knarsetanden onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

knarsetanden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:10

Mijn paard is/wordt dit jaar 4.
vanaf het begin dat ik hem kocht knarsetand hij al.

Niet de hele tijd met rijden maar soms, hij doet het wanneer die ontspannen is maar ook wel gespannen.
heb er met rijden helemaal geen last van, hij blijft gewoon fijn in zijn mond.

Ken iemand die ZZ zwaar rijd met een paard die dit ook doet, ze zget vindt het alleen maar fijn als die het doet want dan loopt ie het ontspannends. Alleen jury;s vinden het niet fijn.

Zijn er meer mensen die een paard hebben die dit doen? En hebben jullie er last van?
En zou je er iets aan kunnen doen, ( hoef van mij nog niet, want heb er geen last van que rijden.)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:20

Ja ik heb er eentje die het doet, zijn vader deed het ook. Is bij die van mij ook pure ontspanning. Hij doet het soms ook wel eens op stal. Ik roep zijn naam dan weleens wat boos, en dan stopt ie even, maar daarna gaat ie weer vrolijk verder alsof het een spelletje is!
Tijdens het rijden doet hij het ook en dan loopt ie op dat moment ook lekker. Pas als ik de druk ga opvoeren houdt hij op met knarsen.
Hij gaat regelmatig naar de tandarts en ik heb het idee dat het dan weer wat minder wordt na zo'n bezoekje, maar na verloop van tijd knarst ie weer vrolijk aan.

midgie

Re: knarsetanden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:03

Knarsen is toch een vorm van stres.
Of die nou in de stal of ZZ of recreatie gereden word, ze knarsen echt niet uit ontspanning.
Bij een 4 jarige kun je dat misschien nog verandere , maar een paard wat in het ZZ rijd is dat al zover aangeleerd, dat het een gewoonte is geworden,(en de ruiter bedenkt dat het ontspanning is) en ja wanneer zie je dan dat het paard echt gespannen is, juist daar moet je dan erg op passen dat je weet wanneer ze echt gestrest zijn.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:38

Nou die gene die zo hoog rijd, heeft meerdere paarden naar het Z gereden. Maargoed dat maakt verder niet uit.

Maargoed hoe leer je het dan af? als het paard het ook doet in de ontspanning...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:44

Ja is heel moeilijk om dat hier zo even uit te leggen, kan zijn dat jij denkt dat je paard ontspant,maar toch ergens iets niet lekker loopt in zijn lijf, heb je geen instructrie die jou kan helpen om te zien wanneer een op welk moment hij het doet.
Denk ook niet dat het uitmaakt of je ZZ loopt of in het bos hobbelt , het ene paard heeft meer stres als het andere en aan de ruiter daar mee om te leren gaan en zeker niet te negeren, maar wat ik al eerder zei, als het eenmaal er in zit is het erg lastig het eruit te krijgen.
Bij een 4 jarig paard wat al dit gedrag vertoont vind ik erg vroeg, ga eens zoeken waar het fout is gegaan , misschien kun je dat achterhalen, bij het inrijden enz enz????

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:43

Knarsentanden uit ontspanning is echt te gek voor woorden. Natuurlijk doet een paard dit uit spanning. Nog nooit zoiets vreemds gehoord. Op de 1 of andere manier is het stress, dat kan gewoon echt niet anders. Dit moet je echt goed in je oren knopen. Op zoek gaan naar de oorzaak (rijtechnisch) is echt een must, wil jij je dit paard afleren voordat het inderdaad misschien een gewoonte wordt. ;)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:47

Romeo doet het ook sinds kort. Hij doet het als hij iets moeilijk vindt.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:47

mijn paardje knabbelt alleen maar een beetje aam
het bit, dit doet ze wel uit ontspannenheid,
echt knarsen is uit stress of andere dingen zoals
moeilijkheid en dat soort dingen.....

