nieuwe haflinger dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

nieuwe haflinger dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:56

naam:beauty stamboom beau
leeftijd:6
niveau dres :nog niks kwam van manege af
niveau sp:zie hierboven het zelfde
vader:abel
pony is alround voor ons gevoel hij kan springen en dressuur
over beauty:
beauty is een lieve ruin haflinger die graag voor mensen werkt in het begin was het twijfelen
maar de volgende dag iedereen was verkocht zo makkelijk en goed liep hij
we hebben proefjes uit preven boekjes gedaan we kwamen tot de M2 en dan ook nog de moelijkste hij gaat met sprongen voor uit er worden waarnschijnlijk nog wedstrijden begonnen met hem
ik zelf heb soms problemen met mijn benen en naar achter handen op de foto's blijkt dat soms wel
over mijn cap wil ik geen comentaar het liefste het is ondertussen mijn eigen verantwoordelijkheid
en niet van een ander vind ik zelf
maar genoeg gepraat hier zijn de foto's :D
1.
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding

Wietsje92

Re: nieuwe haflinger dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:01

Leuke haf! heeft ie lange manen omdat je ze gevlochten hebt? wel mooi gevlochten bij mij zakken de hengstenvlechten altijd uit tijdens het rijden.. verder ga ik geen commentaar geven over geen cap want rij zelf ook zonder cap :D wel je handen rechtop houden? verder ga ik niet veel commentaar geven, want zelf ben ik ook niet perfect natuurlijk :D succes met m!

noproblemo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:09

leuke haf hoor. Vindt de 1e foto alleen niet zo'n fijn beeld geven, ziet er gedwongen uit. Let ook op je handen idd. Veel succes nog met je mannetje!!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:12

Leuke haflinger hoor :)

Mag ik vragen met wat voor schoenen je rijdt? Zijn dit gewone sportschoenen of chapsschoenen?

Qua commetaar.
Iets meer je handen dragen als het ware?
Foto 1 en 2 vind ik er niet zo fijn uitzien, je hand is op foto 2 veel te streng.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:13

Wietsje92 schreef:
Leuke haf! heeft ie lange manen omdat je ze gevlochten hebt? wel mooi gevlochten bij mij zakken de hengstenvlechten altijd uit tijdens het rijden.. verder ga ik geen commentaar geven over geen cap want rij zelf ook zonder cap :D wel je handen rechtop houden? verder ga ik niet veel commentaar geven, want zelf ben ik ook niet perfect natuurlijk :D succes met m!

handen ja daar zeg je wat is een groot probleem met mij mijn handen...
roeger in de les zijnden ze
als ik voor elke keer dat ik moest zegen handen rechtop 5 cent kreeg had ik rijk geweest hihi

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:14

M_EL_ISSA schreef:
Leuke haflinger hoor :)

Mag ik vragen met wat voor schoenen je rijdt? Zijn dit gewone sportschoenen of chapsschoenen?

Qua commetaar.
Iets meer je handen dragen als het ware?
Foto 1 en 2 vind ik er niet zo fijn uitzien, je hand is op foto 2 veel te streng.

komt omdat hij nog manege gewent is en let op andere paarden en we reden met hem alleen in de bak dus zijn hoofd stilhouden was heel moeilijk..
hij hinnekt ook voortdurend
maarja hij heeft bij de vorige mensen 3 jaar gestaan dus wat verwacht je daar van

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:19

Toen ik die eerste foto zag dacht ik: 'oei oei, arme pony' maar gelukkig blijkt het wel mee te vallen :). Probeer het plaatje van de eerste foto in ieder geval te vermijden. De andere foto's zijn niet perfect maar zien er iets beter uit. Eerst en vooral wil ik zeggen: laat het aan de teugel rijden voor wat het is en werk eerst aan je eigen houding en aan het actief rijden van je pony (dus pony goed laten reageren op het been, zorgen dat hij zijn achterhand gebruikt etc). Om dit te bereiken heb je wel een goede instructeur nodig aan de kant :j.

Op houdinggebied mag je je handen meer dragen, niet met piano handjes rijden, niet te streng zijn in de hand en jou handen dichter bij elkaar houden.

