Teugelkreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:24

Gisteren ging ik naar les met mijn wat oudere kwpn ruin. Hij had al een tijdje stil gestaan en is ook behoorlijk stram en stijf.
Hij liep niet helemaal zuiver en ik ben dan ook na een kwartiertje afgestapt. Toen werd er ook gesuggereerd dat het leek of mijn paard teugelkreupel was. Kan iemand mij vertellen wat dat is? (klinkt misschien dom maar ook met behulp van de zoekfunctie kom ik niet zoveel verder)

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:37

Het komt erop neer dat het paard niet echt kreupel ìs, maar wel kreupel lóópt. Als het paard vrij rondloopt zal hij rad lopen, en als hij onder de man loopt (en jij de teugel aanneemt, vandaar de term teugelkreupel) gaat ie kreupel lopen.
Dit is eigenlijk altijd aangeleerd gedrag: het paard heeft tijdens eerdere kreupelheid gemerkt dat kreupel lopen betekent dat de baas afstapt en paard weer naar stal mag. Maar oha zal een paard dit zichzelf niet zo heel snel aanleren, moeten ze toch wel vaker kreupel geweest zijn (uitzonderingen daargelaten, sommige leren nou eenmaal sneller).

Of dit bij jou het geval is kan ik zo niet zeggen. Loopt ie los ook kreupel? En is ie al vaak kreupel geweest?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:02

Nadat ik afgestapt ben heb ik hem nog even los in de binnenbak gehad om te rollen........nou toen ging meneer behoorlijk aan de wandel......hij galoppeerde en draafde door de bak..........toen kreupelde hij helemaal niet hoor!
Toen had ik ook zoiets van ..............hij kon me wel voor de gek houden!
Maar ja hij is al bijna 19 en is in de winter de laatste paar jaren wel stijf. Dus ik wou het maar even afwachten tot het weer straks weer wat beter wordt.
Verder is ie eigenlijk nooit kreupel

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:12

Je hebt een slim paard en bent duidelijk voor de gek gehouden.
Volgende keer gewoon doorrijden dus. Succes.

Jouw instructeur kan jou hier vast wel bij helpen om het paard goed door te rijden.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 12-02-09 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:19

"correct me if I'm wrong",
maar voor zover ik weet komt teugelkreupel juist voor bij paarden die met een (erg) strenge hand en dan met veel druk van achter naar voor gereden worden. Juist wanneer je de teugels dan wat 'losser' laat (of ontspant in je handen) gaat dit paard onregelmatig lopen (dus niet als je de teugels oppakt). Dit omdat het paard niet meer gewend is op zijn eigen benen te lopen / zelf z'n balans te houden, maar gewend is om op je zware hand te leunen. Ook bij paarden die veel op een strakke slofteugel gereden worden zie je het wel.
De kunst is dan om het paard met lichte aanleuning weer in een lekekr tempo voorwaarts-neerwaarts te rijden, zodat ie weer z'n eigen balans leert te vinden.
Ik weet niet of dit allemaal op jouw paard van toepassing is (geweest)
Laatst bijgewerkt door Jolo op 12-02-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:19

teugelkreupel komt vaker voor als je de teugels wat vasthoudt... Veel spanning creeert.

Als hij dit volgende keer zou doen, probeer hem es goed naar voor te doen lopen, verruimen, verruimen, en probeer met minimaal contact te rijden. Dit moet er langzaam uitgereden worden.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:38

ok, mijn rijstijl zou je eerder "te lief" dan "met strenge"hand kunnen noemen. Bovendien is mijn paard van nature vrij lui aangelegd dus misschien inderdaad goed achter de broek aan zitten om flink voorwaarts te rijden.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:43

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagyl

Re: Teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:48

Een paard wat onregelmatig loopt onder de man en los dat niet doet. Kan ook te maken hebben met dat hij toen hij los liep gespannen was en dus er door heen liep. Vind het een beetje snel gezegd: teugelkreupel

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:57

Zadel lijkt me uitgesloten daar heeft Hulsebos een paar weken geleden nog naar gekeken. Tanden ook niet is ook nagekeken.
Voor de rest zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Het zou mooi zijn als ik nog een paar jaartjes met hem kan rijden maar het is absoluut geen must, hij mag ook gewoon lekker in de rust als dat beter voor hem is.
Ik wist dus niet wat teugelkreupel inhield daar heb ik nu een beter idee bij. Zal ik gewoon (met mate) door blijven rijden, wat vinden jullie?

diana1

Re: Teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:09

Ik zou gewoon door blijven rijden mits het niet zo is dat hij aldoor kreupel loopt. Mijn paard heeft het een tijd terug ook gehad, het bleek bij haar in de hoef te zitten, de stand was niet volgens de "voorgeschreven" graden boog. Misschien is dit bij jouw paard ook het geval? Nadat de hoefsmid de correctie had aangebracht liep ze weer goed. Misschien heb je hier iets aan? Succes

