Fries Thore (Z1) @ Academy Bartels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Fries Thore (Z1) @ Academy Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:15

Het is al weer een paar maandjes geleden, maar van de zomer ben ik op een 6-daagse trainingsweek geweest op Academy Bartels. Normaal gesproken ga ik naar een trainingsweek van Tineke en Imke Bartels maar zij waren er niet vanwegen de olypische spelen dus heb ik gekozen voor ee trainingsweek met Mischa Koot (Echt een super amazone,trainster en ook een super lieve vrouw!)

De foto's mogen dan een paar maanden geleden zijn, maar ze zijn een van de laatste foto's van het rijden voor dat hij een blessure kreeg en god representatief voor ons niveau. hij heeft helas 3,5 maand moeten stappen vanwegen een verrekt bandje n zijn achterbeen. 2 weken terug mochten we weer rijden maar toen verstapte hij zich :+ en mochten we dus nog een 4 weken stappen. We hebben nu nog 2,5 weekte gaan en dan kunnen we weer lekker op gaan bouwen.

Over thore: hij is een 10 jarige friese ruin van 1.65 en hij heeft nu 9 winstpunten in het Z1. Waar we voor de blessure en dus ook met deze trainingsweek vooral aan werkten was het sluiten in de galop, het appuyeren in galop en zijn hoofd-hals houding. Hij heeft nog al de neiging om in dezelfde houding te lopen, netjes boven in, maar dat wordt hij niet altijd fijner op. ik wissel nu veel af in lang/laag, oprichting en dan weer wat dieper rijden. in tegenstelling tot velen friezen heeft deze namelijk niet de neiging om te diep te gaan lopen dus als hij het doet, is dit omdat ik dit van hem vraag om hem wat fijner te maken en daarna weer wat meer op kan richten en zijn rug beter gebruikt.

mijn aanmerkingen/aandachtspunten:
- hakken meer uitdrukken
- handen niet te hoog
- los in het lijf laten lopen
- actieve achterhand

Nou hier komen de foto's. ik ben benieuwd wat jullie van mijn "Dressuur fries" vinden ;)
En als er nog tips zij voor het aanleren van de wissels, die zijn zeer welkom :P ;)

Afbeelding
Even wat lager en ronder instappen. Dat rondere deed ik bewust om hem beter over de rug te laten lopen aangezien meneer daar vaa moeite mee heeft of geen zin.

Afbeelding
even rustig losrijden in draf, over de rug en een nog wat rustiger tempo om even los te komen. Dit was die dag wel nodig aangezien we de dag ervoor veel aa de galop hadden gewerkt en datkost hem gewoon veel kracht.

Afbeelding
Nog aan het losrijden. Volgens mij had ik lol :+

Afbeelding
uit een veemd hoek genomen maar ik ben wel tevreden over dit plaatje, lekker ontspannen.

Afbeelding
Het echte werk! :P Zo ver ik het kan zien is dit de inzet van een appuyement in galp naar links (wat erg goed gaat, nouja ging voor de blessure haha)

Afbeelding
ik gok op een volte... het is net of we omvallen haha :P

Afbeelding
Volte wat sluiten. We kijke hier allebij erg moelijk :o

Afbeelding
Fijn drafje. Actieve achterhand en ook hier vroeg ik hem wat verder door. Zekr in de rechte "oefeningloze " stukken wil hij nog wel eens niet 100% fijn door de nek zijn daarom stel ik hem dan vaak tussendoor wat dieper in, ook om te kijken of hij de kaak goed ontspant (als dat niet zo is krijg je meneer dan echt niet ronder of dieper)

Afbeelding
galopje. Vreemd moment...

Afbeelding
zo moet het! nu ik nog de goede kant op kijken ipv naar de instructrice :P

Afbeelding
Stukkie stappe tussendoor (moet ook gebeuren ;) )

Dan een foto waar ik erg trots op ben:
Afbeelding
thore had altijd veek moeite met appuyeren links. hier hebben we in de traingsweek veel aandacht aan besteed en hij ging echt ieder dag vooruit!
alleen net wat te strenge linkerhand.

Nou brand los zou ik zeggen maar hou het netjes ;)
Voor vragen kun je ook altijd pben!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:18

Ziet er goed uit!
Eigen commentaar geef je zelf al :)

Izzy19

Re: Fries Thore (Z1) @ Academy Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:34

Dat ziet er goed uit! Lekker ontspannen en je zit zelf ook mooi ontspannen op je paard.

Voor de wissels is het heel belangrijk dat je van achter uit gaat wisselen. Dus niet omstellen om te wisselen, enkel de achterhand verplaatsen en de hulp om te wisselen geven. De oefening die je best kan doen om de wissel echt aan te leren, dat moet je eigenlijk bekijken met je instructrice/instructeur aangezien dat niet bij elk paard hetzelfde is. Veel succes nog!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:39

Izzy19 schreef:
Dat ziet er goed uit! Lekker ontspannen en je zit zelf ook mooi ontspannen op je paard.

