Bonte BWP @ springen (80cm!) en dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Bonte BWP @ springen (80cm!) en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:45

Heej leuk dat je even komt kijken :)
Ik stel jullie voor aan Seth, mijn bonte BWP ruin van 13 jaar. Ik rijdt nu al een jaar op hem. Hij had eerst problemen met lekker ontspannen over de rug te lopen, maar dat gaat nu al stukken beter. Hij loopt lekker ontspannen aan de teugel. We rijden op B niveau, maar hij beheerst al hogere oefeningen. Wijken en achteruitlopen gaat best goed. We proberen af en toe ook met stelling in galop, een galopswissel te maken. Dat lukt ook al goed.
Maar even over nu. We hebben vandaag lekker even gedressuurt en een sprongetje gemaakt. Ik heb vooral veel wendingen gemaakt omdat hij soms links wat vastzit. We stappen ook het meeste van de training om hem lekker los te maken. De beugels waren zo kort voor het springen. Het springen gaat al stukken beter dan eerst. Hij sprong eerst 20cm al slecht, maar nu gaat hij super over de 80 en hij kan nog meer.
Genoeg gepraat hier de foto's (en filmpjes!) :

1) Afbeelding

Bij het verruimen komt hij soms omhoog:
2) Afbeelding

3) Afbeelding

Inzoomfoto
4) Afbeelding

Dit was het dressuurwerk, nu het springen natuurlijk :P

50cm
5) Afbeelding

80cm !!!
6) Afbeelding

7) Afbeelding

Filmpjes 80cm:

Zien jullie verbetering? Barst maar los!!

Vorige dressuurtopic: [RIJ-ITP] Bonte Seth (BWP) @ Work
Vorige springtopic: [SPR-ITP] Seth springen van toen tot nu!

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:53

ten eerste leuk paard. Maar ik ben gek op bont.
Verder, ga mee op de sprong. handen naar voren en je lichaam mee naar voren in de beweging.
Je blijft gewoon rechtop zitten. Hou hem recht voor de sprong, je trekt hem in het laatste filmpje scheef. En om hem los te krijgen veel voltes en overgangen rijden..
Succes met de opbouw naar een meter!!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:54

Heb je les? Lijkt mij in ieder geval verstanding.

dressuur: je handen mogen veel meer naar voren boven de schoft. nu rusten ze zo ong op je bovenbeen wat een streng beeld geeft, bovendien heb je weinig ruimte om te werken met je handen dat kan je b.v. goed zien op foto 3. denk ook aan je hakken, ook als je drijft hoort je hak naar beneden te wijzen, hierdoor spant je kuit aan, en je drijft met je kuit en niet met de hak

springen: hand mee naar voor, spring eerst maar veel meer lage sprongen voor je over gaat op de 80 cm want je komt totaal niet mee in de sprong. lekker oeffenen op een laag sprongetje om goed de beweging te volgen. foto 6 blijf je enorm achter in de beweging

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:56

Ik vind het er niet zo heel super uit zien. Op foto 3 zet je je binnenhand vast en trek je je hak op. Op foto 6 steek je je benen naar voren toe ipv dat je ze naar achter legt.

Verder vind ik ook dat ze op de filmpjes duidelijk te zien is dat je pony er naar toe "racet" Probeer het gewoon eerst eens vanuit de draf met een drafbalk ervoor en ga mee boven de hindernis.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:14

Hoihoi,
mooi paardje hoor.
maar op de foto's heb je in mijn ogen heel onrustige handen.
en je moet je handen ook meer dragen. dus niet verstoppelen in het zadel.
je beugels mogen nog wel wat korter en (foto 6) je moet proberen je benen niet zo ver naar voor te leggen. maar met hoger springen gaat dat al beter op de filmpjes te zien
en houd hem voorwaarts na de sprong. niet meteen terug naar draf.
maar galopeer een rondje erachteraan. anders gaat je paard eraan wennen en krijg je hem nooit meer in galop naar een sprong. zou zonde zijn anders kun je ook geen parcoursjes gaan rijden
ik heb zelf ook deze problemen daarom valt het me op ;)
gr

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:15

Leuk paardje! Ik houd niet zo van bont maar deze is wel leuk. :)
Heb je les?

