Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:25

Het is al weer een hele tijd geleden dat deze dame op bokt heeft gestaan
en aangezien ik nieuwe foto's heb dacht ik: laten we ze maar eens plaatsen.

Ramona en ik hebben samen geen niveau.
We zijn nu pas echt weer iets aan het trainen om toch iets verder te komen dan ze kon.
Ondanks dat we dit moeten blijven doen in het vertrouwde weitje.

We zijn vooral bezig met dressuur rijden, maar afentoe als afwisseling springen we ook.
Dit blijkt ze ook erg leuk te vinden.

Ramona
zweeds warmbloed
10 jaar
1.60 meter.

Ramona loopt soms nog te veel gespannen.
maar dit is al een stuk beter geworden dan het was.
En ze loopt niet altijd door.
Maar als ze dan door loopt wilt ze niet anders meer.
Ze moet wat rustiger gaan lopen en de overgangen moeten beter/soepeler.

Voor de rest leert ze echt super snel.
En kan ze ook best wel goed luisteren.

Maargoed genoeg vertelt.
Hier de fotos:

*De foto's met de rode trui zijn van een paar weekjes eerder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We rijden natuurlijk niet perfect.
Maar we blijven proberen en we blijven leren.

Commentaar over de touwtjes mag.
Alleen ga ik daar niet te veel of helemaal niet op reageren.
Ieder zijn manier van trainen.
Op de meeste foto's hangen ze ook redelijk los.

Cap= eigen keuze.

Voor de rest commentaar en tips is welkom!
Maar hou het wel rustig.
En ik moet er wel wat aan hebben...

Diegene die intresse hebben in het filmpje van springen moet het zeggen.
Dan zou ik deze even uploaden!!

Peuk

Re: Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:27

Ik vind je best wel streng met je hand. Op de laatste foto's ziet het er echt niet vriendelijk uit. Ik zou daar wat aan proberen te werken.
Het is wel een leuk paardje.

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:27

leuk paardje!
mag ik dan wel vragen waarom je met de touwtjes rijdt? ehm commentaar. probeer je handen wat meer te dragen,zo ziet het eruit alsof je je handen een beetje vastzet ! succes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:29

Leuk paardje :)
Probeer je handen iets meer te dragen.
En waarom touwtjes dan? :P
Waarom wil je daar niet op in gaan?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:30

Dat te streng zijn kan best wel kloppen.
Ik ben een andere pony gewent en daar moet je gewoon een strengere hand hebben terwijl deze eigenlijk wat makkelijker is.

Ik vind met touwtjes rijden wat fijner.
Zo gaat ze iets meer naar beneden lopen, omdat ze nog best wel met haar hoofd verder de lucht in loopt.
Ik merk gewoon dat ze hier verder goed op reageert.

Bedankt voor jullie commentaar. :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:31

saskiakefie schreef:
Leuk paardje :)
Probeer je handen iets meer te dragen.
En waarom touwtjes dan? :P
Waarom wil je daar niet op in gaan?

Dankjewel. :)
Ik zou daar aan werken.

Ik reageer er liever niet te veel op
omdat er ook mensen zijn die er op tegen zijn.
En zo probeer ik er voor te zorgen dat dit geen rel topic word.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:31

hoi leuk paardje :)
je mag wat meer rechtop zitten, beugel aan de bal van je voet houden en handen rechtop. verder ziet het er netjes uit vind ik :)

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:33

Probeer in het midden van het zadel te zitten. Je zit nu heel erg op de lepel en dat is niet prettig voor het paard. Verder je hand wat meer te dragen en soepeler in je hand. Trotser op je paard zitten.

Verder is cap eigen keuze maar het is een verstandige keuze om hem wel te dragen vooral met zo'n bodem.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:34

Oke dankjewel. :)

Ik val inderdaad naar voren dat heb ik zelf ook eigenlijk wel gemerkt.
Dankjewel voor het commentaar. :o

jericho_S: Bedankt voor je commentaar.
Daar had ik helemaal niet opgelet.

