rij ik te weinig met mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peppalover10

rij ik te weinig met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:02

hoi allemaal ik weet niet of ik dit bericht op ff goede "afdeling" heb geplaatst maar ik wil graag jullie mening als het kan, omdat veel mensen hier verstand hebben van veel paardezaken. Mijn pony wordt volgende maand 20 en ik rij maar 1 keer per week. Ik heb ten eerste weinig tijd omdat ik 2 kindjes heb en ik heb geen bak dus ben niet alleen aan oppas maar ook aan weer gebonden. Ik heb mijn pony al 6 jaar en wil hem absoluut niet weg doen omdat ik ten eerste niet zonder hem kan en ten tweede hij al wat ouder is. Ook kan hij alleen recreatief worden gereden want met werk in de bak gaat hij kreupël lopen. Ook met koud weer is hij kreupël, ik vermoed dat hij astrose heeft. Maar goed das ook een reden( naast het tijdgebrek) dat ik denk van ik maak een paar keer in de maand een buitenritje meer niet. Hij kan 24/7 naar buiten op een ruime plek met tegels, hij kan dus een stuk heen en weer lopen. En gaat al met een beetje redelijk weer op de wei. Kheb een shet als gezelschap en 2 keer per dag komen we voeren en aandacht geven. Nou een heel verhaal, zonder alinea's haha ik kan dat niet omdar ik met mijn telefoon internet. Maar wat vinden jullie moet ik meer rijden is wat ik nu doe zielig of is het aangezien leeftijd en gauw kreupël lopen het beste zo weinig? Alvast bedankt.

Alexx

Re: rij ik te weinig met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:05

Ik rij, heel eerlijk ook te weinig, net zoiets als jij. Ik zit nu in het examenjaar. Mijn paarden staan overdag buiten dus daar leven ze zich uit.
Jouw pony staat nog meer buiten en dus is het rijden niet zo nodig.
Je moet alleen opletten dat hij niet te erg spierpijn krijgt na het rijden. Maar verder kan het geen kwaad hoor :)

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:05

welnee, niks mis mee hoor. kijk, als hij nou hele dagen op stal stond vond ik het een ander verhaal, maar hij heeft bewegingsvrijheid genoeg. lekker zo doorgaan hoor en je nergens schuldig om voelen. denk dat een paard ervoor zou tekenen om zo oud te mogen worden ;)

aidatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:07

ik heb zelf ook een paardje van 20 jaar ik rij 5 dagen inde week enhij staat op een redenlijk vol schema maar als ik hem minder gaat rijden wordt ie stijf en loopt ie niet ekker soepel meer als ik soms een paar dagen niet kan rijden vanwge werk of m kindje dan merk ik dat gelijk maar vind wel dat je an erg weinig rij ja kan je niet 3 dagen proberen terijden. maar als jou paard tevreden is ja dan is het voor hem meschien genoeg

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:08

Ik rij ook maar zoiets, de ene week 3x de andere week 1 of 2x ;)
Verder staat mijn pony in de wei/paddock, hier kan die goed rondrennen...
( Ik ga bijna elke dag met hem vrijspringen, daar is die echt gek op :) )

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:08

Ik denk persoonlijk dat je met het oog op die kreupelheid het beste advies van een dierenarts kan vragen, na een grondig onderzoek.
Dan pas weet je zeker wat je paardje nog aankan qua rijden.
Als hij verder helemaal goed zou zijn geweest dan denk ik dat het zo prima kan, zeker omdat hij overdag zelf voor beweging kan zorgen.
Wanneer hij overdag op stal zou staan dan denk ik niet dat het prettig is voor een pony als hij maar een keer in de week in beweging komt. Zeker zo'n oudere pony zal daar erg stijf van worden.
Ik ben benieuwd wat anderen adviseren.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:09

dat weet jij zelf het best nartuurlijk, :o
sommige beestjes zijn met de 20 nog toe aan (bijna) elke dag te rijden en sommige zijn na een (half) uur al helemaal uitgeput! :z

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:14

IMO kun je nooit te weinig rijden...misschien als je een paard aan het beleren bent, en als je dan grote pauze's ertussen hebt dat niet zo handig is, maar echt te weinig rijden kan niet!

