tips voor erg stout paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

tips voor erg stout paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:45

Eerst even het hele verhaal lezen :

Juni 2008 kocht ik mijn merrie, ze kon nog niets. Maar was echt superbraaf, alles rustig opgepakt. Ik ben gaan lessen en alle basis begon er goed in te komen! Tot een paar maanden later, ik haalde haar uit stal met een dik been. DA er bij. En bleek dus een lichte peesblessure te zijn. eerste periode was 8 weken aan de hand stappen. Hier begon het al, mevrouw kon der energie niet kwijt en begon om hoog te komen. Dus niet meer buiten het erf gaan stappen. Maar op het erf.. En net zo een ramp! Na deze 8 weken ben ik dus terug gegaan naar de kliniek en we mochten er op stappen. Ik hoopte dat dit beter zou gaan, dat ik normaal buiten kon stappen. Helaas, dit ging heel even goed. Toen kwam ze wéér omhoog! na 7 weken terug naar de kliniek, we mochten nu weer draven! ik zit nu op 10 min stappen en 2 min draven. Maar mevrouw blijft omhoog komen! Ik kan geen zweep er bij pakken... Dan staat ze echt te trillen van angst op haar benen en word het stijgeren alleen maar erger omdat ze het zo eng vind.
*Ik heb een gloed nieuw zadel, deze lag voor der blessure goed. Maar omdat ze 'stilstaat' en erg dik is geworden. Ligt hij wat minder goed. Maar hier ga en kan ik niets aan doen. Omdat ze met de week nog veranderd omdat we dus steeds iets meer mogen doen.

*Ook is er al een kraker bij geweest. alles zit weer op zn plek.

*Tandarts komt binnenkort ook. maar aangezien ze dit met een los halster aan de hand doet, verwacht ik niet dat dit de hoofdooorzaak zal zijn.

nou ben ik erg benieuwd wat jullie als aanpak? zouden doen. Ik kan haar vooruit drijven, maar als ze al bezig is met stijgeren.. word dit ook alleen maar erger.. Word er een beetje saggo om!

We zijn ook naar een andere stal verhuisd. Waar het wel al beter gaat.. maar op sommige dagen zo als vandaag gaat het echt uit het niets.. en het is echt héél vervelend...

Kom maar op met de tips :) Wel vriendelijk houden AUB!!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:52

Het zou dus geen pijn mogen zijn, aangezien de dierenarts aangeeft dat je stapje voor stapje weer mag rijden. Dat is het eerste waar ik aan dacht..pijn. Maar nu denk ik meer aan gewenning, veel energie en een tijdje niet aan het werk geweest. Een tijdje niet consequent aan het werk geweest want zodra je niet veel met je paard mag doen zal je ook niet kunnen corrigeren. Dus al die energie borrelt op en een hele tijd alleen maar gelopen en dan weer op stal. Ik denk als je over een tijdje regelmatig met haar mag rijden en longeren dat je weer even de puntjes op de i kunt zetten, weer even vertellen wie de baas is en dan krijgt zij haar grenzen weer terug en kan haar energie kwijt. Als ik een week alleen maar mijn merrie 's avonds naar binnen doe en wat speel met haar, is ze even kwijt hoe het nou met de regeltjes zat en dan ik wel degelijk boven haar sta. Als ik dan weer actief ga rijden en werken met haar komen vanzelf deze correctie momenten consequent terug en wordt ze van tijd tot tijd op haar plek gewezen. Je kan dan merken dat ze een tijdje in haar eigen wereldje heeft geleeft en niet aan het werk is gezet. Een paard is daarom niet echt stout, maar probeert iets duidelijk te maken dat er iets mis is of omdat het paard de verzorger niet begrijpt. Misschien gaat het allemaal te snel na zo'n lange tijd zonder dat er iets van haar werd gevraagd, misschien doet er toch nog iets pijn of is ze stijf. Er zal weer een beetje opvoeding moeten terugkomen weer even alles op een rijtje zetten en consequent zijn hiermee.

MissDonna

Re: tips voor erg stout paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:04

k dacht zelf idd ook aan te veel energie. Aangezien ze nog maar 5 is. en voorheen met een lange rit aan het einde absoluut niet moe was.. en nog bonkend vol kracht en energie zat. Ze heeft overigens nooit naar mijn idee pijn gehad aan haar been...