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:15

een paard gaat teugelkreupel lopen als je duidelijk meer druk op 1 teugel heeft hierdoor gaat hij zijn gewicht naar 1 kant verplaatsen waardoor hij dus het andere been minder belast en dus kreupel gaat lopen. Als je een paar jaar zo doorrijdt heb je grote kans dat je paard op het been wat hij zwaarder belast hoefkartolonsteking krijgt. Je zal waarschijnlijk zien dat hij zijn hoofd op de rechte lijn meer naar links of naar rechts heeft gestelt. De oplossing is je paard een tijd in de tegengestelde richting te stellen zodat hij het gewicht weer op 4 benen gaat dragen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:16

ik begrijp dat hij even stil heeft gestaan? misschien heeft ie gewoon spierpijn. Los lopen is wel wat anders dan lopen met een ruiter erop die van alles van je vraagt.
Welk niveau rijdt je in de les? en na 15 minuten begin ik pas met werken of had je daarvoor al los gestapt en gedraafd? Begin het weer rustig op te bouwen zou ik zeggen. stilstand is achteruitgang en vooral oudere paarden worden sneller stram. dus houdt zijn gewrichten "goed geolied" (goed doorbloed)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:35

Een paard kan geen komedie spelen als het op manken aankomt.
Als hij onregelmatig loopt of kreupel is dan duidt dat altijd op een onderliggend probleem.
En als je zelf zegt dat hij 19 is en in het begin wat stijf dat doet dat bij mij een artrose-belletje rinkelen.
Ik zou de DA eens een kijkje laten nemen naar je paard!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:48

Ik had hem ongeveer een kwartiertje los gestapt en toen ik begon met draven kwamen de signalen dus in stap was niks te zien. Toen na een paar rondjes draf ben ik afgestapt.
Hij had 4 weken op rust gestaan nadat ie (megahelaas) te kort bekapt was door de hoefsmid. Door de vorst waren zijn hoeven gaan brokkelen en de hoefsmid had dat wat bijgewerkt maar dit ging dus niet goed.
Hierboven lees ik "alarmbelletje hoefcatrol"? Maar dan zou hij toch zonder ruiter ook niet helemaal rad moeten lopen?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:49

sorry ik bedoel artrose ipv hoefcatrol

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:01

priscillak schreef:
een paard gaat teugelkreupel lopen als je duidelijk meer druk op 1 teugel heeft hierdoor gaat hij zijn gewicht naar 1 kant verplaatsen waardoor hij dus het andere been minder belast en dus kreupel gaat lopen. Als je een paar jaar zo doorrijdt heb je grote kans dat je paard op het been wat hij zwaarder belast hoefkartolonsteking krijgt. Je zal waarschijnlijk zien dat hij zijn hoofd op de rechte lijn meer naar links of naar rechts heeft gestelt. De oplossing is je paard een tijd in de tegengestelde richting te stellen zodat hij het gewicht weer op 4 benen gaat dragen.

Idd :j
Teugelkreupel bestaat eigenlijk niet eens. Het is precies hoe het hier boven beschreven word. Zijn slechte been is overbelast en gaat kreupelen. Het enige wat je hier aan kan doen is instructie gaan zoeken die jou en je paard leert om rechtterichten (dus het gewicht over 4 benen te belasten)Doe wat met de signalen die je paard geeft hij doet het niet expres maar hij vertelt je iets.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:02

@ aliealie
Weet je wat ik na jouw laatste bericht denk?
Dat hij gewoon last van zijn hoeven heeft door het tekort bekappen, wel l*ll*g trouwens!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:05

mijn masseur heeft ook voor denk nu meer dan h alf jaar terug teugel kreupel bij me pony geconstateerd , ik snapte het niet echt

maar bij mij pony was het meer , teugel erbij paniek
kop in de lucht raar lopen en oren plat.

toen die tijd van stal verhuist , veel buitenritten .
heb haar 3 maand stilgezet.
ben nu weer rustig bezig nog nergens last van
soms als ik haar wil corrigeren dan doet ze het wel . wil je wel een stukje film laten zien wanneer mijn pony het doet moet je maar pb ;)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:48

Dank je voor jullie reacties, is er iemand die een instructrice in het noorden des lands weet die mij daarbij zou kunnen helpen? Verder zit ik er wel aan te denken om er misschien een masseur bij te halen en die er eens naar te laten kijken. Tsja en het te kort bekappen was ik ook echt niet blij mee en dat komt ook niet weer voor :o ! Afijn ik heb in ieder geval al wat tips waar ik denk ik wel wat mee kan, bedankt!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:22

Moest je paard al in stap kreupel lopen dan mag je er zeker van zijn dat er iets serieus aan de hand is...maar dat is niet het geval zeg je...
Ik zeg artrose omdat je zegt dat hij stijf en stram is als je opstapt.En hij heeft er de leeftijd voor hé.
Als het artrose is dan betekent dit zeker niet direct einde carriére als je er op tijd bij bent.Dan is het met glucosamine e.a. nog goed onder controle te houden.
Ik zou zeker de DA er eens bijhalen voor je begint met andere instructrice,rechtrichten,masseurs en dergelijke...
Dan ben je zeker!

