Op jonge leeftijd al springen.. is dat goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rozanne_

Op jonge leeftijd al springen.. is dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:26

Mijn Haflinger is 4 jaar, en wij vinden springen allebij heel leuk en spring dus regelmatig met haar..
maar is het goed om zo vroeg al te springen?
want ik heb ook wel eens gehoord dat dat niet goed is..
Mvg, Rozanne

Storm

Re: Op jonge leeftijd al springen.. is dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:28

Hoe hoog spring je?
En hoe vaak?

Als je pony 4 jaar is, en je maakt af en toe eens een sprongetje van 50 cm, is dat echt niet erg hoor. 4 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen met springen. Eerder word idd afgeraden omdat je paard dan nog moet uitharden.

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:47

Ik vind dat springen met een 4-jarige moet kunnen mits het niet dagelijks en erg hoog is. Er zijn zat 4 jarigen die B parcoursen lopen. Eerder zal ik er inderdaad niet aan beginnen.

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:38

Tja wat is regelmatig idd, en hoe hoog, is ook belangrijk...
Eens per week een paar sprongen moet kunnen, maar dan geen oxers van een meter hoog. Zelf een beetje je logische boerenverstand gebruiken :P

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:58

Idd wat er hier al gezegd wordt. Niet te hoog, maar met een 4- jarige kan je best wel wat dingen doen.

suzan2992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:02

Springen met een vierjarige kan prima!
Niet te vaak, niet te hoog...
Je kunt beter wat met hem 'spelen', door afstanden te varieren.. Deze technieken vast goed aan hem te leren voor eventueel later het wat hogere werk!
En ook kun je van begin af aan gewoon af en toe wat vreemde dingen plaatsen bij of onder de hindernis, dit is goed om vanaf het begin mee te beginnen en zo houd je natuurlijk een uitdaging bij het springen in plaats van steeds hoger enz..

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:04

Storm76 schreef:
Hoe hoog spring je?
En hoe vaak?

Als je pony 4 jaar is, en je maakt af en toe eens een sprongetje van 50 cm, is dat echt niet erg hoor. 4 jaar is een mooie leeftijd om te beginnen met springen. Eerder word idd afgeraden omdat je paard dan nog moet uitharden.

Ik spring denk ik 1 of 2 keer per week
en rond de 50, 60, 70 cm

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:05

Allemaal heel erg bedankt nu weet ik meer..!

Polkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:05

Moet geen kwaad kunnen dnk ik! ;)

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:54

Het is natuurlijk wel van belang dat je op een verantwoorde manier te werk gaat. Dat betekent rustig opbouwen, op een goede ondergrond trainen en eigenlijk het liefst onder deskundige begeleiding om te voorkomen dat er in het begin al technische foutjes (bij jou of je pony) insluipen die voorkomen hadden kunnen worden.

Als je op een goede manier traint, kun je gerust 1 keer in de week een paar sprongetjes maken. Succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:58

Ik zou het nog niet doen. Je paard is nog niet uitgegroeit, zijn groeiplaten zijn nog niet gesloten, en je kunt behoorlijke schade doen. Ik zou sowiezo niet vaker rijden dan 3 à 4 keer in de week, en als je dan perse wilt springen, 1x per maand met een max van 60 cm...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 06-02-09 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:02

ik sluit me volledig aan bij vjestagirl.
als je nu even wacht heb je uiteindelijk langer plezier van je pony!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:53

Vjestagirl schreef:
Ik zou het nog niet doen. Je paard is nog niet uitgegroeit, zijn groeiplaten zijn nog niet gesloten, en je kunt behoorlijke schade doen. Ik zou sowiezo niet vaker rijden dan 3 à 4 keer in de week, en als je dan perse wilt springen, 1x per maand met een max van 60 cm...

schade doen?
godsamme, zullen dan maar weinig paarden in de sport overblijven.
1x per maand max 60 cm.. waar haal je die theorie vandaan.

je kunt best met een 4 jarige springen, met beleid natuurlijk, opbouwen en daarbij hoord ook t beleren, consequent zijn. niet mogen stoppen en niet erlangs, gelijk aanpakken en dat is t meeste lijd geleden, hoe makkelijk t allemaal gaat hoe minder gek je hoeft te doen en hoe simpel je 1x in de week of 2x een paar sprongetjes kunt maken.
mijn 4 jarige lopen gewoon in de sport mee en dat is niet 1x per maand 60cm, maar parcours van 1m.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:59

ik zou t niet doen als je t mij vraagt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:53

lage kruisjes kan niet veel kwaad,maar hogere sprongen is op jonge leeftijd slecht voor het nog in ontwikkeling zijnde spronggewricht;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:05

je kunt rustig springen met je 4 jarige,maar bouw het wel op,ik spring nu met mijn 4 jarigeparcoursjes van 80 cm,om hem te leren naar de overkant te springen,maar ik spring ook af en toe een hindernisje van een meter,dat maakt hem handig en soepel,plus springen met een jong paard is een leuke afwisseling net als een buitenritje.ik spring pas een meter als mijn paard het aangeeft(toe lopen)anders maak je hem bang.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:20

previr schreef:
schade doen?
godsamme, zullen dan maar weinig paarden in de sport overblijven.
1x per maand max 60 cm.. waar haal je die theorie vandaan.

je kunt best met een 4 jarige springen, met beleid natuurlijk, opbouwen en daarbij hoord ook t beleren, consequent zijn. niet mogen stoppen en niet erlangs, gelijk aanpakken en dat is t meeste lijd geleden, hoe makkelijk t allemaal gaat hoe minder gek je hoeft te doen en hoe simpel je 1x in de week of 2x een paar sprongetjes kunt maken.
mijn 4 jarige lopen gewoon in de sport mee en dat is niet 1x per maand 60cm, maar parcours van 1m.