Maar ondanks die energie, zou ik haar toch willen laten weten dat ik dit gedrag niet wil accepteren. Enige wat ik kan doen in die minuten is haar echt proberen door te laten lopen.. maar dat is alleen mogelijk in de binnenbak bij ons.. buiten op het hard, waar ik eigenlijk moet stappen en draven, is dat niet mogelijk.. omdat ze dus omhoog komt..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:08

Dus als ik het goed begrijp mag je eventjes rijden maar niet longeren of met haar werken in de bak? Als dat mogelijk is zou ik even beginnen met wat grondwerk..om zo weer eventjes consequent te kunnen zijn en de regeltjes tussen jullie op te pakken. Even te laten merken dat je weer aan de slag wilt en geen flauwekul. Maar natuurlijk is het een moeilijk iets, want het paard kiest er niet voor lang stil te staan en heeft veel energie natuurlijk. Dan nog, als ze omhoog komt, gewoon flink vooruit laten lopen en desnoods flink wegdraven en haar goed bezighouden. Ik weet nog niet precies hoe ver je mag gaan met het rijden e.d. Anders zou ik ervoor kiezen haar eerst te longeren en daarna erop te stappen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:11

opeten? :Y)

geintje!
ik ga met bovenste [1e] post mee,gewoon een te veel aan opgebouwde energie.
ik denk als je haar overdag een par uur op een [kleine] paddox kan zetten dat dat al scheelt.
ze zien wat meer en er is iets afwisseling.
succes.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:30

longeren mag niet, ivm te kleine cirkel die ze moet lopen. Ik mag dus 10 min stappen en 2 min draven op het moment. woendag zouden dat 3 min worden. ik stap dus 5 min dan even draven en dan weer 5 min stappen.

ik mag wel in de bak, maar alleen als deze is ' aangestampt' door andere paarden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:31

Grondwerk is geen optie, omdat de paddoken een en al blub zijn en de bak niet is afgesloten om zo mar te zeggen, buiten zetten mag niet. omdat ze een blessure heeft. Anders kon ik haar ook wel los gooien ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:53

misschien aan de DA vragen of je iets kan geven zodat tie rustiger wordt, want dat gespring is natuurlijk ook niet echt goed voor zijn blessure. is bij ons op stal ook wel eens gedaan bij paarden die een peesblessure hadden. Eventjes voor je dat wat gaat doen, wat kalmerends geven. Misschien gaat het dan beter en is tie wat rustiger. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:55

Streepje Tranqigel....

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:58

suleilitha schreef:
Streepje Tranqigel....

Sul, heb me altijd al afgevraagt of je wel mag rijden met tranqigel, Zal jij vast wel weten?
Dus dan heb ik het over een heel klein beetje, Is dat gewoon veilig?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:58

sheela schreef:
misschien aan de DA vragen of je iets kan geven zodat tie rustiger wordt, want dat gespring is natuurlijk ook niet echt goed voor zijn blessure. is bij ons op stal ook wel eens gedaan bij paarden die een peesblessure hadden. Eventjes voor je dat wat gaat doen, wat kalmerends geven. Misschien gaat het dan beter en is tie wat rustiger. Sterkte!

Inderdaad, dat heeft iemand in de buurt op stal hier ook gedaan!
Zij had ook een doodbraaf paard, maar die kreeg een zware pees blessure. Moest een hele tijd in stal blijven! En toen ze er terug mee wouden rijden sloeg hij telkens om (steigeren en zich laten vallen!)
Omdat dit ten eerste levensgevaarlijk was en ten tweede telkens het been weer deed verslechteren, heeft DA een kalmeringsmiddel voorgeschreven. Als je het heel bewust gebruikt en duidelijk afbouwt, werkt het super en het had ook geen neveneffecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:02

Ik ben wel eens gaan rijden op een neurootje na het toedienen van een klein beetje en heb nergens kunnen herleiden dat het niet mag.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:21

SamSter schreef:
suleilitha schreef:
Streepje Tranqigel....

Sul, heb me altijd al afgevraagt of je wel mag rijden met tranqigel, Zal jij vast wel weten?
Dus dan heb ik het over een heel klein beetje, Is dat gewoon veilig?

Ja hoor, met een streepje Tranqigel kun je gewoon veilig rijden.
Heb ik ook gedaan bij de opbouw van mijn paard.
Het haalt net even de ergste "frissigheid" eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:23

Precies, de scherpe kantjes zoals ik dat noem. Voor je paard kan het veilig zijn en voor jezelf ook.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:33

het ene paard staat op Tranqigel met 1 streepje als een dooie de andere merkt het niet eens. Maar de DA had er idd ook wel iets voor. iemand op stal heeft het ook. lijkt op anijshagel :Y)

Ik ken hem morgen wel even bellen, vragen wat dat kosten moet en de bijwerkingen enzo er van.

Het is overigens niet zo, dat mijn merrie zó hoog komt dat ze probeert om te slaan ofzo. het is een stukje van de grond. Maar toch, het is en blijft geen goed gedrag :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:45

suleilitha schreef:
Precies, de scherpe kantjes zoals ik dat noem. Voor je paard kan het veilig zijn en voor jezelf ook.

