Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SorayaDL schreef:Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Het was mij toentertijd aangeraden door iemand van de stal waar ik toen bijreed en diegene reed lichte tour niveau (dus niet de eigenaresse). Dus ik nam dat advies aan, terwijl ik onbewust wel wist dat het zo niet hoort om zo een paard voorwaarts te krijgen. Dus één keer mee gereden, maar gelukkig nam mijn gezonde verstand het weer over. Uiteindelijk heeft het maar 1,5/2 weken geduurt met 2/3 keer rijden per week om het paard goed te laten reageren op been en zit en stem. Goed oefenen en consequent zijn waren de magische woorden, niet de sporen. En geloof me, dat paard was echt niet makkelijk, zeker ook door de omstandigheden eromheen, maar het was toch gelukt. Oehh, als ik aan die mensen terug denk

Zolang ik daar gewerkt heb heb ik het verboden. Heb ook info blaadjes etc opgehangen over het gebruik van sporen maar hielp niks. jessj22 schreef:ik rijd al jaren met sporen
mijn tink rijd ik met sporen omdat ik die voor geen mogenlijk heid met een zweep kan rijden
en ik heb les ermee gehad ik heb er ook geen prbleem mee als iemand het doet je moet er natuurlijk wel mee kunnen rijden
ik heb mijn hele gevoelige kwpn laats met sporen gereden gewon omdat ik was vergeten ze eraf te halen
ik heb wel hele stille benen de laatste tijd gelukkig ik ben er gewon meer op gaan letten en het gaat goed
maar denk eraan sporen zijn om de hulpen te verfijnen en niet om hem voorwaarts te rijden! laat dit duidelijk zijn aub
groetjes
dirtyharry schreef:Hee...
Met mijn vorige pony heb ik ook met sporen gereden..
Op het begin beviel dat erg goed.. maar naa een tijdje dan is die weer niet zo voorwaarts meer en dan koop je al gauw grotere of scherpere. En zo blijft dat door gaan...
Dat zie je erg veel bij mensen ,, ik heb toen ook 2 keer grotere gekocht. maar daarna toen moest ik dan maar aan de wieltjes en daar ben ik njiet aan begonnen.. Je moet daar wel mee oppassen dat je niet steeds grotere gaat kopen want dan op het laatst rij je met wieltjes met van die pinnettjes eraan...
Nouu succes
Shanty_Muis schreef:dirtyharry schreef:Hee...
Met mijn vorige pony heb ik ook met sporen gereden..
Op het begin beviel dat erg goed.. maar naa een tijdje dan is die weer niet zo voorwaarts meer en dan koop je al gauw grotere of scherpere. En zo blijft dat door gaan...
Dat zie je erg veel bij mensen ,, ik heb toen ook 2 keer grotere gekocht. maar daarna toen moest ik dan maar aan de wieltjes en daar ben ik njiet aan begonnen.. Je moet daar wel mee oppassen dat je niet steeds grotere gaat kopen want dan op het laatst rij je met wieltjes met van die pinnettjes eraan...
Nouu succes
Dan heb je ze dus niet goed gebruikt..
Ik rijd nu een aantal maanden met knopspoortjes en krijg af en toe het commentaar: Dat heeft toch geen nut je moet grotere kopen! Maar zolang het werkt ga je er goed mee om en wordt je paard er niet ongevoelig voor..
Ik gebruik te om mijn hulp te verfijnen, en af en toe krijgt ze een welverdiende por, omdat ze door mijn been heen loopt, maar ik ga toch niet lekker lopen schoppen met mn spoor aan..

Paintlinger schreef:Ben het volledig met Denise_84 eens...
Als je steeds grotere sporen nodig hebt doe je ECHT iets verkeerd!
Zelf rij ik zelf met westernsporen, met wiel dus.....maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet zachter kan gebruiken als een piepklein knopspoortje.
Het wiel in deze sporen heeft afgeronde punten, en daarmee rol je dus ipv te prikken (althans zo hoort het...) dus naar mijn mening is dat zelfs vriendelijker.
SorayaDL schreef:Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Het was mij toentertijd aangeraden door iemand van de stal waar ik toen bijreed en diegene reed lichte tour niveau (dus niet de eigenaresse). Dus ik nam dat advies aan, terwijl ik onbewust wel wist dat het zo niet hoort om zo een paard voorwaarts te krijgen. Dus één keer mee gereden, maar gelukkig nam mijn gezonde verstand het weer over. Uiteindelijk heeft het maar 1,5/2 weken geduurt met 2/3 keer rijden per week om het paard goed te laten reageren op been en zit en stem. Goed oefenen en consequent zijn waren de magische woorden, niet de sporen. En geloof me, dat paard was echt niet makkelijk, zeker ook door de omstandigheden eromheen, maar het was toch gelukt. Oehh, als ik aan die mensen terug denk
.Joceline schreef:dan met een zweep die richting M zal worden afgenomen..dan ben je helemaal niks meer.