Je zet inderdaad wel je handen vast. Probeer ze netjes rechtop boven de schoft te houden. Verder over het springen:
Je paard racet op de hindernis af, en kijkt soms helemaal niet naar de hindernis. Probeer het eens met wat balkjes ervoor en dan het sprongetje. Heb ik ook geprobeerd en gaat super!
Als je merkt dat je paard harder gaat, meteen terugnemen en volte voor de hindernis rijden. Maakt niet uit wanneer, als die harder gaat, volte draaien!
Wat je natuurlijk niet moet vergeten: belonen als die het goed doet.

Succes, het gaat je vast lukken.
Laatst bijgewerkt door xxxdonja op 08-02-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade91

Re: Bonte BWP @ springen (80cm!) en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:19

Wat me opvalt is zijn je handen! Daar moet je echt op gaan letten, zodat je ze niet meer vastzet.
Bij het springen met je veel meer meegaan. Probeer hem rustig te houden voor de hindernis, of ga in draf erover heen.
Volgens mij is dit nog lang geen 80, maar dat maakt niet uit ;)

Neemt niet weg dat je een erg leuk paardje onder je kont hebt!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:34

Je handen zet je ontzentend vast waardoor je pony eingelijk wel met zijn neus naar beneden moet ;)
Als jij je handen ontspant en niet zo met zijn hoofd bezig bent zal het ontspannen ook wat makelijker gaan.
Heel veel voltes rijden en figuurtjes ;)
En ik denk dat je beter eerst je houding met het springen kan gaan verbeteren voor dat je 80(?)cm gaat springen ;)

Suc6

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:10

Ik zal niet snel reageren maar hier kan ik het toch niet laten. Ik snap niet dat er gezegd wordt dat dit geen sprong van 80 cm is. Als je kijkt naar de foto met de sprong van 50 cm, dan zie je op welke hoogte van het been de balk zich bevindt. Dit zou dan maar zo'n 25 cm zijn als volgens sommige de 80 cm maar 40 cm is. Dat betekent dan dat het paard maar zo'n meter groot is. Lijkt me niet het geval hier. Sommigen vinden het blijkbaar leuk om een deuk te geven in het plezier van iemand anders. Dit even ter zijde.

Goed, rijtechnisch commentaar. Ik zie op deze foto's geen ontspanning en al zeker geen paard dat lekker ontspannen aan de teugel loopt en zeker geen paard dat nageeft. In plaats van je handen vast te zetten op je benen, houdt ze mooi gedragen boven de schoft. Werk aan het voorwaarts-neerwaarts rijden, geef je paard de kans om te zakken met het hoofd. Houdt hem hierbij goed actief zodat hij niet op de voorhand duikt. En met actief bedoel ik voorwaarts met een actief achterbeen. Rij veel tempowisselingen. Dit is ontzettend belangrijk. Voor dat de ontspanning en nageeflijkheid er niet is, zou ik de 'hogere' oefeningen achterwege laten. Als de basis in orde is, komt dat allemaal wel vanzelf.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 15:31

