Mensen ervaring met hete merrie &blokkeren/steigeren/bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Mensen ervaring met hete merrie &blokkeren/steigeren/bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:07

Tsja... :+ :( :? |o

Thuis aan het trainen met wissels, appuyementen, etc. en op wedstrijd rij ik in het M1, niet met topresultaten, maar wel winstpuntjes, en dan vanuit het niets ben je haar helemaal kwijt!

Op wedstrijd is ze altijd overdreven heet, geïrriteerd, stuiterig en kropt zich op... ==> Stress. Ik wordt er onzeker van, maar als ik dat los kan laten rijden we toch redelijk. Twee weken geleden 179 (2e v/d 5) en 185 (1e v/d 4), vorige week 176 en 178 (ca. 13e van de 21, maar op deze locatie is ze op haar 'ergst'). Mijn punten gaan van 7's tot 4en... Zo wisselend is ze ook... }:0

Thuis is ze stuk relaxter en kan ik al wat moeilijker stukken oppakken. Over het algemeen hebben we problemen met de aanleuning, maar dit verbeterd vanzelf als je haar aan het werk houdt en goed naar je hand probeert te drijven. Tijdje ook puur basis gereden om het te verbeteren, maar dan heeft ze te weinig om handen en wordt het erger.

Even situatie schets van vandaag :Y) ;
Ze liep lekker, wilde graag mijn hand volgen en paar oefeningen erbij, soms even onrustig, maar met wat been kon ik het goed oplossen. Toen lag er een deken op de grond en madame reageerde 'zoals gewoonlijk' overdreven heftig :+ . Dus paar keer volte gedraaid, zelf tot 20 geteld -O- , en toen al stuk beter. Overgangen wat geoefent en toen overgang draf - halt...

Ze komt omhoog, ze komt 2e keer omhoog en bokt dermate hoog dat ze haar evenwicht verliest, door haar voorbenen gaat en 'boem' daar liggen we.... :roll: Zij al snel weer als idioot door de bak heen en ik maar weer opgestapt. Na 10min. rijden maar gestopt (niet dat ze morgen er spierpijn van heeft).

Ik heb vanalles al geprobeert... Negeren (dan blijft ze stuiteren) tot rotschop voorruit (dan stuitert ze steeds sneller als ze pissig wordt). Op dit moment draai ik haar, geef ik been en geef ik geen ruimte van voor (gewoon mn handen laten staan). Dit om haar niet te laten 'winnen' en los te gooien. Dit lijkt aardig te werken, tot dit van vandaag wel errûg snel ging...

Ze is medisch helemaal in orde (toevallig vorige week nog bloedtest laten doen nadat ze 'griepje' had en veel bleef drinken/plassen, tevens ook vaak controle van haar spieren). Tevens is haar zadel pas nog gecontroleerd en dat ligt super.

Met betrekking tot haar hete karakter en hormoontjes krijgt ze 'Moody Mare'. Dit scheelt wel iets. Ze is sowieso in de omgang veel opener en met rijden toch 'ietsje' minder geïrriteerd. Verder krijg ze basisbrok (sportbrok lijkt ze geestelijk ook niet te kunnen verwerken) met scheutje olie. Ze staat halve dagen in de paddocks en in de zomer hele dagen in de wei.

Iemand misschien ook zo'n type-tje? Al dé oplossing gevonden? -:)

Alicia2u

Re: Mensen ervaring met hete merrie &blokkeren/steigeren/bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:17

Ik zou voorlopig zeker een aantal stappen terugzetten met rijden. Verder zou grondwerk wel eens de oplossing kunnen zijn, als ze medisch helemaal in orde is (ook de rug, benen en mond!), duidt dit soort gedrag op een relatieprobleem. Waarschijnlijk ben je zo op rijden gefocussed dat je de relatie op een laag pitje hebt gezet en jou paard is er zoeen die het daar duidelijk niet mee eens is.

Verdiep je dus eens in grondwerken of Natural horsemanship om te kijken hoe je het vertrouwen en respect van je paard weer terug kunt winnen. Waarschijnlijk heeft ze door al die zware trainingen en nieuwe oefeningen een beetje de moed verloren en is de stress teveel geweest. Doe dus een tijdje alleen simpele basis dingen, spendeer veel tijd gewoon in de wei/paddock/stal, gewoon niets doen.

