Bokken en steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Bokken en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:40

hallo allemaal,

Ik heb een probleem misschien weten jullie wat ik zou kunnen doen.

Mijn paard is 6 jaar en net een half jaar onder zadel. In het begin was hij zeer werkwillig en braaf en pikte alles zeer goed op.
De laatste paar weken wordt hij alleen steeds dwarser, trekt aan de teugels, probeert onder het werk uit te komen, probeert ook onder je vandaan te rennen.
Nu is het zelfs zo er dat als je niet zijn eigen tempo laat lopen, maar het tempo dat jij wil en teugeldruk neemt, hij gaat bokken en steigeren (en dat heeft hij nog nooit gedaan)
Zadel ligt goed, rug is het ook niet, lang en laag gaat prima en tandarts is hij ook geweest.
Is het gewoon uitproberen omdat hij nu spieren en conditie gaat krijgen of kan het ook wat anders zijn? En hoe los ik het op?
Iemand tips?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:59

Als je zeker weet dat het niet iets lichamelijks is, zou ik denken dat het gewoon testen is. In het begin is alles leuk en spannend en nu na een half jaar wil hij kijken of hij nog wat te zeggen heeft, aanpakken dus!

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:21

Phynix schreef:
Als je zeker weet dat het niet iets lichamelijks is, zou ik denken dat het gewoon testen is. In het begin is alles leuk en spannend en nu na een half jaar wil hij kijken of hij nog wat te zeggen heeft, aanpakken dus!

helemaal mee eens. laat niet over je heen lopen.
en ik weet niet of het wat is hoor maar als je hem van te voren ff longeer?
dan heeft ie mischien ook niet zoveel praatjes meer...

Cassagrande

Re: Bokken en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:25

Ik longeer Cathy altijd eerst voordat ik ga rijden. Dan kan ze lekker zo gek doen als ze wil. Met rijden heb ik dan geen last. Zemoeten niet leren dat ze kunnen bokken en steigeren als je erop zit. Laat ze maar eens eerst lekker moe worden aan de lange lijn en stap dan pas op. In het begin kun je dan niet zo lang rijden omdat ze al wat moe is maar dat gaat vanzelf beter.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:35

ja dat ga ik inderdaad proberen (longeren) , denk zelf ook dat het puberen is, maar je weet maar nooit of er iemand met tips komt. En aanpakken hebben we gedaan, maar dan komt hij dus juist steil omhoog, dus dat is wat lastig.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:39

Maar op welke manier pak je hem aan en wat doe je als hij steigert. Met aanpakken bedoel ik niet gelijk een mep met de zweep. Hij moet gewoon manier leren.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:44

Hoe pak je hem aan idd? Dat hij probeert onder het werk uit te komen kan ik me wel voorstellen. Heeft die van mij ook wel eens last van. Je moet hem geen kans geven om na te denken. Drijf hem goed voorwaarts en probeer hem geen kans te geven om omhoog te komen.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:49

als hij weer eens omhoog komt moet je dit eens proberen, direct een kleine volte rijden en daarna vlot naar voren. weer in opstand? prima weer die kleine volte op. geloof me dat vinden ze echt niet prettig... (maar alleen als het niets medisch is hoor)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:51

Yep dat doe ik , alleen zweep heb ik nog niet voorhanden gehad, hij gooit ook echt zijn hals en hoofd omhoog, zat er aan te denken om een keer met slof te gaan rijden en dan goed voorwaarts, belonen als hij niet meer trekt enzo, maar ben eigenlijk niet zo n voorstander van een slof ( weet er trouwens wel mee om te gaan hoor)

en nee is echt niets medisch dat is gelukkig duidelijk

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:51

XrastaX schreef:
als hij weer eens omhoog komt moet je dit eens proberen, direct een kleine volte rijden en daarna vlot naar voren. weer in opstand? prima weer die kleine volte op. geloof me dat vinden ze echt niet prettig... (maar alleen als het niets medisch is hoor)

Zal ik zeker gaan doen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:55

Misschien een goede instructrice vinden die hier ervaring mee heeft? Er is geen manier die voor alle paarden werkt, uitzoeken dus.

Er kan hier in ieder geval veel misgaan als je "maar wat doet"
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 21-01-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:56

weet niet of je gauw weer gaat rijden, maar laat je het ff weten als het gelukt is met welke tips?
en het gaat neit allemaal in 1x goed hoor. neem je tijd daarvoor.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:00

Een keer met slof rijden kan toch geen kwaad...
Succes!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:00

Had ik ook bij een pony die ik reed :j Later bleek het aan het zadel te liggen, na een tijd op rust gestaan te hebben en een ander zadel was alles opgelost :j Daarvoor dacht ik altijd dat hij zich ook aanstelde, ik hem niet goed aanpakte etc.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:01

Karina_1979 schreef:
Succes!

als je er mee om wet te gaan niet nee. ;)
probeer het eerst zo op te lossen want waar de ruiterkunde ophoud beginnen de hulpteugels....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:03

MLoeser schreef:
Misschien een goede instructrice vinden die hier ervaring mee heeft? Er is geen manier die voor alle paarden werkt, uitzoeken dus.