Sorry maar die vraag van 'heb je les?' word ik echt ziek van.. JA IK HEB LES.. Is dat niet te zien dan?? Ik zie duidelijke verbetering ook al was ik die dag van het topic bereslecht met mijn handen bezig. Jullie hebben gelijk dat ik mijn handen vastzet. Met dressuur weet ik gewoon dat het paard het kan, maar ik kan het af en toe even niet. Maarja oefening baart kunst. Dat ik mijn handen zo vastzet kan ook komen doordat ik een week niet heb gereden. Ben echt heel erg ziek geweest. Maar daar wil ik jullie niet mee lastigvallen.
Dan het springen, ik kan me echt kwaad maken als iemand op internet nog wel gaat zeggen: 'het is geen 80cm!'. Nou ik weet dat ik kan tellen, de grote pion is 50 en de kleine pion is 20cm dan voor de balk nog 5cm samen is dat 75cm, en dat heb ik afgerond naar boven, naar 80cm.. 5 cm wat een ramp zeg!! Ik weet ook wel hoe hoog ik spring ben niet dom ofzo, vind een beetje beledigend om zoiets te zeggen .. Nou had je me dat 3 maanden geleden nog kunnen zeggen, toen zette ik (=sukkel) mijn bril gewoon niet op. Maar nu heb ik lenzen en zie ik alles weer. Ik denk dat dit zo duidelijk genoeg is.

Over het springen, mijn verlichte zit is echt niks echt barslecht. Moet ik nog mee oefenen. Daar geef ik jullie ook helemaal gelijk in. En dat dat ik hem naar links trek, dat is niet zo. Hij heeft een kleine afwijking naar liinks als je hem op de sprong af laat lopen, doet tie bij alle filmpjes. Doet hij ook bij mijn zus dus ligt niet aan mij :) Maarja ik moet dan wel weer iets beter worden met corrigeren van dat soort kleine dingetjes.

Ik wil dit niet bot over laten komen, ik moet ook werken aan mijn dressuur en springen, en ik vind tips ook handig :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:53

Bij de dressuur zeg je dat je verbetering ziet. Wat ik zie, is geen verbetering. Je paard loopt weliswaar in de krul, maar bij je vorige topic zag ik een paard wat met zijn hoofd in de lucht liep, maar wel ontspannen op sommige momenten. Ook daar zie je dat je je handen vastzet, maar daar vind ik het niet zo erg als in dit topic :) Focus je niet op de krul, ga lekker rijden zoals je toen reed. Als hij gaat ontspannen zakt hij vanzelf :) Het is wel een enorm leuk paard! Springen heb ik niet zoveel verstand van, daar ga ik dan ook niets over zeggen :)
Laatst bijgewerkt door KimE op 09-02-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:05

Gezien het feit dat het commentaar behoorlijk eensgezind is zou ik me toch eens afvragen of ze misschien geen gelijk hebben en je enkel willen helpen? Je zegt tips handig te vinden maar komt (helaas) behoorlijk bot over.

Ik sluit me volledig bij het gegeven commentaar aan, ik vind dat je erg strakke handen hebt en veel spanning op je teugels hebt. Het springen vind ik verre van goed, of het nou 40 of 80 cm is, je pony breekt volledig uit bij het aanrijden op de hindernis. Probeer sowieso mee te gaan op de sprong en je handen naar voren te doen.

Begin eens bijvoorbeeld in draf met een drafbalk. Het uitbreken moet je niet tolereren en niet compenseren door aan je rechter teugel te gaan hangen. Wanneer je pony uitbreekt draai je bijvoorbeeld een volte of je rijdt korter op de hindernis aan. Draf = draf en dan niet keihard in galop laten racen. Daarbij zie ik dat je je na de hindernis direct gaat stappen, probeer lekker door te rijden en bijvoorbeeld wat in uitjes te rijden.

Wat betreft dressuur zou ik proberen wat meer naar ontspanning te rijden. Ikzelf ben een echte voorstander van lang en laag en van daaruit heel rustig en losjes oppakken. Met kracht win je het toch niet.

Tot slot nog 1 toevoeging; waarom zou je in vredesnaam changementen gaan rijden als je pony nog niet B-klaar is? Waarom begin je niet bij het begin? De basis en dat betekent met een vriendelijkere hand!