Voor de wissels is het heel belangrijk dat je van achter uit gaat wisselen. Dus niet omstellen om te wisselen, enkel de achterhand verplaatsen en de hulp om te wisselen geven. De oefening die je best kan doen om de wissel echt aan te leren, dat moet je eigenlijk bekijken met je instructrice/instructeur aangezien dat niet bij elk paard hetzelfde is. Veel succes nog!

Dankje! ik was er voor dat hij de blessure kreeg al eventjes mee bezig geweest maar nog niet heel intensief maar 1 ding was ik wel achter gekomen: makkelijk doet hij het niet :P Hij snapt het gewoon niet e galop is altijd al niet zijn sterkste punt geweest vandaar dat alle tips welkom zijn. Er zal er misschien een bijzitten waarmee het wel lukt, maar bedankt voor je tip!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:39

Ik blijf het een gave Fries vinden! Niet mijn favoriete paarden, maar die van jou mag er zeker wezen.
De losrijfoto's zien er erg fijn uit, zo zie ik het graag. De laatste foto (die jij zo fijn vindt) vind ik alleen wat minder. Je trekt je linkerhand helemaal over de schoft (voor zover ik het kan zien) in het appuyement... Dat is niet hoe je die oefening hoort te rijden en ik ben daar persoonlijk ook allergisch voor...
Verder lekker zo doorgaan, hopelijk kunnen jullie snel weer aan de gang!!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:44

Het hangt er wat vanaf hoe hij erop reageert, gaat hij eerder lopen, dan moet je op een korte diagonaal net voor de kant proberen wisselen, de achterhand duidelijk verplaatsen en dan helemaal op het einde proberen wisselen. Als je bijvoorbeeld contragalop rijdt op de 2de hoefslag, rij je een soort van schouderbuitenwaarts, achterhand naar binnen dus en dan geef je (op het juiste moment natuurlijk) de hulp voor de wissel. Omdat je de achterhand overduidelijk naar binnen plaatst, wisselen de meeste paarden bijna vanzelf, en normaal ook eerst achteraan omdat je ze vooraan niet omtrekt. Pas als je paard is gewisseld mag je echt gaan omstellen. Daarvoor moet hij gewoon recht blijven of stelling die je daarvoor had (niet overdreven, hij moet ook ruimte krijgen om te wisselen natuurlijk). Ik zou het er zeker eens met je instructeur/instructrice over hebben en samen op zoek gaan naar de beste oefening. Niet elk paard is hetzelfde natuurlijk :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:47

Ziet er goed uit!

ik heb altijd geleerd/gehoord dat je een paard wissels aan kan leren d.m.v. eerst gewoon in de goeie galop, dan 3 stappen stap en dan de contra galop. En dat langzaan uitbouwen.

Veel succes nog verder!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:59

Izzy19 schreef:
Het hangt er wat vanaf hoe hij erop reageert, gaat hij eerder lopen, dan moet je op een korte diagonaal net voor de kant proberen wisselen, de achterhand duidelijk verplaatsen en dan helemaal op het einde proberen wisselen. Als je bijvoorbeeld contragalop rijdt op de 2de hoefslag, rij je een soort van schouderbuitenwaarts, achterhand naar binnen dus en dan geef je (op het juiste moment natuurlijk) de hulp voor de wissel. Omdat je de achterhand overduidelijk naar binnen plaatst, wisselen de meeste paarden bijna vanzelf, en normaal ook eerst achteraan omdat je ze vooraan niet omtrekt. Pas als je paard is gewisseld mag je echt gaan omstellen. Daarvoor moet hij gewoon recht blijven of stelling die je daarvoor had (niet overdreven, hij moet ook ruimte krijgen om te wisselen natuurlijk). Ik zou het er zeker eens met je instructeur/instructrice over hebben en samen op zoek gaan naar de beste oefening. Niet elk paard is hetzelfde natuurlijk :)

Super bedankt voor de tips! En idd niet ieder paard is het zelfde. mijn andere fries spingt wissels met 2 vingers in zijn neus en deze heeft er gewoon veel moeite mee maarja komt vanzelf. ik heb een goede instructeur en veel hulp dus komt goed!