Als een paard namelijk het vertrouwen en respect voor je heeft, dan zijn er geen grenzen aan wat ze voor je willen/kunnen doen.

Pat Parelli zei ooit: 'horses run faster and jump higher out of heart and desire.' en ik denk dat hij daarmee de spijker op z'n kop sloeg :)

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:21

Ik heb ook zo'n merrie!
Heb alleen echt geen oplossing voor je...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:25

Wat voor een bloed is het?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:30

Kun je iets meer over het paard vertellen? Hoe oud is ze, hoe lang heb je haar, en weet je of ze dit bij een event. vorige eigenaar ook deed? Komt ze veel in de wei/paddock?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:50

@Alicia2u
Ze is nu 5jr. in mijn bezit, dus echt 'te snel' gaan ben ik het niet mee eens. Ben er toevallig een jr. tussenuit geweest, de bovenstaande wedstrijden waren weer de eerste.
Tevens zit ik er regelmatig (zeg 1x p/w) zonder zadel/hoofdstel op (touwtje om nek) en dan lekker galoperen in de paddock (deze is 4kant). Ze ontspant dan ook dmv hals laten zakken, etc. Ook vandaag een cavaletti in de bak gezet voor de 'afwisseling'. Het is niet dat ze 'constant' stuiterd, geïrriteerd is... Rest van vandaag liep ze juist lekker...

@ KiWiKo
Vaderskant My Jemen met daarachter Mytens XX
Moederkant Irco Polo en Marco Polo

@ Kendra
Heb haar gekregen toen ze net 4jr. is geworden. Ze was helaas al zadelmak, heeft tot 2jr. in opfok gestaan, tussen 2-4jr. bij haar vorige eigenaar. Daar stond ze (helaas) minder buiten.
Ze wordt nu in april 10jr. Dus heb haar al bijna 6 jr. Bij de vorige eigenaar werd er 3x p/w 20min. op gereden en toen alleen laag en rond (en helaas op 1 teugel, o.a. 1 oorzaak van de aanleuning).

Als ik buiten ga rijden is ze heel braaf, wel druk, maar blijft bij me. Kan gerust met halstertouw een pony met beginner meenemen (dan is ze compleet relax) en als ik alleen ben komt ze makkelijk terug na volle galop.
Ze komt halve dagen buiten in paddock, zomers volle dagen op de wei.

Verder is ze al wel 'beter' geworden, in het begin trilde ze al met poetsen... Ze was compleet niet op haar gemak, ook niet als ze in wei/paddock stond met andere paarden. Nu is ze helemaal gelukkig met een ouwe ruin (ca. 25jr). Dat is precies goed voor haar, zo'n jong vliegend ding vindt ze maar niets.

Ze is erg in zichzelf, tikje onzeker, dominant en tegelijkertijd ontzettend angstig als ze iets niet begrijpt. Dan moet ik haar echt gerust stellen en is het ook weer goed. Tsja, gewoon echt een merrie die hoog in het bloed staat (ca. 50% dacht ik).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:55

Let_be schreef:
@Alicia2u
Ze is nu 5jr. in mijn bezit, dus echt 'te snel' gaan ben ik het niet mee eens. Ben er toevallig een jr. tussenuit geweest, de bovenstaande wedstrijden waren weer de eerste.
Tevens zit ik er regelmatig (zeg 1x p/w) zonder zadel/hoofdstel op (touwtje om nek) en dan lekker galoperen in de paddock (deze is 4kant). Ze ontspant dan ook dmv hals laten zakken, etc. Ook vandaag een cavaletti in de bak gezet voor de 'afwisseling'. Het is niet dat ze 'constant' stuiterd, geïrriteerd is... Rest van vandaag liep ze juist lekker...

Ben ik het niet mee eens; in 5 jaar kun je nog te snel gaan, zeker als je een paard hebt wat gevoelig is voor stress. Ik ken iemand die heeft een paard al 8 jaar, maar nog maakt die persoon wel eens fouten/gaat te snel waardoor het paard zichzelf volledig verliest en nergens meer op reageert. Teveel druk omdat het gisteren wel kon evn vandaag niet is ook 'te snel'.

