paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:10

Ok na een heftige discussie in een ander topic vraag ik toch aan meerdere bokkers hun mening.
Deze fjord ( mijn paard dus ) vind of t bit fijner of t bitloze. ( ik zeg t een, maar vele bokkers denken t ander, die kennen t paard ook uiteraard beter dan ikzelf :P )
Aan de hand van de foot's laat ik aan jullie over waar ze beter/ontspannender en vrolijker loopt ;) de foto's :P

Afbeelding

Afbeelding

Van de bokkers waar ik de mening al van weet hoeven in princiepe niet te reageren want hun mening ken ik al doormiddel van t andere topic ;) ( al kank niks verbieden natuurlijk ) maar scheelt t hoop typwerk :P

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:11

cin, ik lees even mee als je niet erg vind maar mijn mening weet je-zonder bit loopt ie veeel beter! mijn tink ging vandaag voor t eerst bitloos en wat een verschil!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:12

Duidelijk toch? :D

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:13

ja volgens mij zonder!! :D

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:14

van wat ik zo kan zien, vind ik dat het er zonder bit fijner uitziet :)

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:16

hmm ok, :) dank je wel

precies wat ik dus ook dacht ;)
mensen die tegen t bitloze zijn ( tenminste imo ) vinden haar boven beter lopen :P

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:26

Zo op de bovenste foto vind ik dat je haar beter voor elkaar hebt dan op de onderste. En ik heb geen mening over bit danwel bitloos, maar op de bovenste is ze tenminste actief, en heeft ze door dat er iemand op de rug zit (achterbeen eronder, aan t werk)..

De onderste ziet het eruit alsof ze aan het slaapwandelen is. Ze hangt daar wat, en sukkelt een beetje voort.. wel ontspannen, maar ze lijkt niet door te hebben dat jij erop zit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:27

Ik vind de onderste foto een prettiger beeld geven, hij loopt ontspannen en met oortjes naar voren. Bovenste foto drukt hij zijn rug weg en heeft hij zijn oren in zijn nek.

Ben benieuwd naar jullie verdere ontwikkeling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:27

Bari schreef:
cin, ik lees even mee als je niet erg vind maar mijn mening weet je-zonder bit loopt ie veeel beter! mijn tink ging vandaag voor t eerst bitloos en wat een verschil!

super ik wacht op foto's :P

Overigens wil ik de mensen die dit topic bekijken en met bit rijden wel vertellen dat ik niet tegen t gebruik van een bit ben hoor, maar tegen t gebruik van een bit op mijn paard :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:28

dwaallicht schreef:
Zo op de bovenste foto vind ik dat je haar beter voor elkaar hebt dan op de onderste. En ik heb geen mening over bit danwel bitloos, maar op de bovenste is ze tenminste actief, en heeft ze door dat er iemand op de rug zit (achterbeen eronder, aan t werk)..

De onderste ziet het eruit alsof ze aan het slaapwandelen is. Ze hangt daar wat, en sukkelt een beetje voort.. wel ontspannen, maar ze lijkt niet door te hebben dat jij erop zit.

ze hangt dus niet ;)
En ontspannen is belangrijk voor je verder gaat, aan een paard die zijn rug wegdrukt kan je echt nie mee verder rijden, eerst laten ontspannen :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:30

Cinnepin schreef:
dwaallicht schreef:

ze hangt dus niet ;)
En ontspannen is belangrijk voor je verder gaat, aan een paard die zijn rug wegdrukt kan je echt nie mee verder rijden, eerst laten ontspannen :)

Ontspannen is hartstikke goed... maar je kunt dat ook overdrijven.. ze oogt niet erg wakker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:31

@ dwaallicht, nog iets, hoe kan jij zien dat ze boven beter actief is dan onder?
onderbouw is? t is een stilstaande foto :P en op een ander moment ( wel allebij draf )

Op de 1e foto heeft mevrouw ook haar achterhabd er niet goed genoeg onder hoor ;)
En zie je paarden er wel eens vandoor vliegen? idd erg actief, maar vaak met de kop in de liucht, lijkt me toch fijner dat je dan een ontspannender paard hebt he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:32

als je haar oren spel ziet zie je toch degelijk dat ze oplet hoor ;) En als je ontspannen bent ziet dat er anders uit dan gespannen, als jij ontsapnnen achter de pc zit zie jij er ook ( jouw woorden slaapachtiger uit ) dan als je gespannen bent :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:33

heb zelf nog eens de foto s bekeken naar gezichts uitdrukking, ik vind haar op foto 1 zeker niet wakkerder kijken dna op foto 2 hoor :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:33

Zonder!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:34

eerlijk gezegt vind ik niet dat je dit ook maar een beetje kan vergelijken!
pas als je echt filmpjes laat zien, en precies hetzelfde verder doet kan je het verschil zien
misschien ziet het bitloos op deze foto er goed uit, maar wie zegt me dat het er op de volgende ook net zo uit zag, en is het bitfoto-tje niet gewoon een shot toen je paard een slechte dag had?

edit: heb je voor beide foto's hetzelfde zadel gebruikt( aangezien het lijkt alsof je onder de 2e een pad met inlages hebt
Laatst bijgewerkt door siskeh op 07-02-09 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:34

Ik denk niet dat bit of bitloos heel veel uitmaakt.. Er zijn enkele paarden die door mondproblemen geen bit kunnen hebben de voor de rest is het de ruiterhand...