Heb een instructrice, die zegt dat het uitproberen is

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:05

XrastaX schreef:
Karina_1979 schreef:
Succes!

als je er mee om wet te gaan niet nee. ;)
probeer het eerst zo op te lossen want waar de ruiterkunde ophoud beginnen de hulpteugels....

Zoals ik al zei , ik weet er mee om te gaan en heb aardig wat ruiterkunde, maar zelfs ik kan er even niks mee haha, heb zelfs een heeeel ervaren ruiter er wekelijks op, maar ook zij heeft drommels veel moeite met hem.

ik weet ook wel dat we er heus wel uitkomen, maar wil het met zo min mogelijk problemen en slechte ervaringen voor hem doen

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:07

MLoeser schreef:

ik snap je niet helemaal...

er is geen manier die voor alle paarden werkt, uitzoeken dus.
en er kan veel mis gaan als je maar wat doet.

hoe kun je het dan uitzoeken wat het beste werkt? je moet dan toch wat gaan uitproberen?
of zie ik het nu verkeert?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:29

Hij test je zeker ook uit das een feit, maar ik denk dat het ook een deel respekt en vertrouwen is, aanpakken is inderdaat benen geven, extra aan het werk zetten, korte wendingen maken, veel afwijken van de hozefslag, dat hij daar geen steun aan heeft, dan is hij wel verplicht meer naar jou te luisteren, en zijn aandacht erbij te houden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:18

aeolusnr1 schreef:
Hij test je zeker ook uit das een feit, maar ik denk dat het ook een deel respekt en vertrouwen is, aanpakken is inderdaat benen geven, extra aan het werk zetten, korte wendingen maken, veel afwijken van de hozefslag, dat hij daar geen steun aan heeft, dan is hij wel verplicht meer naar jou te luisteren, en zijn aandacht erbij te houden.

tja ik weet het, ben er ook druk mee bezig, maar ja, het wordt alleen maar erger, hij gaat steeds ergere dingen proberen, zoals nu dus steigeren en bokken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:21

Maar dat het eerst wat erger wordt is te voorspellen. Zodra een paard tegengas krijgt, zal hij er eerst nog meer tegenin gaan voor ze opgeven.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:37

oke dus er is nog hoop voor me haha.
Was ook zeker niet van plan om op te geven.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:41

Weet je ook al zeker dat het niet aan mond/zadel ligt?
Kan ook best zo zijn dat daar wél door komt, en dan is de reactie van het paard logisch.
Want hij is natuurlijk wel veranderd in bespiering enzo :)

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:34

_BLOEMPOTJE schreef:
Weet je ook al zeker dat het niet aan mond/zadel ligt?
Kan ook best zo zijn dat daar wél door komt, en dan is de reactie van het paard logisch.
Want hij is natuurlijk wel veranderd in bespiering enzo :)

Citaat:
Zadel ligt goed, rug is het ook niet, lang en laag gaat prima en tandarts is hij ook geweest.

als het goed is niet... ;)

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:55

Silly1972 schreef:
zat er aan te denken om een keer met slof te gaan rijden en dan goed voorwaarts, belonen als hij niet meer trekt enzo, maar ben eigenlijk niet zo n voorstander van een slof ( weet er trouwens wel mee om te gaan hoor)

en nee is echt niets medisch dat is gelukkig duidelijk

Let wel op met die slof dat als hij zo vaak steigert enzo dat hij niet plots achterover slaat of panikeert.
Gelukkig is het niets medisch. Je zegt zelf dat hij een half jaar onder het zadel is. Heb hier hetzelfde voorgehad. In het begin zijn ze heel braaf en gewillig en denk je van "amaai dat gaat hier goed" maar dan na een tijdje kweekt hij meer conditie en tracht hij vanonder het werk uit te komen. En spijtiggenoeg zijn ze daar heel creatief in ;) Dus nog veel sterkte en gewoon ff doorbijten!
Tips om het op te lossen?
Goh, je kan altijd eerst even longeren (weet niet of je met bijzets longeert of gewoon zo? Anders kan je eens bijzets aandoen maar ze lang laten, wel enkel voor het longeren!) Verder, hem goed vooruit rijden. Kordaat maar correct optreden.