Michiel opnieuw @ work, alweer verbetering!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Michiel opnieuw @ work, alweer verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:31

Ja, het gaat steeds beter met Michiel en mij. We blijven vooruitgaan.
Ik verzorg hem sinds deze zomer, en rijd hem ongeveer 4 dagen in de week.
Normaal is Michiel van de Endurence en het springen, maar bij mij moet hij dressuren!
(En dan moet ik af en toe rodeo doen van hem, dat is zijn droomcarrière. :Y) )

Van de zomer hadden we al eens een topic, deze namelijk:
[RT-HAW] Michiel (kwpn) @ work, nu al verbetering zichtbaar.

En nog een topic op itp, want lol met je knol daar is een vzpaard natuurlijk voor!
[ITP] Twee "penny's" @ lol met je knol!

Inmiddels hebben we ook al een keertje een wedstrijdje gestart, in de f11.
Helaas net niet gehaald door mijn zenuwen, wel veel complimentjes over m'n o zo knappe vzpaard gehad. :D *Trots*
We zijn nu nog serieuzer aan het werk, en hebben elkaar nog beter leren kennen en vertrouwen.
Martingaal en pessoa komen nu bijna alleen nog voor buitenritjes uit de kast, het uitproberen is (grotendeels) over. (Maar met Michiel weet je nooit waar je aan toe bent. :Y) )
Ons niveau is nu denk ik een redelijke B proef zonder al te grote ongelukken.

Echt hoog in de dressuur verwacht ik ook niet te komen. Het plan is om van de zomer lekker te gaan springen, want dat is Michiel z’n ding.

In de galop hebben we op het moment wat communicatieprobleemtjes. Ik mag niet met m'n been aan z'n buik komen, maar op enkel m'n kuit doet meneer het niet. Dus hier en daar een bokje, en echt ontspannen valt het niet te noemen. Weet niet of iemand er tips voor heeft, ik probeer hem gewoon goed voorwaarts te houden en lekker achterover te zitten, dan kan hij me niks maken. Heb ergenst een filmpje, zou het wel kunnen uppen.

Nou, als je Michiel in zomervacht al mooi vond, ik vind hem nu alleen nog maar mooier:
[1]Afbeelding

Stappen en wat nageven vragen. Had hier al losgereden, dat doe ik altijd gewoon aan een halflang teugeltje.
[2]Afbeelding

Drafje...
[3]Afbeelding

Halthouden en even afknabbelen.
[4]Afbeelding

Op de volte, Giel begint langzaam wat te zakken.
[5]Afbeelding

Ciska, shame on you! Die houding is echt bagger. (Hoewel de thermoboots ook niet echt helpen... O:) )
[6]Afbeelding

Elegant moment, maar het toont wel een van onze probleempjes. Mischiel kantelt af en toe zijn hoofd...
[7]Afbeelding

Hij lijkt hier wat naar binnen te vallen, verder wel een fijn beeld leek me.
[8]Afbeelding

Dit ziet er helaas niet zo actief uit. Dat blijft wel een van onze aandachtspunten, al sinds het vorige topic.
[9]Afbeelding

Stap, wat is het toch een knappe vent. :+:
[10]Afbeelding

En nog een filmpje van de galop. Bokken valt niet echt op ofzo, maar als je zo'n slechte rug hebt als ik is het knap irritant en pijnlijk. Lekker achterover zitten dus. En... Ik weet het ik ben net een ouwe taart, maar dat bokriempje vind ik stiekumpies errrug handig. :')

Nou en toen hebben we de fotograaf er nog even opgezet!
Fleur heeft in het verleden wel gereden, maar voornamelijk op brave pony's.
Toen ze michiel in galop bezig had gezien, wou ze dus eigenlijk al niet meer. :')
Maarja, ze wil van de zomer weer op ponykamp, dus ik zei komop, niet zeuren ~~}> , gewoon aan de longeerlijk even uitdraven en daarna nog wat stappen.

Daar zat ze dan!
[11]Afbeelding

Met z'n tweetjes, en ik moet toegeven dat haar houding nog best netjes is.
[12]Afbeelding

Na het draven op het gemakje uitstappen. Michiel heeft allang door dat hij klaar is met werken, je zou er nu een klein kind op kunnen zetten. :P
[13]Afbeelding

Nog even poseren... Michiel denkt, als ik lief kijk, mag ik dan naar stal?
[14]Afbeelding

Jahoor Giel, dat mag, dus dat was het dan alweer! Graag tips en commentaar, alvast bedankt!
[15] Afbeelding

_Bitje_

Re: Michiel opnieuw @ work, alweer verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:38

Een leuke combie Jullie!
je zit ook wel aardig goed, alleen probeer meer naar achteren te zitten in draf en galop en tenen meer naar binnen.
Verder zag ik dat je vz paardje de galop nog moeilijk vind en gaat ie terug in draf, probeer hem toch voor te zijn!