Op de 2e foto is die idd ontspannen, maar oogt ook niet erg actief... kan er zo dus niet over oordelen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:36

Weet je Cinnepin....
Het heeft weinig zin om iemands mening te vragen als je er niet openstaat.
Mensen die zeggen wat je wilt horen hebben het goed, en mensen die het niet met je eens zijn spreek je tegen.
Heel jammer...
Ik vind de fjord op foto 1 beter lopen. Als je op foto 2 de teugels loslaat gaat ze op dr gezicht. Ze loopt enorm te hangen en de achterhand is er totaal niet bij......

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:38

Op de eerste foto zit Kelly op, lees ik nu. Staat dat er hier niet bij of heb ik daar overheen gelezen? Dat maakt dan ook dat je het slecht kunt vergelijken.

Cinnepin, als jij zegt dat ze op de onderste wél actief ik geloof ik je zo, het toont alleen helemaal niet op de foto's.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:39

je hebt niet alleen bitloos.
maar ook nog es boom en boomloos op beide foto's :D

als je nou hetzelfde zadel es laat liggen en dan met of zonder bit foto's maakt dan is dat heel anders.
want nu kun je niet goed oordelen toch omdat er ook nog es boomloos op ligt?
en dat de meeste paarden daar ook heel relax onder lopen dat wisten we al :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:39

Dit kun je idd niet beoordelen: ik zie een andere ruiter, een ander zadel en een andere optoming.
- Het zadel op de eerste foto ligt sowieso te veel op de schouder... dus wie weet ligt het verder ook wel niet lekker. Kan een hoop verklaren.
- Op de onderste foto kijkt de pony blijer, maar dat is niet altijd 'beter'.

Het ligt er maar net aan wat je doel is. Uit je reacties leid ik af dat jouw doel is om je pony dressuurmatig goed voor elkaar te krijgen... dan vind ik het eigenlijk allebei niks :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:40

Ok ik zal wat verdere uitleg geven :)

Ik heb mijn paard met bit gereden, zij gaf duidelijk aan dit niet fijn te vinden. Altijd haar hoofd omhoog ( in de stap viel t mee maar zodra je ging draven was t sterren kijken en rug wegdieuwen ) schudden met haar hoofd, proberen t bit echt door te bijten ( niet lekker kauwen nee echt kracht zetten ) Mond na laten kijken, nee niks aan de hand ( tandarts erbij geweest ). Ik dacht ik probeer t eens bitloos. Paard ontpande veel beter liep niet meer voordurend sterren te kijken ( in t begin wel ff, de 1e 2 keer ofzo dat ik haar bitloos reed ) maar dat was misschien een questy van wennen. Daarna ging t beter en beter. Zo ontspannen was ze met bit nooit geweest.
Daarom ben ik overgegaan op bitloos.
Voor haar is t fijner, en je moet toxh luisteren naar wat je paard zegt

het actieve en andere rijdpuntjes zijn we uiteraard met goede lessen mee bezig, maar dat scheelt niks tot nauwelijks wat met het bit. :)

Maar mij ging t erom wat oogt fijner bij mn paard, wat lijkt zij volgens jullie fijner te vinden.
mensen geloven me namelijk niet als ik zeg dat zij t bit minder prettig vond dan met bit
Uiteraard zijn er ook paarden die t bit prettiger vinden dan bitloos ;)
maar ik werd stomweg niet geloofd op mijn woorden ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:40

ellepel schreef:
je hebt niet alleen bitloos.
maar ook nog es boom en boomloos op beide foto's :D

als je nou hetzelfde zadel es laat liggen en dan met of zonder bit foto's maakt dan is dat heel anders.
want nu kun je niet goed oordelen toch omdat er ook nog es boomloos op ligt?
en dat de meeste paarden daar ook heel relax onder lopen dat wisten we al :P

jahhh dan had ik het wel goed!
maar ga je voor een boomlooszadel niet ietsiepietsie te hoog uit het zadel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:41

Wendy schreef:
Dit kun je idd niet beoordelen: ik zie een andere ruiter, een ander zadel en een andere optoming.
- Het zadel op de eerste foto ligt sowieso te veel op de schouder... dus wie weet ligt het verder ook wel niet lekker. Kan een hoop verklaren.
- Op de onderste foto kijkt de pony blijer, maar dat is niet altijd 'beter'.

Het ligt er maar net aan wat je doel is. Uit je reacties leid ik af dat jouw doel is om je pony dressuurmatig goed voor elkaar te krijgen... dan vind ik het eigenlijk allebei niks :n

we krijgen ook pas sinds koud 2 maanden les ;)
Ik kan helaas geen foto van met bit van mijzelf plaatsen, dan begint diegene een probleem te maken dat ik die foto's gebruik omdat zij ze gemaakt heeft
Deze foto heb ik zelf gemaakt en ruiter onherkenbaar gemaakt en mag ik de foto dus plaatsen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:42

siskeh schreef:
maar ga je voor een boomlooszadel niet ietsiepietsie te hoog uit het zadel??

Niet alleen voor boomloos...