Succes iig!
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 09-02-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:26

@tita - weet je wat sarcasme betekend?? :)

En de rest, jullie hebben gelijk hoor :) maar ik ben heel tevreden over mijn instructrice, alleen ikzelf moet verbeteren :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:34

Leuke pony maar ook ik vind het niet veel soeps eigenlijk, Op de dressuur foto´s loopt je paard ´´in de knik´´ inplaats van ´´over de rug en nageefelijk´´. Met springen zie je dat je pas heel laat aandraaft en hem dan zelf de galop in laat rennen en vervolgens na de hindernis je pony terug trekt op de rem. Waarom galopeer je niet aan op de volte, rij je je volte uit en rij je netjes op de hindernis af, galopeerd daarna nog een stukj door een gaat op de lange zijde weer over in draf?
Zo kun je toch nooit je pony lekker op een hindernis af rijden, het is nu ''pony springt met ruiter'' het enige wat ik jou zie doen is het start knopje in drukken en het stop knopje..
Ik zou zeggen, ga eerst even flink lang laag rijden, veel tempo wisselingen, ga dan balkjes en in uitjes springen en dán verder gaan in de hoogte. Succes er mee in ieder geval, gaat vast lukken.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:35

toch zou ik eens gaan nadenken, als je les van mij had reed je nu echt niet meer met je handjes zo ;) Daar ben ik nogal streng in. Ik weet niet of je misschien zo probeert je hand stiller te houden? Onthoud dan dat een hand stil moet zijn ten overstaan van de paardenmond, iets beweging zit er vaak wel in anders wordt je dus star.

tip; neem 2 gekleurde elastiekjes/bandjes of iets dergelijks en doe dat om je teugels op de plek waar je ze vast moet houden boven de schoft, dus waar je ze vast houd met een licht contact met de mond en in de juiste positie boven de schoft. Dan moet je je handen wel dragen. De nageeflijkheid komt van achter naar voor. Door actief voorwaarts te rijden en LICHT op te vangen in je handen gaat het paard ontspannen en laat het hoofd zakken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:43

Nou zeg, sommige mensen mogen wel wat aardiger doen ;)
Denk dat ze er anders alleen maar voor afzet ;)
Maar inderdaad je moet je niet focussen op het aan de teugel rijden. Maar je moet je op de achterhand focussen, en vanuit de impuls stukjes voorwaarts neerwaarts rijden, werkt 10x beter echt :) En uiteindelijk bereik je er meer mee. Ik denk dat verdere commentaar al genoemd is, wens je succes, en ben benieuwd naar je volgende topic :)

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:52

Leuke pony! Ik vind dat je je handen idd wat hoger mag houden. Vergeet aan de teugel rijden enzo maar lekker! Gewoon allebei ontspannen! Gewoon voorwaarts neerwaarts rijden, dat werkt heel goed om te ontspannen. Ik probeer altijd eerst een paard ontspannen te laten lopen, mij maakt het op zich niet uit of je paard aan de teugel loopt of niet, als jullie allebei maar lol hebben! Ik rij zelf op een manege en heb verzorgpaarden, op de manege krijgen we goed les, en letten we meer op het voorwaarts neerwaarts rijden dan op aan de teugel rijden! Dan zal je merken dat jij ook meer ontspant. Het verdere commentaar is al gegeven

Nou, veel plezier allebei! En succes!

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:08

Er is al genoeg commentaar gegeven over je handen, daar ga ik volledig mee eens. Wat het springen betreft, volgens mij ligt de grondbalk aan de verkeerde kant, begin al zeker met die aan de juiste kant te leggen. Zorg als je naar de sprong rijd dat jij controle hebt, dus niet zomaar in galop laten springen als je paard dat wil. Als je in galop wil maak je een wending of eerst een volte, maar ik zou in dit geval zeker niet naar de sprong toe in galop aanspringen. Het lijkt of jij niet veel controle hebt, zorg daarvoor. Als jij zegt wachten, moet 'ie wachten, als jij zegt vooruit moet 'ie vooruit. Dit doe je op je zit en niet met je handen. Ik zou ook in-uitjes gaan oefenen, is technisch en misschien voor jullie beter :) Zorg wel dat je hulp krijgt van iemand die ervaring heeft.
Alvast succes!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:41

