paard probeert me uit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

paard probeert me uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:06

Ik heb sinds 2 weken een paard.. Maar ik heb een probleem..
In het begin ging alles heel erg goed en deed ze niet raar.. ze was waarschijnlijk overdonderd van de nieuwe situatie.
Sinds een paar dagen kan ik niet normaal opstappen. Ik kan wel opstappen maar als ik net 1 sec zit begint ze net zolang te bokken totdat ik eraf lig. Nu heb ik met mijn instructrice een truc zodat ze dit niet doet. Zodra ik zit moet ik meteen wegdraven zodat ze de kans niet krijgt. Dit gaat goed en ze probeert het ook niet meer.
Alleen nu ben ik bang dat als het straks goed gaat ze iedere keer weg gaat draven als ik er net op zit..
Momenteel is mijn instructrice op vakantie dus ik kan der niet bereiken.. dus wil ik graag van jullie ervaringen weten of tips die ik kan gebruiken..

(het is niks medisch, anders had ze het eerder ook al gedaan, hoorde van de oude eigenaar dat ze dit bij haar ook heeft gedaan toen ze der net had.)

edit: ik longeer haar altijd voor ik ga rijden, zodat ze al een beetje moe is, het paard is nu bijna 6 jaar jong)

toosjeto

Re: paard probeert me uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:08

het is een heel goed idee om idd weg te draven
houd dit een week of wat aan en probeer dan steeds minder lang te draven dus opstappen ; wegdraven en dan na 20 meter weer stappen en dan langzaam steeds minderen ; niet overhaasten als het goed is kun je dan binnen 2 weken wegstappen zonder dat je paard begint te bokken enz
is het zadel wel goed passend of is het een nieuw zadel?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:10

het zadel is goed passend;) maar denk je dan niet als ik weg ga draven dat ze dat gaat associeren met opstappen... dus als het dan later goedgaat dat ze meteen wegdraaft zodra ik zit??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:56

Als je zeker weet dat er lichamelijk oid niets mankeert, dan zou ik het ook zo laten.
Niet de tijd geven om te gaan bokken, je longeert haar van tevoren dus dan kan je haar aan de longe warmstappen en met rijden gewoon meteen wegdraven. Als jullie over een paar weken/maanden een beter team zijn, kan je vanzelf een keer opstappen, laten wachten en dan weg stappen. Maar het is nu een kwestie van niet die kans geven en een team worden. Dan kan je daarna dit soort problemen op gaan lossen.

Weet je trouwens zeker dat je haar met opstappen geen pijn doet? Als ze het alleen met opstappen doet, kan ik me zoiets voorstellen. Wat gebeurd er als je via een trapje opstapt?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:00

En wel belonen als het wel goed gaat ,dat is belangrijker dan straffen.
veel succes verder.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:00

Even zo blijven rijden tot je instructrice er weer is. Maar ik heb wel een vraagje...staat je paard overdag wel buiten voor je gaat rijden??
Zo niet en haal je hem van stal na b.v een hele nacht in de box te hebben gestaan, dan is de kans aanwezig dat je paard spierbevangen wordt als je direkt aan gaat draven voordat de spieren een beetje warm zijn door instappen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:04

paard staat overdag buiten, het is niet zozeer het opstappen maar vooral als ik net zit.. dan begint ze te bokken.. allemaal alvast bedankt voor de tips, als ik het zo lees doe ik er goed aan om meteen weg te draven;)

edit: ik bedenk me nu net dat ik het ook een keer met der heb gehad toen ik weer wilde wegstappen na 10 minuten haldhouden ( was even aan het praten met iemand) ze probeerde het toen ook weer..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:10

Ja, dat is inderdaad een goed advies!
Toch wel een beetje raar dat ze gaat bokken als je zit...daar moet dan een verklaring voor zijn te vinden lijkt mij.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:12

ja dat vond ik dus ook, maar de oude eigenaar zei dat het echt uitproberen is, we hebben ook al de rug helemaal afgevoeld en gekeken of der zadel past maar daar ligt het niet aan, ook vind ik het raar dat ze het in het begin helemaal niet deed, vandaar dat ik niet denk dat het iets medisch is, ook als ik eenmaal ben weggedraafd doet ze het niet meer, ik was laatst in een andere bak en daar heeft ze het ook niet geprobeerd, ze doet het alleen op eigen terrein..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:27

