onderhals weg trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

onderhals weg trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:56

mijn paardje heeft een vrij dikke onderhals. Hoe zou ik haar het beste kunnen rijden en longeren om dat een beetje te verbeteren?

ze is best sterk en heftig, ze wil graag hard, en is nogal kijkerig, dus ze houdt haar hoofd het liefst zo hoog mogelijk. Wat ik natuurlijk niet toe sta. Ik probeer haar zo veel mogelijk lang, en laag, soepel en losjes te houden. Zo ontspannen mogelijk, maar ze wil niet graag ontspannen. ze houdt verzet/spanning tegen mn hand.

ik longeer regelmatig met een pessoa, op de laagste stand, maar daartegen blijft ze zich ook wel verzetten. Elastiek heb ik ook maar gebruik ik nauwelijks, omdat dat ook weinig effect geeft.

heeft iemand nog handige tips en truuks om dit 'probleem' iets te minderen.

een echt probleem vind ik het verder niet, ik rij geen wedstrijden meer, en voor buitenrijden aan een los teugeltje maakt het me ook niet veel uit. Maar ik denk dat het voor haar rug gebruik toch wel beter is als ze zich wat lager kan ontspannen..

bedankt voor het meedenken alvast.

magic_lover

Re: onderhals weg trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:03

mijn paard had ook best een behoorlijke onderhals toen ik hem kreeg.

hij wou dan ook graag alleen in zijn eigen houding lopen, en was in de aanleuning niet bepaald fijn, en zeer strak/hard :=

probeer hem toch wat laag en rond te rijden, over de rug, en achtief van achter..
dus van achter naar voor naar de hand toe.

moet zeggen dat het eindelijk wat zijn vruchten begint af te werpen, de onderhals word steeds minder, en bovenaan word steeds wat mooier bespierd, het gaat niet heel hard, maar het begin is er ;)

ik zou dus gewoon proberen ze wat lager en wat ronder (niet met de kin op de borst :+) te trainen zowel aan de longe als met het rijden :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:31

Probeer eerst te werken aan haar zelfvertrouwen: als ze minder angstig wordt, zal ze ook makkelijker haar hoofd lager (ontspannen) houden en is het beter trainen. Het heeft namelijk geen zin om het hoofd naar beneden te dwingen: ze moet de bovenlijn loslaten uit ontspanning en door dwang krijg je dat nooit voor elkaar.

Ik spreek hier uit ervaring: mijn schrikkerige paard had ook een enorme onderhals, en was daarbij amper veilig te rijden, liep opgekrop, achter de teugel en kon niet ontspannen. Ik ben grondwerk met hem gaan doen (Parelli) en dit bracht een hoop verbetering. Buiten het feit dat hij nu een heeeeeele hoop zelfverzekerder, rustiger en kalmer is geworden, heeft hij ook nog eens een goede zelfhouding ontwikkeld, met ontspannen rug en een lagere hoofd-halshouding.

Even ter vergelijking:
Afbeelding
Zo kocht ik hem

Afbeelding
En zo loopt hij nu (natuurlijk niet volledig nagefelijk, want ik rij zonder optoming :P)

Deze transformatie heeft ongeveer anderhalf jaar geduurt en gaat nog steeds door :)

tessa1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:33

probeer hem zo laag mogelijk te houden, maar probeer dat niet te doen met teveel druk, dat werkt averechts

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:57

Ik vind longeren met een gogue fijn voor dat soort paarden, dat is wat relaxter dan een pessoa en ze worden echt aangemoedigd tot halsstrekken en dus die rug loslaten. In een later stadium kun je dat weer omhoog (en korter bij elkaar) gaan werken, maar eerst die rug los en ontspannen krijgen. Rijden in de lange en lage lijn doe je goed, het zal ook tijd vergen voor de spieren los zijn en niet meer zeer doen bij een andere houding. Massage kan daarbij evt. ook helpen. http://www.happy-athlete.nl/

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:12

Inderdaad proberen om haar naar beneden te rijden, ook
tijdens een buitenrit. Misschien dat balkjes lopen ook helpt.
Ze zal dan moeten opletten, anders ligt ze op haar neus.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:27

laag instellen en proberen de ontspanning daar op te zoeken.

