Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Silence schreef:En weer een topic waar het paard de schuld krijgt.
Een paard denkt echt niet zo, dat hij jou expres gaat pesten, omdat hij dan zijn zin krijgt.
Ik vind dat altijd zo makkelijk gedacht, steek maar op het paard, dan hoeft er rijtechnisch niks opgelost te worden.
Helaas............dit dien je wel rijtechnisch op te lossen.
Misschien niet leuk voor mij en ook dat zal je weer de nodige tijd nodig hebben, maar het probleem of de fout, ligt hier bij jou.
Jou geeft niet de goede hulpen door aan je paard en daardoor snapt deze je ook niet.
Dus je paard doet niks om jou te pesten, die toont alleen dat jij hem niet goed begeleid.
Je maakt namelijk al één van de grootste fouten die je kunt maken.....ja paard nageeflijk vragen met je armen![]()
Dit doe je puur en alleen op je zit en beenhulpen. Je kunt wel wat opvangen van voren, maar hier heb je echt geen spierkracht voor nodig hoor. Zodra jij merkt je spierkracht in te zetten, dan ben je al veel te ver gegaan.
(hoe moet je paard ooit nog kunnen ontspannen als jij met spierkracht aan zijn mond hangt????)
Dus voordat je je paardje weer de schuld gaat geven, steek die tijd in het vinden van een goede les en los het daarmee op.
Kost wat langer, maar wel zo eerlijk tegenover je paardje.
Daarbij komt, dat nageeflijkheid nooit een doel op zich mag zijn. Iets wat het bij jou dus duidelijk wel is.
Nageeflijkheid is een beloning op het rijden van jou als ruiter.
Als jij je paard op een correcte manier rijd, met de juiste hulpen en je activeerd zijn achterhand op de goede manier, dan heb jij er geen kluif aan om hem nageeflijk te rijden. Dan gebeurd dat vanzelf, zonder dat je er bewust mee bezig bent.
Puur, omdat je paard jouw beloond voor je goede manier van rijden.
Probeer daar wat mee te doen.
BrittKitt schreef:Als je je paard de schuld blijft geven kan je er beter niet meer op stappen tot je in ziet dat dit niet iets is uit onwil van je paard, dit is onkunde van de ruiter en misschien ook wel van het paard, na laten kijken op lichamelijke problemen kan nooit kwaad!

Alicia2u schreef:Heb je les? Nee? Daar ligt je oplossing. Ja? Zoek snel een andere instructeur als die zegt dat jij met knepjes aan de gang moet.
tamaraM schreef:BrittKitt schreef:Als je je paard de schuld blijft geven kan je er beter niet meer op stappen tot je in ziet dat dit niet iets is uit onwil van je paard, dit is onkunde van de ruiter en misschien ook wel van het paard, na laten kijken op lichamelijke problemen kan nooit kwaad!
Hijj is 3 jaar geleden totaal gekeurd alles er op en er aan.
Hij is helemaal goed gekeurd.
wij hebben fishoterapeute op stal(weet niet hoe je het schrijft)
Als ik rijdt ziet ze ook vaak als ik rijdt als er wat goed mis is met hem zou ze het echt wel zeggen.
aan zijn gezondheid licht het iig niet

tamaraM schreef:Alicia2u schreef:Heb je les? Nee? Daar ligt je oplossing. Ja? Zoek snel een andere instructeur als die zegt dat jij met knepjes aan de gang moet.
Ik heb 2 mensen gehad 1 lette alleen op hoe loopt het paard niet op hoe je er op zit dus daar ben ik bijna 2 jaar geleden mee gestopt.
daarna kreeg ik iemand anders maar ik voelde me er niet goed bij en kreeg elke week minder zin om naar me paard te gaan werdt snel boos enz.
sinds ik gestopt ben gaat het veel beter hij wijkt met gemak schouder binnewaards lukt ik kan makkelijker de overgangen maken hij kan makkelijker een wissel maken.
En we hebben 2 mensen in de buurd maar mijn moeder en de verzorgste die er ook op rijden willen geen 30 euro voor een half uur of 3 kwartier uitgeven