Het is wel verstandiger ja. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:34

lovelygirly schreef:
Ik ben een andere pony gewent en daar moet je gewoon een strengere hand hebben terwijl deze eigenlijk wat makkelijker is.

Zo gaat ze iets meer naar beneden lopen, omdat ze nog best wel met haar hoofd verder de lucht in loopt.

Waarom maak je ze dan niet onder vast bij de singel?
Maar dat ze wat meer gaat zakken moet uiteindelijk toch meer vanuit de achterhand komen. Nouja, zo zie ik het ;) Probeer anders eerst wat meer vw nw te rijden en daarna pas nageefelijk. Het is het belangrijkste dat ze dr rug los laat. :)
Met die touwtjes kan ze nooit lekker helemaal met dr neusje naar beneden, zeker niet als het op deze manier bevestigd is.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:35

Ik vind haar er wat gespannen uit zien. Alsof ze wat blokkades heeft in haar nek/rug..
Misschien een idee om haar eens helemaal na te laten kijken door een osteopaat?
Ik heb het met mijn eerste pony ook gehad, hij liep ook heel erg gespannen en hij wilde niet netjes ontspannen en nageven.
Nadat hij een paar keer behandeld was, ging het een stuk beter en nam hij het bit ook beter aan!

Is ze wat hard in haar mond misschien? Je lijkt op sommige foto's vrij hard met je hand te zijn.
Probeer met je buitenhand stil, maar licht contact te houden. Met je binnenteugel kun je dan vragen of ze naar beneden wil komen met haar hoofd en hals.
Met nadruk op vragen natuurlijk ;) Niet dwingen! Dan vind je alleen maar meer weerstand en rijd je je leuke paardje straks helemaal vast!

Je handen mogen ook wel een stukje hoger, dan kun je ook wat netter rechtop zitten.
Jullie zijn zeker op de goede weg en ik vind het een erg leuk paardje! :D
Niet echt een veel voorkomend ras hier in Nederland of wel?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:36

Oke.
Ik zou het anders doen. :)
Ik ben gewend om ze altijd aan de zeikant van de zadel vast te maken! Vandaar. :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:36

In mijn ogen wil je te graag dat het paard aan de teugel loopt... Daarnaast loopt je paard veel te veel op de voorhand. Als ik jou was zou ik in deze fase proberen om het paard actief te maken voor het been, de achterhand er actief onder laten zetten en zich niet bezig houden met het al dan niet aan de teugel rijden. Dat is iets voor later. Je hebt al de tijd :).

Daarnaast moet je er op letten dat je jou handen bij elkaar houdt, dat je je voeten niet te ver in de beugels steekt, dat je recht blijft zitten (je zit nogal naar voor), dat je niet met pianohanden rijdt en dat je zelf ontspannen zit op het paard want je lijkt me heel gespannen zitten.

Over de touwtjes gesproken: Als het dier het hoofd naar boven doet wil het zeggen dat er iets scheelt aan het rijden... Dat los je niet op door er een 'hulpmiddel' aan te hangen maar door een instructeur te zoeken en samen met de instructeur te kijken wat er aan het probleem gedaan kan worden. Je rijdt bevoorbeeld met nogal een strenge hand... Misschien doet je paard zijn hoofd naar boven om dat duidelijk te maken? Dat touwtje is dus gewoon symptoom bestrijding in mijn ogen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:37

saskiakefie schreef:
lovelygirly schreef:

Waarom maak je ze dan niet onder vast bij de singel?
Maar dat ze wat meer gaat zakken moet uiteindelijk toch meer vanuit de achterhand komen. Nouja, zo zie ik het ;) Probeer anders eerst wat meer vw nw te rijden en daarna pas nageefelijk. Het is het belangrijkste dat ze dr rug los laat. :)
Met die touwtjes kan ze nooit lekker helemaal met dr neusje naar beneden, zeker niet als het op deze manier bevestigd is.