@sjaantje: Dankje! Ik heb de foto nog een goed bekeken en ik denk dat het ook erg vertekend. Normaal gesproken die ik met appuyeren niet mijn handen over de schoft dus ik denk (maar wet het natuurlijk niet 100% zeker ;) ) dat ik het daar niet doe maar de foto is ook uit een vreemde hoek genomen :P maar t blijft zo dat mijn linkerhand te streng is op die foto ;) Heel fijn vindt ik de foto ook niet maar ik was wel erg trots op hoe hij het doet daar. Op deze foto kon ik echt duidelijk zien dat er grote vooruitgang zat in het appuyeren links en daarom was ik wel trots op hem.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:15

Gave fries! :)
Hou niet zo van friezen maar hij loopt zeker goed!
Verder kan ik je niet zoveel comentaar zeggen over het rijden zelf. Ik heb wel het idee dat je je armen erg vast houd/spant.
En je handen wat lager maar dat had je zelf ook al als comentaar :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:26

Vind jullie een leuke combinatie :j.
Je zit er netjes op, en ontspannen, inderdaad je handen iets lager.
Verder , wat je zelf ook al zegt mag er een iets meer actievere achterhand.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:53

@__Elizabeth: ja ik wil idd nog wel eens mijn armen wat te strak en gespannen houden, meestal als het niet goed gaat haha maar daar kan ik nu tijden het stappen goed aan werken (aangezien dit voor de aankomende 2 weken het enige is wat we mogen doen )

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:43

:wow: Wat een gave fries!!
Prachtige nek ook als ie zo loopt!

Ziet er prachtig uit zo, je verbeterpuntjes ken je zelf maar al te goed zo te zien.

Super combi!
Succes met het stappen, hou nog even vol, en daarna succes en veel plezier met het rijden weer!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:58

@Caroline90 : Dankje! Ja meneer heeft een aardig nekkie er op zitten. ik krijg ook vaak de vraag: is het een hengst? hahah nou hij is al vanaf dat hij 3 is een ruin maar gewoon erg breed. Zelfs nu hij door het stappen veel bespiering kwijt is geraakt is hij nog steeds breed haha

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:03

haha nou prachtig vind ik het!
Ben normaal niet zo'n super fan van friezen, maar deze... :wow:

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 22:08

nou ik zal eerlijk zijn, veel friezen vind ik ook niet mooi. Ik ben ook echt fan van de ECHTE friezen, dus goed behang en een lekker flink lijf en hals natuurlijk. Die andere van mij is nog erger haha

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:24

Ach, dr zijn altijd paardjes waar je op slag verliefd op bent, maakt dan ineens niet meer uit wat voor ras het is toch?!
Nou scheelt het natuurlijk ook als je paard er netjes schoon en glimmend bij loopt, of half onder de modder, half onder het zand in de wei aan het ravotten is :Y)

Maar deze manen zie je echt niet over het hoofd! :o

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:38

lekkerding is het! pas op je handjes, die moeten wel wat lager blijven zo nu en dan ;)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:04

Nou, dit is dus het doel wat ik met die van mij ook voor heb!
Ziet er super uit! Hij is idd een lekker fors ding maar niet zo plomp als een fries soms kan zijn.
Hij is mooi!!!!!!!!

ThUnDeRtIeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 07:36

zie er goed uit hoor!!
en dan nog even de vraag hoe de trainingsweek daar was bij mischa want ik ga in mei :D
was je der toevallig tegelijk met Nicky Star? want die was ook bij Mischa tegelijk met iemand met een fries haha ;)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:04

Heey!

Hele gave Fries heb je :)
Ik heb eigenlijk geen commentaar.
Je handen heb je mooi staan en je zit keurig
alleen op de 2de foto je hakken wat meer uitdrukken.

xMoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:41

Wat een ontzettend mooie fries! :D
Commetaar geef je zelf eigenlijk al. :)

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:03

Bedankt allemaal voor de complimentjes!
ThUnDeRtIeJ: Ik was er idd tegelijk met Nicky. het was echt super gezellig aangezien er die week in totaal 5 paarden waren (2 van mij, 2 van nicky en nog een vriendin van mij met haar paard) en in totaal dus maar 3 amazones. Mischa is echt een super vrouw! Ze kan echt goed lesgeven en steekt er ook echt veel tijd in. Ookal krijg je niet iedere dag priveles, ze geeft iedereen voldoende aandacht en ik heb er echt super veel geleerd. Het is zeker een aanrader! Buiten de lessen om zijn we ook een keer met haar wezen eten en dat was super gezellig. Heel erg veel plezier in mei maar dat zal best lukken denk ik!

Unpassible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:42

Het ziet er geweldig uit. Het commentaar gaf je zelf al maar: Handen toch iets lager houden, en hakken iets meer uitdrukken. Voor derest super. Het is ook een heerlijk paardje om zo te zien. Maar je zit keurig en het ziet er perfect uit.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:12

Ziet er goed uit zeg. Mooi setje staat goed! :~
Commentaar geven de mensen voor mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:20

Mooie Fries, ziet er lekker uit.

Maar :o ik vind blote friezenbenen toch altijd weer het mooist, zoals dan het behang mee danst en dat zie je nu niet..