Die theorie komt vanuit het bekijken vanuit de groei van een paard, en wat zijn gestel eigenlijk kan dragen. Sowiezo is het een slecht plan om in te rijden voor de 5 zijn, laat staat te springen voordat ze 8 zijn.

Wat er dan in de sport overblijft is hetzelfde, alleen dan 2 jaar later. Geduld is een schone zaak, maar niemand heeft het tegenwoordig mee.

Maar goed, ik ben benieuwd hoe jouw paard er over 20 jaar bij staat, tegenover de mijne die pas op haar 6de 'een keer één sprongetje' mocht maken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:24

Vanaf 4 jaar mag je in de B springen (van het KNHS)
Laten we er maar vanuit gaan dat ze dit niet toe zouden staan als het dierenmishandeling is!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:31

LaFunkyJazz schreef:
Vanaf 4 jaar mag je in de B springen (van het KNHS)
Laten we er maar vanuit gaan dat ze dit niet toe zouden staan als het dierenmishandeling is!

Wat een argument van niets. De KNHS baseert haar regels duidelijk op traditie 'een paard is met 4 jaar klaar om te werken' en niet op recent geleverd wetenschappelijk bewijs 'het is onverstandig de rug van een paard te belasten voor het 5de jaar, en een paard is pas met 8 uitgegroeit en dan zijn alle groeiplaten pas gesloten'. De KNHS is gewoon een gevalletje van niet verder kijken dan je neus lang is. Want als je daar met zijn 4de niet mag starten, oei, dan krijg je misschien wel boze eigenaren, want ja, als je al met zijn 3de op zijn rug zit, dan moet je met zijn 4de toch wel wedstrijden mogen starten, anders is het niet leuk meer...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:36

Ik snap ook wel dat een paard niet uit gegroeid is op z'n 3e of 4e jaar. Ik vind dat als je op een goede rustige manier je je paard inrijdt, dat een paard dit goed aan kan.
Hoe jij het meldt, is alsof (bijna) iedereen in Nederland met een paard z'n dier mishandelt, en foeifoeifoei, wat zijn we toch slechte mensen met z'n allen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:38

--> RT-D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:40

LaFunkyJazz schreef:
Ik snap ook wel dat een paard niet uit gegroeid is op z'n 3e of 4e jaar. Ik vind dat als je op een goede rustige manier je je paard inrijdt, dat een paard dit goed aan kan.
Hoe jij het meldt, is alsof (bijna) iedereen in Nederland met een paard z'n dier mishandelt, en foeifoeifoei, wat zijn we toch slechte mensen met z'n allen.

Ik vind wel dat we er over het algemeen veel te vroeg opzitten. Als je er met 3,5 nog geen zadel op hebt liggen ben je vreemd, en als je op zijn 4de nog niet een B proefje kan lopen word je raar aangekeken, want je dier kan dat toch al lang? Als je wetenschappelijk kijkt naar wat een paard aankan, dan is de rug belasten voor ze 5 zijn gewoon onverstandig. Maar ja, we willen er niet op wachten, met 3 gaan we longeren en met 3,5 zitten we erop... Dat vind ik slecht ja..

En daarom vind ik het ook slecht om op zijn 4de al te gaan springen, laat je dier gewoon lekker uitgroeien, waarom niet wachten totdat hij 6 is? Dan voorkom je veel mogelijke problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:46

Vjestagirl schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Ik vind wel dat we er over het algemeen veel te vroeg opzitten. Als je er met 3,5 nog geen zadel op hebt liggen ben je vreemd, en als je op zijn 4de nog niet een B proefje kan lopen word je raar aangekeken, want je dier kan dat toch al lang? Als je wetenschappelijk kijkt naar wat een paard aankan, dan is de rug belasten voor ze 5 zijn gewoon onverstandig. Maar ja, we willen er niet op wachten, met 3 gaan we longeren en met 3,5 zitten we erop... Dat vind ik slecht ja..

En daarom vind ik het ook slecht om op zijn 4de al te gaan springen, laat je dier gewoon lekker uitgroeien, waarom niet wachten totdat hij 6 is? Dan voorkom je veel mogelijke problemen

Bij ons zijn de groeiplaten ook pas op ons 20e gesloten, en voor die tijd sporten we ook al hoor.... Dus wat dat betreft een slecht argument.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:47

Ik spring niet met mijn driejarige. Als leeftijdsgrens voor mezelf en mijn dieren heb ik min. 4 jaar. Mijn andere pony is 4 jaar en springt af en toe een laag sprongetje en loopt wat balkjes. Mijn driejarige loopt wel eens los wat cavaletti's.
Ik vind af en toe springen met vier jaar geen probleem hoor. Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten. Het ene paard is er eerder klaar voor dan het andere.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:26

Het ene paard is het andere niet. De ene heeft al moeite met een B proef, de ander is tegen die tijd al toe aan andere oefeningen. Hetzelfde geld voor springen, de ene vind een sprong van 50 cm al moeite, de ander gaat soepeler springen van een hogere sprong . Ik ben ervan overtuigd dat een sprongetje op z'n tijd geen kwaad kan.
"Top" springruiters springen ook niet elke dag. max 1 x in de week verder dressuuroefeningen.