Tim @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

Tim @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 15:03

Hallo,
hier dan voor het eerste foto's van mij en tim aan het rijden.

Tim is een ruin van 13 jaar en is 1.82 hoog. Ik rij tim vanaf Juli 2008.
Waar we met rijden vooral mee bezig zijn is niet zo door me been heen loopt (ga vanaf nu met een klein spoortje rijden) en dat die lekker onstpannen door de bak heen hobbelt. Een nivo hebben we niet echt, we rijden geen wedstrijden. Waar ik met rijden problemen mee heb is dat tim erg sterk is en dat ik dan heel veel moeite moet doen om hem weer met zijn gedachte bij mij te krijgen. Waar ik nog aan moet werken is dat ik soms een te strenge hand heb en dat ik echt eens iets aan mijn benen moet doen, want die lijden vaak een eigen leven.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

Groetjes Anja en Tim

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:06

Mag ik vragen waarom je met slof rijd? Juist als je paard zo sterk is zou ik er geen slof aan gaan hangen..probeer hem te rijden op je zit, rij veel (schijn)overgangen en figuren..als ie straks ontdekt dat ie ook wel door de slof heen kan banjeren ben je nergens meer!

Verder is het een mooi paard!

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:07

ik vind het er wel goed uit zien hoor !!
Ik zie alleen op de meeste foto's dan Tim zijn hoofd kantelt daar moet je wel mee uit kijken want zo komt hij onder de oefeningen uit !!
Blijf zo door gaan hoor

Veel plezier & Suc6

floorDaan

Re: Tim @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:10

Hoi, Leuk paard. Waarom rijdt je met slof als je zelf al aangeeft dat je soms een te strenge hand hebt? Het paard waar ik op rij is ook 1,82. Een joekel en erg sterk. Maar met slof gaan rijden heeft geen zin. En ook niet als je slof zo los hangt... Verder leuk paard!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 15:12

ik rij met slot omdat Tim soms ergens van schrikt en dat ik hem gewoon veel makkelijker weer onder controle hebt, omdat ik hem anders niet kan houden als die gaat rennen, je kan ook goed zien op de meeste foto's dat ik hem niet gebruik met rijden, alleen galop, omdat dat een moeilijk punt is bij ons en tim zich dan ook wel een sterk wil maken. de bedoeling is dat die er binnenkort afgaat, omdat tim bij nooit meer (even afkloppen) vandoor gaat, dus de sloft is uit eigen veiligheid

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:13

Ik vind het over het geheel een leuk plaatje en je hebt een leuk paard onder je kont :D
Wat betreft het sterk zijn: een strenge hand is dan juist niet de oplossing, je geeft je paard dan een reden om 'terug te trekken'. Misschien ben je bang de controle te verliezen, dat hij te hard gaat omdat hij veel druk in je hand geeft? Ga eens lekker met lange teugel rijden, en daarmee bedoel ik echt heel lang. Kijken wat er gebeurt en vooral om eens te merken dat je geen hand nodig hebt om controle te houden. Overgangen maken op slechts en alleen je zit.

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:05

Hoi,

Je hebt een leuk paardje, maar heb wel wat puntjes.
Het ziet er op sommige stukken niet echt ontspannen uit, en verder vind ik dat hij zijn achterhand veel meer moet gaan gebruiken. Over de slof ga ik niks zeggen, daar is al genoeg over gezegt.
Verder als laatste nog wel 1 dingetje, je zegt zelf dat je benen een eigen leven leiden, dan vind ik het niet zo'n goed plan om vanaf nu een spoortje om te doen, hoe klein dan ook.

Groetjes

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:30

Hallo!!
Wat een leuk paard heb je onder je kont!!
Rijtechnisch zal ik niet teveel commentaar geven zolang ik zelf nog veel te leren heb..
Kan me wel vinden in de tip van Imitador, ik merk dat ik zelf ook nogal de neiging heb om mijn hand vast te zetten als tegendruk voor het paard, de teugels dan extra loslaten helpt om meer controle over je eigen hand en zit te krijgen!

