Atlantic en Wally krijgen manieren (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Atlantic en Wally krijgen manieren (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:35

Yi lieve Bokkers allemaal.

In dit topic ga ik foto's plaatsen van 2 paarden, namelijk:

Atlantic, mijn 9-jarige Haflingerruin die ik nu (bijna) 6 jaar rijd. Vroeger was het puur recreatief, nu gaan we iets verder. Na de enorme koud, hebben we ons dressuur weer opgepakt en werken weer vooral aan het ontspannen zijn, mijn houding en hem zelf laten lopen. Lukt behoorlijk, maar commentaar en tips zijn altijd welkom. Kan alleen maar leren!

Wally, een 4-jarige pony (ras ontgaat me even) die ik rijd voor een meisje die ook bij Atlantic op stal staat met Wally. Dit meisje is 10 jaar en Wally 4... De pony was nogal "wild" en daarom reed er iemand met hem (ook om hem verder op te leren), maar die kwam maar 2/3 keer waardoor Wally nog steeds die stoute pony was. Even terug is dan het meisje gevallen en durfde niet meer rijden.
Momenteel rijd ik Wally al enkele weken, ongeveer 4-5 keer in de week, en is ie echt enorm kalm! Ie durft wel nog snel te diep lopen, wat we er dus proberen uitkrijgen, en durft nog wel eens zijn poepie de lucht insmijten (maar is nu maar zelden meer). Ie is nog steeds enorm vooruit, maar er komt al iets meer ontspanning. Dit proberen we dus te bereiken: ontspannen pony, ontspannen meisje zodat ze samen verder kunnen.
Ook probeer ik vooral aan zijn galop te werken, 't is vooral dan dat ie eens durft bokken en dat mag niet natuurlijk. Oja, bijna vergeten. Wally draagt een borsttuig/martingaal omdat ie zijn hoofd al eens naar boven durft smijten en dan is het meisje er bang van... Dit helpt haar dus. Ie had het aan omdat zij erna mee ging rijden en het is met succes!
Sinds een goeie week durft ze nu ook al enkele cirkels los draven. Hele prestatie vinden de ouders.

Commentaar is zeker welkom. Bij Wally moet ik nog enorm aan mijn houding werken, maar ie durft nogal vaak eens opzij te springen (waardoor ik vaak slecht zit) en is enorm fijn en ben mijn brede Haf gewoon. Ik probeer eraan te werken, bij beide paarden.

Sorry voor de lange uitleg, vragen mogen gerust gesteld worden, tips en commentaar zijn welkom, 'k vraag alleen om ons niet af te breken... Ik probeer mijn best te doen...

x

PS: Hellie, bedankt voor de foto's! I love you!

Atlantic
1. Was beetje stijf en ik denk dat ik ook niet 100% op mijn gemak zat...
Afbeelding
2. Stout linkerhand.. ;( Die dag was ie wel enorm sterk (ivm. dag stil te staan)..
Afbeelding
3. Contra oefenen.
Afbeelding
4. Hakken meer uitdrukken, maar denk dat dit een ontspannen plaatje is?
Afbeelding
5. Halthouden. (Voor zijn doen mooi...)
Afbeelding
6. Deftig... (Denk ik...)
Afbeelding
7. Ie lijkt te hangen, maar in mijn handen voelt het absoluut zo niet... Toch niet dat ik weet...
Afbeelding

Wally
8. Proberen mijn benen op hun plaats te houden...
Afbeelding
9. Rustig galopje voor Wally zijn doen.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Dit is dus een voorbeeld van hoe het meestal gaat...
- Vanvoor hem opkroppen, nek rondmaken en proberen te bokken...
- Mijn reactie: benen geven en hem vooruit proberen drijven...
Afbeelding
12. Mag nog iets lager lopen met zijn neusje, maar zie dit liever dan dat ie achter de teugel loopt...
Afbeelding
13. Vraag me niet wat ik deed...
Afbeelding
14. Vind ik ook geen mis plaatje...
Afbeelding
15. Hoe hij in het begin in draf liep en we er proberen uit te krijgen...
http://i253.photobucket.com/albums/hh77 ... G_9527.jpg

x
Laatst bijgewerkt door Ticcie op 20-01-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xxjillxx

Re: Atlantic en Wally krijgen manieren (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:39

ziet er erg leuk uit! mooie haflinger!ziet er heel erg goed uit! heb er niet zo veel op aan te merken! ga zo door!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:03

heeey, xeentje en Ticcie !

