Beleren Arabische hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfii

Beleren Arabische hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:36

Hi,

Ik moet men verzorgpaard opleren,
een Arabische hengst van nu twee jaar.
Ik begin natuurlijk nog niet met rijden, maar ben met longeren begonnen.
Hij, Ganesh, is op zich niet stout, maar hangt het wel soms uit, niet verwonderlijk natuurlijk.

Op dit moment kan ik hem longeren, hij begrijpt het concept,
maar hij trekt zich soms los of doet helemaal zin eigen zin. Maar soms doet hij het dan ook weer fantastisch, alsof hij het al jaren doet.
Maar, hét probleem, hij wil maar niet beginnen luisteren naar commando's. Trager, sneller, stap, draf,..

Ik weet het, iemand moet me helpen en hem dan aan het halster vasthouden, maar ik ben alleen.
Heeft er iemand een trucje, waardoor hij deze commando's wel zal leren, en ook zich niet meer zal lostrekken?
Als ik hem aan het halster vasthoud doet hij het 90% van de tijd goed. (stoppen als ik stop etc.) maar als ik hem vastzet daarentegen, begint hij te flippen :)

Hij heeft ook de irritante gewoonte op alles te bijten, ik straf hem iedere keer, maar hij leert het niet af. Iemand suggesties?

En, hierover twijfelde ik, als een paard me bijt of duwt of weet ik veel, heb ik meestal meteen de reactie van terug te pitsen ofzo, te domineren. Is dat bij een (jonge) hengst verstandig? Zou het kunnen dat hij opeens eens terug 'aanvalt'.

Bedankt!

Edit: Het echte rijden ga ik pas doen als hij bijna 4 is, tot dan wil ik grondwerk, longe, lange leidsels,...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:43

Nieuw op bokt? Welkom.
En direct maar wat advies. Ga eerst een wat rondneuzen...
Dat had veel ellende kunnen voorkomen. Op bokt gaat het bij dit soort topics namelijk vaak mis.

Ik ga aardig beginnen, en hoop dat de rest dat ook zal doen.

Het in je eentje beleren van een paard, laat staan een arabische hengst, is niet echt verstandig. Ookal heb je het eerder gedaan. Je hebt gewoon hulp nodig, zoals dus bij het longeren. Wie wou je hem vast laten houden bij het hangen bijvoorbeeld? Dat gaat gewoon niet werken zo. :n

Goed dat je pas wilt gaan rijden als hij 4 is, maar longeren als hij nog maar 2 is, is even slecht als er te vroeg op gaan zitten. Of is hij de 2,5 al gepasseerd?

In elk geval, zorg dat je professionele hulp krijgt. Dat is hier op bokt vast wel te vinden. Iemand die in jouw buurt woont, en veel ervaring heeft met het inrijden van paarden. Die kan jou helpen in dit proces.

Ik heb het gezegd, wie dit gaat herhalen tem ik direct want ik word er soms ziek van hoe nieuwe bokkers, al dan niet met de beste bedoelingen, afgezeken worden.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:45

Om te beginnen....welkom op Bokt!

Om te reageren op jouw vraag.....
Heb je ervaring met jonge paarden? Heb je ervaring met hengsten?

Ik denk dat je behoorlijk wat kritiek gaat krijgen op het door jouw geschetste plaatje....

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:48

Als je de kans heb zou ik eerst gaan loswerken met hem. Dna kan je hem de commando's leren, zonder dat hij zich soms lostrekt (daarvoor kan je een touwhalster overwegen, dan heb je net even iets meer te vertellen). Met loswerken kan je hem de basis regels leren en evt stemcommando's. Da's veel moeilijker aan een lijn te leren. Wees wel voorzichtig met hoe vaak je iets doet....je kan hem ook veel leren aan de hand, minder belasting....

Wat bedoel je precies met vastzetten trouwens?

Over het bijten. Wat redelijk werkt is naast hem gaan staan, naast zijn voorbenen. Als hij dan bijt til je je voet op en tik je hem met je schoen tegen zijn kogel. Dat doet zeer en is dus niet fijn. Het happen is typisch ruinen/hengsten die jong zijn-gedrag. Die van mij is er nooit helemaal mee opgehouden....die pakt graag spullen beet (en gaat geheid op spullen staan als hij er met zijn hoeven bij kan). Pharo is inmiddels 7 jaar ;) Het is denk ik maar hoe belangrijk je het vindt....