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen!
succes verder met je leuke vzknol

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:40

Ik vind je paard een beetje stijfjes eruit zien op de foto´s, in de zin dat hij niet echt lekker een ronding in zijn hals maakt etc (hij maakt meer een knik met zijn hoofd en dat is het). Verder is het wel een leuk paard om te zien maar ik zou dus veel oefenen met een beetje inbuigen en alles een beetje soepel proberen te maken. De galop ziet er nog niet erg lekker uit, ik ken het probleem met het bokken met aanspringen maar jou paard valt ook steeds terug en wil dus niet door galoperen. Is hij al eens na gekeken in zijn rug want vanaf het filmpje lijkt het alsof hij steeds gaat bokken als jij diep zit. Om dat te testen zou je kunnen proberen om eens in verlichte zit te galoperen en kijken hoe hij dan reageerd? Verder leuk paard en veel plezier nog verder :)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:45

Leuk paard om te zien, erg mooi!

Ik krijg het idee dat het bokken en het terugvallen uit de galop puur verzet is. Heb je hem wel eens na laten kijken? Dit ziet er niet uit alsof hij het uit baldadigheid doet, meer alsof hij ergens last van heeft.

Verder zakt hij al lekker in, probeer hem zo laag en rond mogelijk te rijden. Goed over de rug.
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 03-02-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:45

Heel mooi paard!
Ik zie het galopprobleem inderdaad ook. Goeie bok geeft ie als ie aanspringt, maar trap m gewoon maar is goed door, hij moet luisteren, je zal misschien een keer een rotbok krijgen maar wees daar op voorbereid hij MOET luisteren! Jij bent de baas, niet hij!
Ook moet je oppassen dat ie niet in de verkeerde galop aanspringt!

Voor de rest vind ik het er netjes uitzien!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:46

dat viel mij ook op, ja......
verder ook inderdaad bezig gaan met buigoefeningen,

succes

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:48

Wat een leuke aftekeningen heeft ie op zn hoofd zeg :D

Ik heb het idee dat je paardje een probleem met rechtrichten heeft, hij lijkt steeds naar rechts te vallen. Misschien is het een idee om hier aan te werken, dan wordt hij ook wat soepeler en minder stijf.
Probeer als hij bijna uit de galop valt niet mee te drijven met je zit, maar recht op je billen te blijven zitten en been erbij :)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:49

Leuk paardje, hij ziet er een beetje stijf uit, in de gallop bokt hij eigenlijk voornamelijk als je aangallopeert (en dat is best vaak omdat hij vaak terug valt) dus als je diep zit. Ik zou hem als dit niet snel ophoud een keertje na laten kijken door een ostheopaat... Wij hebben ook een paardje op stal die dit deed, nu bij de fysio geweest, gekraakt en alles gaat fantastisch! Je weet nu wsl. ook niet echt of je streng kan zijn omdat je niet weet of er een medische oorzaak is... Ik zou daar toch een keerje naar laten kijken! Verder ziet het er goed uit hoor! Ik vind dat je het goed met hem doet...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:50

In de verlichte zit gaat hij net zo vrolijk door. :P
s'zomers haalt hij het niet in z'n hoofd, dus het is gedeeltelijk frissigheid.
Ik weet dat hij het liefst op de plek wil galoperen en zijn rug heel kort wil maken. Dus vind hij het niet leuk als hij voorwaarts moet. Het is ook heel specifiek als ik been geef. En een tik met de zweep hoef ik al helemaal niet te proberen. :+

Ik zou hem best eens willen nakijken, maar het is niet mijn paard, en mijn geld boom gaat pas deze lente weer bloeien. :+
Maar ik kan er in elk geval eens achter aan gaan, daar hebben jullie gelijk in.

Hij moet er idd nog wat meer doorheen! Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die er echt een heel uur bij kan blijven, want hij kan het prima.

Dankjullie voor de reactie's!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:50

PreciousViva schreef:
Heel mooi paard!
Ik zie het galopprobleem inderdaad ook. Goeie bok geeft ie als ie aanspringt, maar trap m gewoon maar is goed door, hij moet luisteren, je zal misschien een keer een rotbok krijgen maar wees daar op voorbereid hij MOET luisteren! Jij bent de baas, niet hij!