Wat me opviel mbt spoortje is hetvolgende:
Ten eerste geef je aan dat je het spoorte wil gebruiken omdat ie niet helemaal goed op je been reageert, mijn mening is dat een spoortje daar niet voor bedoeld is. Los dat op met de zweep en werk dan gewoon eerst een tijdje puur aan het aan het been zijn, actie is reactie dus als jij been geeft moet hij reageren en anders geef je nog een keer been en tegelijk een tik met het zweepje.. Je kan beter een paar keer streng doorkomen als het 10x net te zacht doen, aan dat laatste heb je niks en is uiteindelijk vervelender voor paard...
Verder ben ik het met Tessaaa eens, je geeft zelf aan geen stil been te hebben (Ze leiden een eigen leven) dus werk eerst daaraan voordat je je paard 'afstompt' door onjuist spoorgebruik... Als hij daar ook niet mee rop gaan reageren omdat hij te vaak per ongeluk geraakt wordt krijg je het nog moeilijker voor elkaar.

Natuurlijk moet je het uiteindelijk zelf weten maar denk er in ieder geval even over na...

Het is in ieder geval een leuk paardje en wat zit je mooi rechtop!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:32

De slof hangt los, dus doet eigenlijk niks.
Ik denk dat deze ruiter zich gewoon veiliger voelt met dat ding.

Ik vind het een leuk paard, ik zou alleen niet aan een spoortje beginnen, maar juist meer overgangen rijden.
Zolang been niet stil genoeg ligt -- > geen spoortje aandoen!

Paard loopt erg strak in de rug, ik zou m liever wat lager en ronder in de hals zien,zodat rug wat kan opbollen :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:45

Je hebt de slof los hangen ja..
waarom heb je hem dan uberhaupt om. Hij word er alleen sterker van. ook als hij schrikt.
Ik heb met mijn paard buitengereden met een slof (hij sprong met 4 benen de lucht in als ik een overgang wou maken) het werd alleen erger van de slof. Maak overgangen terug hij moet reageren maar heb wel geduld als je zaelf rustig blijft zal het paard dat ook doen. een slof eraan binden vind ik persoonlijk onzin. als je nou een gevaar zou zijn voor andere maar voor zover ik zie rij je in een omheinde bak, hij kan dus nergens heen.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:49

tassie schreef:
ik rij met slot omdat Tim soms ergens van schrikt en dat ik hem gewoon veel makkelijker weer onder controle hebt, omdat ik hem anders niet kan houden als die gaat rennen, je kan ook goed zien op de meeste foto's dat ik hem niet gebruik met rijden, alleen galop, omdat dat een moeilijk punt is bij ons en tim zich dan ook wel een sterk wil maken. de bedoeling is dat die er binnenkort afgaat, omdat tim bij nooit meer (even afkloppen) vandoor gaat, dus de sloft is uit eigen veiligheid

Oke, logisch. Als jij je veiliger voelt met is dat beter! Nu snap ik je mailtje: je hebt hem gevonden... Ik had niet helemaal door dat jij het was!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:51

mijn benen liggen wel stil, maar altijd te ver naar achter, hij word met sloft niet sterker, en wat crossmonster zegt, het is gewoon een stukje zelfvertrouwen, tim is een blok beton van 1.82 hoog als die gaat rennen, en dat hou je niet zo even tegen, zelfs niet met een slof, daarom hangt die los, met rijden zelf heb ik hem niet nodig, alleen als noodrem.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:53

tassie schreef:
mijn benen liggen wel stil, maar altijd te ver naar achter, hij word met sloft niet sterker, en wat crossmonster zegt, het is gewoon een stukje zelfvertrouwen, tim is een blok beton van 1.82 hoog als die gaat rennen, en dat hou je niet zo even tegen, zelfs niet met een slof, daarom hangt die los, met rijden zelf heb ik hem niet nodig, alleen als noodrem.

Slof heb ik om die reden en omdat je hem niet op spanning hebt staan, totaal geen moeite mee.
Spoorgebruik wel, je benen leg je idd te ver naar achteren, en daarbij je tenen naar buiten.
Doe je nu een spoor om dan prik je behoorlijk in de flanken :)

Dus vandaar dat ik daar even mee zou wachten. Zou dan liever een zweepje erbij pakken.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:13

Leuke foto's an, met het commentaar ben ik het wel eens zeker betreffende het spoortje. Weet je nog het één, twee, drietje. 1 aansporen, 2 iets fellere aansporing 3 zweep ;) .

Verder ziet het er leuk uit. Overigens ben ik erg blij dat je zelf nu ook inziet dat je met een strengere hand rijd, vroeger erkende je dat nooit echt en kon je er dus ook niet aan werken. We moeten echt weer eens afspreken. Kan jij niet naar Spijk komen :P .