Enne....welkom en veel plezier heh! Veel tips vragen, veel luisteren en dan kijken waar je wat mee kan of wil. Ik vind dit soort dingen (op de grond beleren van jonge paarden) heel leuk, heb nu de kans niet echt meer), dus kom maar op met je vragen ;)

Elfii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:15

hij is nu 2,5, en ik krijg soms hulp van de eigenaar, maar hij is er vaak niet. En ik heb gewoon beloofd het te proberen op men eentje te doen, en daarom wil ik dat ook écht eerst proberen, alvorens 'op te geven'.
Dus dan moeten mensen maar niet gaan zeiken :)

En ik heb al eens een paard beleerd, maar die ging gewoon veel vlotter :p
Het was een Fjordenhengst toen.
En ik heb meer als genoeg rijervaring, dus dat is het probleem niet.

@Elpharo: Wel, vastzetten aan een halster.
Bedankt voor de tip voor het bijten :) In zijn lip knijpen werkt niet tot nu toe :)

Edit: Eerst hielp men zus me met het beleren, maar die gaat nu door een 'fase' en is gestopt met paardrijden enzo. vandaar dat ik nu eventjes er alleen voor sta :) Maar over het algemeen lukt het wel, enkel die commando's niet. het is een leergierig paardje, ik zie hem ook niet meteen aanvallen ofzo.

Elfii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:19

@ Elpharo: Wat bedoel je met loswerken? Nog meer gewoon aan het halstertouw?

Edit: oops, stond er net achter :p las niet ver genoeg ^^,

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:23

Elfii schreef:
hij is nu 2,5, en ik krijg soms hulp van de eigenaar, maar hij is er vaak niet. En ik heb gewoon beloofd het te proberen op men eentje te doen, en daarom wil ik dat ook écht eerst proberen, alvorens 'op te geven'.
Dus dan moeten mensen maar niet gaan zeiken :)

En ik heb al eens een paard beleerd, maar die ging gewoon veel vlotter :p
Het was een Fjordenhengst toen.
En ik heb meer als genoeg rijervaring, dus dat is het probleem niet.

@Elpharo: Wel, vastzetten aan een halster.
Bedankt voor de tip voor het bijten :) In zijn lip knijpen werkt niet tot nu toe :)

Pardon? We proberen je hier te helpen, dat doe je niet af als zeiken. Nogmaals, op bokt gelden bepaalde normen en waarden, verdiep je daar eens in. Maar ik ga er van uit dat het een foutje was, dus terug ontopic:

Hoe vaak longeer je? En hoe lang en intensief? Want 2,5 vind ik maar net kunnen... :\ Zijn skelet is nog niet volgroeid, en longeren is een hele zware belasting. Daar kan een paard gewoon "kapot" aan gaan. Dat merk je mischien niet, maar later wel, omdat hij slijtage aan het skelet heeft opgelopen.

En als je de basis al niet voor elkaar krijgt, hoe wou je de rest al gaan doen? Bij zoiets als bijten, niet 10 000 trukjes uit willen proberen. Doet hij jou zeer? Dan kan hij een knal voor z'n kop krijgen, doen ze bij elkaar ook. Gewoon over met de onzin.

Wat is je rijervaring dan als ik vragen mag? Op een manege, eigen paard, vz paard?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:40

Elfii schreef:

Bij een jong paard kan je een hoop "kapot maken" met proberen zonder deskundige begeleiding. Zowel lichamelijk als geestelijk kan het flink misgaan bij een paard. Op het moment dat je moet opgeven omdat het echt niet wil lukken met dit dier, ben je in mijn idee al veels te ver gegaan.
Hiermee zeg ik niet dat het je niet zou kunnen lukken, maar geef ik meer een waarschuwing. Denk goed na over de gezondheid van het paard, maar ook zeker die van jezelf.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:46

rissa schreef:
Elfii schreef:

Bij een jong paard kan je een hoop "kapot maken" met proberen zonder deskundige begeleiding. Zowel lichamelijk als geestelijk kan het flink misgaan bij een paard. Op het moment dat je moet opgeven omdat het echt niet wil lukken met dit dier, ben je in mijn idee al veels te ver gegaan.
Hiermee zeg ik niet dat het je niet zou kunnen lukken, maar geef ik meer een waarschuwing. Denk goed na over de gezondheid van het paard, maar ook zeker die van jezelf.

Helemaal mee eens, ik kreeg het zelf niet zo mooi verwoord.
Het dier heeft nog een heel leven voor zich, verpruts dat niet nu al! Beleren is zoiets belangrijks, als je dat fout doet, is een paard zo goed als waardeloos, gevaarlijk voor de omgeving, en soms ook zichzelf.