Dan zorg je dat de spier in de onderhals verplaatst wordt naar boven in de hals, en zal ze waarschijnlijk een stuk minder sterk zijn :Y)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:04

Een onderhals is gewoon een spierprobleem
kan verkeregen zijn door vallen in de wei, hangen aan het halster etc.
Idd laten masseren en daarna de juiste training, kan het probleem helemaal oplossen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:19

Ik sluit me aan bij Urielle. Ik heb ook goede ervaringen met een gogueteugel in zo'n geval. Voordeel is dat dit zowel bij longeren als onder het zadel te gebruiken is en je op verschillede lengtes kan instellen.
Het paard wordt steeds uitgenodigd om lang en laag te gaan zonder dat het vastgezet wordt, dit bevordert de ontspanning.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:33

bedankt voor jullie reacties. Zo"n gogue teugel ga ik zeker proberen, en balkjes draven kan natuurlijk ook makkelijk.. ik hoop dat ze zo wat losser wordt.
@alicia.. ik heb niet het idee dat ze angstig is, ze is juist dominant denk ik, en laat zich daarom niet graag bewerken. (misschien omdat ze al wat ouder is en fokmerrie is geweest, ik heb het idee dat ze daardoor wat onafhankelijker is ofzo :) )

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:55

Ik zie heel duidelijk een afzetbeen (kracht zetten) achter de massa van het achterlijf bij de achterbenen......net dat beetje kracht haalt jouw paard bij zijn hals weg......dit probleem zie je vaak bij verkeerd getrainde paarden( of niet getraind i.v.m. het fokken....), maar ook bij paarden met tuiger-bloed ......
Het gymnastiseren van heup, rug,lendenen en achterbenen wordt wat belemmerd door de onderhalsgebruik, waardoor het onderzetten uit balans is, doelgericht trainen, voltes, veel overgangen ,tempo's en ontsp.oef met achteruitlopen.....
Gezien ze wat ouder is ,is het automatisch moeilijker en afwachten in hoeverre ze het nog kan.....dan bedoel ik het loswerken in de bovenlijn !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:02

IK zou zeker geen gogeu teugel gebruiken, dan g aje toch een soort dwangmatig aan de gang, probeer het gewoon zelf op te lossen.
kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl lekker gaan rechtrichten en technisch gaan trainen en leren wat de spieren doen in bepaalde oefeningen.
Je kan heel veel dinegn doen naats het paard, leer het eerst hoe jij het hoofd en hals wil ernaast , leer doorkijken naar de achterhand, als je er dan op zit weet je wat er gebeurd in zijn lijf en voor het paard ook makeklijker als je het eerst vanaf de grond doet, let ook goed op je eigen zit, als jij niet goed zit kan het dier ook zijn spieren verkeerd gaan gebruiken, let goed op dat je ruimte geeft om de spieren zijn werk te laten doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 10:20

die gogue wil ik voorlopig vooral aan de longe gaan gebruiken. En wellicht een afspraak bij een osteopaat oid om even goed na te laten kijken.
die site is inderdaad heel interessant, heb ik al vaker bekeken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:37

ik vind het met de gogue niet echt dwangmatig hoor.
ja misschien als hij inwerkt even, maar dat is met alle hulpteugels zo.

de gogue nodigd juist uit om vw/nw te gaan, dus de hals te verlengen en niet achter de LL te kruipen :)

heb hem een tijd gebruikt bij een paard die zich graag opkrulde en achter de teugel kroop, dat werpte echt zijn vruchten af :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:01

Ik heb ook een jong paardje dat een te sterk ontwikkelde onderhals had/nog steeds heeft. Hierdoor kunnen ze veel te veel druk/gewicht uitoefenen op je hand en is het heel moeilijk ze nageefelijk te krijgen en mooi over de rug laten werken. Het is voor hen ook niet gemakkelijker om nageefelijk te lopen en hun rug te gebruiken. Die foute bespiering gaat niet van de ene op de ander week weg en de andere spieren moet langzaam aan gesterkt en beter ontwikkeld worden.

Ikzelf heb regelmatig gelongeerd met een halsverlenger, maar ik maakte hem vast tussen de voorbenen dus eerder als een gogue. Zo is de druk in de mond minder groot en kunnen ze niet op het bit gaan hangen. Ze laten hun hoofd eerder zakken door de druk achter de oren. Neerwaartseffect, hou ze voldoende actief en je hebt het voorwaartse effect Doordat het rekt, bezeren ze zich minder snel. 10 minuutjes in stap en draf per keer is voldoende om te beginnen, want een stijf paard wil de volgende keer niet meer mee werken. Mijn paard heeft pas na een keer of 3 "de klik" gemaakt en is nu steeds makkelijker nageefelijk en VW-NW te rijden. Moet haar zelfs beginnen oprichten, want ze zou met haar neus over de grond blijven lopen als ik teugel blijf geven, in galop is het nog wel regelmatig stress. Nu na ongeveer 3 maanden begint de bespiering stilaan te veranderen, en merk je echt het verschil tijdens het rijden. Van hard in de mond en rug, waarop doorzitten een haast onmogelijke opgave was, naar een nageefelijk paard dat snel reageert op elke teugel en beenhulp en dat je echt meeneemt in draf. Ik moet geen moeite meer doen om te blijven doorzitten, zo zacht is ze nu. Tenzij ze er geen zin meer in heeft en besluit om toch een geintje uit te halen en te gaan lopen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:11