Wat ik hieruit opmaak is dat je vooral rijdt met haar, maar nooit eens op de grond wat met haar doet (afgezien van zadelen en poetsen), ze moet dus altijd wel wat van je doen. Probeer eens een weekje gewoon 'passagier' te zijn, eerst op de grond, daarna in het zadel. Gewoon doen wat zij doet, zonder te sturen, loop samen in gelijke tred en laat haar het roer eens overnemen, kijk wat er dan gebeurt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:11

Let_be, ik ben het met je eens dat er weinig reden is om te denken dat de oorzaak buiten het rijden zelf ligt. Komt veel buiten, zadel past, geen problemen met de spieren - en in 5 jaar naar de M1 lijkt me nou niet een tempo waar het gemiddelde paard van in de stress kan raken. Het lijkt er ook niet op dat je paard protesteert als het ingewikkeld wordt want ze begint dus bijvoorbeeld te bokken bij een normale overgang.
Wat ik wel bijzonder vind is dat je er zonder zadel en hoofdstel op kunt en dat er dan niets aan de hand is.
Het enige waar ik op dit moment op kan komen als mogelijke oorzaak is dat ze overdreven gevoelig is voor bijvoorbeeld het sluiten van je hand of het aanklemmen van je knieën.
Verder zou ik met zo'n paard echt een keer naar een echt goede fysio of osteopaat gaan om zeker te weten dat alles het doet, want het lijkt ook of er ergens een blokkade zit.
Wat zegt je instructeur trouwens?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:19

Ik kan je enkel aanraden eens te gaan lessen bij iemand die echt met dit soort paarden kan omgaan en dat zijn over het algemeen de grand-prix ruiters. Deze mensen krijgen vaker dan gemiddeld overijverige paarden onder de kont en zien dus waarschijnlijk al heel snel waar je probleem zit. Ik ben zelf op die manier ook van een gestressed paard met een 3en en 8en proef naar een geconcentreerde beheerste proef gekomen. Iedere andere goedbedoelende basis instructeur, waar op zich niets op aan te merken was konden me gewoon niet helpen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:28

Heb zelf ook een wat hetere merrie, maar dit komt grotendeels door mezelf.
Zodra ze iets engs ziet ofzo, begint ze te rennen en omhoog etc. Maar hierdoor begin ik meer op te pakken en te rijden waar zij weer fel op reageert...
Wat mij heel erg helpt is zo'n 20 minuten lang alleen maar met een lange teugel rijden, wel contact houden natuurlijk.
En dan gewoon stappen, draven, en de galop.
Ook op wedstrijd doe ik dit, hier word ze echt heel rustig van en ontspant ze zich ook! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:55

Misschien idd eens los , grond en hand werk gaan doen.
Zorg dat de basis goed is , daar kun je altijd naar terug, als die niet klopt zul je altijd verderop ergens tegen aan blijven lopen, denk dat het dier toch iets aan geeft wat niet okee is , ze gaan niet zomaar bokken en steigeren om dat ze wil winnen,
Zoek de oorzaak en die kun je alleen vinden als je terug naar de basis gaat en ook goed op je eigen rijstijl let of iemand die jou daar in kan begeleiden.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 18:50

@ Kendra
Als ik er zonder zadel/hoofdstel op zit vraag je een stuk minder. Je laat haar meer 'razen' en af en toe controle. Ze wordt naarmate de 'druk'/'moeilijkheid' stijgt wordt ze heter en sneller geïrriteerd, maar ook wel beter. Ze kan overdreven verzamelen, verruimen en lekker los in het lijf zijn, alleen dan 'ineens' is het eff weg....
Ik heb bij o.a. Tim Coomans, Mischa Koot, nu Jeffrey Heystek gelest (eerste twee helaas 'te ver' om dat vol te houden), maar ze zien eigenlijk allemaal hetzelfde. Ze is heel flexibel in haar lijf, maar overal 'te' in. Mischa was zelfs jarloers op haar makkelijke wissel.... Dus het is niet dat ze zeggen; het kan/gaat niet, maar wel dat ze 'te' is. Over de gehele periode pakken we het op rust, ook niet meer vragen dan nodig, veel afwisseling behouden zodat evt. irritatie zakt (dus even makkelijke oef. tussendoor). Over het stuiteren draai ik haar nu om d.m.v. 1 kant met been opzij duwen en laat mn handen staan, alsof er niets gebeurt. Dit werkt tot nu toe het beste.

@ Sizzle
De instructeurs die ik noem, hebben lijkt mij, voldoende ervaring....?