@alle mensen hierboven. Bedankt voor de positievere commentaren :)
Over dat snel galloperen, hij ging eigenlijk helemaal niet snel ofzo, lijkt zo omdat filmpje van slechte qualiteit is. Hij zwenkt wel naar links dat is gewoon zo. Die tip van teugels korter, daar ben ik het echt helemaal mee eens!! Daarom heb ik mijn handen ook bij mijn heupen zitten :) Ik zie het gewoon haha :P
Ik vind springen gewoon stoer, ga ik niet mee ophouden.. Het is mijn eigen paard dus dat bepaal ik lekker zelf :P En wie mijn instructrice is ook, ben er harstikke tevrede mee!! :D
Maar ik ben blij met die leukere commentaren :P

Ik ben trouwens geen proffesional, wat zijn in en uitjes nou precies? Wil ik best eens proberen ;)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:45

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:47

okee, k heb wel maar 4 balken :P maarja moet ik net redden

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:49

nouja het hoeven er niet per se 4 te zijn.
Ik zou eerst beginnen met 2.. en dan langzaam opbouwen ;)
Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:43

maar dat zou ik maar even met je instructrice doen die dubbelsprongen, want daar horen speciale afstanden tussen :)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:44

En mijn 'hulpje' moet er nog zin in hebben :P Maar ik ga voorlopig even niet springen want ik heb binnenkort wedstrijd.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:53

Oke tips:

Ga de aankomende tijd de teugels met rust laten. Laat er maar boogjes in hangen en houdt wel contact maar ontspan je schouders/armen en handen. Zeg dat steeds tegen jezelf want het is een groot probleem. Ik zeg het zo; zolang jij blijft spannen en hem naar beneden dwingt zul je niet ver komen. Ik heb dit zelf ook meegemaakt en weet precies wat je doormaakt. Zoals ik zei; laat de teugels met rust, gaat hij hangen of vasthouden dan haal je je hand even door, een ophouding maar dan geef je gelijk weer toe en ontspan je je hand. Zo van; nee niet vasthouden of trekken maar dan ontspan jij ook je hand weer. Dan ga je eens veel overgangen maken en lekker schakelen. Je gaat kijken of je paardje wel aan het been is. Je draaft weg, dit moet actief zijn. De galop ook en de stap ook. Als jij je been aanlegt moeten jullie gelijk weg zijn. Zo niet? Dan geef je hem een flinke schop en draaf maar eens in een volle middendraf weg en neem hem op je zit terug. Probeer verder niet steeds aan te drijven maar zo nu en dan een flinke schop is beter dan steeds hameren. Zowel met sporen als zonder. Anders wordt je paard er gevoelloos van en je beenhulp heeft dan geen zin meer. Ik dacht zelf steeds dat ik aanspoorde maar er kwam amper reactie op. Als je hem dus afentoe een flinke schop geef moet jij ook de reactie krijgen die jij wilt. Als je paardje actief is en het achterbeen er dan dus onderkomt gaat het jouw hand opzoeken. Ga lekker veel inbuigen en voltes rijden maar zet niet je handen vast..houdt ze soepel, maak een ophouding en geef weer mee. Veel slangenvoltes en lange hoefslagen in middendraf flink wegrijden. Als je paardje dan lekker actief en soepel is en jij ontspant in je handen en soepel bent, zoekt het jouw hand op wat een heerlijk gevoel is. Je hebt dan geen gewicht in je handen en jouw paardje loopt prachtig nageeflijk en draagt zijn eigen hoofd. Je ziet dan die prachtige bovenhalsspier opbollen die we willen zien..dit is hard werken voor hem omdat hij niet aan jou kan hangen en met zijn onderste nekspier kan werken. Dus eerst de moter activeren en van de voorkant afblijven. Ik zie liever in het begin wat inwerken aan de lange teugel, handen hoger en tillen! ellebogen naast het lichaam. Later kun je de teugels oppakken.