Mee eens, nadat je zeker weet dat er niets medisch achter zit. Dit lijkt erg op rugproblemen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:56

Heino schreef:
Wat een leuke aftekeningen heeft ie op zn hoofd zeg :D

Ik heb het idee dat je paardje een probleem met rechtrichten heeft, hij lijkt steeds naar rechts te vallen. Misschien is het een idee om hier aan te werken, dan wordt hij ook wat soepeler en minder stijf.
Probeer als hij bijna uit de galop valt niet mee te drijven met je zit, maar recht op je billen te blijven zitten en been erbij :)

Alle foto's zijn ook precies op de volte rechtsom genomen, maar ik had dus al hetzelfde idee...
Dit weekend moet m'n moeder gewoon eens mee hoor, die maakt de beste foto's. :j

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:00

AnnemiekvM schreef:
PreciousViva schreef:
Heel mooi paard!

Mee eens, nadat je zeker weet dat er niets medisch achter zit. Dit lijkt erg op rugproblemen.

Ja klopt helemaal, eerst het medische uitsluiten :)

Wordt ie wel is lekker losgegooit in een paddock/weiland zodat ie zn rug ff lekker los kan bokken?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:01

Miss_Malfoy schreef:
In de verlichte zit gaat hij net zo vrolijk door. :P
s'zomers haalt hij het niet in z'n hoofd, dus het is gedeeltelijk frissigheid.
Ik weet dat hij het liefst op de plek wil galoperen en zijn rug heel kort wil maken. Dus vind hij het niet leuk als hij voorwaarts moet. Het is ook heel specifiek als ik been geef. En een tik met de zweep hoef ik al helemaal niet te proberen. :+
Ik zou hem best eens willen nakijken, maar het is niet mijn paard, en mijn geld boom gaat pas deze lente weer bloeien. :+
Maar ik kan er in elk geval eens achter aan gaan, daar hebben jullie gelijk in.

Hij moet er idd nog wat meer doorheen! Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die er echt een heel uur bij kan blijven, want hij kan het prima.

Dankjullie voor de reactie's!

Hoe straf je hem dan voor die bokken van hem, want hij bokt op je been zeg je dus een trap kun je hem niet geven en je kan hem ook geen tik met de zweep verkopen?
Mijn pony bokt ook soms met aangaloperen maar dan krijgt hij toch echt wel een trap of tik (en mijn pony werd ook helemaal histerisch van een zweep of ging steeds hoger bokken op een tikje) maar je moet hem er wel voor straffen (als het geen medisch probleem is) of in ieder geval duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Ook zie je dat je vrijsnel al voorover klapt door het bokken, terwijl het eigenlijk alleen maar een paar huppels zijn. Je moet écht leren zitten áchterover want als hij dit door zet en hoger gaat bokken lig je er zo naast ben ik bang, plus dat je paardje nu steeds een klap in zijn rug terug krijgt omdat jij zo ver uit je zadel floept.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:05

Ook ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat het bokken in galop geen baldadigheid is… Je ziet aan zijn hele houding dat hij protesteert: kop in de lucht, oren in de nek, staart zwiept in het rond, daar waar ik de foto’ s toch best een fijn plaatje vond geven, vind ik het filmpje niet fijn om naar te kijken. Ook het feit dat hij niet door galoppeert maar steeds terugvalt in draf lijken aan te tonen dat er wellicht meer aan de hand is dan joligheid. Misschien kun je inderdaad een keer iemand naar zijn rug laten kijken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:06

Tuurlijk kan ik hem een trap geven?
Want hij moet juist afleren om te bokken op mijn been.

Dat ver uit het zadel komen valt wel mee toch? Vond ik tenminste. Hoger bokken als dit doet hij niet, plus hij houd altijd zijn nek omhoog. Kop tussen de knieën en rug bol vind hij te veel moeite.

Hij staat overigens iedere dag in de wei met 2 andere ruinen.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:44

Miss_Malfoy schreef:
Tuurlijk kan ik hem een trap geven?
Want hij moet juist afleren om te bokken op mijn been.

Dat ver uit het zadel komen valt wel mee toch? Vond ik tenminste. Hoger bokken als dit doet hij niet, plus hij houd altijd zijn nek omhoog. Kop tussen de knieën en rug bol vind hij te veel moeite.

Hij staat overigens iedere dag in de wei met 2 andere ruinen.

Je kan beter eerst kijken of je beestje nergens last van heeft want daar lijkt het wel op, je benen lopen niet weg dus daarna kan je hem altijd nog een trap verkopen maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn... Succes
Laatst bijgewerkt door floorDaan op 03-02-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:48

Ik zeg toch ook niet dat ik steeds loop te schoppen of dat ik hem voor iedere bok afransel?
Wie denkt dat ik dat doe mag het zelf komen proberen, zoiets flik je Michiel namelijk niet. Of je moet een doodswens hebben.

Ik heb overigens al gezegt dat ik er best achteraan wil gaan, dus wat dat betreft voegt je bericht weinig toe...