Eerst en vooral effe zeggen dat ik die Wally wel een leuke pony vind, kan alleen wel wat extra massa gebruiken (misschien beetje overzetten van Ticcie naar hem ? :') )

Ticcie ziet er nog steeds zo rond uit Xeen, misschien moet hij toch echt wat meer beweging krijgen? (dus niet alleen rijden maar gewoon overdag lekker buiten)

Je sterke binnenhand sluipt er duidelijk langzaam maar zeker uit. Ik denk verder dat je zou mogen proberen wat meer in balans en mooi rechtop te gaan zitten. De ene moment val je voorover, de andere momenten hang je naar achter.

Denk dat je met Wally goed bezig bent :j hij brengt zijn achterbeen wel mooi onder de massa, maar ik mis ruggebruik en ik zie ook meer een stuwende dan een dragende achterhand. Zou dus veel vw-nw gaan werken en veel schakelen ;)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:11

Veel commentaar kan ik niet geven, tips evenmin. Ik kan het zelf niet beter.
Wel zie ik je liever op Ticcie rijden dan op Wally.
Bij je haf ziet het er echt zeer natuurlijk uit en je ziet ook dat hij ontspannen loopt.
Wally maakt een nogal zenuwachtige indruk. Maar t is wel een mooie pony. K betwijfel wel of een meisje van 10 geschikt is om met zo'n paardje te rijden. Maar dat zal de tijd wel uitwijzen. Maar t is volgens mij zeer goed dat jij er kan mee rijden, zodat ie toch een beetje een goede basis heeft en mooi wordt ingereden.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:12

Xenia, ik kom ook kijken :)

Ik denk dat je algemeen meer ontspannen moet gaan zitten, meer je pony's laten werken dan je zelf doet. Mooi diep gaan zitten in het zadel, schouders niet stijf maken, en dan volgt een mooie rechte rug vanzelf wel. Je handen vind ik niet opvallend streng, let er misschien juist op dat ze mooi rechtop blijven, heb soms de indruk dat je ze piano-achtig houdt?

Verder vind ik Ticcie een mooie, maar ronde haf, denk dat als je wat meer doorgedreven gaat trainen (iets meer achterhandwerking zou ik zo zeggen, al valt dat héél erg moeilijk af te lezen op een foto) en hij wat fitter wordt, het er ook weer wat 'mooier' gaat uitzien. Maar aanleuning vind ik vrij netjes!

Wally vind ik een hele mooie pony, echt mijn type. Nog jong, groen en dus wat mager. Heeft ook wat verkeerde bespiering. Zo'n pony is veel te wild voor zo'n jong meisje, goed om je te verongelukken eigenlijk. Vind zo'n dingen altijd onverantwoord, goed dat de ouders dat zelf merken en een oplossing zoeken (anders dan pony gewoon hup te verkopen of ermee verder te prutsen). Deze pony heeft gewoon werk nodig, 4 jaar is echt nog jong, veel meer dan overgangen rijden en proberen ontspannen kan je niet doen. En vooral zelf kalm blijven, 't beestje snapt waarschijnlijk zelf niet wat er allemaal gebeurd (kan het zelf niet en dan zo'n jonge onervaren amazone er op) dus moet je daar nu veel begrip voor hebben! Goed bezig hoor!

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:35

Heej Xenia :)

Ik kan me wel vinden in wat Sofie en Jaana zeggen... Ik denk ook dat je met Wally beter wat meer vw-nw rijdt met veel overgangen om hem meer ontspannen en kalmer te krijgen. :)
't Is een leuke en goeie pony, maar 'k vraag me ook wel af of ie echt iets is voor zo'n jong en onervaren meisje...

