzorgpony wel even een paar kilo'tjes aankomen!

probeer je beugels een gaatje lange/ korter te doen, goed op je tenen letten (naar binnen draaien) dan gaan je hakken vanzelf omlaag,.

Je handen zover ik kan zien staan in piano stand, goede hoogte maar duim moet bovenste punt zijn..

Heb je les?

Ja ze mag serieus wat aankomen.. |(
Eigenaar wil dr geen eten meer geven, dus zit momenteel met de handen in het haar. :(
Het rijden wordt dus na vandaag voor even stilgelegd, ze staat (voor haar model) veel te mager ;(

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:45

Ik heb enkele tips voor het wijken. :) Zorg dat je paard niet zoveel stelling heeft en stel je paard eerst recht voor je begint te wijken zodat je het jezelf niet moeilijker maakt om het hele lichaam mee te krijgen. ;)

Wijziging: Ik zie net dat het commentaar over die stelling al is gegeven, hierbij sorry. xD

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:47

Je geeft hem ook te weinig ruimte waardoor hij niet kan zakken voor nagevelijk te gaan lopen
Ik zou echt een instructeer nemen. Jullie hebben allebei nog veel te leren, en als je er niets van leert
dan zou ik een andere instructeur nemen. niet aanvallend

Geef je pony wat meer ruimte met je teugels, en niet vanaf je teugels aan de teugels laten lopen. Van achter.. been geven en voor tegen houden. en als hij dan daar loopt weer ontspannen

sorry spelling fouten
Laatst bijgewerkt door tjalk op 22-02-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:47

Ai dat is altijd lastig als je daar niks over te zeggen hebt. Kun je niet smokkelen? Gewoon een schep krachtvoer erbij inmikken? Extra blokje hooi meenemen in een vuilniszak. Om middernacht?

Muhahahahahahahahahahahaaaaaaa }>

ahem. Vervelend :)

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:55

Nja, ik kan voor 1 keer wel smokkelen (en dat doe ik ook :D )
maar wat helpt dat, 1 keer eten krijgen?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:55

Ik heb tot nu toe nog geen enkel onvriendelijk iemand gezien hier, ik merk wel dat jij je veel te gauw aangevallen voelt. Er zijn misschien inderdaad maar een aantal mensen die zeggen wat jij wil horen, maar dat is niet voor niets..
Grand Prix verwacht niemand, maar ik denk dat je veel te hoog in aan het zetten bent voor het niveau wat je nu hebt.
Probeer hem eerst lekker, voorwaarts rond te laten lopen aan een losse teugel en probeer veel met je zit te doen. Ik zou ook zeker nog niet verder gaan dan figuren rijden.
Het wijken wat jij hier laat zien is geen wijken, maar een pony die totaal niet verzameld is en waarbij de hals totaal niet samenwerkt met de rest van het lichaam. Je probeert je paard tijdens het wijken met zijn romp (incl. hals en hoofd) recht te laten lopen, terwijl zijn benen elkaar kruisen waardoor het paard naar links of rechts uitwijkt. Deze passen hoeven, zeker in het begin, nog helemaal niet groot te zijn.

Maar nogmaals, probeer je eerst te focussen op andere dingen dan aan de teugel lopen, of wijken, of achterwaarts.

En ga het niet op je leeftijd afschuiven, want er zijn hier meisjes van 12 die hun pony beter voor elkaar hebben, en check de link in mijn onderschrift eens. Daar was ik nog maar kort 14 en daar liep mijn pony ook zeker niet perfect, maar ik was bezig met héél andere oefeningen. Zoals bijvoorbeeld balkjes draven waardoor mijn pony lekker actief ging lopen. Ik zou als ik jou was ook zoiets proberen.

En aan de teugel lopen komt helemaal vanzelf, dus denk daar nog maar niet aan!

Verder over je hakken uitdrukken:
je schuift dit af op zwakke enkels, maar ik zie dat je je benen omhoog trekt, en dat is ook belastend! Je moet je benen gewoon ontspannen op je beugels laten rusten. Zodra je totaal geen spanning op je benen zet, en ze dus gewoon laat 'hangen' als het ware, dan is je beenhouding meteen stukken beter!

En wat je vorige topic betreft, ik vind jullie eerder achteruit gegaan, helaas. Ik zie dat je nu veel te veel bezig bent met dingen waar jullie nog niet aan toe zijn..

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:07

Ik ga helemaal met het boven staande comantaar mee!