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:41

teugelkreupel is dat je paard kreupel loopt, maar niet kreupel is. Meestal gebeurt dit als je te hard in zn mond zit te 'zagen'. Als je de teugels los laat zegmaar moet hij weer normaal lopen ;)
maar als hij in stap al kreupel loopt is hij waarschijnlijk écht kreupel..
als je het niet vertrouwt toch maar even de DA bellen, beter dat hij komt en het niet nodig was dan andersom

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:22

Gezien zijn leeftijd en feit dat ie een tijd stil heeft gestaan is het helemaal niet gek dat ie stijf en stram was (en misschien daardoor ook onregelmatig). Ik zou inderdaad even wat dingen zoals hierboven genoemd na laten kijken (artrose etc). Daarnaast denk ik dat beweging alleen maar goed is (met beleid natuurlijk, niet overvragen). Hoeveel 'overvragen' bij jouw paard zou zijn kunnen we vanaf hier niet zien natuurlijk. Als ie medisch in orde is zou ik de beweging langzaam opbouwen (aan de longe, buitenritten, les etc ) en zo zorgen dat ie langzaamaan weer beetje los en soepel wordt. En dan goed naar je paard luisteren hoeveel ie aan kan. Denk ik wel handig om begeleiding te hebben (goede les?), iemand die goed kan inschatten wat je paard kan en je helpt om z'n lijf los te maken (ik weet niet welk niveau je rijdt, maar goed loswerken is ook een kunst op zich).

Als je nog vragen hebt of ervaring uit wil wisselen pb me maar,
ik rij een 18-jarige ruin in M-dressuur en wat springen voor de lol (b-niveau). Hij is nog super in vorm voor z'n leeftijd (zelfs bij m'n eigen vereniging zijn ze elke keer verbaasd als ik zeg hoe oud ie is), maar ik weet zeker dat als hij van de een op de andere dag 2 weken stil zou staan, dat ie dan ook veel stijver en strammer zou zijn dan m'n 4-jarige.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:04

Jolo : Leuk om te horen dat je je paard van 18 nog in de M-dressuur rijdt!
Zelf rij ik recreatief met hem en volg les maar heb geen wedstrijd ambities. vorig jaar heb ik een wedstrijdje (voor de lol) met mijn ruin gereden en werd ik derde, dus dat was natuurlijk wel leuk.
Probleem is wel dat ik mom. niet met hem buiten kan rijden omdat hij erg gevoelig is en dan door de kou niet te houden is (ja dat dan weer wel) dus het beperkt zich tot af en toe naar de binnenbak omdat de buitenbak bagger is bij ons thuis. Maar ik had mezelf ook al voorgenomen om eens wat te gaan longeren met hem. Misschien nog maar even de winter doorkomen en als het voorjaar is knapt hij ook wel weer wat op. Kon de laatste jaren wel merken dat het elke winter ietsje minder wordt met hem, kwa stijfheid dan. Verder is hij wel een vrolijke jongen hoor, als je hem hier door de bak ziet racen, bokken en spelen met de andere ruin die hier staat, dan zie je de leeftijd absoluut niet aan hem af!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:40

Klinkt alsof ie lekker in z'n vel zit :)
Als ik jou was zou ik hem denk ik proberen 'bij te houden' nu in de winter; niet van de ene dag op de andere hard aan het werk (is ie de dag erna misschien nog stijver) maar lekker beetje los longeren en rijden zovaak als je naar de binnenbak kan. Verder aan het werk zetten kan dan wel weer als het voorjaar wordt. Als het alleen stijvigheid is zou hij langzaam beter moeten gaan lopen als je iets met 'm doet. Beetje voorwaarts-neerwaarts losdraven, beetje ontspannen galopwerk, z'n spieren moeten ook de 'kans' krijgen om op te warmen en los te worden.
Ik kan vanaf hier niet zien of ie alleen stijf was of dat andere dingen als artrose een rol gaan spelen. Als ie niet verbeterd als je weer met 'm bezig gaat, daar toch eens naar laten kijken.
Hopelijk hoef je hem niet meer zo lang van de ene op de andere dag stil te zetten, daar hebben z'n spieren het op deze leeftijd gewoon moeilijk mee. Als je rustig door kan werken met hem kun je vast nog heel lang plezier hebben van je 'oude meneer' ;)

(dingen als massage, fysio etc kunnen, ook als ie medisch niks mankeert, een goede hulp zijn om het allemaal wat makkelijker voor 'm te maken)