Je houding vind ik ook wel netjes hoor. Misschien soms nog iets meer je ellebogen tegen je lichaam houden...

Atlantic vind ik veel verbeterd, zoals ik al eens zei. Hij beweegt precies wat losser en loopt een stuk ruimer. :)

Doe zo voort e :) Ik zal wel de foto's nemen ;)

AKB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:36

Probeer even je ellebogen dichter bij je lichaam te houden (een naar laatste foto).
Verder ziet het er netjes uit ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:39

ziet er goed uit, de bruine pony heeft bijzonder goed de achterhand eronder! netjes. Misschien een tip om de bruine pony iets meer ruimte van voor te geven? Wat meer voorwaarts neerwaarts te rijden?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:47

Ik zou wally wat meer voorwaarts/neerwaarts rijden.
dan kan hij zijn rug gaan ontspannen. hij houd zich nu erg strak.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:47

Wally heeft precies wel ruime gangen zeg! Ik zou ook, naarmate het vertrouwen en de routine groeit, streven naar meer lengte in de hals zodat hij zijn rug goed durft gebruiken :j

Foto's zijn leuk geworden :j

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:29

Dank je voor de vele tips al.
Sofie (Beau): Atlantic buiten laten is nu niet echt een optie... Niet onder het zadel en een weide is er ook niet... Hij krijgt bijna geen eten en beweegt veel, ik weet even niet wat doen. Ie is nog rond, maar je voelt zijn ribben en ie gebruikt zijn rug (op die moment minder... Liepen beiden wat stressie).
Ik zie wel hoe het verder komt...

Over Wally en het vw-nw: Daar probeer ik naartoe te werken... In feite doet ie het, weet ie wat er bedoeld wordt, maar ie durft nog enorm profiteren en dat moet er eerst uit... Ik hoop binnenkort daar dus foto's van te zien...
En over de jonge amazone en Wally: ik vind het ook niet echt een super idee... Zeker niet als ze er alleen met moet rijden. Enige tijd geleden is ze er zwaar afgevallen, met ziekenhuis tot gevolg, en de ouders wisten niet wat doen... Met dat ie nu regelmatiger rijdt, is ie ook een stuk kalmer en durft ze erop, maar ik moet nu in de buurt zijn... In de stal enzo is het nochtans een enorme schat! We zullen er dus aan werken.

Nogmaals allemaal bedankt!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:01

Leuke pony's beiden! Haflinger ziet er leuk uit :D
Zo te zien kropt Wally zich inderdaad op. Probeer je handen iets naar voor te doen, zodat hij meer naar beneden gaat met hoofd en rug wat langer maakt. Snap dat het moeilijk is, dit is ook een probleempje waar ik met mijn merrie tegenaan loop. Ik had eerst altijd het idee dat ze dan weg zou lopen als je handen naar voor gaan, maar na steeds meer oefenen begrijpt ze het al steeds beter.

Maar nogmaals, ziet er leuk uit! Op de haflinger zit je erg netjes!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:55

Ik vind je maflinger echt geweldig!! Volgens mij is die wek wat zwaar of niet?

Tips, tjah.. het is volgens mij een lastig paardje om te rijden door zn lichaamsbouw. Zn stoere nek zit af en toe in de weg maar je rijdt er netjes lengte in.. Probeer wat meer buiging in het achterbeen te rijden zodat die deze er meer onder kan zetten, dan komt die ook wat meer in de oprichting waar zijn hals heel goed geschikt voor is..

De welsh ziet er uit als een hittepetitje.. De ontspanning is nog ver te zoeken in de eerste foto's maar daar werk je volgens mij goed aan..