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:23

Als je veel van je paard verwacht, dan is dit te weinig ja. Maar zoals ik uit je startpost kan lezen, probeer je niets te bereiken of zo. Nee, ik vind het niet te weinig. Hij krijgt aandacht, heeft een maatje, kan rennen. Goed toch?

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:24

de vee arts adviseerde om foto's in de kliniek te maken maar mijn pony wil absoluut niet in ff trailer, hij heeft een trauma overgehouden aan eerdere bezoeken in de kliniek, 5 jaar geleden. Hij heeft niet zulke goede longen hij moet echt in een buitenstal staan. Maar toen kreeg hij zulke pijnlijke onderzoeken dat hij doodsangsten heeft als hij een trailer ziet. Met 8 man lukt het al niet, volgens mij denkt hij dat hij geslacht wordt als hij erin loopt. Ik ken hem zo goed en heb zoon band met hem dat ik aanvoel wat hij denkt snappen jullie? Ik wil hem dat niet aandoen. 1 keer per week vind ie super als ie mee mag en loopt dan 100 procent zuiver dus pijn doe ik em niet. Ik heb zoiets van waarom dan beestje zo bang maken voor foto's? Zou hij ook met 1 keer per week rijden kreupël (krijg dat trema niet weg hihi) gaan lopen rij ik gewoon helemaal niet meer, wegdoen doe ik toch nevernooit niet:) 3 keer in de week redt ik niet en dan gaat hij toch weer minder goed lopen.. Groetjes en alvast bedankt voor het lezen en de reacties

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:26

Als je denkt dat het erger word, kan de veearts niet bij jou komen dan?

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:31

Ik denk dat je gewoon op je eigen gevoel moet afgaan. Zoals je zelf zegt, met die ene keer in de week heeft ie er plezier in en loopt ie niet kreupel.
En zoals al gezegd is, hij staat gelukkig niet 24/7 in een klein stalletje want dan was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:36

Klinkt een beetje hetzelfde als mijn pony. 24 jaar, ook artrose, en wil de trailer absoluut niet in. Maar niet omdat ze denkt dat ze dan geslacht wordt (ik kan je met 100%zekerheid vertellen dat jouw pony dat ook niet denkt hihi). Ook zij heeft een stal met verharde uitloop. + ze komt elke dag een uurtje met m'n andere pony in de blub.
Ik rij helemaal niet meer, ik vind mezelf te groot, en vind het niet meer nodig. Ik heb wel een verzorgster die elke dag een stukje met haar stapt (en als zij er niet is doe ik het) . Wat heel belangrijk is voor oudere ponies & artrose, is regelmaat. Je kan niet 1 keer in de maand je pony pakken en uren buiten gaan rijden.. dat is niet echt bevoordelijk. Kan je niet regelmatig een stukje wandelen, en dan af en toe er eens op gaan?
Die foto's laten maken zou ik niet doen. Stress is alleen maar 'gevaarlijk'voor zo'n oudere pony. Bij mijn pony heeft de dierenarts artrose gediagnostiseerd, naar aanleiding van de klachten. Misschien kan je iets homeopatisch geven aan je pony, of glucosemine supplement.. ?

Hoop dat je er wat aan hebt..

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:37

de vee arts kan wel bij mij komen maar voor foto's moet je toch naar de kliniek. Op rechte stukken loopt ie perfect maar op een volte loopt ie gewoon stijver en moeilijker. Hij heeft ook aan een voorbeen een platvoet dus toch een beetje een afwijkende beenstand. En met koud weer loopt ie sneller onregelmatig dus de veearts dacht misschien artrose. Maar zij zei ook waarom foto's nemen als je toch geen ambities meer hebt en alleen naar af en toe een rondje in de polder rijdt, hij geeft zelf aan wanneer ook dat te zwaar wordt zei ze. Als hij maar elke dag kan bewegen zei zij en dat kan hij zeker ik wandel ook regelmatig met hem.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:40

;) dankje wel voor je advies marlous

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:45

nee hoor!! k rijd een haf van 23 1/2 in de week... nu 1 x als het langer licht wordt 2 x.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:18

Als je voor alle zekerheid toch foto's wilt laten maken zijn er tegenwoordig ook bedrijven die met de benodigde apparatuur bij de mensen thuis kunnen komen.

