Amotes @ Dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Amotes @ Dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:25

Hooi!

Gisteren heeft Karlijn ( _Karlijn @ bokt ) foto's gemaakt van Amotes en mij! :D

Even ter vergelijking: [RIJ-ITP] Haflinger Amotes @ Dressuurwork, klaar voor de wedstrijden??

Sinds de zomer rijd ik deze onwijs leuke haflingermerrie van 11 jaar (wordt dit jaar 12.). Sinds begin december hebben we vaker privé les en ik moet zeggen dat werpt zijn vruchten af! Wel merk ik duidelijk verschil met de zomer, ze is zelf ook blijer en vrolijker in de zomer en ik merk ook verschil met rijden. Ze was wat losser en makkelijker rond te rijden, vooral in draf.

Momenteel werken we aan een actieve achterhand en een fijne aanleuning. In de stap & galop gaat dat eigenlijk al heel goed, in draf heeft ze zo haar fijne momenten maar het is nog moeilijk. Ook ligt dit voor een groot deel bij mijzelf, ik heb snel de neiging mijn schouders/armen te spannen en dit breng ik over op haar. Mijn linkerhand wil ook nog wel eens zijn eigen leven leiden :o Vooral linksom levert dit zo zijn probleempjes op ;)
Ook zijn we bezig met rechtrichten, veel buigingsoefeningen zoals schouder binnen, voltes sluiten/openen, wijken, helaas geen foto's hiervan omdat alleen de hoefslag echt goed te rijden was.

Ook maakt ze snel korte pasjes, vooral in draf en stap. We zijn er dus mee bezig wat meer lengte in haar passen te krijgen :) En natuurlijk hebben wij ook privé lessen! :)

Het valt me op dat ze vaak haar lippen van elkaar af heeft, haar tanden staan volgens mij gewoon op elkaar. Ik let héél goed op mijn handen en volgens mij is ze gewoon aan het kauwen :) ik heb ook zat foto's waarbij je heel goed ziet dat mijn arm en hand ontspannen en open is waarbij ze dit ook doet. Imo een teken van ontspanning dus :)

We trainen op b/l niveau, hebben nu 1 officiele wedstrijd gehad en over 1.5 week zijn we alweer aan de beurt!

Hier de foto's! Tips graag onderbouwen, dan kan ik er ook wat mee! ;)

1. Hoofdje :+: kijk dat onderlipje! :D
http://www3.picturepush.com/photo/a/136 ... link-3.jpg

2. Daar komen we!! :D
http://www1.picturepush.com/photo/a/136 ... 09-006.jpg

3. Stappen, moet haar achterhand hier meer activeren
Afbeelding

4. Al wat beter :j
http://www5.picturepush.com/photo/a/136 ... 09-050.jpg

5. Stappen, hier al een stuk beter, jammer dat ik net been geef en daarbij mijn been optrek/teen naar buiten steek :+
Afbeelding

6. Draf linksom, ik zit hier echt héel raar :+ mootje loopt fijn :) ze gaat steeds ruimer lopen :j
http://www2.picturepush.com/photo/a/136 ... /link2.jpg

7. Draf rechtsom, erg moooi sta moment :o
http://www1.picturepush.com/photo/a/136 ... i/link.jpg

8. Drafje, hier zie je goed dat ze haar mond open houd/lippen optrekt, en dit niet door druk oid komt, imo kauwt en ontspant ze gewoon :)
Afbeelding

9. Even netjes halthouden :) Mootje checkt of er wel een foto gemaakt wordt :+
Afbeelding

10. Hier ben ik blij mee, ze gebruikt haar rug, fijne achterhand en licht in de hand :)
Afbeelding

11. Iets terug rijden, ik moet niet stiekem naar beneden gluren ;)
Afbeelding

11. Galopje linksom , beetje jammer dat ze overkruist zat :+ :Y) Linker galop werken we hard aan :)
Afbeelding

12. Drafje links, even checken of m'n paard er nog is :+
Afbeelding

13. Ja! Ze is er nog ! :D we doen ons best :o * wordt bllliij van deze foto *\o/* ze begint echt heerlijk te sjouwen :+: *
Afbeelding

