Wat is jullie mening hierover ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Wat is jullie mening hierover ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:06

Mijn Fjord is erg voorwaarts. Aan het begin van de les heeft hij helemaal energie voor tien!! Mijn eigen instructrise zegt steeds dat hij vanaf het begin niet hard mag....dus ik moet het tempo bepalen. Gaat hij te hard moet ik een volte maken en langzamer gaan lichtrijden en op mijn zit terug nemen. Nu hadden we afgelopen week een invaller en die zei, laat hem eerst zijn energie maar kwijt raken, dus lekker voorwaarts rijden. Hij was na een kwartier al een stuk makker terwijl het anders wel drie kwartier duurt...maar...hij was daarintegen wel moeilijker "ontspannen" te rijden. Welke optie vinden jullie het beste ???

Eveyy

Re: Wat is jullie mening hierover ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:09

Ik zou zeggen, longeer hem voor het rijden even, dan kan hij zijn energie krijt. Doet iemand bij ons op stal ook altijd met haar paard. Daarna kan ze lekker rijden en is ze niet meer zo heet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:12

Tja, in principe heeft je reguliere instructeur gelijk, paard moet lopen in het tempo dat jij aangeeft maar ik kan me de tweede optie, even laten uitrazen, ook goed voorstellen. Maakt het namelijk een stuk eenvoudiger.. Wat vind jij zelf prettiger?? Ikzelf zou neigen naar de tweede optie mits je paard daarna wel goed loopt in het tempo dat jij aangeeft. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij altijd het tempo mag aangeven.

en vooraf longeren is ook een goede optie, komt natuurlijk ook neer op vooraf even laten uitrazen.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:21

De tweede optie geeft een stuk minder strijd maar zoals ik al zei is hij dan wel minder ontspannen....staat zijn hoofdje meer op crossen zeg maar. De eerste optie is volgens mij consequenter maar ERG moeilijk in het begin. Ik weet het gewoon niet wat de beste optie is, vandaar mijn vraag.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:23

Ohja, longeren voor de les is geen optie. Ik moet mijn zoontje naar school brengen en dan meteen door naar de manege, les begint al vroeg.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:16

Gewoon jou tempo. Dan is het maar wat moeilijker, maar diertje moet toch leren dat jij het tempo bepaalt. of dat nu begin of einde van de les is.
Komt hij buiten?
en is ie van jou of van de manege? wanneer er meer mensen op rijden, zal het heel lang duren voordat ie zal begrijpen dat ie in het begin niet snel moet :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:24

In principe moet een paard natuurlijk jouw tempo lopen. Maar als een paard veel energie heeft kan je ook bepalen dat ie snel moet lopen op jouw tempo. En toevalllig ligt dat dan net wat hoger dan zijn tempo. En dat natuurlijk niet heel lang maar todat je voelt dat hij denkt 'ok, dit is wel erg hard' Gewoon eens uitproberen? Als het niet werkt weet je dat ook weer :)

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:10

Laat hem eerst even galopperen en neem hem dan terug. Hij gaat dan ruimer lopen zonder dat hij sneller gaat en veel halthouden en overgangen maken dat helpt ook.

MantaPanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:41

Van mijn instructrice moest ik mijn pony ook altijd op mijn tempo laten lopen, maar ik wisselde dan veel af, dan weer in een rustig tempo dan weer versnellen maar ik bepaalde wel alles..
Als ik mijn pony eerst liet uitrazen wou hij ook minder goed ontspannen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:35

Ik laat de ruiters altijd de paarden vanaf het begin aan het werk zetten, wat het paard in temp aangeeft, in zijn houding niets dwingen, dus benen er aan houden en oplaten letten, niet tegen houden, maar bij drijven, werken aan de buiging, voorwaarts zijwaarts, worden de paarden rustiger, oplettender van.
Ook sneller rustig, handelbaarder.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:37

Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al. Ontspanning is de basis van het rijden. Dus eerste optie is de beste. Probeer anders in het begin veel voltes te rijden, daar worden de paarden ook sneller rustiger van, dan op rechte lijnen. ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:40

In jou geval zou ik zeggen, jouw tempo, dus je eerste instructeur heeft gelijk.

Wat meer ervaren ruiters kunnen na het "uitrazen" gewoon de boel weer oppakken en rijden als anders.
Dat dit niet gaat bij jullie , is een teken dat jij nog net niet volledig baas over je pony bent.

Vandaar dat ik als instructeur zou kiezen voor de eerste optie.

Misschien zou je het voer iets moeten minderen?
Fjorden zijn sobere pony's, hebben niet veel brok nodig.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:44

Als mijn paardje heel erg druk is gaan we meteen aan het werk.Voltes,van hand veranderen door een S,halthouden en weer in een voorwaartse draf.
Alles om de aandacht bij mij te houden en gebruikmakend van haar energie.Ik vind het heerlijk.Ze gaat dan zo geweldig geconcentreerd aan de sjouw.

