Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crossgirl19

Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 10:10

Ik heb een vraag over rijden en trainen.

Is er een te groot verschil qua rijden tussen de B en L2.

Ik zelf rij B en mijn verzorgster L2. Ik vind dit hartstikke leuk, maar mijn verzorgster vind het verschil te groot worden.

Ik vind het prima dat zij L2 start met mijn paard, maar ik wil en doe het liever rustig aan. Ik ben pas net begonnen.

Qua trainingen tussen de wedstrijden rij ik ook schouderbinnenwaarts, middengalop, wijken etc etc, maar zij noemt dat rust.

Klopt het wat ze zegt, dat hij dan doordeweeks qua training niet goed genoeg is.

casanova

Re: Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:49

flauwekul..

als jij inderdaad alleen zou rondrijden met paards hoofd in de lucht en alleen stap/draf/galop zou doen,dan is het verschil wel groot.

l2=in alle gangen nageeflijk,middenstap,middendraf,middengalop,10 meter wijken,meer doorzitten,achterwaarts...

schouderbinnenwaarts is zelfs vanaf M1.

jij bent toch niet verantwoordelijk voor het trainen/beter worden van JOU paard voor HAAR niveau.
klinkt ondankbaar!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:52

als je al die oefeningen rijdt die hierboven staan, met een ontspannen houding, aan de teugel. dan heeft ze niets te klagen!
Ik kan wel aannemen dat ze vooruit wil trainen, omdat ze waarschijnlijk hogerop wil raken?
ik zou ook al trainen voor de M1 & M2 moest ik L2 rijden :)
maar het is niet haar paard, het is jouw dier, dus jij hebt zelf de keuze!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:54

en daarbij, het is toch jouw paard!?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:56

Op Bokt is er ook iemand die Z2 reed terwijl haar verzorgster B reed. Het kan zeker wel! Bovendien, net wat LiSSy zegt, tis jouw paard!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:01

Idd het is JOUW paard, met zulke spatjes zou ik die dame toch eens in dr oren wrijven dat het MIJN paard is en dat ik ermee doe wat ik wil, dat zij er wedstrijden mee mag rijden, mag ze wel wat meer dankbaar voor zijn ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:03

Mijn pony is in de Z1 uitgebracht in die tijd werd ze ook gereden op B niveau.
Zolang degene die een lager niveau rijdt wel nagevelijk kan rijden is er geen probleem.
Het feit dat het paard dan op een lager niveau wordt getraint is onzin. Meisje wat B reed was ook bezig met wijken, schouderbinnenwaarts en dat soort dingen. Maar op de wedstrijden was ze nog maar net begonnen. En officieel reed ze dus pas B!!

Bovendien jij geeft haar de kans om met jou paard te starten. Als dat bij haar dus om wat voor reden dan ook sneller gaat dan bij jou moet ze bij jou toch niet gaan klagen dat het niveau verschil te groot is. Dat klinkt in mijn ogen als, JIJ moet blij zijn met haar en je aanpassen aan haar idee. Ondanks dat het JOU paard is.
Belachelijk!! ZIJ moet jou dankbaar zijn dat je haar laat rijden en dat ze wedstrijden mag rijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:03

Als zij het paard met haar rijden tijdens training niet op L2 niveau of M1/M2 te rijden krijgt, moet ze haar eigen rijderij eens onder de loep noemen.

Als een paard bij de één lalala mag rijden en bij de ander 'aan het werk' moet kan het wel zo zijn dat paard er wat langer over doet om de conditie op te bouwen die nodig is. Iemand die elke dag een rond jogt of één in de week, als voorbeeld. Maar een paard 'vergeet' geen oefeningen en weet op den duur dondersgoed bij wie hij 'aan het werk' moet.

Daarbij is er toch wel een verschil tussen op B niveau wedstrijden rijden of op B niveau rijden. Als jij bij de training de oefeningen van L2/M1 goed(!) traint zie ik het probleem al helemaal niet. Immers is het verschil tussen jouw trainen en haar wedstrijd niveau dan eigenlijk nihil.

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:09

Ja ik dacht het ook, maar ja ik heb geen ervaring met wedstrijd rijden van de L2.

Dus ik dacht ik vraag het even na.

Ik krijg af en toe echt het gevoel dat ik meer en meer moet. Een beetje onder druk gezet. Ik vind dat niet leuk.

Ik vind het prima dat ze met mijn paard wedstrijd rijd, dat mag ze van mij omdat ik haar dankbaar ben voor het verzorgen van mijn paard mocht mijn zoontje ziek zijn of vakantie. Maar het begint meer en meer op drammerij te lijken. Elke week wedstrijd willen rijden, mocht ik eens een wedstrijd rijden dan wil ze ook op die dag, zodat hij 2 x loopt (uitwedstrijd) Op manege zelf vind ik niet erg, maar ik vind het voor mezelf en voor mijn paard teveel worden. Geen ontspanning meer eigenlijk. Wil mijn paard naar de Orun meenemen?

Tevens geef ik haar ook wel eens muesli, af en toe een groepsles of een priveles.