@ Mellanii
Ik ben inderdaad ook eerste 20min. vaak bezig met voorwaarts, neerwaarts, meestal lekker ontspannen galopje zodat het 'ergste' eraf is (met vaak boze gezichten dat ik al binnen 10min. in de galop zit...).

Heb niet het gevoel dat ik haar met nog meer grondwerk een plezier doe. Tijdje bezig geweest, maar ze is ontzettend op zichzelf, wil graag daar in haar waarde gelaten worden. En als de band niet goed zou zijn, waarom ontspant ze dan als we in de paddock rijden zonder hoofdstel/zadel?
Ze wil weten waar ze aan toe is, niet half, ze moet weten wat er verwacht wordt anders voel je haar spanning opbouwen (ook uit onzekerheid). Andere ruiters erop is ook niet een succes, o.a. door t vertrouwen. Ze gaat dan staartzwaaien, constant harder lopen, nog meer stuiteren, etc. Zodra ruiter dan 'angstig' doet of 'passief' wordt neemt ze het heft in eigen hand (heerlijk de combinatie 'dominant en onzeker').

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:54

Let_be schreef:
@ Sizzle
De instructeurs die ik noem, hebben lijkt mij, voldoende ervaring....?

lijkt me wel ja :D

Lastig probleempje, maar als je het voor elkaar krijgt klinkt het alsog je er een topper aan gaat hebben.
Geduld hebben lijkt me idd het belangrijkste en veel belonen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:00

Ik heb je ook al pb gestuurd maar hier nog even iets uitgebreider. Ik heb een paar hele fijne oefeningen waarmee je zonder druk of stress een heleboel rust in je paard krijgt terwijl ze toch aan het werk is. Zie het als ongeveer aan het werk zijn zonder dat ze het doorheeft. Soort meditatie maar dan anders. Heb er al veel stresskippen mee geholpen, zie mijn website bij Bijzondere verhalen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:35

Let_be:

Ik heb je vaak zien rijden, en had je graag willen helpen, maar op 1 of andere manier wil je niks van me aannemen..
Daarom heb ik me er ook nooit mee bemoeid, maar misschien heb je hier toch wat aan..

De manier zoals vele 'grote' namen rijden is met veel teveel hand eraan (dit zijn vaak paarden die zich makkelijker laten kneden/bewerken), en dat werkt bij jouw paard averechts. Juist omdat het een bloedkikkertje is, moet je alles terug willen leiden naar die ontspanning, en de stress laten afvloeien. Probeer juist door niet teveel te vragen aan de voorkant het dier lekker op eigen benen te laten lopen in een laag tempo, en haar te laten snappen dat ze ook mag en kan ontspannen. Al loopt ze even met haar neus naar voren, laat haar.. en ze gaat vanzelf ontspannen en daarna je hand opzoeken. Je zal zelfs gaan zien dat de bespiering in haar hals op langere termijn zal gaan veranderen.

De oefeningen kent ze toch wel, het is alleen dat er meer rust in je paard moet komen, innerlijke rust.. en ik ben van mening dat grondwerk niet de oplossing is, aangezien je verstandhouding daar gewoon super te noemen is!

Paard moet leren te durven ontspannen, maar daarvoor moet de ruiter eerst kunnen ontspannen..
Dat vereist heeeel veel geduld, maar het zal beloond worden.
Een paard met kwaliteit vereist immers ook een ruiter met kwaliteit, anders komen ze er niet.

Heel veel sukses ermee..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 18:45

Mindfields schreef:
Ik heb je ook al pb gestuurd maar hier nog even iets uitgebreider. Ik heb een paar hele fijne oefeningen waarmee je zonder druk of stress een heleboel rust in je paard krijgt terwijl ze toch aan het werk is. Zie het als ongeveer aan het werk zijn zonder dat ze het doorheeft. Soort meditatie maar dan anders. Heb er al veel stresskippen mee geholpen, zie mijn website bij Bijzondere verhalen.

