3 jarige v. Olaf @ losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

3 jarige v. Olaf @ losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:53

Astrid is een 3-jarige gelderse merrie van Olaf. Inmiddels 4/5 maanden onder het zadel. Ze leert erg snel.
We zijn nu bezig haar wat ronder te maken wat betreft de bespiering. Onderhals en kaakspier eraf en wat meer kap.
De foto's zijn van het losrijden voor een training op school. Dit was de 2de keer op ander terrein. Ze was erg gespannen en dan laat ze haar "tuigerbouw" goed zien.

Afbeelding
Die typische tuiger bouw met veel spanning. Hier schoot ze telkens weg.

http://www.paardenliefhebbers.nl/phpBB2 ... rder_1.jpg

Afbeelding

Afbeelding
Veel spanning

Afbeelding
Wat beter, strenge binnenhand

Afbeelding

Afbeelding

Portretfoto's tussendoor

Afbeelding
Spanning wat minder

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindelijk ontspannen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn gemaakt door Rachel Kuipers ( http://www.rachelkuipers.nl ). Ben er ontzettend blij mee!

floorDaan

Re: 3 jarige v. Olaf @ losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:59

Leuk paard! Zoals je zelf al aangeeft is er af en toe veel spanning misschien veel lang-laag rijden en veel over de rug rijden... Verde vind ik je houding erg netjes, alleen af en toe een strenge binnehand. Dat kan verevelend zijn voor je paard en kan zijn binneschouder teveel tegen houden... Handen dicht naast elkaar houden helpt. Gewoon lekker blijven oefenen!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:10

Hee!

Astrid is echt leukleuk! Je binnenhand vind ik nog best meevallen :). Je kan d'r beter zo hebben lopen, qua diepte. Helemaal voor zo'n jong dier ;). Volgende keer kom ik de andere op de foto zetten :D.

Liefs.

Chantal_34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:11

die loopt zeker niet verkeerd :Y)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:52

ik vind dat de merrie nog wat meer ruimte zou mogen hebben
maja op vreemd terrein hihi zou ik dat ook niet doen

volgens mij mogen je beugels een gat langer en je zadel een maatje groter
je zit echt achterin op de lepel van het zadel

teqil_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:26

leuk paardje!
vind het er leuk uit zien alleen let op je handen wat ik bij me zelf merk is dar de paarden veel lekkerder lopen als ik mijn handen meer sluit en ontspan maar verder heel erg leuk paard!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:29

zijn lichaam is echt gelders en zijn hoofd meer kwpn je rijden ziet er wel goed uit alleen wat gespannen

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:32

Wat een leuk paard!
Probeer alleen op sommige foto's meer je buitenteugel te begrensen en dus erbij te houden, hij valt over de buiten schouder namelijk.

Veel succes!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 10:57

Dankje. Wat betreft over de buitenschouder lopen, dat is denk ik een moment dat ik haar wat doorvraag naar binnen aan mijn binnenhand te zien.
Laatst bijgewerkt door Renee91 op 03-02-09 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:59

ziet er goed uit, neem aan dat hij 4 wordt dit jaar.
wat een mooi hoofdstel heeft ie om!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:01

Bedankt erg trots op, een rip uit mijn portemonne maar wel ontzettend mooi leer. Ja in juni wordt ze vier jaar.
Laatst bijgewerkt door Renee91 op 03-02-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:01

je ziet op veel foto s dat hij de onderhals gebruikt,
ik zou hem graag wat vwnw zien,
vind hem wel een echte knapperd,
jullie passen goed bijelkaar.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:02

Zo wordt ze thuis ook gereden en veel gelongeerd. Op dit terrein durf ik haar nog niet langer te laten omdat ze er telkens vandoor schoot. Het klopt inderdaad wel.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:44

Gaaf paard. En die benen !!! :~ Hij kan lekker lopen! Ik zou hem persoonlijk wel veel lager rijden, dan maar met z'n hoofd wat te laag, maar het komt zo niet ontspannen over ;)

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:03

Ze is knaaaap geworden!
Heerlijk dier is het toch.
Probeer trouwens wat meer op je kont te zitten haha ;)
Ik kom snel weer langs hoor!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:12

Ik heb het idee dat je je handen vastzet en er weinig speling in je handen is wat betreft contact met de mond. Ik denk dat dat al een stuk zal verbeteren als je je handen wat meer draagt :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:38

Probeer zelf naar je paard uit te stralen dat het niet zo gevaarlijk is als hij denkt! Je zit er zelf ook erg gespannen op, waardoor je (onbewust) de spanning erin houdt.
Relax, ga op je kont zitten, houd je teugels niet zo strak en doe net alsof je gek bent. Je houd hem nu heel erg kort, logisch, je bent bang dat hij weg gaat rennen en dat je het zand van dichtbij kan gaan bekijken. Maar toch is dit niet de oplossing. Je zult hem los moeten laten van voren en naar je hand moeten drijven. Lijkt verschrikkelijk, lijkt doodeng, maar dit is de enige manier om hem aan het werk te krijgen. Nu ben je alleen maar aan het meeliften en hopen dat hij niet gaat rennen. Neem de macht over, denk bij jezelf; Zo vriend, nu ben je van mij en hup naar voren. Overgangen rijden, figuren rijden, geen 5 stappen rechtuit laten lopen zonder verandering en constant naar je hand blijven rijden, in plaats van je teugels zo kort houden.