dat doorzitten is inderdaad ook een probleem... wat fijn dat jouw paardje zo goed is opgeknapt. Ik hoop dat dat met de mijne ook gaat lukken. Dat het wat tijd gaat kosten is niet erg, lijkt me logisch. Ze loopt al 17 jaar in deze houding dus dat verandert niet van de ene op de andere dag.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:16

Gogue kan prima werken, maar dan vooral aan de longe. Met rijden kun je aan het stretchen en ontspannen van de bovenlijn werken op de volte in draf verlichte zit, buitenteugel licht in verbinding en met binnenteugel steeds heel licht stelling vragen (vragen-los-vragen etc.),hierbij de voorwaartse impuls erin houden door been te geven als ze terugvalt in tempo. Dat met been- en gewichthulpen de volte stukjes openen en sluiten. Je nodigt zo je paard uit vwnw te gaan - je dwingt dus niets af. Zodra je een intentie voelt tot vwnw direct hand openen en ruimte geven. Gaat ze daadwerkelijk naar beneden: belonen, paar passen door laten draven en teruggaan naar stap (verlicht blijven zitten!), en even helemaal laten strekken. Dat zal ze in het begin niet direct doen, maar blijf haar uitnodigen, geleidelijk zal ze het vertrouwen krijgen om zich te strekken. Door haar rug te ontlasten, maak je het haar wat gemakkelijker om haar bovenlijn te stretchen.
Wat ook kan werken, is (nog steeds op de volte) in stap de teugels vrij kort te nemen, je paard heel langzaam, echt pas voor pas, te laten stappen en steeds even halt houden als ze echt tegen het bit komt. Doet ze het goed, dan ruimte geven om vwnw te strekken.
Succes ermee!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:23

Ik heb dit probleem ook, dus heb ook even een vraagje, kan ik dit ook oplossen met elastieken tijdens longeren? Dat ik ze zeg maar tussen de voorbenen door doe?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:38

Zo longeer ik meestal een elastiek achter de oren door de bitringen, tussen de benen naar de longeersingel. Heel effectief, alleen opletten dat ze er niet intrappen als ze echt heel diep lopen. Een nekband (halsdeel van een losse martingaal) kan dan een oplossing zijn.
Op deze manier kan je ze eenvoudig duidelijk maken wat de bedoeling is en langzaam de juiste spieren trainen. Want het is meestal niet uit "onwil" dat ze zo hoog en opgespannen lopen.

Bereden inderdaad veel uitnodigen om ontspannen VW-NW te lopen. Op een volte: binnenbeen eraan en buitenteugel opvangen/in contact en met de binnenteugel lichtjes vragen en van zodra ze iets geven direct met je hand(en) meevolgen. Grootste beloning voor een paard is dat je ze "met rust laat". Vragende druk wegnemen.
Soms wordt het licht vragen bij mij wel eens serieus doorvragen (trekken) omdat mijn paard soms denkt dat als ze lang genoeg doet alsof ze dom is of mij niet voelt, ze mag stoppen. Maar van zodra ze toegeeft en verder gaat met haar werk, minimaliseer ik mijn hulpen tot het hoogst noodzakelijke. Dit werkt tot hiertoe goed

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:04

juval schreef:
die gogue wil ik voorlopig vooral aan de longe gaan gebruiken. En wellicht een afspraak bij een osteopaat oid om even goed na te laten kijken.
die site is inderdaad heel interessant, heb ik al vaker bekeken.