Wij hebben dit van onze instructriece, En die heeft dat vast en zeker niet verkeerd :)
Het is vriendelijk, zonder dwang en zorgt er voor dat het paard meer over zijn rug gaat lopen, en die leert gebruiken. ;)
Wij deden dit eerst alleen met longeren, maar vandaag was het daar ietwat te glad voor, dus hebben we dat even over geslagen en met touwtjes gereden! :)

Het is een beginnetje voor het paard. Om later Zeer makkelijk naar beneden te lopen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:39

Het paard is niet van mij.
Dus naar osteopaat kan ik haar zo niet doen.
Ik mag veel maar niet zoveel.

Als ik geld heb wil ik inderdaad een instructeur zoeken.
maar dan moet ik wel eerst geld hebben om het te kunnen betalen.

Het is inderdaad een niet veel voorkomend ras.
Ze is ook vanuit het buitenland naar hier gekomen. :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:42

Ah okee! Misschien kun je het eens met de eigenaar overleggen?
Een osteopaat is meestal ook niet heel duur en ze komen vaak ook wel bij je op stal!

Een goede instructeur zal jullie denk ik ook wel heel wat helpen! Jullie komen er vast wel uit ;) Succes! Ik ben benieuwd naar een volgend topic van jullie! :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:43

mm oke

maar wat ik nog meer appart vind is, je bent gewend om de touwtjes zo te doen? En gewend om met strenge hand te rijden? waarom zou je een strenge hand moeten hebben?
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 20-02-09 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:45

Van DIT verzorgpaard niet nee, bij haar andere VP wel! : Daar haalt ze ervaring vandaan voor dit paard :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:47

Maar met dit paard ziet het er jammer genoeg niet zo goed uit hoor. Met dit paard heeft ze ook les nodig :). De ruiter luisterd zelfs niet naar het paard, en dat is een heel belangrijke vaardigheid als ruiter zijnde vind ik :j. Ik quote een deel van mijn bovenstaande reactie om dit duidelijk te maken:

lindake schreef:
Over de touwtjes gesproken: Als het dier het hoofd naar boven doet wil het zeggen dat er iets scheelt aan het rijden... Dat los je niet op door er een 'hulpmiddel' aan te hangen maar door een instructeur te zoeken en samen met de instructeur te kijken wat er aan het probleem gedaan kan worden. Je rijdt bevoorbeeld met nogal een strenge hand... Misschien doet je paard zijn hoofd naar boven om dat duidelijk te maken? Dat touwtje is dus gewoon symptoom bestrijding in mijn ogen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:50

lindake schreef:
Maar met dit paard ziet het er jammer genoeg niet zo goed uit hoor. Met dit paard heeft ze ook les nodig :). De ruiter wil zelfs niet naar het paard luisteren. Ik quote een deel van mijn bovenstaande reactie om dit duidelijk te maken:

lindake schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar zij KAN geen les nemen met dit paard :)
De eigenaar is oud en niet instaat om er naar toe te rijden.
TS heeft (nog) geen geld, om een instructeur*trice* te regelen :)

Dan wil ik nog even zeggen dat TS duidelijk heeft gezecht dat ze liever geen commentaar had op de touwtjes, Tot nu toe gaat het daar nog merendeels over :)

Gelieve hier dus niet meer over te reageren. Zij heeft al genoeg commentaar daar overgehad, maar dat word genegeerd. ;)
TS wilt dus graag géén commentaar meer over de touwtjes

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:53

lovelygirly schreef:
Als ik geld heb wil ik inderdaad een instructeur zoeken.
maar dan moet ik wel eerst geld hebben om het te kunnen betalen.