In ieder geval wens ik je veel succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:22

Ik zie een valse knik.Foto 1 vind ik ook echt afschuwelijk. Mijn tip: Begin bij de basis. Lekker lang en laag. Goed voorwaarts.
Probeer niet snel alles even te doen. Dat is zonde.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:28

AnnemiekvM schreef:
Ik zie een valse knik.Foto 1 vind ik ook echt afschuwelijk. Mijn tip: Begin bij de basis. Lekker lang en laag. Goed voorwaarts.
als je naar zijn voorpluk kijk zie je dat hij zelf omhoog en omlaag ging hij ging de heltijd schudden enz
doordat hij niet alleen kan staan soms en hij stond dus alleen dus dat word hij dominant

noproblemo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:38

zosja24 schreef:
AnnemiekvM schreef:
als je naar zijn voorpluk kijk zie je dat hij zelf omhoog en omlaag ging hij ging de heltijd schudden enz
doordat hij niet alleen kan staan soms en hij stond dus alleen dus dat word hij dominant

op foto 3, ziet de voorpluk er toch redelijk rustig uit. maar ik vind het toch geen vriendelijk beeld geven.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 06:19

Ik vind het een hele leuke haflinger! Ik zou even opnieuw beginnen, je pony loopt namelijk nog niet goed over de rug en loopt ook niet echt ontspannen. Ik zou veel lang-laag doen en veel (schijn)overgangen. Nog niet teveel bezig zijn met de houding van het hoofdje, dat komt later. En ik weet dat je er geen commentaar over wil maar een cap heeft mijn leven gered bij en val over een slagboom met paard, cap was doormidden, ik had niets aan mijn hoofd dus ik wilde het toch even gezegt hebben, dan hoef ik niet te denken: ''oooh had ik het maar gezegt'' als jij binnenkort in de problemen zit.

Verder komt het wel goed met jullie hoor! Maar eerst even veel meer voorwaarts en over de rug, hoofdhouding komt later. Dat is voor nu niet belangrijk.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:16

Ik vind dat ie ook nog niet genoeg bij elkaar wordt gereden probeer de achterhand erbij de rijden want die bungelt er nu wat achteraan. En ik ga met de rest mee :) Hij heeft wel een super aansprekend koppie. En ik
vind dat de neusriem wel een gaatje hoger mag.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:43

leuke pony hoor en lekker voor hem dat ie lekker uit de manege is en nu privepony is.
Je moet wel proberen zelf recht op je pony te gaan zitten je kijkt op bijna alle foto's wel naar het hoofd van je pony en dat is niet goed dan heb je geen goede balans dus kan je ook niet verwachten dat je pony netjes recht loopt. Ik zou ook niet niet aan dat hoofd denken laat hem eerst maar lekker ontspannen en netjes recht lopen en goed aan je eigen houding en zit denken.
Dat je pony nog niet loopt zoals we graag willen zien is omdat jullie samen nog veel moeten leren.
Ik zou inderdaad gewoon lekker wat gaan lessen met hem en dan komt alles helemaal goed met jullie.
Succes met hem leuke combinatie.

Ja over die cap ik heb ook een bijna dood ervaring en ben zo blij dat mijn cap mijn leven heeft gered. Een vriendin van mij is er minder goed vanaf gekomen en heeft een aantal maanden in coma gelegen voor ze overleed zij reed zonder cap.
Gewoon in de rijbaan er reed een auto langs en er schoot een vogel omhoog daar schrokken onze pony's van en wij vielen omdat de pony's tegen elkaar botste en toen het was gebeurt. Wil je niet de les lezen maar dat is mijn ervaring en ik denk dat er wel meerdere iets hebben meegemaakt en blij zijn dat ze een cap op hadden... ik krijg het altijd helemaal koud als ik dan iemand zonder cap zie rijden

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:08

Leuke haf! Probeer je tenen naar binnen te houden, teugels iets korter te nemen maar je hand wel te ontspannen

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:58

ik vind idd foto 1 en 3 geen vriendelijk beeld geven, verder zal ik nooit zonder cap rijden maar dat is verder eigen keus :+, en achterhand mag wel iets actiever ;)
Verder onzettend mooie haf :D

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:09

Leuke haflinger hoor,

Op foto 2 en foto 4 lijkt het alsof hij op de voorhand loopt, probeer hem wat meer voorwaarts
neerwaarts te rijden, dat wil zeggen de achter hand mag er wel wat meer onder.