Waarom een gogue als je aan de dubbelen lijnen wel ontspanning kan krijgen?
Ik ben totaal niet voor hulpteugels, je bereikt er uiteindelijk niets mee, ja een paard wat met dwang geleerd is om zo te lopen, maar dan zijn zijn spieren niet correct getraint, ook moet je bedenken als je gaat trainen en zo`n hulpteugel hangt eraan en het paard is gewend om zijn onderhals te gebruiken en nu gedwongen word andere spieren te gebruiken dat echt verzuring geeft en helemaal niet fijn voelt voor hem en zelfs pijn kan gaan doen in zijn lijf, dan heb je weer het nadeel dat een paard een prooidier is en de meeste nooit die ongemakken zal laten zien en zo krijg je blessures en fout getrainde spieren.
Ik zou als ik jou was lekker gaan oefenen aan de dubbelen lijnen, gewoon ontspannen zonder dwang. lekker blijven vragen en zorgen dat zijn rug en nekspieren goed worden getraint zodat dat onderhalsje vanzelf verdwijnt, het heeft echt tijd nodig, trek er eens een jaartje voor uit, lekker een beetje aan de hand werken/gymmen.
Zet hem b.v voor het rijden even aan de dubbelen lijnen , kijk wat hij doet en stap dan eens op, wat gaat er anders? stap dan weer af en ga zoeken naar wat jij anders doet, maak er een soort puzzel van en zoek de stukjes met gevoel bij elkaar en dan krijg je uiteindelijk een mooi en soepel geheel.
Wat zegt je instructrice , die zou jou wat oefeningen moeten kunnen geven waar jij mee aan de gang kan toch?

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:12

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Alleen hij is totaal niet schrikachtig of bang. Juist ontzettend betrouwbaar en braaf. Ik heb hem nu zoon driekwart jaar en nu pas wordt het beter. Heb hem verhuist naar een andere stal en wordt wekelijks nageken. En sinds dien is er echt verandering te zien ik kan hem nu pas lekker ontspannen laten lopen. Hij heeft nog steeds een beste onderhals maar probeer zoveel mogelijk voorwaarts neerwaarts te rijden. Lekker veel overgangen en vooral in het halthouden laat die lekker los dus veel halthouden en dan weer voorwaarts en achterwaarts. Het duurt echt lang want de ontspanning is er wel maar niet constant wel mooie stukken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:22

Zo ontspannen mogelijk, maar ze wil niet graag ontspannen. ze houdt verzet/spanning tegen mn hand.
die zin heb ik effe uit jou tekst gekopieerd.
Ik heb hier eens een paard gehad , met het zelfde probleem,.Hij kwam hierheen zodat ik het eruit kon trainen, heb hem 1 keer gereden, toen heb hun aangeraden om eens fotos te laten maken. Waaruit bleek dat het paard een flinke vergroeien had aan de onder kant van de nekwervels.
Dus ik raad je aan om vooral je paard ook medisch te laten onderzoeken.
Mocht alles in orde zijn, dan heb je natuurlijk geluk. Ik zou dan idd ook met een gogue beginnen aan de longe en evt toch wat lessen erbij nemen, zodat je een extra oog van de grond heb die jou meer kan begeleiden. Ookal heb geen behoefte meer aan wedstrijden, maar een goede training is toch altijd goed voor het paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:03

hulpteugels kunnen wel hun nut bewijzen indien je er verstandig mee omspringt. Wat de meesten onder ons niet altijd doen, en hier wil ik niemand met de vinger wijzen, maar dit is mijn ervaring.
Daarom gebruik ik alleen een elastiek tijdens het longeren en nooit bijzetteugels of een slofteugel ook al werd dit door 2 lesgevers aangeraden. Ze moeten geen van beide nog komen.
Ik maak de elstiek ook nooit echt kort, mijn paard hoeft maar lichtjes rond te lopen in de hals en de spanning is al totaal weg. Nu loopt ze nog twee passen "tegen" de hulpteugel en daarna loopt ze als vanzelf mooi rond en diep. En echt dwingen kan je niet met zo'n elastiek, mijn paard is er de eerste keer in geslaagd om constant met haar hoofd op en neer te slaan. Pijn zal ze zich niet gedaan hebben want ze neemt nog steeds gretig haar bit aan en laat de elastiek goed bevestigen. Terwijl ze bij de vorige eigenaar een slecht passend zadel had en serieuze singeldrang onrwikkeld heeft. Longeersingel, zadel, dekensingel. Madam zwaait heftig met haar hoofd en probeert het zelfs uit m'n handen te trekken. Dus ze zou het me echt wel laten weten.

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:18

Ik heb ook een elastiek geprobeerd. Alleen mijn paard ging er gewoon tegen in hielp niks. Met longeren niet met rijden niet. Zelf ben ik geen fan van hulpteugels omdat ze verkeerd gebruikt kunnen worden. Heb ook de slechte ervaringen gezien dat het paard en ruiter er niet meer zonder konden.Toen toch na heel lang twijfelen de slof geprobeerd met hulp van mijn instructrice. Dat ging al een stuk beter. Nu ben ik gelukkig op het punt dat hij geen slof meer nodig is.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:45

Ik hou deze topic even in de gaten, interessant! :)