Echt geloof me, als je blijft rijden zoals hierboven, loop je straks gigantisch vast en kom je niet meer verder. Je moet er echt even doorheen, door hem naar je hand toe te laten lopen. Ik heb precies hetzelfde gehad. Gevolg; 1 brok spanning bij paard en mij en je komt er maar niet vanaf.

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:42

Wat een leuk paard zeg !:D
Ziet er echt leuk uit leuke combi :)

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:53

Je paard loopt idd vaak gespannen zoals je zelf al aangaf.. misschien helpt het hem wat ronder&lager te proberen instellen en misschien zelf ook wat halsstrekken.. ie loopt wel mooi actief!
zelf heb je ook soms een strenge binnenhand..

leuk hoofdje heeft ie!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:37

Wat een leuk koppie zeg!!

Jammer dat je op bijna alle foto's je handen vastzet op je bovenbenen. Ik zou lekker lang-laag gaan rijden, neusje voor de knieën, lekker tempowisselingetjes rijden. Dan komt dat hoge later wel!

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:16

je mag haar iets meer ruimte geven in der hals, veel voor en neerwaarts rijden,
volte open en sluiten, voltes rijden, 8tjes, en slangevoltjes.
zodat ze actiefer gaat lopen en meer gaat ontspannen.
jullie zijn een super combie!
+:)+

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:17

Je zit er heel erg gespannen op, en dat lijkt je paard over te nemen.
En je kijkt constant om je heen, je lijkt niet erg geconcentreerd :P kan soms wel handig zijn met rijden, want terwijl jij bezig bent met andere dingen, geef je nog steeds hulpen waar je paard wijs uit probeert te worden. Das dus niet handig.
Probeer hem wat meer voorwaarts neerwaarts te rijden, dan vinden jullie beide de ontspanning wat meer. Rij hem wat meer over de rug en geef je paard de ruimte :) Dan wordt het totaalbeeld veel beter.

Succes :)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:23

Helemaal met Sjonniej eens... Ik vind het er absoluut niet lekker uitzien, waar kijken de mensen naar die dat zeggen? Niet dat alles fout is, zo bedoel ik het absluut niet, maar je moet echt ontzettend oppassen met zoveel spanning op te bouwen aan de voorkant, op de hals/nek. Het is een jong paard en hij heeft leuke gangen, maar ga er ook voorzichtig mee om, want je kunt vooral bij een jong dier een heleboel stuk maken door een verkeerde houding...

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 10:11

Imitador: Bedankt voor je commentaar, maar ik snap niet dat je het hebt over stuk maken. Je moet er aan denk dat als je een jong paard voor de 2de keer op vreemd terrein rijd haar het eerste half uur niet los kan laten en lang kan rijden.

Losrijden is er voor het paard op zijn gemak te stellen en kan je niet verwachten dat ze direct je hand wil volgen, wat ze allemaal overigens thuis wel doet en met les veel aan werken.

Ik vind het jammer dat ik geen foto's heb van na het losrijden, dan kan je zien dat die spanning ook verdwijnt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:49

Juist met losrijden is het belangrijk om die spanning zo snel mogelijk weg te laten vloeien. En op bovenstaande foto's is nergens ruimte om de spanning weg te laten vloeien. Je zit zelf gespannen, je houd hem kort bij je, allemaal dingen die de spanning juist in het paard houden.
Er is een verschil tussen los en lang rijden en naar je hand toe rijden. Natuurlijk is het niet de bedoeling om in een vreemde bak je teugels los te gooien en te bidden dat hij bij je blijft. Maar je zult hem wel moeten uitnodigen om je hand op te zoeken en daarvoor zul je je handen moeten openen in plaats van gesloten houden. Hm vervolgens naar je hand toe drijven, waardoor hij nageeflijk zal worden en zijn aandacht op jou zal richten.
Door hem geen 5 stappen rechtuit zonder verandering te laten lopen, zal hij zich eerder op jou gaan richten. Hij gaat beter op je been reageren, waardoor je wat aan je been hebt, waardoor je hem in je hand kan gaan rijden, waardoor hij nageeflijk wordt.

En ja, het is heel erg raar om een vlug en gespannen paard been te geven, maar dit is de enige manier om hem aan het werk te krijgen. In plaats van dat hij jou aan het werk houd.