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:58

Ik zou hem eerst even longeren, dan is hij iets rustiger in de les.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:59

Bedankt voor jullie antwoorden. Alles wat er vertelt wordt moet ik ook al doen van mijn eerste instructrise, dus ik rijd veel voltes, wendingen, veel overgangen etyc.etc. Ik heb hem nu ruim een jaar en ik merk dat de overgang naar een andere baas voor hem veel impact heeft gehad. We werken er allebei hard aan en er is al heel veel verbeterd !! In de les blijft hij echter veel te voorwaarts en is slecht in tempo terug te nemen...ook is hij erg schrikachtig wat ik soms best moeilijk vind. Vanuit het niets schiet hij dan weg. Het is een combinatie van angst en enthousiasme. Ik ga dus lekker verder zoals altijd, ik bepaal het tempo.Bij de vorige eigenaar mocht hij altijd maar hard en crossen ,vandaar ook een stuk geconditioneerd gedrag.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:46

Je wist het al, je wilde denk ik een bevestiging, is mooi en ook goed voor je zelf vertrouwen. +:)+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:41

Mij lijkt ook dat je goed bezig bent met het rijden in je eigen tempo. Ik zou zeker niet vantevoren longeren. Hierdoor kweek je alleen maar conditie, zodat je er elke keer weer langer over doet om de ergste frisheid eraf te krijgen.
Succes met je paardje! Volgens mij zijn jullie op de goede weg!

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:35

Vooral veel afwisseling bieden. Niet iedere les beginnen met terugwerken in het begin. Zou dat afwisselen.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:37

Vandaag hadden we voor de tweede keer les van die invalster. Er lagen al balkjes klaar ( wordt ie HEEL wild van ), hij ging er snoei hard overheen en dan gaat de knop bij 'm om. De rest van de les was het dus weer " zeuren ". De laatste tijd gingen we best lekker maar nu is hij zelfs niet meer in tempo terug te nemen.Ik was er vandaag gewoon een beetje depressief van.Het is vanaf het begin zijn grootste probleem geweest....niet in tempo terug te nemen...het heeft al aardig wat gevaarlijke situaties opgelevert...nu na ruim een jaar had ik het idee dat we er bijna waren en in die twee weken tijd ben ik terug bij af. Balen !!

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:58

Hoe oud is je fjord? Ik heb een jong paard en ik laat die ook eerst even 'uitrazen'. Je kan beter in het begin even de spanning eraf halen zodat hij de rest van de les lekker aan het werk kan dan dat je hem/haar constant inhoudt. De mijne mag draven, en ook alleen maar draven, niet galopperen! Zelf rijdt ik haar natuurlijk wel een beetje terug met mijn zit, maar ga geen voltes draaien. Ze gaat aan het terugrijden steeds beter gehoor geven en heb ik inmiddels het probleem niet meer dat ze onhoudbaar is in het begin. Succes ermee!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 09:30

Mijn Fjord is 12 jaar oud.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:38

Bij het ene paard werkt voorwaarts rijden en hun energie kwijt raken geweldig, bij die van jou duidelijk niet. Ik rijd er ook zo een: groot, loeisterk, tuigersbloed, enorme gangen. Deze is gelukkig wel goed opgevoed en goed terug te rijden op mijn zit, maar alleen als ik daarmee vanaf seconde 1 mee bezig ben. Haar moet ik van mijn instructrice niet laten wegdraven, maar laten wegjoggen, een beetje sufjes. Totdat ze ontspant, dan gaan we wat voorwaartser lopen, overgangen rijden, vooral binnen de gangen zelf. Ik ga dus helemaal met je vaste instructrice mee: eerst rust, dan actie.
Snapt hij het principe van terug rijden op zit trouwens wel helemaal?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:00