Kan prima hoor, dat dit haar manier is om haar energie kwijt te kunnen. Ene paard gaat rennen, de andere geeft rodeo's, deze wacht een speciaal moment af en geeft dan wat bokken. Grote kans dat ze hiermee een paar keer een positief gevolg had, waardoor ze het gedrag nog even blijft vertonen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:28

ben er inderdaad al 2 keer afgevallen omdat ik het niet aan zag komen en het is niet echt makkelijk om te blijven zitten,

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:45

Dat is een lastig en niet geheel zeldzaam probleem wat je hier hebt. Wat je nu doet is prima maar niet een eindoplossing natuurlijk. Je hebt een heel slim paard dat precies weet waar ze jou kan pakken. Wellicht kan jouw instructrice of iemand anders die heel vast ter zadel is eens er op gaan, desnoods met iemand er naast die het paard met de longeerzweep voorwaarts houdt, om het ongewenste gedrag af te leren?

In feite wordt het dier nl beloond doordat jij er af valt, het lukt haar immers. Als je die circel doorbreekt wordt het een stuk minder leuk om het te doen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:48

het is inderdaad een heel slim paard, maar ik vrees dat ze het doorheeft als er iemand anders op der rug zit, denk dat ze dan bij mij vrolijk verder gaat;) Dat wegdraven is nu inderdaad even een oplossing maar het is wel de bedoeling dat ik er als het goed gaat normaal mee kan wegrijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:28

Chiva schreef:
Wat je nu doet is prima maar niet een eindoplossing natuurlijk.

Hier heb je absoluut gelijk in!
Maar ik denk dat TS over een paar weken/maanden (afhankelijk van consequentie, concentratie, leersnelheid), zo op kan stappen. Doordat het paard dan beter gewend is aan de hulpen, beter gewend is dat deze persoon haar gaat vertellen wat ze moet doen en TS dus als leider gaat zien.

Grote kans natuurlijk dat je áltijd op zal moeten blijven letten met opstappen en nooit 3 dingen doen en ook nog eens proberen op te stappen, dan zal ze je meteen laten weten dat je op moet blijven letten. Maar dit is een kwestie van gewenning en consequent zijn. Ik heb zelf zoiets met galoperen. Als ik 1 tel mijn gedachte ergens anders heb, mijn gewicht iets verplaatst, te weinig impuls heb, of 1 van alle andere schakels niet 100% is, vertoont mijn paard allemaal kunstjes; wissels, contra, overkruist, etc.

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:43

Gewoon het trucje blijven herhalen, ook al is je instructrice er niet. En belonen is heel belangrijk.

Groetjes leonie

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 15:18

oke maar dan heb ik weer de vraag of ze dan niet gaat denken dat ze als ik net zit weg moet draven?? straks bokt ze niet meer maar vliegt ze weg als ik er net op zit, is na het wegdraven meteen terug gaan naar stap een goede mogelijkheid??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:22

Je merkt vanzelf of ze vanzelf gaat, of dat jij het commando geeft. Maar ook dit gaat zich oplossen als jullie beter op elkaar zijn afgestemd. Zolang je het nog niet vertrouwd, lekker weg laten draven. Vertrouw je erop dat ze niet meteen begint te bokken, laat je haar wegstappen. Je kunt voor de zekerheid ook het stuk draf inkorten, dus stel je draaft nu 3 rondjes nadat je opstapt. Dan ga je dat heeeeeeeeel rustig inkorten tot 2 rondjes, 1 rondje, .5 rondje, .25 rondje, 10 stappen, 8 stappen, etc.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:40

oke dat is een goed idee, ik ga er morgen weer op, ben benieuwd hoe het dan gaat, merkte vorige keer dat ik erop zat dat ze wel al klaar was om te gaan bokken, maar dat wegdraven werkt goed;) bedankt voor jullie tips, meer tips zijn natuurlijk altijd welkom

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:16

hoe weet je zeker dat het niets medisch is? misschien heeft ze er nu wel meer last van dan toen..
maar als je het echt zeker weet tja kun je niet heel actief wegstappen en dan ook echt meteen aan het werk zetten even zodat ze niet kan gaan bokken?