En een paard opnieuw beleren, omdat het fout is gegaan, dat kost zoveel moeite en tijd, en kan zo gevaarlijk zijn. Dat wil je niet weten.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:48

Ik zou eerst de basis aan je paard leren, dus veel grondwerk. Zo ben ik ook begonnen met mijn arabiese hengst. Laat hem maar eerst goed naar jouw luisteren. Stap, draf aan de hand etc. En bedoel je dat hij niet vast kan staan bijv. op een poetsplaats? Hoe poets je hem dan? En ben het eens met Miss_Malfoy, Ik vind 2.5 jaar ook nog maar net kunnen met beginnen met longeren. Ik longeer me pony ook nog niet, hij is nu 2.5.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:49

Misschien proberen je eerst te verdiepen in hoe leert een paard.
Dan snap je ook hoe je commando's aan kan leren.
en zal je heel veel helpen bij een jong dier te beleren :)

Gypsy

Re: Beleren Arabische hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:52

En is het niet het verstandigst dat ze dat onder begegeleiding van iemand met verstand van zaken leert?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:53

@miss malfoy,
Ik heb zelf een pracht van een arabische ruin als voorbeeld op stal staan. Ooit hoop ik weer het mooie arabische dier in hem naar boven te kunnen halen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:57

rissa schreef:
@miss malfoy,
Ik heb zelf een pracht van een arabische ruin als voorbeeld op stal staan. Ooit hoop ik weer het mooie arabische dier in hem naar boven te kunnen halen.

Jeetje wat erg!
Veel sucses, ik hoop dat het je lukt. En dat je hiermee de ts overtuigt hulp te zoeken.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:14

Zelf heb ik ook nooit professionele hulp ingeroepen, of gekregen. Maar toch is het me wel gelukt. Al hoewel ik wel elke dag bij hem was om hem te knuffelen en ik liep afgelopen zomer veel met hem in het bos enzo. Heb dus ook een goede band met mijn maatje opgebouwd,
Ook moet de TS kijken of het paard er wel al aan toe is om dingen te leren. Mijn maatje gedraagd zich nog als een ''baby'' dus doe alleen nog maar wandelen.

Elfii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:46

Missmalfoy ik bedoelde niet dat jullie zeiken dat was bedoeld op mensen die zouden gaan zeiken. Ik rijd nu 9 jaar en heb al met veel veulenns gewerkt en jonge paarden. Het betekent toch niet dat omdat ik om wat tips vraag, dat ik het niet kan. De eigenaars hebben me gevraagd hem te beginnen longeren,dus dan doe ik dat. Ik doe het maar 1 keer per week, zo leert hij stilaan maar wordt hij niet overbelast. Het bijten is vooral knabbelen maar soms bijt hij echt, en krijgt hij natuurlijk een mep terug. Maar het knabbelen stopt gewoon niet. Het is gewoon beter vind ik om paarden die dingen jong af te leren. Het poetsen doe ik in de stal, maar ik zet hem steeds ook Even vast. En als het binnen twee jaar echt tijd is om hem in te rijden, ga ik sowieso wel met erg ervaren mensen erbj dar doen, dat doe ik altijd.

Elfii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:13

Ik maakte dit topic gewoon voor tips,
om zo minder kans te hebben om iets fouts te doen.
De eigenaar heeft zelf 40 jaar in de paarden gezeten, en hij helpt me soms, maar hij moet vaak weg.
Men moeder gaat me komen helpen, hem vasthouden tijdens het longeren om hem zo de commando's te leren.

We doen het echt rustig aan hoor, hij gaat heus niet overbelast worden ofzo.

Ik wil hem nu rustig de commando's leren en dan grondwerk met hem doen. En dan over een jaartje of langer aan lange leidsels en als dàt allemaal perfect gaat pas gaan inrijden.

Alvast al bedankt voor de reacties met tips :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:57

Hoi hoi,

Nog even terugkomend op het stukje hulp van een professional. Ja er kan heel veel mis gaan met het opleiden van een jong paard, maar laten we eerlijk zijn, er kan ook heel veel goed gaan. Als je maar blijft nadenken en kijken en vragen. En is bokt daar nou net de plek voor!