Heb je berichtje gezien, maar nog geen tijd gehad om me verder in te lezen op je website. Zag wel dat je erg ver weg woont..... :=

@ femmefatale1
Dit is precies wat voor jou tijd ook is geprobeerd, heb zelfs een andere ruiter gevraagt om op haar te stappen (passieve ruiter die wellicht nu geen topniveau meer rijdt maar Z heeft gereden en nu nog les geeft) en tevens tijdens mijn vakantie te rijden. Helaas heeft zij na 1x een stapje, een drafje de handdoek in de ring gegooit, aangezien de merrie in complete paniek verkeerde toen ze niet goed wist wat van haar gevraagt werdt. Dit is het stukje dat ze duidelijkheid opeist.

Gisteren overigens zonder zadel/hoofdstel met touwtje erop gezeten en moet bekennen dat ze langzaam toch steeds iets rustiger wordt. Normaliter ontspande ze in de galop zeer snel en constant, draven weinig en stap al helemaal niet ('hard hard hard'). Gisteren toonde ze ontspanning in de draf en zelfs heel even in stap (net voor spanning eraf gesprongen). Ik rij overigens dan in galop gewoon de ronde, in draf ook veel kleine circels en hand veranderen. Tevens goed om te weten dat ze op stal o.a. continue los staat.
Met wassen, met op/af zadelen, etc. Gewoon zonder halster of iets dergelijks. Ze blijft dan netjes op de plek staan, zelfs als ik even naar de wc ga (of zelfs als ik haar vergeet op stal te zetten en ik aan t koffieleuten ben :o ...).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:40

Citaat:
Dit is precies wat voor jou tijd ook is geprobeerd, heb zelfs een andere ruiter gevraagt om op haar te stappen (passieve ruiter die wellicht nu geen topniveau meer rijdt maar Z heeft gereden en nu nog les geeft) en tevens tijdens mijn vakantie te rijden. Helaas heeft zij na 1x een stapje, een drafje de handdoek in de ring gegooit, aangezien de merrie in complete paniek verkeerde toen ze niet goed wist wat van haar gevraagt werdt. Dit is het stukje dat ze duidelijkheid opeist.

Jammer dat diegene de handdoek in de ring heeft gegooid, maar ergens wel te begrijpen.
Het probleem is dan ook dat zij moet 'leren' te ontspannen. En dit moet jij haar leren :+
Ze moet leren dat er niks aan de hand is als ze de ruimte krijgt.. dat is niet in 1 keer opgelost..
Wil je hier best mee helpen als je interesse hebt.. maar jij zal het moeten doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:38

Bijna off topic, en ook een beetje naar aanleiding van Femmefatale1; maar dit klinkt ook als een paard dat in potentie goed zou moeten kunnen springen (maar misschien komt ze wel geen cavaletti over hoor :D ). Het was even een associatie - maar ik zou zo'n paard gewoon een maand naar een goede springruiter brengen. Die rijden namelijk meestal met weinig druk, laten het paard maximaal op eigen benen lopen en kunnen vaak beter omgaan met supersnelle reflexen.
Het is maar een suggestie, maar als ie van mij was zou 'k het zeker overwegen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 07:43

@ femmefatale1
Op dit moment ben ik bezig met Jeffrey en dat bevalt me prima. Dit topic was bedoeld of iemand misschien 'de oplossing' zou weten in eigen situatie. Ik ben continue bezig om haar naar mijn hand/naar voren te rijden en als ze niet wil ontspannen dan had ik ook nooit haar hals kunnen laten strekken tot met haar neusje onder haar knie-tjes. Ze gaat juist bij de vraag van oefeningen wat 'wringen'. Haar laag rijden en niets vragen is niet het probleem.

@ Kendra
Ze heeft inderdaad een keurige manier voor sprong. Tijdje terug BB (90cm) gestart en was foutloos, maar de keer erop (B) was ze weer termate 'te' dat we vol door oxer zijn belandt. Dus heb (ook helaas ivm drukte studie, werk) dat even laten rusten. Spring nog wel, maar max. metertje. Puur voor 'afwisseling'.
Doet haar zeker goed m.b.t. ruggebruik/ontspanning.

Springruiter zeker aangedacht, maar ben de juiste nog niet tegen gekomen en degene die ik dacht is best duur (tsja zo rijk ben ik ook weer niet...), maar wilde zeker (aangezien ik ook met een ander paard nog dit wil gaan doen) weer het v/d zomer gaan oppakken met instructie of dat ik vraag op hij erop stapt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:03

Even off topic..
Ik heb juist hele slechte ervaringen met Jeffrey als instucteur. Niet met hem persoonlijk, maar wel met een paard van een vroegere lesklant van hem.. paard zat zó in de knoop, ik kon het op gaan lossen.. Maar goed, ieder zijn ding.