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:53

die van mijn doet het ook..
als die zijn achterhand eronder zet, dus puur alleen als die echt aan het werk moet,
maar het niet fijn vind, want hij heeft hier nogal moeite mee..
dus ik weet percies wanneer die de achterhand er goed onder heeft,

ik heb er ook geen moeite mee.
maar dat dit puur stress is wil ik niet zeggen
genoeg paarden die dit ook doen wanneer ze wel
lekker ontspannen lopen :D..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:59

wakiekie schreef:
als die zijn achterhand eronder zet, dus puur alleen als die echt aan het werk moet,

Dan hebben die genoeg paarden toch stres ;)

Jou paard doet het ook zeg je als hij aan het werk gezet word, waak er voor dat het dus geen gewoonte word en ga eens naar je eigen rijtechniek kijken, pas die aan aan wat de pony op dat moment lichamelijk en geestelijk aankan, als hij met zijn achterhand meoite heeft dan moet je daar aan gaan werken zonder stres, anders heeft het dier er echt geen plezier in.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:04

hangt er wel van af Midgie,
sommigen knarsen door ontspannenheid,
TEMINSTE,wat je knarsen noemt..,
mijn paardje knabbelt zo nu en dan eens aan het bit,
(appelbit dus vandaar ook)
andere paarden hoor je luidruchtig met zijn tanden heen en weer gaan, tja stress of de moeilijkheid.., maar kan ook zijn uit verveling.
maar kan ook wel onder ontspanning,je weet niet wat een paardje precies voelt toch?
Laatst bijgewerkt door _Dressuurtje op 09-02-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:06

vur schreef:
Knarsentanden uit ontspanning is echt te gek voor woorden. Natuurlijk doet een paard dit uit spanning. Nog nooit zoiets vreemds gehoord. Op de 1 of andere manier is het stress, dat kan gewoon echt niet anders. Dit moet je echt goed in je oren knopen. Op zoek gaan naar de oorzaak (rijtechnisch) is echt een must, wil jij je dit paard afleren voordat het inderdaad misschien een gewoonte wordt. ;)

Ik zou ook zeggen dat knarsetanden normaal gesproken uit spanning is, maar dan zal ik wel een uitzondering hebben. Mijn paard staat echt ooit rond te kijken vanuit zijn stal en dan knarst ie een keer, geen enkel spiertje van spanning te vinden. Rijtechnisch gezien zal het best een must zijn om het af te leren, maar om nou te zeggen dat een paard niet kan knarsen uit ontspanning vind ik dan weer te gek voor woorden...

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:07

hier boven: vind ik ook!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:10

Mijn merrie deed het ook toen ze vier was,soms heel erg het was van de stress, nu is ze vijf en doet het nooit meer trekt wel af en toe rare bekkie,s met haar mond.
Zo zie je maar kan ook weer over gaan *D

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:10

midgie schreef:
wakiekie schreef:

Dan hebben die genoeg paarden toch stres ;)

Jou paard doet het ook zeg je als hij aan het werk gezet word, waak er voor dat het dus geen gewoonte word en ga eens naar je eigen rijtechniek kijken, pas die aan aan wat de pony op dat moment lichamelijk en geestelijk aankan, als hij met zijn achterhand meoite heeft dan moet je daar aan gaan werken zonder stres, anders heeft het dier er echt geen plezier in.

ja iedereen heeft zo zijn eigen theorien hier over,
had vorige week les van herman wientjes, geeft les op hoog niveau..
die vond dit totaal niet erg.
mijn paard word 5, altijd netjes gereden nooit overvraagd iniets..
hij is 1.75 groot, en dan heb je gwoon iets meer werk met de achterhand als met een paard van 1.65
en hier aan werken zonder dat dii knarst doe ik ook zeker wel..

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:11

Ik heb eens ergens gelezen dat het vaak voortkomt uit spanning in de rug.
Mijn paard deed het ook toen hij jonger was maar is er nu wel mee opgehouden.

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:14

ik zeg maar: iedereen denkt er anders over....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:42

Ja maar wat is nou waar?
Is het ontspanning of stres?
In de wei zie ik het de paarden nooit doen, in stal zijn er die het wel doen en onder het rijden ook, dus lijkt me een vorm van stres dan toch wel meer in de juiste richting.
Ontspanning geeft een paard niet aan door te knarsen ,kauwen wel ,bij stelling de kaak verplaatsen gaat ook zonder knarsen, met knarsen span je spieren aan toch?
Ik heb er ook 2 staan die het doen onder het rijden en op stal, maar als ze overag buiten staan en in de zomer dag en nacht buiten doen ze het niet, daar trek ik dan wel mijn conclusies uit.