Verder je handen mogen wel wat rechterop, en voor je kijken, kijken waar je heen rijdt.

Succes.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:42

Leuke haf :D.
Geef geen commetaar over je cap want worden toch nutte loze discusies :P.
Maar je mag je handen rechterop houden en dichter bij elkaar en meer dragen. Iets actiefer is ook wel handig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:48

Wat een enorm leuke haflinger! Veel plezier met hem.
De neusriem mag wel wat hoger. Probeer ook je pony minder diep te laten lopen en met wat minder druk op je handen. Iemand anders merkte het al op dat je nu nog beter lekker laag kunt rijden en dat hij fijn je hand gaat volgen. Daar kan ik het helemaal mee eens zijn.Maar wel een erg leuke combinatie.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:56

Oeii.. Hier mist een behoorlijk stukje basis. Ga daar eerst aan werken! Te beginnen bij goede spullen voor je pony. Een cap op je kop, een goed passend dekje en een normale neusriem (of je moet er een (goede) reden voor hebben??).

Vervolgens moet je je eigen rijden even goed onder de loep nemen. Op de foto's komt het over alsof je rijdt voor het plaatje, en je pony koste wat het kost 'nageeflijk' wil rijden, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Mijn tip is om goed (!!) les te nemen, en 'even' helemaal weer van voor af aan te beginnen. Als je dat doet en er de tijd voor neemt kun je er volgens mij een hele leuke pony aan hebben :j

Één vraagje nog. Waarom ga je M2 proeven rijden als het rijden dat niet waard is?

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 07:10

Noeni schreef:
Ik vind dat ie ook nog niet genoeg bij elkaar wordt gereden probeer de achterhand erbij de rijden want die bungelt er nu wat achteraan. En ik ga met de rest mee :) Hij heeft wel een super aansprekend koppie. En ik
vind dat de neusriem wel een gaatje hoger mag.

Het klopt dat het paarje niet genoeg bij elkaar loopt, maar hij loopt nog niet eens over zijn rug, de basis ontbreekt, dus ze moet eerst daar aan gaan werken, dan oppakken en achterhand laten doortreden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 07:23

Leuk, een haflinger. Hij lijkt wel op Pappa Abel. Ik hoop dat jullie veel plezier samen krijgen.

Wel wat tips.
Het dekje past niet onder het zadel.
Zelf ben ik geen voorstander van een mexicaanse neusriem: een dressuurneusriem is veel prettiger. Hij zit trouwens nu te laag.
Dan je zadel. Op foto 2 en 3 ligt het nog goed. Vanaf foto 4, 5 kruipt het ver naar voren en ligt het op de schouder.
Ik heb ook zelf een Haflinger en weet als geen ander hoe moeilijk het is een passend zadel te vinden op een haf. Ik heb er 2 jaar over gedaan en heel wat zadels uitgeprobeerd voor ik een goed passend zadel had.
Ga je privé les nemen met je Haf. Er moet aan de basis gewerkt worden. Vooral in de hals en op de rug zullen de spieren ontwikkeld moeten worden. Maar daar kan een goede instructeur je vast mee helpen.

Heel veel plezier samen en wij zien je vast wel terug op een van de haflingerwedstrijden in het land.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:27

veraA schreef:
Oeii.. Hier mist een behoorlijk stukje basis. Ga daar eerst aan werken! Te beginnen bij goede spullen voor je pony. Een cap op je kop, een goed passend dekje en een normale neusriem (of je moet er een (goede) reden voor hebben??).