Ik heb het gezegd dat ik het wil minderen, maar dan krijg ik naar mijn hoofd voor ondankbaarheid.
Laatst bijgewerkt door crossgirl19 op 21-02-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:11

Nog groter verschil hier, mijn bijrijdster reed L2 met mijn paard, ik rij zelf nivo niks, heb hem wel zelf zadelmak gemaakt, ingereden en doorgereden. Zij heeft hem meteen in de L1 uitgebracht, terwijl ik hem door de week ook nog twee keer reed. Paard heeft nu vakantie omdat de winstpunten iets te vlot bleven binnenstromen.
We zijn er beide over eens dat we elkaar nooit een strobreed in de weg hebben gezeten.

Citaat:
Klopt het wat ze zegt, dat hij dan doordeweeks qua training niet goed genoeg is.

Boel-sjit :D
Ze klimt er zelf toch buiten de wedstrijden ook nog wel een keer of twee keer in de week op, mag ik hopen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:11

Kom op, jij bent de laatste die zich onder druk gezet mag voelen.
Jouw paard, jouw plezier.

Geeft zij jou adviezen / les dan omdat jij je zo voelt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:13

Zo te horen is je bijrijder idd over je heen aan het walsen.

Ik zou eens goed rond de tafel gaan zitten en je probleem voorleggen, duidelijk maken dat je niet gediend bent van dergelijk gedrag!

Ze mag echt in dr handjes knijpen met zo'n verzorgpaard met zo'n fijne eigenaresse!
Als zij het te hoog in dr bol krijgt, is het jouw goed recht om een ander te zoeken die niet zo hoog van de toren blaast.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:13

Wat een vervelende situatie. Het is joun paard en jij meot er plezier aan beleven. Het is al behoorlijk gul om haar er wedstrijden mee te laten rijden dus eigenlijk heeft ze niks te klagen!

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:15

Nee ik heb zelf priveles door de weeks van een instructrice.

Zij rijdt hem 2 x in de week, tijdens vakantie en eventueel mocht ik ziek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:16

Ben ik met je eens Crossmonster!!! En dit soort dingen zijn bij ons nooit voorgevallen. Bijrijdster zat zonder wedstrijdpaard, ik had er een staan alleen had ik dan weer geen wedstrijdambitie maar als zij over me heen had pogen te walsen had ik haar met plezier het hek gewezen ;)
Natuurlijk is het wel zo dat mijn paard er ook beter van is geworden, maar de eigenaar heeft in alle gevallen het laatste woord ;)

Crossgirl, ahum, dan moet ze niet zeiken, jij investeert in je eigen rijden, zij rijdt ook nog twee keer per week, ik snap deze dame niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:24

crossgirl als jij elke week wedstrijd te veel vindt (dat vind ik trouwens ook := ) dan zeg je toch gewoon: Ho! Ik vind het teveel worden. Dit moet je natuurlijk niet op een kwestende manier zeggen. Gebruik haar eigen woorden dan maar.

Zij vindt het trainingsverschil te groot worden, jij hoeft niet zonodig L1 te starten. Dan is het misschien verstandig als ze wat minder wedstrijden gaat rijden voordat ze al aan die 30 wp zit. En als jij een wedstrijd wil rijden op dag x, dan 'moet' of 'wil' zij helemaal niks. Dan heeft zij pech en dat kun je best tegen d'r zeggen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-02-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:32

Voor haar toch 10 andere?
Ik kan me er niks bij voorstellen dat een bijrijder mij dingen zou 'vertellen'.
Elke week op wedstrijd vind ik ook érg veel!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:43

Bij dit gedrag en het woord ondankbaarheid was ik echt direct gestopt met haar bijrijderschap. Ongelofelijk. Zij mag net zo dankbaar zijn met de mogelijkheden die jij biedt door haar op je paard te laten rijden, als dat jij mag zijn dat zij te hulp schiet waar nodig. Dat is de reden dat ik mijn bijrijders nooit heb laten betalen. Er blijft er 1 die bepaalt wat er gebeurt, en dat ben ik... Als je al nog door wilt gaan met haar -ik zou het niet willen maar goed weet niet wat voor band je met haar hebt- dan zou ik zeggen dat ik dit soort onzin NOOIT meer wil horen, zij schikt zich naar jou, maar na deze woorden van haar is er maar 1 oplossing: dat ze stopt met jouw paard en op zoek gaat naar een paard wat op 'haar' niveau loopt. Doet ze dat niet dan spreekt ze zichzelf heel erg tegen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:49

Bijrijdster eens flink aanspreken op haar verwende gedrag... en van mij had ze zelfs meteen de koffers mogen pakken :+
Hier op stal zijn er heel veel berijder/medeberijder combi's die verschillend starten. Zo zijn er zelfs B/M2 en B/Z combi's en dat gaat prima. :) Mijn instructrice rijdt mijn ruin ook vaak, en dan altijd op Z2 niveau of hoger... en ze zegt altijd dat ze er niets van voelt dat hij nu al een jaar van mij is :P Ik hobbel in de ring L met hem. (trainingen wel hoger niveau, maar ook nog verre weg van Z :') )