ik heb er geen ervaring mee dus ik zeg ook alleen maar wat ik denk :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 07:45

ik denk eerder dat je zadel klemt, omdat het paard wacht tot je zit. Heb je het oude zadel met het paard meegekocht of een nieuw zadel aangeschaft? Ik zou eens een goede zadelmaker laten kijken naar je zadel en de VA of fysiotherapeut/osteopaat naar de rug van dit paard.
Eerst door deskundigen laten uitsluiten dat hier geen medisch probleem is.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 08:40

ik heb het dier nog op proef dus ik ga nu nog niets laten komen.
Toch denk ik dat het niets medisch is want zodra ik in een andere bak opstap doet ze niets, alleen in onze bak doet ze het. Zodra ik ben weggedraaft kan ik weer alles met der doen, tis alleen een punt waar ze doorheen moet. En ze blijft het nu proberen want het is der al 2 keer gelukt om me eraf te krijgen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:39

dat vind ik wel heel raar juist als je hem op proef hebt moet je toch tot de bodem uitzoeken waarom hij dit doet als er dan iets is is het jammer maar kan ze nog terug!?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:02

Ik zou ook juist nu gaan kijken wat er aan de hand is. Tuurlijk, het kan een gedragsprobleem lijken, maar eigelijk lijkt mij dat niet logisch.. Als je paard je er af wil hebben, dan doet ze dat echt niet alleen op het moment dat jij net zit. Ik vind het gewoon totaal niet logisch klinken.

Heb je het zadel en de rug echt door een deskundige na laten kijken? Iedereen kan wel onder een zadel voelen of er geen knelpunten zijn, maar als jij er op zit verandert dat beeld al helemaal. En als jij er op zit, is het lastig voelen waar het wel en niet goed zit. Hetzelfde voor de rug, voelen en drukken kan iedereen wel, maar dat is wel even heel andere druk als wanneer er een ruiter op zit.

Dan de combinatie van zadel en rug, geeft ook alweer een ander effect, en de combinatie van rug, zadel en ruiter vind het paard duidelijk niet fijn. Dat staat als een paal boven water.

Kan je het wel gaan oplossen met gelijk wegdraven, maar ik denk niet dat dat in de eerste instantie iets is om te doen. Is het paard al gekeurd? Overleg anders eens even met de vorige eigenaar hoe die er tegenover staat om het een ander na te laten kijken.

De vorige eigenaar kan heel gemakkelijk zeggen dat het paard dat ook bij haar deed. Maar ga niet altijd uit van het goede van de mens. Misschien wil ze het paard wel heel graag kwijt, en hoopt ze dat jij het paard neemt als zij bevestigd dat het een gedragsprobleem is. Terwijl het paard misschien een hele gevoelige rug heeft, of wat dan ook. Je zal niet de eerste zijn die op die manier 'opgelicht' word. Opgelicht is een zwaar woord, ik zeg ook niet dat dit hier gebeurt, maar houdt het in je achterhoofd! Zoiets zeggen kan iedereen wel doen..

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:00

oke dat snap ik allemaal, het zou goed kunnen maar ik blijf het vreemd vinden dat ze het in het begin niet deed.
Het paard is al gekeurd en is helemaal goed gekeurrd. Vandaag ben ik weer opgestapt, iemand hield haar vast en in ong. 10 meter meegelopen en heeft der hoofd vastgehouden. Ik voelde dat ze weer van plan was om te bokken, maar na die 10 meter voelde ik der ontspannen en dan doet ze het ook niet meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:09

tienus_amigo schreef:
Ik voelde dat ze weer van plan was om te bokken, maar na die 10 meter voelde ik der ontspannen en dan doet ze het ook niet meer.

Het is dus blijkbaar spanning! Waarschijnlijk ga jij er zelf heel gespannen opzitten! En terecht, bokkend paard is ook niet lekker relaxed om op te gaan zitten.
Het lijkt me sterk dat het uitproberen is, als dat zo zou zijn dan zou ze het ook doen als die persoon daarna loslaat.
Aangezien ze het bij de vorige eigenaar ook al deed, zal daar wel iets niet goed gegaan zijn met het opstappen (iemand ploft hard in het zadel, kan erg pijnlijk zijn voor een jong paard).
Ga zelf vooral ook heel zachtjes zitten en kijk of ze dan anders reageert.
Verder zou ik gewoon iemand erbij houden met opstappen totdat jijzelf helemaal ontspannen erop durft te gaan zitten.

Succes ermee!