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:06

Misschien mag ik nog iets extra's zeggen betreft de spoor: ik denk niet dat je paard niet genoeg werkwillig is (dus dat je moet gaan dreigen met een soort van 'straf' => spoor/zweep. dat bedoel je misschien niet, maar zo komt het wel over). Ik denk eerder dat het paard misschien in de war is van de vele hulpen, of niet altijd goed snapt wat je wil. Terug naar de basis: stappen met lange teugel overgang naar draf. Rustig weer naar stap en weer overgang naar draf. Met zo min mogelijk hulpen en verder geen andere dingen vragen. Dan zul je zien hoe snel hij het begrijpt. Zo heb ik het gedaan toen Sevillano niet zo fijn wilde/snel reageerde op ophoudingen voor halt houden. Gewoon honderd keer doen met een lichte hulp. Binnen 5 overgangen had hij precies door wat ik bedoelde. Dan ga je daarna weer rustig verder met je andere oefeningetjes en doe je af en toe tussendoor weer de overgang. Je zou daar ook tijdelijk iets met je stem kunnen doen, wat de overgang aankondigt, en die kun je later weglaten, gewoon om zijn aandacht te focussen op die ene hulp, die ene vraag.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:03

jah, ik moet ook echt gaan volhouden met me benen. mischien ga ik het nog een tijdje zonder sporen doen.

maare, ik kom nog een keertje naar spijk hoor vero

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:10

Probeer anders een martengaaltje..
Heb ik ook altijd om, zit ook in mn hoofd maar vind het veiliger als ze dreigt omhoog te gaan of weg te rennen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:31

Ben ik de enige die vind dat hij misschien ook wel meer van achter naar voren gereden mag worden? Zie absoluut geen actief achterbeen op deze foto`s. Buitenom de slof,sporen,handen dus want ik denk dat ze dat nu wel weet.
Vind het zeker een mooi paard om te zien!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:20

Ik zie inderdaad, zoals jij zelf zegt een paard wat iets te weinig voorwaarts is.
Maar in je beginpost zeg je dat je benen een eigen leven leiden... dan zou ik dus niet met sporen rijden.
consequent zijn met je hulpen is een beter plan: als jij wil versnellen, druk je met je kuit. helpt dat niet, dan druk je harder. werkt dat niet, krijgt hij een tik met de zweep. doe dit een paar keer en blijf consequent, dan is jouw paard gewoon goed aan je hulp, zoals ie zou moeten doen.

Als je sporen draagt en je bungelt met je been, dan raak je hem per ongeluk ook met je spoor aan en raakt ie daaraan gewend. dan ben je nog geen stap verder.
Slof is al benoemd.

succes!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:23

ik rij nog steeds zonder sporen. heb geprobeert consequenter te zijn met mijn benen en zweep. ik merk wel iets vooruitgang dat die beter reageerd, hij begint door te krijgen als die niet naar mijn been luisterd dat die een tik krijgt

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:53

Ik zou in plaats van een slof ook liever een martingaal gebruiken, maar dat terzijde.

Ik heb het gevoel dat het paard zich een beetje laat sullen.
Gewoomn beetje draf, galop, stap, dit en dat en klaar.
Aan het vw-nw kan ook nog wel gewerkt worden, en het rechtrichten ook.
Tips hiervoor:
- Probeer eens in plaats van de hoefslag en voltes de binnen hoefslag. Gewoon rechte stukken draven, leert het paard veel rechter van draven.

En tsja, overgangen overgangen overgangen voor het vw-nw. ;) Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:58

SUPER.......... super slofgebruik en ook nog eens om een hele goede reden :)

Ik heb er rijtechnisch niks op aan te merken, behalve dat ik graag wat meer ontspanning zou willen zien. werk aan een stukje rechtrichten, werk aan een stukje lossigheid van jou :) dat is het enige wat ik "mis" in deze foto's een stukje lossigheid van de ruiter :)

Loslaten van voren en in je lijf......... ga maar eens wat vertrouwen hebben in je kunnen en in dit paard :) en laat de boel maar eens los.

l_iind_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:36

Mooi paard, ik zou wat meer ontspanning in de nek willen zien, misschien wat meer ruimte geven van voren, en zelf ontspannen..?
Ik vind al dat het er erg vriendelijk uitziet, dus daar ligt het niet aan!! :D

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:30

wel leuke combinatie..
maar je moet zelf iets meer recht op zitten..
dan is het goed;)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:08

jah, ik zit zelf ook een beetje gespannen, maar ik had 2 weken niet gereden en meneer was daardoor een beetje fris :P