Ben ik nog te jong voor een paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koe_x

Ben ik nog te jong voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:15

Ik ben nu 12 en ij rijd met 2 pony's van 4 jaar oud, Ik krijg over een tijdje OOK een leerpaard op proef....... :D of juist ;( .
Wat vinden jullie daar van? ben ik nog te jong? Met hoe oud reden jullie ook/of paard?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Laatst bijgewerkt door koe_x op 09-02-09 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jarco

Re: Ben ik nog te jong voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:19

als je begeleid wordt en met plezier elke dag naar je paard gaat vind ik het geweldig nieuws voor je. bedenk wel dat je nog echt gaat puberen en er een tijd komt wanneer je er even geen zin in hebt maar je toch verplicht bent.

veel plezier, en geniet ervan !

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:19

Je bent niet te jong om paard te rijden.
Als je maar wel begeleiding heb. vooral bij die 2 pony's van 4 jaar.
En ook bij het leerpaard op proef want je bent nog niet oud genoeg om verantwoordelijkheid op je te nemen en een paard is dat wel.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:20

Mijn dochter van heeft ook een eigen paard.
Met begeleiding geniet ze er dagelijks van hoor
alvast heel veel plezier.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:22

Ik denk dat het goed zal zijn om op jonge leeftijd al met paarden om te gaan.
Ervaring opdoen met `leen` of verzorgpaarden is altijd handig en je merkt vanzelf wel wanneer je klaar bent voor een eigen.

Zorg iig voor tijd, geld enevt begeleiding dan komt je al een heel end!!

ik was 8 toen ik op paardrijden ging btw, heb op mijn 16e een eerste eigen pony gekocht

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:27

:) gelukkig, nog allemaal positief, als ik het zo lees komt het zeker goed met dat Paardje! THX

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:18

Ik zou willen dat ik op zo'n jonge leeftijd al mijn eigen paardje zou hebben, helaas kwam dat pas veel later.. Maar bij mij op stal ga ik ook met n meisje van 12 om met haar eigen jonge arabiertje en dat gaat ook heel goed met goede begeleiding!

Ik heb mijn pony van nu inderdaad van iemand gekocht waarvan hij van haar dochter was, 15 jaar oud en geen oog meer voor de pony.. Maarja, als dat het geval is, dan zie je dat dan wel weer denk ik dan maar.. Je zult er in ieder geval ontzettend veel van leren, van je eigen paardje

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:24

Als er genoeg mensen zijn die je begeleiden zowel met het rijden als het verzorgen dan moet het zeker kunnen. Ik had zelf ook een pony op mijn twaalfde.. maar wel erg veel begeleiding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:34

Ik vind leeftijd niets te maken heeft met het rijden van een paard of pony. Als je rijtechnisch in staat bent om een paard in bedwang te houden, zou ik niet gaan twijfelen of je wel of niet een paard moet gaan rijden. Een paard moet je ook niet met kracht, maar met verstand rijden, vind ik.

Ik ben zelf 20, weeg 52 kilo en ben ongeveer 1.65 en rijd nog altijd op pony's. Binnenkort komt er zelfs een B pony bij waar ik zeker af en toe nog opstap....

Pony's zijn vaak wel flexcibeler en kunnen zich iets makkelijker rond maken dan paarden....Maar zijn niet minder sterk... Of een pony of een paard er nou vandoor gaat, je hebt toch te maken met 10 keer je eigen gewicht.....

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:36

toen ik 12 was en een eigen pony had (pony was 1.24 m. hoog :D ) nam hij altijd een loopje met me op buitenrit. ik kon hem vaak (bijna) niet houden, zo sterk was hij!
maarja ik was ook best wel een scharminkel zonder spieren :') weet niet hoe het met jou en je rijkunsten zit..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:37

koe_x schreef:
:) gelukkig, nog allemaal positief, als ik het zo lees komt het zeker goed met dat Paardje! THX

Eigenlijk vind ik het een rare vraag.
Je weet zelf toch wel of je er klaar voor bent, dat kun je toch niet uit reacties halen.
Als jij denkt dat je er klaar voor bent en je wordt begeleidt, super toch?
Maar het kan ook zijn dat je het zelf niks vind en dat het niet gaat lukken, ondanks dat bokkers denken dat het hartstikke leuk is :).