Ziet er keurig uit, succes!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:25

Romyv schreef:

Tips, tjah.. het is volgens mij een lastig paardje om te rijden door zn lichaamsbouw. Zn stoere nek zit af en toe in de weg maar je rijdt er netjes lengte in.. Probeer wat meer buiging in het achterbeen te rijden zodat die deze er meer onder kan zetten, dan komt die ook wat meer in de oprichting waar zijn hals heel goed geschikt voor is..

De welsh ziet er uit als een hittepetitje.. De ontspanning is nog ver te zoeken in de eerste foto's maar daar werk je volgens mij goed aan..

Ie is wat te zwaar, maar heeft er geen last van... Als ie vermagerd ben ik blij, verzwaren mag ie nu sowieso niet meer!
Die stoere nek durft zich veel vastzetten waardoor ie vaak een rodeo begint, gebeurt wel al minder. Ik ga eraan proberen werken.
Wally is denk ik geen Welsh, maar inderdaad wel een hittepetitje. De ontspanning is er niet altijd (zeker niet met veel paarden in de piste), maar daar proberen we inderdaad an te werken.
Dank je wel! x

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:36

Ticcie schreef:
Romyv schreef:

Ie is wat te zwaar, maar heeft er geen last van... Als ie vermagerd ben ik blij, verzwaren mag ie nu sowieso niet meer!
Die stoere nek durft zich veel vastzetten waardoor ie vaak een rodeo begint, gebeurt wel al minder. Ik ga eraan proberen werken.
Wally is denk ik geen Welsh, maar inderdaad wel een hittepetitje. De ontspanning is er niet altijd (zeker niet met veel paarden in de piste), maar daar proberen we inderdaad an te werken.
Dank je wel! x

Haflingers worden vaak al dik van lucht, dat is ongelovelijk!!! Dat van die kop erop zetten en aan de rodeo gaan herken ik :d doet mijn merrie ook heel vaak!! Zeker buiten in het verkeer, dan gat ze op der plek staan galoperen of keihard in uitgestrekte draf richting huis, prachtig om te zien maar je zit erop voor de sier! Wat bij de mijne in dat soort situaties helpt is ze afleiden met een oefening als schouder voor, dan moeten ze andere spieren gaan gebruiken en kunnen ze niet meer weg :D Hoef je niet te gaan zitten rukken of plukken wat je snel geneigd bent omdat geen enkele andere vorm van teugelvoering ook maar aankomt..

Jij gaat er wel komen ;) Succes!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:54

Céline : een paard moet buiten kunnen, als je het eigen comfort (piste ed) dan boven het geluk van je paard plaatst dan ben je imo verkeerd bezig.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:30

Paljassofie schreef:
Céline : een paard moet buiten kunnen, als je het eigen comfort (piste ed) dan boven het geluk van je paard plaatst dan ben je imo verkeerd bezig.

Volgens mij ben je even verkeerd...?
En 't is niet dat Atlantic niet op de weide mag, maar als het gewoon nie mogelijk is daar, sorry... Kan ik ook niet aan doen... Heb al mijn best moeten doen om hem in de zomer 2 maanden buiten te krijgen terwijl ik lesgeef. En of ie echt gelukkig is op de weide? Na 5 minuten, ongeacht de situatie, wil ie er al af... Roept ie tot je hem eraf haalt... Ik zie wel deze zomer. Maar mag me niet afschieten, ik probeer alles te doen voor Atlantic wat binnen mijn mogelijkheden ligt.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:18

heey ,

Ik vind het er netjes uitzien ... natuurlijk moet er nog veel gesleuteld worden aan het 1 en ander , maar iedereen leert elke dag toch ?
Ik Vind de 2e pony niet heel erg mager , er mag misschien wat spek bij maar ik denk dt als hij wat meer spieren krijgt het er al heel anders uit ziet.

probeer de 2e pony wat langer en lager te laten lopen , al weet ik dat het moeilijk is bij zo'n druk en jong dier !