Waarschijnlijk loopt zij gewoon zelf tegen iets aan :j overstap L2->M1 is redelijk zwaar... en dan is het natuurlijk makelijk om de andere ruiter de schuld in de schoenen te schuiven ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:53

Nou ja.. enige nuancering is toch wel op zijn plaats vind ik! Je weet natuurlijk niet hoe ze het gevraagd/ terloops gezegd heeft.
Zij is fanatiek, wil lekker rijden/ trainen. Daar is toch niks mis mee? En misschien bedoelt ze wel dat de ts lekker door kan rijden/oefenen omdat het zo goed gaat en dat ze goed op B-niveau mee kan doen. En dat er daarom niks is wat het doorstromen naar een hogere klasse tegen hoeft te houden. Het is aan ts om daar wat mee te doen.

Ik zou best wat aan willen nemen van bijrijdsters hoor. Je hebt niet alle kennis in huis en iedereen kijkt op zijn/haar eigen manier naar iets en het wil niet zeggen dat jouw manier altijd de beste is. Luisteren naar andere mensen kan echt geen kwaad. Het kan zelfs een eye-opener zijn.
Het wordt echter wel anders als dit op een dusdanige opdringerige manier gebeurd waarbij de belangen van haar paard ongeschikt raken. Maar dat kunnen wij via een virtuel gelezen tekstje echter niet beoordelen! Geschreven teksten kunnen heel anders overkomen dan iets wat gezegd wordt. Je mist klank, intonatie en gezichtsuitdrukkingen.

Als zij in dit paard een geschikte kanditaat ziet voor de Orun, kan ik mij voorstellen dat zij lekker wil trainen, maar de niveau van de ts hoeft dit niet in de weg te staan. En elke week op wedstrijd gaan is ook niet nodig. Ik zou liever 1x in de maand thuis komen met 4 wp dan elke week met 1, omdat het wedstrijdniveau voorbij gaat aan het trainingniveau.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:59

Sammie schreef:
Nou ja.. enige nuancering is toch wel op zijn plaats vind ik! Je weet natuurlijk niet hoe ze het gevraagd/ terloops gezegd heeft.
.

Ik ga uit van de informatie die wij van de TS krijgen... en daarbij mijn mening is altijd aardig ongenuanceerd, anders zou het mijn mening niet meer zijn :D :')

Maar qua info die wij gekregen hebben, en ervan uitgaande dat de TS de genoemde oefeningen en gangen gewoon op een ontspannen wijze uitvoerd zou de MB er geen last van moeten hebben toch?

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:08

Het siert haar dat ze fanatiek is. Geen probleem.

Maar wat ik niet leuk vind is te zeggen dat ik mijn paard als ik rij rust geef. Dat vind ik niet en heb ook les en priveles, waarin echt hard getraind wordt.

En natuurlijk krijg ik tips van haar daar luister ik naar en pas het toe om te kijken of hij daarop reageert.

Maar ze wil meer en meer. Meer wedstrijden, op dezelfde dagen uitwedstrijden rijden, mee naar cursussen nemen. Ik heb daar iets van gezegd dat ik het rustiger aan wil doen voor mijn paard alswel voor mijzelf.

Dus ik zeg niet van je mag niet meer rijden, maar gewoon 2 wedstrijden per maand. That's all, maar dan krijg ik op mijn dak dat ik ondankbaar ben.

Voor mijn gevoel geef ik haar voldoende als dank. Ze mag wedstrijden rijden, ze hoeft niks te betalen aan mij, ze krijgt zo nu en dan een priveles en groepsles, soms betaal ik wel eens de helft van de trailer. Gewoon spontaan als dank voor de zorg van mijn paard en dan zeggen dat mijn paard rust heeft als ik rij en dat ik haar rotbehandel door te zeggen dat we het rustiger aan gaan doen door 2 wedstrijden in de maand. dat doet mij erg veel pijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:19

Wat wil je nu doen?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:24

Had ik het geweest, ze zou nogal een post pakken!(zoals de meeste mensen hier dus...) Hoe durft ze JOU ondankbaar te noemen terwijl ze dat duidelijk zelf is! Eens goed praten met haar, en de punten opstellen waar jij het over oneens bent. Zoals je het hier verteld is zij zeker niet in haar recht! Moesten ze tegen mij zeggen dat ik het paard te rustig rijd naar HAAR goesting, en mij vertellen dat het paard meer op wedstrijd moet gaan zou ze vlug de deur zien!!
Maar de keuze ligt nog altijd bij jou, als je er verder een goeie band mee hebt zal dat vast ook moeilijk zijn.. Maar jij beslist uiteindelijk wat er gebeurt met je paard en zij moet daar maar mee akkoord gaan, anders zoekt ze beter een ander verzorgpaard op 'haar niveau'

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:25

Zulke bijrijder zou ik vandaag nog de deur wijzen. Is ze helemaal gek dat ze over jouw paard beslist wat er gebeurd. Ze zou dankbaar moeten zijn in wat ze allemaal mag. De meeste mogen dat niet. Jou ondankbaar noemen, het lef!