Scheef zitten op mijn welsh, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Scheef zitten op mijn welsh, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:06

Hallo,

Ik rijd nu 3 maand weer op mijn welsh cob sectie D, 1.55 hoog. Ik weet zijn verleden daarvoor niet, wel dat die veel voor de wagen heeft gelopen en dat het rijden 'nieuw' is. Ik heb al heel veel zadels geprobeerd. Momenteel wintec omdat zijn bouw nog veranderd. Maar tijdens het rijden zak ik steeds een beetje naar de rechterkant. Dat is met elk zadel dat ik heb geprobeerd. Het zadel blijft goed zitten en schuift niet. Ik doe mijn rechterbeugel dan 1 gaatje korter waardoor ik redelijk recht zit, maar kan het zijn dat mijn pony scheef gebouwd is? Kan hier iets aan gedaan worden?

Afbeelding

fjordnina

Re: Scheef zitten op mijn welsh, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:11

Het kan zijn dat je paard scheef loopt inderdaad, maar ook dat jij door je heup 'zakt'.

Voor het paard zou ik eerst de medische oorzaken uitsluiten door er eens een goede fysiotherapeut naar te laten kijken. Zeg maar een algehele check-up.

Als dat allemaal in orde is zou ik veel gaan lessen om het paard recht te richten. Instructie kan ook helpen bij het voorkomen van het doorzakken.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:26

Hij ziet er niet doorgezakt uit ofzo.. Zijn rug lijkt gelijkmatig. Ook ben ik niet de enige bij wie dit is.. bij ieder die er op rijd., maar kan het zijn dat hij gewoon meer spieren heeft aan links dan? Hij is op rechts wel heeeeel moeilijk, ( gaat wel steeds beter)

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:33

ik vind hem trouwens wel mooi!
ik heb bijna nog nooit
een zwarte Welsh D gezien !

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:46

Dankje :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:58

Hij hoeft er ook niet doorgezakt uit te zien om toch ergens geblokkeerd te worden. Zou er in ieder geval even naar laten kijken zodat je dat uit kunt sluiten.

Ik heb hetzelfde probleem als jij en ben er 3 jaar mee aan het modderen geweest. Afgelopen augustus nog maar een keer een andere fysio bezocht en dit keer kwam er een heleboel naar boven. Na de behandeling liep ze ook inderdaad beter, maar we zijn er nog niet. Echter hebben we nu wel de oorzaak achterhaald en is het werken aan een oplossing veel gemakkelijker.

Ik heb vanalles geprobeerd in die periode. Van fysio naar wisselende zadels naar heel veel lessen en weer terug naar fysio.

Soms heb je mazzel en kom je vrij snel achter de oorzaak en andere keren blijf je aan de gang.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:06

Wat was bij jou toendertijd de oplossing dan?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:03

Fysiotherapie door een goede fysio die het probleem ineens wel zag. Haar bekken was verschoven door een veulen. Daardoor liep ze ook altijd scheef, trok het zadel na verloop van tijd scheef en ging ik zelf scheef zitten. Tegen de tijd dat ik voldoende kennis had verzameld om te merken dat haar gang echt niet normaal was zijn we gaan zoeken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:14

Paarden zijn vaak links wat sterker omdat je links opstijgt. Maar als je zeker weet dat jij het niet bent kun je idd door goede training dit wel goed krijgen. Regelmatig ook rechts opstappen.En evt een fysio/osteopaat kan je ook goed helpen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:53

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:47

Hallo,

Nee ik zit niet scheef.. het paard is echt scheef waardoor het zadel naar rechts gaat ( beetje).. dat hebben andere ruiters ook op dit paard..

groetjes

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:57

ik rijd wel eens op een paard, weet niet zeker of het een welsh is en daar lijkt het ook of ik er scheef op zit,
en dat heb ik bij een andere welsh ook.
misschien is het ras gewoon scheef? :') (dat was flauw)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:02

Wat voor mij de afgelopen week heel verhelderend heeft gewerkt is de dvd van Antoine de Bodt. Hij heeft het over rechtrichten en laat precies het verschil zien.

