Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Intervarno schreef:Ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt als jij!
Om te beginnen zou ik eerst (in overleg met de eigenaar) kijken of je het paardje kunt laten nakijken (de rug, tanden, het zadel). Zo weet je zeker dat het geen pijn o.i.d. kan zijn. Dit vond ik persoonlijk heel fijn om te weten.
Verder was het bij mij zo was, dat het eigenlijk een combi was tussen niet begrijpen en daar weer makkelijk gebruik van maken. Klinkt misschien een beetje onduidelijk, dus ik zal het proberen uit te leggen! Tijdens het rijden deed ik te veel met mijn binnenhand en hield ik mijn buitenhand en buitenbeen er te weinig aan. Als mijn paard naar binnen moest, deed ik dat vooral op de binnenteugel. Als je op die manier rijdt, zal het paard daar tegenin gaan hangen. Nu vond mijn paard het erg moeilijk om in te buigen en is erg slim! Hij kwam er dus al gauw achter dat hij er op die manier onderuit kon komen. Het werd van kwaad tot erger, totdat ik alleen maar rechtdoor over de hoefslag kon en als ik probeerde af te wenden, gooide hij zijn gewicht in de strijd en rende gewoon heel hard de andere kant op.
Om dit op te lossen heb ik les genomen, veeeel les genomen. Soms wel drie keer per week. Ik heb een andere instructrice ernaar laten kijken (iedereen ziet toch weer andere dingen) en nu gaat het weer goed.
Kortom: na laten kijken en veel les! Waarschijnlijk zal je toch (onbewust) iets rijtechnisch niet helemaal goed doen en sommige paarden hebben dat meteen door!
Ik weet hoe vervelend het is, maar geef het niet op!

phebeskoe schreef:gewoon goed voorwaarts draven, dat je pony niet na kan denken dat hij geen zin heeft om te afwenden. Maar het tempo moet wel van jou blijven 'onder controle houden'.
Doet je pony het op beide handen, anders kan ze wel heel erg vast lopen aan 1 kant.
Haal er is iemand bij:)
Ik doe wel is, als ze dan zonodig hard wil dat ze dan net zolang vooruit moet todat ze zelf terug wil maar dat mag ze dan natuurlijk niet. dat helpt wel altijd heel goed maar dan ben je een halfuur verder 

wat ik liever niet heb anders wordt ze nog harder in haar mond 
lucy_Indy schreef:misschien kan je er een scherper bid in hangen waardoor je je paard toch wat beter aankan. em goed je buitehand en buite been eraan houden