14. Galopje rechtsom, net aangesprongen, blijven zitten
Afbeelding

15. Galopje rechts, een seconde later, nog steeds blijven zitten ;)
Afbeelding

16. Pasje weg rijden in draf, brave paard :) ben blij met mijn houding hier, gewoon omdat ik éindelijk helemaal ontspannen ben in mijn boven lichaam :)
Afbeelding

17. Richting halsstrekken, proberen contact te houden en zorgen dat ze niet in 1x m'n teugels uit mijn handen trekt, haar achterhand blijft er hier mooi bij! :)
Afbeelding

18. Halsstrekken, hadden we éindelijk een voldoende voor vorige week :D Naar beneden wilt ze wel, maar daar ook blijven en in aanleuning blijven is een héél ander verhaal :P
Afbeelding

19. Klaar :+:
Afbeelding

20. Hier zie je goed wat ze met haar mond doet, en dat ik mijn handen gewoon stil en constant heb en een fijne lichte aanleuning. ( dat ze dit dus niet doet nav trekken oid! )
http://www4.picturepush.com/photo/a/136 ... link-4.jpg

Zou leuk zijn als je een berichtje achterlaat ! :D

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:32

Hee Denise, wat een leuke foto's!

Als ik heel eerlijk ben hou ik je topics al een tijdje in de gaten. Het eerste topic vond ik niet zo spetterend, maar je bent écht heel erg vooruit gegaan, top :D

De foto's waar jij zelf aangeeft een fijn beeld te zien, zie ik ook een beter beeld als op de andere foto's, dus wat dat betreft ben ik het met je eens.

Je moet er op letten om je eigen houding oké te krijgen. Zoals je zelf zegt, blijven ontspannen. Probeer je handen wat hoger te dragen --> Ze niet te laten rusten op je pony of zadel.
Daarnaast moet je jezelf lang maken. Voor je kijken, rechte rug, zitten op je kont, je been lang maken en je hak uitdrukken.
In galop kun je bijvoorbeeld zonder beugels galopperen, hierdoor móet je wel op je kont gaan zitten, en hou je ook beter contact met je pony dus.

Om haar fijner te krijgen, veel oefeningen rijden. Paar passen naar voren rijden en weer terug. Het gaat niet om de passen zelf, maar meer om het naar voren gaan en terugkomen. Zo ook met overgangen. Je hoeft geen 6 rondjes in galop te gaan, zorg dat ze fijn aanspringt, galoppeer een paar passen en rijd dan weer terug. Als dat goed gaat kun je de galop 'an sich' uitbouwen. Ook dit kan verbeteren door te schakelen.
Verder veel figuren, slangevoltjes, S-jes, pasje schoudervoor, stukje wijken, volte openen en sluiten, allemaal dingen waardoor hij fijner gaat lopen!

Hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes samen :D

deniece

Re: Amotes @ Dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:44

Hee Vera! Thanks!! :D

Over m'n houding heb je helemaal gelijk haha, ik ben al een heel stuk voorruit gegaan maar er is nog genoeg aan te sleutelen :o Ik kon gisteren helaas geen figuren rijden, alleen de hoefslag was namelijk goed rijdbaar, het midden was op veel plekken bevroren, kan me voorstellen dat met deze foto's het lijkt dat ik alleen op de hoefslag rijd, maar dat komt omdat dat gisteren wel móest :+ ik rijd dus al veel figuren enzo :D Tempo wisselingen maak ik ook en ik heb maar een half rondje gegaloppeerd ;) iig bedankt voor de tips en we gaan ermee aan de slag :D

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:50

ja daar zijn ze weer :D
ik vind echt dat jullie ontzettend vooruit zijn gegaan +:)+
commentaar omdat het moet: je hakken wat meer uitdrukken en niet zo op je paard letten,kijken waar je heen rijd ;) (ik heb er zelf ook last van hoor,je paard is altyd mooier dan de bak :P )
suc6 op je volgende wedstrijd over 2 weekjes *\o/*

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:51

Haha houding blijft leuk hè, heb er zelf ook last van, bekijk het commentaar in m'n topic maar :')