Vervolgens moet je je eigen rijden even goed onder de loep nemen. Op de foto's komt het over alsof je rijdt voor het plaatje, en je pony koste wat het kost 'nageeflijk' wil rijden, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Mijn tip is om goed (!!) les te nemen, en 'even' helemaal weer van voor af aan te beginnen. Als je dat doet en er de tijd voor neemt kun je er volgens mij een hele leuke pony aan hebben :j

Één vraagje nog. Waarom ga je M2 proeven rijden als het rijden dat niet waard is?
niet slecht bedoeld maar je geeft me een gevoel dat ik me pony niet goed verzorg de ponyis niet van mij maar het gevoel geef je het dekje heb ik gegeven maar het is niet veel te klein en de neusriem staat gewoon verschrikkelijk mooi en niet iedereen rijd perfect
en met M2 ik heb een eigenpaard en die kan al M2 met oefeningen en die gaat met sprongen vooruit
maar alsof je zelf zegmaar goed rijd dat je perfect rijd ofzo zo geef je een beeld aan mij

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:29

janouk schreef:
Leuk, een haflinger. Hij lijkt wel op Pappa Abel. Ik hoop dat jullie veel plezier samen krijgen.

Wel wat tips.
Het dekje past niet onder het zadel.
Zelf ben ik geen voorstander van een mexicaanse neusriem: een dressuurneusriem is veel prettiger. Hij zit trouwens nu te laag.
Dan je zadel. Op foto 2 en 3 ligt het nog goed. Vanaf foto 4, 5 kruipt het ver naar voren en ligt het op de schouder.
Ik heb ook zelf een Haflinger en weet als geen ander hoe moeilijk het is een passend zadel te vinden op een haf. Ik heb er 2 jaar over gedaan en heel wat zadels uitgeprobeerd voor ik een goed passend zadel had.
Ga je privé les nemen met je Haf. Er moet aan de basis gewerkt worden. Vooral in de hals en op de rug zullen de spieren ontwikkeld moeten worden. Maar daar kan een goede instructeur je vast mee helpen.

Heel veel plezier samen en wij zien je vast wel terug op een van de haflingerwedstrijden in het land.

de eigenaaren hebben hem net maar de pony heeft een behang van ongeveer 70 cm
dus hebben ze heel veel antiklit gespotten de vorige eigenaren daardoor schuift het zadel zadel ligt wel goed maar strakker aan singeln lukt niet en als je met je hand over zijn rug gaat voel je die antiklit hoe glad het is

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:43

zosja24 schreef:
veraA schreef:

niet slecht bedoeld maar je geeft me een gevoel dat ik me pony niet goed verzorg de ponyis niet van mij maar het gevoel geef je het dekje heb ik gegeven maar het is niet veel te klein en de neusriem staat gewoon verschrikkelijk mooi en niet iedereen rijd perfect
en met M2 ik heb een eigenpaard en die kan al M2 met oefeningen en die gaat met sprongen vooruit
maar alsof je zelf zegmaar goed rijd dat je perfect rijd ofzo zo geef je een beeld aan mij

Dat heb je dan verkeerd opgevat, het is niet m'n bedoeling geweest om je zo'n gevoel te geven. Ik vind het alleen jammer, voor je pony en voor jou, want als je wat dingen veranderd kun je er volgens mij een super leuke haf aan hebben! Dat dekje en neusriem en dergelijken zijn geen vormen van verwaarlozing of geen goede verzorging ofzo, het valt me gewoon alleen op dat het niet netjes is. Je dekje is aan de achterkant van je zadel vooral te kort ;)
Niemand rijdt perfect, hoeft ook helemaal niet. Maar je plaats hier foto's om commentaar te krijgen. Daarbij heb ik je ook tips gegeven over hoe ik het zou aanpakken, het is aan jou zelf of je er wat mee doet of niet :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:51

meid, het is niet leuk voor je pony dat je hem rijdt met deze neusriem "omdat het zo verschrikkelijk mooi staat" Liever een neusriem kiezen die bij je manier en niveau van rijden past. Een mexicaanse neusriem is in mijn ogen te streng voor deze pony.

Succes, ik hoop dat je nog ver komt met deze mooie haf. Mijn advies: neem les, dan weet je waar je het beste kunt beginnen.