Joceline schreef:Met zweep rijden is een oplossing zoeken voor iets, de achterhand eronder dreigen,
), maar zo weet zij even dat het serieus is. Ook is het met zweep rijden niet automatisch de achterhand eronder dreigen. Dat is denk ik gewoon een vooroordeel van jou.SorayaDL schreef:@Joceline: Met de kern van jouw verhaal ben ik het eens. Het is het doel om je paard met zo min mogelijk hulpen voorwaarts, actief en met impuls te rijden. Dit met behulp van zit en benen. Maar jouw visie over sporen en zweep deel ik niet met je.
Ten eerste, veel mensen hebben (nog) niet een uitgebalanseerde en correcte houding, waarin ze hun benen en voeten onder goede controle hebben. En dus gebruiken ze de sporen niet alleen op die momenten dat ze het graag zouden willen gebruiken, om het paard actiever/voorwaartser te maken. Als je alleen al kijkt naar de fototopics van het rijden hier op Bokt, dan heb je hier genoeg voorbeelden van. Mensen die zeggen met spoortje te rijden om deze reden, maar intussen ook bij de inleiding van het topic zetten en als commentaar op hun foto's, dat hun houding nog te wensen over laat. Benen en voeten die nog een eigen leven leiden.
Ten tweede, die opmerkingen die jij maakt over de zweep vind ik erg apart.Joceline schreef:dan met een zweep die richting M zal worden afgenomen..dan ben je helemaal niks meer.Joceline schreef:Met zweep rijden is een oplossing zoeken voor iets, de achterhand eronder dreigen,
Niet iedereen rijdt wedstrijden, maar los daarvan, het is de bedoeling om met zo min mogelijk hulpen te rijden. Ik ga er dan vanuit dat als je uiteindelijk richting niveau M rijdt, je een wedstrijd wel zonder kan rijden. Zelf rijd ik zonder zweep (en sporen), maar als ik voor mijn gevoel te veel mijn best moet doen (bij wijze van spreken) bij het losrijden, om haar actiever te krijgen, dan pak ik de zweep erbij. Die hoef ik niet te gebruiken en leg ik ook gelijk weer weg (irritant zo'n ding beethouden), maar zo weet zij even dat het serieus is. Ook is het met zweep rijden niet automatisch de achterhand eronder dreigen. Dat is denk ik gewoon een vooroordeel van jou.
Maar ja, de reden dat ik dus liever niet zie dat mensen een spoortje gaan gebruiken om het paard voorwaartser te krijgen, is dus omdat veel mensen die het om die reden gebruiken, het vaak niet kunnen gebruiken op de manier waarvoor ze dat dus willen. Dat is ook de reden waarvoor ik dus liever opper om een zweep te gaan gebruiken, daar heb je veel meer controle over. Een vriendin van me heeft een paard die juist langzamer gaat als ze met zweep zou rijden, hij pikt dat gewoon niet. Maar omdat hij eens in de zoveel tijd wel eens tegen haar hulpen in wil gaan hangen, doet zij soms ook een spoortje om. Maar zij heeft controle over haar houding en benen en daarnaast rijdt zij eigenlijk altijd zonder spoortje. Ze doet ze alleen om op zulke momenten. Maar natuurlijk moeten mensen het gewoon zoveel mogelijk proberen rijtechnisch op te lossen.
Toch zou ik liever de zweep weglaten, deze is lastig in de hand waardoor veel ruiters toch hun hand gaan spannen en je werkt niet vanuit het been en je maakt hem niet actief voor het been. Daarom moet je hem in de M ook wegleggen, je hebt na de M meer dan in de basis de achterhand nodig. Als je hem een keer met de spoor een por geeft wordt hij goed wakker en weet hij dat hij veel sneller voor het been moet reageren anders krijgt hij weer een trap. Zo werk je met actie reactie, de zweep hangt steeds daar, maar als ik hem wegleg is alles weg. Ik rijd meestal zonder iets zo maak ik mijn merrie goed aan het been, als ik dan spoortjes omdoe merk ik dat ik ze amper of zelfs niet 1x hoef te gebruiken..heel fijn
Danielledm schreef:SorayaDL schreef:Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Zo denk ik er dus ook over!
Je moet iets meer geduld hebben maar ze horen op je kuitdruk te reageren en niet op een por met je spoor. Toch zie je veel wedstrijdruiters continu prikken met die sporen helaas, denk ook dat het er insluip.