Ga vooral zo door !

en paljassofie : Wat weet jij het toch allemaal goed!!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:06

claudia_lady schreef:
heey ,

Ik vind het er netjes uitzien ... natuurlijk moet er nog veel gesleuteld worden aan het 1 en ander , maar iedereen leert elke dag toch ?
Ik Vind de 2e pony niet heel erg mager , er mag misschien wat spek bij maar ik denk dt als hij wat meer spieren krijgt het er al heel anders uit ziet.

probeer de 2e pony wat langer en lager te laten lopen , al weet ik dat het moeilijk is bij zo'n druk en jong dier !

Ga vooral zo door !

en paljassofie : Wat weet jij het toch allemaal goed!!

Bedankt voor de reactie.
Ie is niet echt mager, maar heeft gewoon nog niet veel bespiering. We proberen nu met iets meer eten, dat er wat vet bijkomt zodat ie spieren kan kweken en op ongeveer een maand heeft ie al iets meer poep gekregen dus het werkt wel.
Woensdag heb ik nogmaals met Wally gereden, maar ze waren met balken en staanders aan 't sleuren dus was niet echt gezellig, maar uiteindelijk heeft ie nog even laag gelopen zonder iets te proberen en ie heeft ook balkjes gelopen, als afleiding/afwisseling. Dit hielp ook wel.

Over paljassofie: 't Deed me even pijn het te lezen, alsof ik "mishandel" mijn Hafje... ;(

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:35

Hey Xenia,
Atlantic ziet er goed uit, het rijden ook, alleen soms je hak wat meer uitdrukken ;)
Van Atlantic naar Wally is wel een sirieuze overgang zeker? Heb net hetzelfde dekje dat hij daar aan heeft. Ik zou ook vw-nw rijden, maar ik denk dat je goed bezig bent :)
De rest is allemaal mooi gezegt door Jaana.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:50

Ik vind je haflinger echt veel te dik en dit is net als bij mensen niet gezond. Het is ook niet goed dat hij niet buiten komt, maarja dat kan blijkbaar niet. Mag ik vragen wat hij te eten krijgt op een dag?

Bij Wally lijkt de achterhand op sommige foto's mooi onder te treden, maar de rug blijft weggedrukt. Daarbij vind ik je houding ook niet zo goed. Denk dat je meer op je kont moet gaan zitten en nog meer vanuit achteren moet rijden en voor meer loslaten. Je hebt niet perse een sterke hand, maar lijkt alsof je evenwicht op je teugels zoekt.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:58

Op de haflinger vind ik het erg ontspannen uitzien top!
probeer ook dat ontspannen op de jongere te krijgen, iig je houding al :)
Vind de jonge pony erg leuk!
gaat wel goed komen :)
en probeer niet naar achter te vallen met je bovenlichaam ;)

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 16:15

mcsjelle schreef:
Ik vind je haflinger echt veel te dik en dit is net als bij mensen niet gezond. Het is ook niet goed dat hij niet buiten komt, maarja dat kan blijkbaar niet. Mag ik vragen wat hij te eten krijgt op een dag?

Bij Wally lijkt de achterhand op sommige foto's mooi onder te treden, maar de rug blijft weggedrukt. Daarbij vind ik je houding ook niet zo goed. Denk dat je meer op je kont moet gaan zitten en nog meer vanuit achteren moet rijden en voor meer loslaten. Je hebt niet perse een sterke hand, maar lijkt alsof je evenwicht op je teugels zoekt.

Over zijn dik zijn, echt... Ie krijgt 0,75kg x 2 per dag en beetje hooi, daar ligt het dus niet aan! Ie eet niet veel stro en werkt 5-6 keer in de week.
Atlantic gaat NOOIT mager zijn, ie is breed van zichzelf. Ie komt van veel zwaarder en van dit gewicht gaat hij alles behalve sterven.
Ik werk aan Wally, vooral aan zijn ontspannen zijn, en dat komt wel. Ik hoop snel nieuwe foto's te kunnen tonen van hoe het nu is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:12

uh een beetje hooi? je kan beter onbeperkt geven!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:24

saskiakefie schreef:
uh een beetje hooi? je kan beter onbeperkt geven!

idd, en dan met een lagere voedingswaarde :)