Ik kon gister ook alleen op de hoefslag hoor, terwijl er een super bodem ligt, dus snap je probleem wel! Ik heb een beetje hetzelfde probleem ,vandaar de tips. Mijn paard kan opzich best wat oefeningen (M1 haalt ze makkelijk), maar die kun je er het beste uitrijden als ze super fijn loopt. Dmv héel veel tempowisselingen, overgangen en blijven wenden wordt ze echt fijn en attent, dan rijd je er zo mee weg :j

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:53

@ Ellen; thanks! Ze is idd heel erg mooi om naar te kijken ;)
@ Vera; ja ik heb je topic gezien! hebben we dezelfde punten om aan te werken ;)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:57

ik ben geen fan van een haflinger, maar deze trekt me erg aan.
wat een leuk beestje !!! mooi koppie en dan die manen, ohohoh prachtig !

ik vind dat je zacht met de hand rijdt ( ziet er naar uit ) maar idd je hakken wat uitdrukken en flink oefenen op de galop ... tempo wisselingen enz enz

succes

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:57

Ik vind het er fijn uitzien.
Je ziet het ook beter worden naarmate je bezig bent. Verder heb ik er niet veel op aan te merken,
je weet waar je aan moet werken en dat doe je goed. Dus doe zo verder en dan gaan jullie er zeker komen!
Oh, en mag ik vragen wat voor laarzen je hebt? :o

Succes met je wedstrijd!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:02

Wauw, je gaat echt heel erg vooruit! Echt een hele gave combinatie, jullie gaan vast heel ver komen! :D Het plezier straalt er ook vanaf. :) Die paar foto's waarover je zelf ook heel erg tevreden was, zijn idd gaaf. Ze sjouwt super daar! :+: Inderdaad, blijf werken aan het halsstrekken, zorg dat ze wel haar hals rond houdt en hem niet als een stofzuigerslang naar beneden probeert te gooien. := Zonde ook dat ze steeds haar mond opendoet, is jammer van het algemene beeld. Maarja, weinig aan te doen. :\

Maar, blijft leuk om naar te kijken! Mooie foto's ook! :+:

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:13

@ Jarco; Bedankt :D Werk er de laatste tijd ook veel aan om met een zo zacht mogelijke hand te rijden :)
@ Charlotte; Dankjewel :D mijn laarzen zijn van 't ruitergilde (huismerk van Vrielink) en zijn onwijs fijn! Leer met een beschermlaagje eroverheen, kan je zo afspoelen en met een doekje erover heen en ze zijn weer als nieuw! Niets geen gepoets iedere keer ;)
@ Appelflapje; Bedankt voor je complimenten :D ik vind het ook zonde dat ze haar mond telkens open doet.. Ga toch proberen de reden daarvoor te vinden.. En ze begint idd heerlijk te sjouwen :+: en dat halsstrekken is heel moeilijk bij haar om de verbinding te behouden, ze kan het ook een stuk beter al dan hier op de foto's staat :) :j

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:52

Wat een voorruitgang , deniece !
Je hebt Amotes lekker aan het lopen :)

Probeer nog steeds op je houding te letten ( je gaat voorruit! ) Vind jullie erg leuk bij elkaar passen .

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:01

Aaaah daar is die mooie Mootje weer!

Tjonge wat gaan jullie hard vooruit zeg! :)
Vooral je houding is stukken beter geworden.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:24

Heey

leuke foto's.
Vind d'r een hele mooie haflinger!

Wat waren jullie punten?
Sommige foto's je hakken beetje uitdrukken,
maar jullie zijn wel voorruit gegaan!!!!!

djengiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:26

leuke foto's deniece :D
jammer dat je hoofd er op een paar foto's niet helemaal op staat :+ .
(k weet niet of dit al is gezegt, maar ik heb even geen tijd om alles terug te lezen :o )

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:33

Bedankt voor de reacties :D

@ thomas; haha de punten vielen erg tegen hoor! Had 160 & 158 :o nou ging de proef niet helemaal super maar er was gewoon onwijs laag gejureerd.. Heél veel mensen hadden tussen de 150 en 165 punten.. maarja volgende keer beter!