Verder geef ik je advies, bied ik zelfs mijn hulp aan, maar aan jou de keuze of je het doet.. jij hebt immers een probleem met je paard, niet ik.

Sukses ermee dan maar..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:45

Ik sluit me aan bij de (vorige) post van femmefatale. Wij hebben ook een merrie die hoog in het bloed staat. Redelijk sensibel.. zij is altijd door "semi profs" gereden. Altijd erg gestrest. Wij hebben haar al 2x uit de sport gehaald vanwege het staken, omhoog gaan, onregelmatig gaan lopen, gevolg van de spanning vastzitten in rug schouder en hals. Reden te veel druk.
Ze is open gegeven moment door iemand gereden en die gaf het advies, zorg voor veel ontspanning, zorg dat de spanning via de hand kan afvloeien. Maar blijf hoe dan ook zelf kalm.
Wij zijn samen met onze instructrice, met dit advies aan de slag gegaan en het werkt..
Ook nu kan ze nog wel eens schrikken en gaat ze er tussen uit maar ipv 5 rondjes galoperen is het nu nog maar een half rondje geworden en dan heb je haar weer teruggepakt en kan je weer verder met haar aan het werk.
Ze word nu momenteel recreatief gereden vooralsnog zijn alle problemen opgelost en we willen weer met haar gaan starten in het buitenseizoen. Ze word nu gereden met ontspanning, lekker voorwaarts neerwaarts. Er word weer rustig met haar gesprongen, op zijn tijd gaat ze lekker een rondje naar buiten. Maar alles in alle rust. Een andere tip die wij meekregen was, ga je op concours en je merkt dat ze "hyper" is probeer je af te zonderen, ga indien mogelijk ergens anders losrijden of longeren en probeer weer de rust te vinden. Dit moeten we nog gaan uitproberen maar ik heb goede hoop. Ze is de laatste tijd zo veranderd in alles maar het belangrijkste is dat er rust in haar is gekomen.
Mijn ervaring is dat over het algemeen de springruiters met veel druk rijden.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:43

Heb zelf ook een merrie (Jazzx Elbertonx Pion) die door profs niet te rijden was, stijgerde, door de hand heen sprong van alles schrok en is nu zo mak is als een lammetje. De truc was, als het paard wil schrikken, niet tegenhouden maar juist hand naar voren en ruimte geven. Vond dat heel eng als ruiter maar het heeft wel gewerkt. Sommige paarden willen de deur op een kier hebben en schrikken juist extra explosief als je ze bij je wilt houden. Met de hogere oefeningen wordt ze ook druk, ik vloei dan gewoon weer af door het later nog een keer te proberen. Ik gebruikte geen supplementen, wel is mijn paard rechtgezet in het skelet waardoor het stijgeren al grotendeels verdween inclusief een groot deel van de stress.
Van een kennis hoor ik goede verhalen bij meerdere paarden over het supplement Magic, wellicht ook het proberen waard.
En bachbloesem rescue geven helpt ook.
Succes ermee!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 18:39

femmefatale1 schreef:
Even off topic..
Ik heb juist hele slechte ervaringen met Jeffrey als instucteur. Niet met hem persoonlijk, maar wel met een paard van een vroegere lesklant van hem.. paard zat zó in de knoop, ik kon het op gaan lossen.. Maar goed, ieder zijn ding.

Verder geef ik je advies, bied ik zelfs mijn hulp aan, maar aan jou de keuze of je het doet.. jij hebt immers een probleem met je paard, niet ik.

Sukses ermee dan maar..

Dit lijkt een persoonlijke vete te worden en ik ga daar zeker niet in mee. Ik weet ook voor mezelf dat er ook dingen zijn die niet correct zijn aan jouw zijde, waardoor ik niet het gevoel hebt dat jij mij kan helpen. Ik zeg zeker niet beter te zijn, maar er zijn verschillende meningen en ik vermoedt dat ik met iemand die wat meer ervaring heeft meer zal bereiken.