Er zijn ook mensen die niet duur zijn maar als hobby lesgeven en dit betaalbaar doen (en ook goede, gewoon even goed zoeken), Ik zou de touwtjes eraf halen/ alleen voor t longeren gebruiken en gaan lessen, eerst voorwaarts dan volgt t naar beneden gaan met het hoofd vanzelf. Dus heel veel schakelen en overgangen rijden.. (en ga dan met een instructeur werken aan nagevelijkheid, paard wat met touwtjes naar beneden leert lopen ontwikkeld snel een eigen houding waarin ie makkelijk loopt zonder rug en achterhand gebruik en om dat er weer uit te rijden is niet makkelijk (en :o k spreek uit ervaring en merk nu nog steeds dat als t moeilijk wordt mn paard graag in zn eigen houding gaat lopen, dus voorkomen)

Ten 2e, volgens mij heeft het hoofdstel een lage neusriem, deze moet je dus onder het bit vastmaken en niet erboven (dus heel stuk omlaag)

Ten 3e, bij geen enkel paard moet je hard met de hand zijn, hoe harder jij trekt hoe harder t paard terug trekt, dus leer om te schakelen met je zit en je been en niet door te gaan rommelen aan de voorkant... Krijg je veel fijnere paarden van

Succes met je verzorgpaard!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:54

Dat vind ik dus best zwak.. Is er een goed argument gegeven, en dan weet je er niks meer op dus dan mag er geen commentaar meer over touwtjes worden gegeven. We zeggen het echt niet om jullie te pesten ofzo hoor. Je moet gewoon naar je paard leren luisteren, als je dat kan en WIL, ben je al een heel stuk verder. En tja je eigen fouten indurven zien, is ook erg belangrijk ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:57

JustaLive schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar zij KAN geen les nemen met dit paard :)
De eigenaar is oud en niet instaat om er naar toe te rijden.
TS heeft (nog) geen geld, om een instructeur*trice* te regelen :)

Dan wil ik nog even zeggen dat TS duidelijk heeft gezecht dat ze liever geen commentaar had op de touwtjes, Tot nu toe gaat het daar nog merendeels over :)

Gelieve hier dus niet meer over te reageren. Zij heeft al genoeg commentaar daar overgehad, maar dat word genegeerd. ;)
TS wilt dus graag géén commentaar meer over de touwtjes

Ik snap het nut niet van een topic als men geen kommentaar mag leveren op wat men ziet... Dat is zelfs tegen de regels van de HAW. Ik probeer de TS alleen maar te helpen door haar een boodschap mee te delen namelijk: luister naar wat je paard je verteld... Dat is een heel belangrijke eigenschap voor een ruiter en valt onder: 'rijtechnisch kommentaar'. Wat is daar mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:05

Ik ga mee met het commentaar dat wordt gegeven op je handen ;)
Verder valt me op dat je je knie erg naar buiten draait. Probeer je knieen tegen het zadel te houden. Ook heb je je voeten vrij ver in de beugels, probeer je beugel onder de bal van je voet te houden.
Je knikt ook iets vooruit vanuit je heupen, netjes rechtop zitten op je kont. Dat scheelt denk ik ook een heel stuk met je knieen. Je handen houd je vrij laag, houd ze bij elkaar boven de hals. Ook mag je op sommige foto's wat meer een knik in je elleboog houden.

Al met al zou ik zeggen, besteed iets meer aandacht aan je houding en wat minder aan het aan de teugel lopen van je paard ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:12

Bij deze foto's heb ik eigenlijk het gevoel dat je je paard zijn hoofd rond trekt.
Je zet op elke foto zeer veel druk op je handen ( neerwaartse druk dat bedoelt ik wil mijn paard rond) en je steunt als het ware op je teugels.
Ik zie totaal geen balans of achterhandgebruik. Dressuur is een paard gymnastiseren, en dit lijkt mij eerder een paard in de krul trekken.
Heb je les? Zo ja, ik zou een andere lesgever/ster zoeken.

Ga op je kont zitten, lekker ontspannen rechtop en heb een knik in je armen. Met een goede zit begint alles. Laat je paard lekker aan je been lopen en wees correct met die handen (nee, het is niet normaal dat er druk op de teugels staat, rijden doe je met je zit) Maak tempowisselingen, veel voltes met een goede stelling en op de lange zijde richt je je paard recht. Na een tijd komt je paard in balans en als je paard in balans is breng je de achterhand er stillaan onder. En wat gebeurt er als de achterhand eronder zit? Juist, ja dan komt het hoofd vanzelf.