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:37

ziet er goed uit! wat een geweldige pony! die manen alleen al :o

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:08

Ziet er niet slecht uit!
Alleen probeer je handen wat meer van je af te duwen! Je houd ze erg dicht bij je

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:35

Ziet er leuk uit hoor! Erg leuke haf!
Probeer er (op sommige foto's) op te letten dat als je de teugels wat korter hebt, ze genoeg van achteren blijft lopen. Soms loopt ze achter best kort... Tijdens het halstrekken bijvoorbeeld is dat helemaal NIET zo! Verde erg mooi, let op je hakken uitdrukken! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:37

Wauw jullie zijn echt voor uitgegaan! :oo
Echt super :)
Probeer geen geld te zoeken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:27

Nou, mijn commentaar weet je al ;)
Je ziet het plezier eraf stralen en ze begint echt ongelofelijk te sjouwen! En je beenhouding is al stukken en stukken beter! Nu nog je handen, maar dat is ook al verbeterd, dus vooruitgang is er zeker :)
Ga zo door en we'll show them in Driel ;)

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:32

Heey deniece! :)
Wauw jij en knappe mootje weer aan het werk ! :+: echt super vooruit gegaan echt in galop een super actieve achterhand echt heel veel vooruit gegaan :j probeer wel te werken aan de linker galop (dat overkruiste) maar voor de rest mag je nergens over klagen. See you in pothoven ! :wave:

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:34

Hoi Deniece,
je hebt haar leuk aan het lopen! Volgensmij heb je hier een hardstikke leuke pony aan.
Denk eraan dat je tijdens het halsstrekken lekker rechtop blijft zitten en relaxed blijft zitten, verdere commentaar is eigenlijk al gezegt....
Veel succes met de wedstrijden, k zie je vast nog wel een xtje rijden..!!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:39

wat een mooie manen heeft jou paardje zeg!! ik vind het er verder heel erg netjes uitzien hoor. ik wou dat die van mij zo liep!! O:)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:45

Ben het helemaal eens met het eerste commentaar, veel overgangen en schakelen. Dan zal ze zelf lekker over de rug gaan lopen en gaan zakken..dan heb je de nageeflijkheid verkregen. Het lijkt soms of ze wat zwaar in je handen is, ontspan in je hand, arm en schouders! Lekker die achterhand eronder werken met actieve stap, draf en galop en veel schakelen dus. Lekker inbuigen in voltes en hierbij niet alleen de binnenteugel eraan maar altijd je buitenteugel er goed aanhouden. Op beide teugels evenveel contact maar geen druk. Niet alleen het aanspringen in galop oefenen maar ook de actieve galop oefenen zodat ze ook in galop mooie grote passen sprint i.p.v wat veel ruiters 'galop' noemen met kleine verzamelde sprongetjes. De jury wil in het begin vooral lekkere actieve gangen zien, onthoud alleen dat het paardje natuurlijk niet onder je uit mag lopen..jij bepaalt het tempo. Als je merkt dat ze onder je uit loopt, gelijk corrigeren met je zit. Dus galop moet galop zijn en draf draf, dus lekker actief maar niet overhaast. Dit voorkom je door dus wel goed contact met de voorkant te houden. Succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:57

@ Marieke; In driel gaan we ze een poepie laten ruiken !!! :+: En daarna op pothoven ook ;)
@ Coby; ja linkergalop werken we zeker aan :j tot nu toe is ze in alle proeven nog goed aangesprongen.. En ze is idd lekker actief en valt er ook niet steeds meer uit :)
@ Yentl; Halsstrekken werken we aan :D eerder deed ze het helemaal niet in draf.. En zie dat je ook in Apeldoorn woont! Dan zien we elkaar vast wel een keer op wedstrijd ja! :)
@ gmgmelkert; gewoon blijven door trainen en gedult hebben :)
@ Joceline; Bedankt voor je reactie! De galop is vaak nog erg actief want als ik haar niet goed doorrijd hierin valt ze er snel alweer uit! Voltes draaien en inbuigen zijn we heel veel mee aan het oefenen maar konden gisteren helaas niet doordat alleen de hoefslag rijdbaar was.. En met een fijne nageeflijkheid zijn we druk bezig en ik wil idd dat ze nog wat lichter wordt! Buitenteugel houd ik er zeker aan :)