Ik vind de waarschuwingen super natuurlijk en liever twee keer teveel gewaarschuwd dat een keer te weinig ;)

Ik heb ook met mijn onnozele hoofd (ik was toen 19) ponies ingereden. En ik wist toen echt nog niet veel in verhouding tot nu (en nu vind ik nog steeds dat ik niet vele weet ;)), maar het ging best goed. Tuurlijk zou ik dingen nu anders hebben gedaan, maar het zijn nog steeds leuke rijponies geworden hoor.

Dus het is niet altijd gezegd dat alles maar onder prof. begeleiding moet. Soms moet je gewoon op je gevoel afgaan en lekker met je paardje gaan beginnen. Loop je vast, erken dat dan en vraag hulp.

Elfii, gewoon blijven nadenken, af en toe afstand nemen en kijken of het echt goed gaat en veel plezier nogmaals!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:17

welkom!!
vind het goed dat je uberhoudt om hulp/tips vraagt,
er zijn er namelijk zat die wat aanmodderen tevoren,
en pas gaan vragen als het al te laat is.
maar goed op naar de oorsprong van deze topic:
2,5 is idd wat jong,maar kijk vooral of het paardje al klaar is voor te leren,
(zoals al eerder het advies is gegeven!)
als je dreigt vast te lopen met hem ga dan direct een stap terug naar wat wel goed gaat,
zo verliest hij niet het vertrouwen.
en vraag OPTIJD hulp aan iemand die hier verstand van heeft en het al eerder heeft gedaan.
die kan helpen ,je geeft namelijk aan dat je moeder wil gaan helpen.
maar het is uiterraad ook van belang dat niet alleen jij het eerder hebt gedaan (dus iemand met ervaring)
maar ook dat diegene die je gaat helpen al ervaring hierin heeft.anders kan het zijn dat je het onbedoelt toch verknald.

veel sucses!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:10

Elfii schreef:
Missmalfoy ik bedoelde niet dat jullie zeiken dat was bedoeld op mensen die zouden gaan zeiken. Ik rijd nu 9 jaar en heb al met veel veulenns gewerkt en jonge paarden. Het betekent toch niet dat omdat ik om wat tips vraag, dat ik het niet kan. De eigenaars hebben me gevraagd hem te beginnen longeren,dus dan doe ik dat. Ik doe het maar 1 keer per week, zo leert hij stilaan maar wordt hij niet overbelast. Het bijten is vooral knabbelen maar soms bijt hij echt, en krijgt hij natuurlijk een mep terug. Maar het knabbelen stopt gewoon niet. Het is gewoon beter vind ik om paarden die dingen jong af te leren. Het poetsen doe ik in de stal, maar ik zet hem steeds ook Even vast. En als het binnen twee jaar echt tijd is om hem in te rijden, ga ik sowieso wel met erg ervaren mensen erbj dar doen, dat doe ik altijd.

Oké, maar alsnog, dat is niet de bedoeling van bokt, als jij onrespectvol met mensen omgaat, zullen ze wellicht ook zo terugdoen.

Dat knabbelen, wil hij niet gewoon wat sociaal contact met jou? Staat hij bij andere jonge paarden, of hij is maar alleen? Want in dat geval ben jij zijn enige vriend. En door aan elkaar te knabbelen versterken paarden hun onderlinge band. Je kunt terugkriebelen, maar zodra hij te enthousiast word, en jou pijn doet, of kan gaan doen, weglopen en negeren. Zo leert hij jou grenzen.

Maar, in elk geval, zoek dus iemand die je kan helpen bij het aanleren van het longeren, anders heb je kans dat hij nu leert dat hij bij longeren gewoon zijn eigen zin mag doen. En zoek idd ervaren mensen als hulp bij het echte inrijden. Sucses verder!

Elfii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:26

Hij heeft nog een vriendje, een ruin. Het knabbelen is volgens mij wel vriendschappelijk bedoeld hoor, want hij komt ook steeds om knuffels vragen. Maar hij bijt dan soms, en dat mag gewoonweg niet. En hij moet ook niet constant knabbelen tijdens het 'werken', vind ik.

Bedankt voor de tips,
ik ga het nog steeds rustig aan doen en als er nog een probleem opduikt zal ik hier nog eens komen kijken voor tips :) En die professionele hulp komt ook in orde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:51

En hoe komt hij knuffels vragen?
Dringt hij zich op of begin jij?

Ik zou gewoon lekker zonder hulpdingen gaan spelen.
Halster af (of omlaten) en verder lekker niets.
Heb je een longeerbak of paddock?

Leer hem links en rechts. Links is linksom lopen, rechts viseversa.
Op jouw commando naar binnen, naar jou toe, komen en op jouw commando weer om je heen gaan lopen.