Maar ik zou me verder alleen zorgen maken, over te weinig beweging als de pony de rest van de tijd op stal zou staan.
Als hij/zij nu verder onbeperkt ruwvoer tot beschikking heeft om zich warm te houden en zelf kan bepalen wanneer en hoe ze beweegt dan is dat volgens mij nooit verkeerd. Wel zou ik er mss voor kiezen om, als ze idd bij koud weer begint met kreupelen, haar spieren e.d een beetje mee te helpen door er een deken op te leggen (voor oudere paardjes kan het, zelfs met onbeperkt ruwvoer, nl moeilijk zijn om zichzelf warm te houden).

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 14:47

hey hij heeft altijd een regendeken op vanaf de herfst tot ongeveer april. Een dunne als het niet vriest en een dikke alst wel vriest. Dus met de warmte zit het zeker wel goed. Nooit geweten dat ze ook thuis foto's kunnen maken joh ik ga eens informeren, dank je wel!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:07

Ik heb al 5 jaar ME en het is ondertussen sinds augustus geleden dat ik nog een keertje gereden heb met m'n pony... Maar ze loopt wel 24/7 op de weide samen met 2 2-jarige pony's waaronder haar eigen dochter.
Ik heb mevrouw nog niet horen klagen hoor :D Maar echt fysiek heeft ze dus niet, dat wordt stilletjes aan weer opbouwen als ik terug ga/kan rijden.

mariellerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:46

een paard te weinig rijden kan je nooit .inderdaad bij het inrijden ,dat het niet zo handig is met grote tussen pozen.
en als je oudere paard stijf wordt omdat je te weinig zou rijden kun je ook anders op lossen door te longeren ,masseren ,rek en strek oefeningen en wandelen of grondwerk oefeneningen .

DUS NEE TE WEINIG RIJDEN KAN JE NIET (ALS JE PAARD ELKE DAG IN PADDOCK/WEIDE KAN)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:54

Ik denk dat zolang je niet teveel in dat keertje rijden van je pony vraagt dat het niet z´n probleem zou zijn ,, ik rij mijn paard nu ongeveer 2 keer in de week omdat ik ook geen rijmogelijk heden heb.. maar ga naar een andere stalling waar ik dit wel heb ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:09

Mijn pony wordt in mei 18 ik rij ongeveer 5 dagen per week met dr

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:07

Mijn pony ook :P

Mijn pony is al jaren deels met pensioen. Soms loopt hij 3x per week, dan weer een aantal weken helemaal niet en alles daartussen. Hij heeft al jaren spat en chronische luchtwegproblemen en staat dus ook dag en nacht buiten met een paar andere paarden, met schuilstal, verharde uitloop en zandpaddock met daarnaast weidegang. Hij vindt het prima zolang hij niet te hard hoeft te werken of te vaak hoeft te rijden.

Als jouw pony plezier heeft in het buitenritje 1x per week en je dan niet te veel vraagt dan is dat blijkbaar prima voor hem. Bij een stalpaard zou het niet goed zijn, maar een paard wat altijd buiten staat en de ruimte heeft, houdt zichzelf wel rustig in beweging.

Geniet ervan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:16

Deaglán schreef:
Als je voor alle zekerheid toch foto's wilt laten maken zijn er tegenwoordig ook bedrijven die met de benodigde apparatuur bij de mensen thuis kunnen komen.

Idd, kosten zijn nauwelijks hoger dan wanneer je naar een kliniek gaat.

Hier zijn ze 1 x geweest en ben bijzonder tevreden. Zij doen niks anders dan foto's maken en foto's bekijken/beoordelen. Ze hebben dus bijzonder veel ervaring.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:18

Verplaatst: VSW --> RT-P