Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

..
.
) maar ik kan haar nog zo aan het werk zetten of een klap geven op het moment dat het gebeurt maar daardoor denkt ze echt niet..oh ok, dan doe ik het maar niet.
?
. er zullen gevallen bijzitten waarvan het bijv een gewoonte is geworden en op het moment dat de ruiter streng optreed dat het klaar is met de pret, maar toch niet in alle gevallen.. aeolusnr1 schreef:Als je zo de antwoorden leest, vind bijna iedereen het een bij een paard horende zaak, dat is het dus eigenlijk niet dit is negatief gedrag , dat eigenlijk in hoofdzaak ontstaat door onze manier van paarden houden; afgeschermt op stal, alleen even in de paddock of longeerbak, bijna alleen rijden in de rijhal of met een heel beperkt aantal mensen, wanneer ze dan toch eens op de weide mogen, worden ze ook daar alleen gezet, ......... Paarden zijn in wezen dieren die in groep leven, heel sociaal, en met een heel duidelijke rangorde, ..... dit is dus het resultaat van een ......gebrek in de opvoeding van het paard.
Persoonlijk vind ik wel da je de anderen mag/moet informeren dat jouw paard stampt, maar je mag er niet van uitgaan ik heb het gezegt ze moeten maar weg blijven, nee jouw paard is fout niet de anderen, het is dus aan jou achteraan te rijden of er voor te zorgen dat zoiets zo veel mogelijk vermeden wordt.
Gebeurt het toch , dan onmiddelijk reageren, eventueel een tikje extra aan het werk zetten, kleine voltes ( mag gerust 2 a 3 maal rond) zoveel mogelijk de aandacht van het paard bij jou en het werk trachten te houden, als dit je zou lukken ok dan is het moment aangebroken da je dus net die gevaarlijke situaties zou moeten gaan opzoeken, een beetje uitdagen eigenlijk, goed voorwaarts, en met alle aandacht naar het werk toe, bij het minste negatief teken van je paard dadelijk reageren, maar ook als het goed lijkt te gaan niet krampachtig de teugels vasthouden, je moet hem als het goed lijkt te gaan toch belonen, en belonen is teugeldruk zo minimaal mogelijk houden.
Uiteraard als je die gevaarlijke situaties zou gaan opzoeken , alleen in afspraak met de anderen natuurlijk.
)

aeolusnr1 schreef:Als je zo de antwoorden leest, vind bijna iedereen het een bij een paard horende zaak, dat is het dus eigenlijk niet dit is negatief gedrag , dat eigenlijk in hoofdzaak ontstaat door onze manier van paarden houden; afgeschermt op stal, alleen even in de paddock of longeerbak, bijna alleen rijden in de rijhal of met een heel beperkt aantal mensen, wanneer ze dan toch eens op de weide mogen, worden ze ook daar alleen gezet, ......... Paarden zijn in wezen dieren die in groep leven, heel sociaal, en met een heel duidelijke rangorde, ..... dit is dus het resultaat van een ......gebrek in de opvoeding van het paard.