Lekker spelen, misschien helpt dat hem al een hoop.

Leer hem naar jou te luisteren zonder beknelling.

En tip numero 1: consequentie
ja is altijd ja
nee is altijd nee

Als dat leuk gaat, zal je zien dat het moment van tempowisseling zich vanzelf toont.
Meestal heb je er profijt van om een paard erin te laten groeien, dan er steeds heftig aan te werken.
Laat het even rusten.

nortie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:27

heeey,

jah srr ik weet dat ik nu waarschijnijk heel veel tegen reacties ga krijgen maar ik bedoel het goed.
Ik ben het niet echt eens dat je een paard maar mag beginnen longeren vanaf 2jaar en een half. heb zelf een arabische halfbloed staan ( ik eet niet of dit een verschil uitmaakt met een volbloed?) ze is nu 2 jaar en 4 maand en ik ben nu reeds 2 à 3 weken bezig met longeren. alles verloopt uitstekent , ze kan al stap, draf en galop aan de longe en luisterd zeer goed naar commando's. vele mensen hebben mij ook gezegt dat je een arabier maar mag opleren vanaf 4 of 5 jaar , maar das dus zever. Heb de mijne gekocht bij iemand die zo'n 30tal arabieren staan heeft, wel allemaal halfbloeden geloof ik. Zij heeft al haar vuilentjes opgeleerd vanaf 3 jaar en nog nooit problemen gehad. Dus ik denk at het tegendeel daar wel een beetje bewezen is. op gebied van halfbloeden dan, misschien is het bij een volbloed arabier niet zo?

hoop toch een paar positieve reacties terug te krijgen doei en veel succes nog met je verzorgpaardje!
maar zou idderdaad wel iemand zoeken die je kan helpen en wat ervaring heeft, heb dat zelf ook gedaan ook al heb ik zelf ook veel ervaring.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:41

paardje is al bijna bejaard.....antiek topic dit. :+

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:45

Elfii schreef:
Hij heeft nog een vriendje, een ruin. Het knabbelen is volgens mij wel vriendschappelijk bedoeld hoor, want hij komt ook steeds om knuffels vragen. Maar hij bijt dan soms, en dat mag gewoonweg niet. En hij moet ook niet constant knabbelen tijdens het 'werken, vind ik.
.

Euh, tsja.
Knabbelen tijdens het werken?? Die snap ik niet helemaal :') Ik ben blond dus het kan aan mij liggen :o Maar hoe bedoel je knabbelen? En hoezo tijdens het 'werken'?

Zo te horen heeft dit 2 jarig paardje de basis nog niet onder de knie (wat ook niet heel erg is in mijn ogen)
Maargoed, dan zou ik dus persoonlijk niet direct gaan longeren maar eerst grondwerk gaan doen. Gewoon stukken aan de hand stappen, leren halthouden en geduldig zijn als hij stilstaat. Aan de hand een stukje draven etc. en positief gedrag belonen en negatief gedrag 'negeren' heeft bij mij altijd goed geholpen met mijn paarden!
Dit vind ik eerder goede oefeningen voor een 2 jarige dan longeren.
Zo begrijpt hij straks ook dat jij de 'leider' bent en zul je denk ik in de toekomst een goede band met hem hebben waardoor hij ook goed zijn best wil doen voor jou. En hij leert jou te vertrouwen.
Ik schrok eigenlijk net een beetje van een eerdere opmerking van een bokker, dat als je paard je bijt dat je hem tegen zijn kogel aan moet schoppen :n
Ik snap dat een paard niet mag bijten, maar er zijn toch ook andere manieren om je grenzen aan te geven?
Want als jij een paard rechtzet door hem ook pijn te doen, dan geef je toch aan dat dit normaal is? (elkaar pijn doen)
Want jij doet je paard dan immers ook pijn.

Kijk, ik zeg heus niet dat ik mijn paard nog nooit een beste tik gegeven heb. Maar ik wou dit wel even kwijt.
Probeer paardvriendelijke manieren.
Een kind geef je ook niet direct een klap tegen zn kop als hij een keer schreeuwt. Dat werkt alleen maar averechts.
Er zijn veel paardvriendelijkere methodes. Verdiep je daar eens in. Hoe je toch het respect van je paard krijgt en je grenzen aan kunt geven op een goede manier.

Verder wil ik je heel erg veel succes wensen:D En vraag gewoon iemand met ervaring om tips, misschien is er wel iemand op bokt met veel ervaring die bij je in de buurt woont en je wil helpen :)