Oke, Bedankt.
Zit namelijk een beetje met die verhuizing in mn maag, Bang dat paardlief weer een terug val krijg dus zat te denken om de eerste keer een beetje tranqigel toe te dienen ;)

Maar ik ga offtopic, Sorry Ts dat ik even binnen kwam vallen !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:52

Ik begrijp sowieso niet dat je een paard met een LICHTE peesblesure maar liefst 8 weken alleen mag stappen! Ik neem aan dat ze dus ook niet buiten kwam? Vreemd...tegenwoordig zijn ze niet meer zo op het te lang binnenhouden van paarden, zeker als het alleen maar om een dik been gaat en het ook nog eens een heel jong paard is. Nu zit jij met de gebakken peren. Een paard dat zijn energie niet kwijt kan en juist daardoor blesure's kan gaan oplopen omdat je een explosie krijgt als je hem los laat of er op gaat zitten. Wat betreft de middeltjes om een paard rustig te krijgen...bij sommige dieren werkt dat averechts!
Ik zou dat echt als allerlaatste redmiddel gebruiken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:14

Ja vraag me ook af , komt het paard wel lekker buiten, want stalrust is een erg ouderwets en achterhaalt iets.
Voor de middeltjes zou ik ook niet keizen, zorg dat je je paard op een normalen manier kan trainen en dat het zijn ei kwijt kan in de wei/paddock denk dat het dan al een stuk beter zal gaan, grondwerk kun je ook aan de lijn doen en dan hoef je niet perse kleine voltes de maken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:24

Wat voor voer krijgt ze? Kun je dat niet verder afbouwen?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:51

Lotte1990 schreef:
Wat voor voer krijgt ze? Kun je dat niet verder afbouwen?

Ik hoop dat het paard enkel hooi krijgt en verder niets aan brokken of sportbrokken..
Enkel hooi is genoeg, zitten ook genoeg vitaminen in. Mijn merrie krijgt als ze een dag stilstaat (wel op de weide) maar niet rijdt, een handje brokken voor de lekker, meer niet.
Als een paard zo een tijd op rust staat is het zelfs gevaarlijk voor de gezondheid om veel brokken te blijven doorvoeren.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:45

van kuil is ze precies zo, hooi ook. Dus dat maakt niet uit. Ze mag ABSOLUUT niet buiten. Omdat het een onwijze koe is. en deze blessure ook heft opgelopen door gek doen buiten.

ik ga toch met die gel spul eens proberen. dat van de DA is heel duur. werkt dit niet. bel ik toch de DA even.

En over dat veel DA ze buiten gooien.. Hier in de omgeving niet hoor. Maar daar gaat het hier zo ie zo nu even niet om. En ga ik verder niet meer op in :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:53

Een half jaar op het land, of evt. langer. Kans is heel groot dat de blessuure dan over is en blijft en het gedrag ook. De manier waarop er nu "gerevalideerd" wordt is wachten op de volgende blessure. Bereid je maar voor op een lange tijd van de ene naar de andere blessure sukkelen. Over een jaar had je gehoopt dat je haar gewoon op het land had gezet, dan krijg je weer een lichamelijk en geestelijk gezond paard terug. Maar als dat volgens TS geen optie is hoop ik dat ze over een tijdje hier weer even terugkijkt, als ze echt met de handen in het haar zit.
De manier waarop het nu gaat is vragen om complete drama's op geestelijk en lichamelijk gebied.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:01

Madiek, zou je gezien de reacties niet eens een second opinion doen bij een andere DA? (DA Boogaard in Bergen bijvoorbeeld?).
Ik heb geen verstand van peesblessures, maar wel ervaringen met de DA waar jij zit, geen goede ervaringen en heel veel slechte verhalen om mij heen.. Tis misschien de moeite waard eens telefonisch contact op te nemen met een andere DA? Wie weet zegt die dat ze naar buiten juist moet en lekker los? Kan me voorstellen zodra ze zometeen wel weer los mag, ze compleet uit dr dak gaat en dat juist weer blessures opleverd?

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:06

Ik zou er het eerste kwartiertje een slof omheen hangen, flink goed erdoorheen rijden. En nu dat kwartiertje de slof eraf halen, en kijken of ze dan doorpakt. En anders de slof er nog gewoon wat langer op laten zitten, totdat ze weer heel wat energie kwijt is.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:09

Meggggyyy schreef:
Ik zou er het eerste kwartiertje een slof omheen hangen, flink goed erdoorheen rijden. En nu dat kwartiertje de slof eraf halen, en kijken of ze dan doorpakt. En anders de slof er nog gewoon wat langer op laten zitten, totdat ze weer heel wat energie kwijt is.

Ze raakt dr energie heus niet kwijt door er een slof aan te hangen, lijkt me echt niet de oplossing ;)