Alle hier al voorop gestelde opties zijn eigenlijk juist, in feite moet je paard inderdaat van in het begin rustig lopen, maar dat is nu op dit moment niet dus moet je trachten daar meer naar toe te werken.
Ik ken je paard niet , kan hem van hieruit ook niet zien , en ik vermoed dat hij in een manège staat in een stal, als dat zo is dan is dat natuurlijk op zich al een beetje een reden tot , .... eerst de beentjes eens willen strekken en wat heviger doorgaan, als hij heel de dag buiten op de weide staat , is dat zeker een andere situatie.
Wat hier ook al gezegt werd, geef hem mssn een beetje minder brok, en meer hooi, dit soort paarden hebben idd minder krachtvoer nodig, zijn ook iets gevoeliger om dikker te worden, opletten met bevangenheid, en meer van die dingen.
Dan is er nog het gegeven van tijd, mensen regelen alles in functie van tijd, ik kom van mijn werk, ga vlug naar de manège, dan heb ik 1u of 2u of ( maakt niet uit ) maar het is meestal wel een duidelijk omlijnt gegeven, paarden werken niet met dat gegeven, dus als je een bepaald probleem wil gaan aanpakken moet je er van uitgaan dat je de hele dag ter beschikking hebt, dus geen tijd barriere.
Hoe is de verhouding met jou en je paard, bij grondwerk, bij het uit de stal halen, volgt hij heel rustig, stopt hij ook onmiddelijk op jouw eerste vraag ( en met onmiddelijk bedoel ik ook onmiddelijk, een halve stap verder is een hele stap te veel )
Persoonlijk vind ik het soms ook een oplossing, om bij wijze van training, maar dit kan je dus niet in een les gaan toepassen want dat zou de les storen is gewoon onmogelijk , dit moet je dan op je eigen gaan uitproberen ; Je haalt je paardje rustig uit de stal, leid hem rustig naar de piste, even wat basis grondwerk, dan stijg je op, lange losse teugel , en losstappen, na korte tijd idd weer wendingen, voltes , .... e.d.
Als hij als je gaat draven ineens in gallop zou springen, laat hem dan doen zeker niet tegenhouden, wel grote cirkels, cirkels halve baan, of zelfs voltes blijven rijden. Maar niet trekken aan de teugels als hij wil lopen gewoon laten doen, lange teugels, en zelfs nog een beetje je been erbij, hij wou tenslotte toch lopen hé, maak er dan als het ware niet zijn idée van maar het jouwe, en na een heel tijjdje zo doorgegaan te hebben zal hij uiteindelijk beginnen met vertragen , want hij werkt zich zo behoorlijk in het zweet, maar dan moet jij als ruiter zeggen , héééééé je wou toch lopen he, lopen zul je, dus duidelijk benen eraan en doorgaan jij, natuurlijk hou er wel rekening mee dat het beestje moe wordt , dus even 2 rondjes rond de bak nog en dan afwenden op de A - C lijn en daar enkel op je zit, eventueel samen met je stem ( whooaaaaaa ) teugels iets opnemen , maar zeker niet trekken hem vragen te stoppen.
Dan tot 5 tellen , gewoon rustig aanstappen en weer de bak rond in stap, dan na een 5 tal minuutjes gewoon weer aandraven alles met echt losse teugels, gaat hij uit zichzelf weer in gallop , ok benen erbij en weer even doorlopen, terug afwenden A_C lijn , en zo verder , tot hij uiteindelijk rustig blijft, niet trekt, en niet wil sneller gaan lopen.

Het is een langere uitleg geworden , en ja in de piste met het zicht op het paard en de ruiter is uiteraard makkelijker, is zo moeilijker te omschrijven natuurlijk.

Het principe achter heel dit trainingsgebeuren " Make the good things easy, the wrong things hard "
Je paard kan die keuze echt wel maken, en zal zo vlug doorhebben dat rustig rijden , hem beter zal bevallen dan gaan crossen, want dit laatste, wordt dan moeilijker dan eerst gedacht.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:01

Doe wat jij zelf fijner vind.
Je instructeur heeft wel gelijk hoor, als de mijne ging racen moest ik hem op een kleine volte zetten.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 14:33

Zo wat een verhaal !! Ik zal mijn situatie iets toelichten. Het gaat dus om mijn Fjord Ranu van 12 jaar oud. Hij staat dag en nacht buiten met de mogelijkheid tot een inloopstal en kan zijn energie dus kwijt als hij dat wil. Speelt vaak met zijn maatje en rent al heel wat af. Ik hou 'm zeer schraal. Dat betekent s'morgens 1 plak hooi en 1 koffiekopje brokken ( basisbrok )en sávonds 2 plakken hooi en koffiekopje brokken met een Pavokoek. Zeer zeker niet teveel dus. Het land is kaal, dus daar komt niks meer vanaf. In de omgang is hij superbraaf...wacht netjes op mij en zal je nooit omver lopen. Zelfs kleine kinderen lopen om hem heen, hij vindt het allemaal prima. Ook het ritueel naar de manege toe is zeker niet gehaast.Verder kom ik iedere dag 2X bij hem en rijd zo'n 3 a 4 X per week. In stap is er niks aan de hand en blijft hij rustig.Zo gauw ik aan draaf begint het probleem.Hij snapt het principe dat ik op mijn zit in tempo terug ga wel ....mits hij moe is en het hem dus uitkomt. Buiten is het het allerergst, totaal niet te controleren.

Ik zit nu zelf te denken aan freestylen.Maar het probleem met terugnemen denk ik daarmee niet mee op te lossen. Wat we ook doen hij luistert echt niet. Ohja ,het principe van harder dan hij wil en volhouden tot hij bekaf is hebben we ook al geprobeerd. Na 50 !! rondes keihard door de bak van 80X40 kon ik niet meer maar mijnheer had er nog steeds zin in. Even gestopt omdat ik misselijk was en weer aangegaloppeerd en wat denk je ??? Weer snoeihard in rengalop en niet te stoppen. Nou vertel mij het maar....ik weet het niet meer, maar het zou erg fijn zijn als ik een "rem " erop had zitten.