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:48

Liesenlizzy Welk kind van rond de 12 is rijtechnisch in staat om een pony of paard,in bedwang te houden. De meeste volwassenen kunnen het nog niet laat staan kinderen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:20

Ik weet niet wat voor begeleiding ze krijgt en wat de rijervaringen zijn, maar met kracht kom je niet ver met paardrijden. Misschien wel makkelijk als je groter en zwaarder bent, maar als een paard echt op hol slaat, heeft niemand ook maar iets te zeggen.... ;) . En ligt ook aan wat voor paard het is...of het nou een "manegeknol" is of een hyper actief paardje...maakt toch een hoop verschil :Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:28

Tjaa de 1 heeft het gemakkelijker onder de knie dan de ander. Ongeacht de leeftijd

Ken dr zelf ook zo een :)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:58

als je goede begeleiding krijgt en zelf veel ervaring hebt, ook met moeilijkere paarden moet het denk ik wel kunnen. Je moet wel een beetje zelfverzekerd zijn, anders gaat het je sowiezo niet lukken. ;)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:59

Nee hoor, ik verzorg een paard en dat meisje had op haar 12de ook al een paard hoor.
Maar je moet wel zeker weten dat je echt wilt.

Succes ermee!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:12

Het ligt denk vooral aan het paard en aan de begeleiding.
Toen ik 7/8 jaar was, reed ik zo op de friesen van me oom weg. Gewoon lekker in de bak, of naar buiten.
Maar die waren ook 200% bomproef!
Daar kon je op gaan staan springen en ze bleven nog staan :P
*Edit- bij wijze van spreke natuurlijk :Y)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:16

Watvoor paard? Watvoor begeleiding?
Denk dat dat het meeste meespeelt, als het een rustig leerpaard is en je goede begeleiding krijgt, waarom niet?
Maar als het paard wat pit heeft en je nauwelijks begeleiding krijgt, dan weet ik niet of het verstandig is.
Maar, zoals al eerder gezegt; doe wat je zelf het beste vind!
Het paard komt op proef zeg je, dus dan kan je hem altijd nog terugbrengen als het niks is. ;)

Edit; blijf je die pony's dan ook rijden? Want als je op jou leeftijd al 3 uur in het zadel zit per dag is niet echt goed voor je lichaam!
Je groeit nog volop, en paardrijden kan soms je groei negatief beinvloeden.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:53

Hoii,
ik was 8 jaar toen ik mn pony kreeg (kruising tussen een haflinger en welsh-k) die pony was 6.
En toen ik 12 werd kreeg in mn paard, kwpn, van net 4 jaar en 3 maandjes onder het zadel.

Succes!

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:41

Ik was 7 toen ik mijn eerste pony kreeg. Die was 4 kheb er echt stukken beter op leren rijden. Nooit te jong nooit te oud

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:02

Is denk ik juist wel 'goed', jong geleerd is oud gedaan;) wel heb je waarschijnlijk begeleiding nodig, maar zie dit als een mooie kans! heel veel succes en plezier!

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:53

ik denk dat je altijd kan leren paardrijden als je maar wilt. Succes en heel veel plezier!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:58

Dat ligt eraan hoe lang je bent? Bij mij op stal staan meerdere meisjes met jouw leeftijd, sommige zijn echt nog te klein om een paard sirieus te rijden, dan zijn je benen gewoon te kort. Als je lang genoeg bent kan het zeker wel. Al vind ik dat de pony-tijd heel belangrijk is, pony's zijn koppig en eigenzinnig, daar leer je het meeste van. Paarden zijn over het algemeen wat rustiger. Maar daarom kun je zeker wel paarden rijden. Succes!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:02

Als jij denkt dat het kan en je bent er aan toe..Gewoon lekker proberen dan ik heb op 12/13 jarige leeftijd mijn eigen paard ingereden (onder begeleiding) ging prima en geloof me ze was absoluut niet makkelijk. Nog steeds niet :D.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:05

ik struinde op mijn 13e stad en land af met mijn pony,en die was niet altijd even braaf.Ligt ook een beetje aan je eigen inschattingsvermogen en verrantwoordelijkheidsgevoel of het kan of niet.
Veel plezier met je proefpaard.