Het zou best eens de moeite waard kunnen zijn om die dvd te kijken. Zo zie je direct of je er wat in herkent of dat het toch ergens anders mee te maken moet hebben.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:17

fjordnina schreef:
Wat voor mij de afgelopen week heel verhelderend heeft gewerkt is de dvd van Antoine de Bodt. Hij heeft het over rechtrichten en laat precies het verschil zien.

Het zou best eens de moeite waard kunnen zijn om die dvd te kijken. Zo zie je direct of je er wat in herkent of dat het toch ergens anders mee te maken moet hebben.

ik had haar ook al prive deze tip gegeven met de link erbij in de hoop dat ze die zou bekijken
http://www.hoefkatrol.com/
ik hoop maar dat ze dat ook heeft gedaan want daar word je een hoop wijzer van

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 08:55

Ja heb ik gedaan, maar het is niet mijn houding, het is echt scheef zitten van links naar rects ivm de bouw van het paard lijkt me..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:04

ik weet niet hoor, maar die link gaat ook over het scheve paard, niet over ruiter ;) als je die link idd had gelezen had je dta geweten ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:33

Omdat dit topic niet zozeer Welsh specifiek is, verplaats ik het naar ergens waar er waarschijnlijk meer nuttige tips op komen.
WPC > RT-P

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:40

Een paard is (net als een mens) links of rechts. Elk paard is dus van nature scheef, als je er op gaat zitten en daar niks mee doet blijft dit zo. Maar als je gericht gaat werken aan rechtrichten (imo de basis) kun je die natuurlijke scheefheid verhelpen, je hebt dan een recht paard wat jou goed kan dragen en waar je ook recht op kunt zitten.

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:07

Elk paard is scheef van nature dus ik zou les gaan nemen in rechtrichten!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:12

Ieder paard is van nature scheef, dit kan je heel makkelijk opvangen door oefeningen aan de hand te doen om je paard recht te richten.
Ik had het ook met mijn paard, als je lang door rijdt met een scheef paard wordt je zadel ook vanzelf scheef!

ps een mooi aansprekend dier!

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:13

Hoi,

Ik heb hem zelf ongeveer 3 maanden nu. Dit heeft die al vanaf het begin. Hij heeft voorheen altijd voor de wagen gelopen.

Welke oefeningen bedoel je ?

Groetjes

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:14

mijn pony liep op rechts toen ik hem kocht..aangezien hij lekker rond is schoof mijn zadel....ik heb geleerd van een centered riding instructrice dat ik dus meer op links moet gaan zitten en mijn linkerschouder hoger en iets naar voren moet zette...hij liet mij er dus ook scheef opzitten...nu gaat het goed op links en is ie minder wendbaar op rechts haha..maar hij is wel recht nu...ook na behulp van osteophaat..hij had een blokkade in zijn rug nl...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:35

Er zijn verschillende oefeningen om een paard recht te richten, zowel onder het zadel als op de grond. Een goede instructrice zal je hier bij kunnen begeleiden.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 19:54

Hoe weet je dat die een blokkade in zijn rug had dan? Was die ook heel vast , ontspande die helemaal niet? Het lijkt niet alsof die iets met zijn rug heeft ofzo.., hij reageert er niet op als ik over zijn ruggegraat ga of zijn zadel wil opleggen..,

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:09

ik denk dat je paard gewoon je probeert weg te gooien aan een kant, dat zie je meer bij paarden die wat stijf zijn aan een kant,
ze gooien en lopen op een bepaalde manier waardoor ze je naar een bepaalde kant gooit, je kunt dit verhelpen door hem recht te stellen en hem leren om op alle vier benen te staan inplaats van 2. Mijn oordeel is dat hij wat scheef is en kan gewoon verholpen worden door figuren te rijden en vooral veel recht te stellen... ;) succes