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:06

Ik doe het je ook niet na, jij hebt zeker weten het beste voor met je paardje maar probeer de eigenaar duidelijk te maken dat er iets aan de hand is... Want dat kan schade aan jou of je paardje voorkomen, het is ook niet fijn om er iedere keer op te gaan zitten met de gedachte dat hij toch weer vervelend gaat doen in de galop. Heel veel succes!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:33

ben het wel met floorDaan eens, kan je niet aan je tante vragen of ze michiel is wil na laten kijken?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:36

Die post over hem een schop verkopen was een reactie op mijn post en heeft dus niks te maken met wat ze nu iedere keer doet.

Ik snap dat jij je paardje niet zo 1-2-3 na kan laten kijken, wat je wel zou kunnen doen is ook gewoon eventjes extra opletten met hoe hij doet als je op zijn rug drukt enzo en in de wei. Loopt hij wel eens zo te sjouwen dat hij echt zijn rug moet gebruiken of zie je eigenlijk altijd dat hij niet volledig zijn rug wil ontspannen etc. Gewoon wat extra in de gaten houden.
Mijn bijrijdpony bokt ook met aanspringen, is na gekeken (ook zijn gebit) maar daar bleek niks mis mee en nu ik merk dat zijn bespiering in zijn achterhand sterker is en hij nu ook al veel minder bokt. Dus goed ook spieren kweken bij hem :)

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:47

Wat een leuk paard zeg !:D
Ziet er echt leuk uit leuke combi :)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:37

superlise schreef:
Die post over hem een schop verkopen was een reactie op mijn post en heeft dus niks te maken met wat ze nu iedere keer doet.

Ik snap dat jij je paardje niet zo 1-2-3 na kan laten kijken, wat je wel zou kunnen doen is ook gewoon eventjes extra opletten met hoe hij doet als je op zijn rug drukt enzo en in de wei. Loopt hij wel eens zo te sjouwen dat hij echt zijn rug moet gebruiken of zie je eigenlijk altijd dat hij niet volledig zijn rug wil ontspannen etc. Gewoon wat extra in de gaten houden.
Mijn bijrijdpony bokt ook met aanspringen, is na gekeken (ook zijn gebit) maar daar bleek niks mis mee en nu ik merk dat zijn bespiering in zijn achterhand sterker is en hij nu ook al veel minder bokt. Dus goed ook spieren kweken bij hem :)

Ja maar als een probleem al zo diep zit moet je meestal veel ervaring hebben om echt een conclusie te trekken... Heb je niet toevallig een vriend / vriendin / kennis / familielid die iets qua beroep in de paarden doet, als je die een keertje laat kijken word het niet meteen zo officieel...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:39

floorDaan schreef:
superlise schreef:

Ja maar als een probleem al zo diep zit moet je meestal veel ervaring hebben om echt een conclusie te trekken... Heb je niet toevallig een vriend / vriendin / kennis / familielid die iets qua beroep in de paarden doet, als je die een keertje laat kijken word het niet meteen zo officieel...

Ben ik met je eens, maar ik snap ook goed dat zíj niet de mogelijkheid heeft om iemand te laten komen en als de eigenaresse het niet nodig vind houdt het al op en zit er niks anders op dan het nog aankijken, en dan zou ik dus veel trainen op de achterhand zodat die wat sterker wordt..

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:46

Citaat:
Ben ik met je eens, maar ik snap ook goed dat zíj niet de mogelijkheid heeft om iemand te laten komen en als de eigenaresse het niet nodig vind houdt het al op en zit er niks anders op dan het nog aankijken, en dan zou ik dus veel trainen op de achterhand zodat die wat sterker wordt..

Ja snap ik, maar misschien een familielid of iemand bij jullie op stal die er veel verstand van heeft... Je kent meestal wel iemand die je eventjes kan proberen te helpen... En anders idd achterhand trainen en gedult hebben...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 23:31

floorDaan schreef:
Ik doe het je ook niet na, jij hebt zeker weten het beste voor met je paardje maar probeer de eigenaar duidelijk te maken dat er iets aan de hand is... Want dat kan schade aan jou of je paardje voorkomen, het is ook niet fijn om er iedere keer op te gaan zitten met de gedachte dat hij toch weer vervelend gaat doen in de galop. Heel veel succes!

Sorry voelde me een beetje aangevallen. :o

Michiel heeft inderdaad niet echt een sterke achterhand, en z'n rug is ook niet erg bespierd.
Dat merk je wanneer hij zo ontspannen is dat hij mij wil gaan dragen.
Op dat moment zakt hij heel even ontspannen naar beneden, gaat mij echt dragen, om zich vervolgens een hoedje te schrikken want hij loopt zo nooit. :Y) Die spieren zijn dus ook niet echt getraind.

Ik zal dus proberen om iemand te vinden die eens naar z'n rug kan kijken.
Voor de rest probeer ik gewoon de achterhand te trainen.
Iemand daar nog tips voor?