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:02

Zelfs Painted Black van Anky knarst ;-) hihi. Denk wel dat het uit irritatie van het een of ander komt. Geloof niet dat ze het doen als ze echt blij en relaxt zijn. But who knows, misschien doet hij 't als ie iets moeilijk vindt - gewoon als reactie. De een zwiept een keer met z'n staart, de ander knarst. Succes!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:04

het zal geen pure stress zijn of echte ontspanning (er zijn natuurlijk paarden die dit wel doen uit pure stress)
elk paard is anders, de een doet dit wanneer die iets nieuws moet leren en er even niks van snapt (stress? ja misschien)
een van mijn paarden doet dit wanneer die aan het werk moet, ma schiet die dan in de stress? nee totaal niet, hij blijft lekker onstpannen
en doet zijn ding super braaf.. :z en houd zijn wiebelige oortjes (ontspannen oren) houden, dit noem ik dan geen stress.
als hij wel in de stress schiet, wat eigenlijk zelden voor komt, dan stopt die met knarsen.

misschien een keer een anders bitje proberen?
en misschien als die begint met knarsen even bedenken wat jij op dat moment anders doet dan in de rest van je training..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:43

Evydepevy schreef:
Zelfs Painted Black van Anky knarst ;-) hihi. Denk wel dat het uit irritatie van het een of ander komt. Geloof niet dat ze het doen als ze echt blij en relaxt zijn. But who knows, misschien doet hij 't als ie iets moeilijk vindt - gewoon als reactie. De een zwiept een keer met z'n staart, de ander knarst. Succes!

Nou daar zeg je wat, zij zou toch beter moeten weten om dit soort dingen te voorkomen toch?
Zwiepen met staart en knarsen zou je op dat niveau toch niet veel mogen zien ;)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:57

bij mijn paard is het echt geen stress, dat weet ik echt zeker. die is zo nuchter en vindt nooit iets eng ofzo.

Misschien als die iets moeilijk vindt, misschien is dat het soms. Ik heb goed les en heb het nooit gevraafd. Komt ook omdat ik me er eigenlijk niet aan stoor.
Hij doet het zelfs bij het halstrekken gewoon met uitstappen en dan is die echt niet gespannen.

Ben gewoon benieuwd of het afgeleerd kan worden, of dat ze er zelf mee ophouden, dat kan dus nog.

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:38

Ik ken een paardje die ook zijn tande knarst. Hij is 4,5 en als het voor zijn doen een beetje moeilijk wordt gaat hij knarsen.
En dit zijn dan de oefeningen waar bij hij echt op ze eigen benen moet leren lopen.
En waar hij het nog niet helemaal van snapt. Hij wil namelijk nog wel eens een beetje lopen als of ie "dronken" is.
Maar op een bepaald punt als hij het "snapt" en het gaat hem goed af dan stopt ie met knarsen..

Dus je kon bij hem echt merken dat het spanning was.
Hij deed het namelijk ook als je klaar was en hem lange teugel gaf, dan was hij er in ze hoofd nog echt mee bezig.
En dan kon je ook aan z'n tempo en lopen voelen dat hij gespannen was.

Dat het ontspanning kan zijn geloof ik niet.. Rustig knabbelen op het bit is kan wel duiden op ontspanning.
Maar voor ieder paard kan het net even anders zijn. En misschien is het wel handig om op te
letten wanneer je paard gaat knarsen.. Dan is dat voor jou weer iets om aan te werken..

Tarjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:51

Er zijn mensen zijn die een snachts een bitje in hun mond hebben voor het tandenknarsen in hun slaap.
Dan ben je ook helemaal ontspannen.
Waarom zou dat met een paard niet kunnen??

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:08

Tarjoy schreef:
Er zijn mensen zijn die een snachts een bitje in hun mond hebben voor het tandenknarsen in hun slaap.
Dan ben je ook helemaal ontspannen.
Waarom zou dat met een paard niet kunnen??

Met normaal slapen knarsen mensen niet. Het is spanning in de kaak (door bijv. verwerken van stress-situaties in de slaap) dat zorgt voor het knarsen. Leuk dat je dit voorbeeld erbij pakt; dit is een voorbeeld van 'afwijkend' gedrag.

Ik denk ook dat knarsen voortkomt uit spanning en zeker niet duidt op ontspanning. T is ook een erg vervelend geluid trouwens..