@ flitzz
Het is niet het probleem dat ze niet wil ontspannen in mijn hand, want laag neerwaarts doet ze top. Lees even al mijn posten, zodat je weet wat het probleem is. Ze gaat voorruit en ze heeft veel werklust (niet rennen, echt de wil om te leren en te concentreren), maar soms lijkt het alsof er iets 'knakt' en dan is het even het padje kwijt zeg maar.

@ pasdedeux
Dat loslaten tijdens oefeningen (ookal komt ze dan met haar neus in de lucht) ben ik mee bezig. Dit is trouwens nog niet eerder tegen me gezegt door andere instructeurs (Jeffrey dus wel), de meeste lieten me juist overdreven naar voren rijden, waardoor ze angstig werdt). Echt alle oefeningen gaan prima (ja okeej, appuyementen o.a. moeten nog verbeteren, maar dat komt met de tijd), behalve schouderbinnenwaarts :+ (ik ben geneigt als ze omhoog komt de aanspanning te willen behouden door wat meer been en mn hand iets naar me toe te halen, maar door de beendruk vraag ik teveel). Ik vraag SB hooguit paar meter en een paar keer en afhankelijk van haar mate van irritatie wissel ik het af met galopje of traver (deze oefening vindt ze juist ontzettend makkelijk en merk dat dit haar lijf doet ontspannen omdat ze 'trots' is op zichzelf).
Het supplement Magic moet ik onthouden! Nu probeer ik het eerst tijdje met Moody Mare (heb voor ca. 5 maanden), want anders weet ik niet wat nou wel/niet werkt.

A.s. weekend gaat madame weer mee, ze is deze week 'relaxter', maar vorige week was ze ook beetje hengstig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:55

Citaat:
Dit lijkt een persoonlijke vete te worden en ik ga daar zeker niet in mee. Ik weet ook voor mezelf dat er ook dingen zijn die niet correct zijn aan jouw zijde, waardoor ik niet het gevoel hebt dat jij mij kan helpen. Ik zeg zeker niet beter te zijn, maar er zijn verschillende meningen en ik vermoedt dat ik met iemand die wat meer ervaring heeft meer zal bereiken.

Wat mij betreft is er helemaal geen enkele sprake van een vete.
Alleen door 20 jaar professionele ervaring op te hebben gedaan heb ik idd zo mijn methodes met paarden.
Dat wil overigens niet zeggen dat die bij jouw past, maar misschien wel bij je paard..
Het gaat er toch om dat je verder wilt komen en niet nog 2 jaar wilt blijven hangen?

Dat je paard voorwaarts en neerwaarts loopt (de hand wilt volgen) hoeft nog niet te betekenen dat het paard volledig ontspannen is.. dat is wat ik je duidelijk wilt maken. En bij alle problemen moet je terug naar de basis..

Maar ik ga deze diskussie ook beëindigen aangezien je wederom niets aan wilt nemen..
Maar van een vete is absoluut geen sprake, misschien moet je mijn berichten eens anders lezen..

Sukses..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:21

Als ik je opmerking over SB zo lees vermoed ik dat je deze te veel inzet met je binnenhand en dan inderdaad spanning krijgt op het naar de buitenteugel toerijden. Ik plaats met twee handen de schouder naar binnen, door dus ook mijn handen naar binnen te plaatsen en vul aan met mijn binnenbeen. De buiging is in het begin dan wat minimaal, maar de schouder en de beenzetting zijn dan al correct. Krijg ik spanning rij ik een volte. Gaat ze langzamer, prima, dat komt wel, gaat der hoofd de lucht in, zet ik mijn volte in en herstel rustig de verbinding. Ik stop altijd met de oefening in het geval van spanning en druk nooit door, ik vloei af en doe de oefening op nieuw een pasje. Door goede voltes te rijden en basiswerk te doen verbeterd je de buiging en komt die ook vanzelf in je oefening.

Sommige mensen vinden het onzin een oefening af te breken want zo leert je paard eronder uit te komen, ik geloof daar absoluut niet in, want hoe kun je een goed uitgevoerde oefening vragen als de basisvoorwaarden takt, regelmaat en vooral aanleuning al niet goed zijn, een paard kan dan nog zo zijn best doen, maar de schoonheidsprijs krijgt het niet.
Ik heb nu een ontspannen schouderbinnenwaarts met correcte buiging en beenzetting en ben nu een begin aan het maken met het schakelen in deze zijgang.
Wel moet ik zeggen dat basis echt alles is en geduld!

nogmaals succes ermee